Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Skoezie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 556
Lid geworden op: za 7 mei 2005, 09:33
Mijn mountainbike: Giant Contend AR2

Hoe meer ik in dit topic kijk, des te meer ik de MTB de deur uit wil doen. Merendeel van mijn ritten is woon-werk, met zo nu en dan in het weekend eens een rondje crossen door de bossen. Daar heb ik naar mijn idee echt geen MTB voor nodig.

Topic bij 1 van de buren als deze helpen daar ook niet echt bij.
dader
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 6 maart 2005, 17:24
Mijn mountainbike: ROOSTER!

Nee daar heb je geen MTB voor nodig maar een MTB is voor andere ritten juist weer heel fijn, gewoon houden dus :)

Je hebt een gryphon toch? Als je daar een normale dropbar op zet en dunne bandjes heb je de perfecre gravelracer!

Afbeelding
De Majoor
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: za 8 februari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Commencal meta, Kona rove, Kona Unit

@ opperhoofd.
Nog steeds aan t oriënteren.
Je schrijft dat er bij de Genesis cdf geen ruimte is voor bredere banden en spatborden. Wel voor alleen iets bredere banden? Of moet je t doen met de banden die er standaard op zitten?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

dale c schreef:
Iemand nog gekeken naar de Genesis croix de fer 10 vs kona rove?
Yep. Ook nog wat andere fietsen bekeken maar uiteindelijk gegaan voor een 2015 Rove. Waarom? Mmm, reed lekker (Genesis niet geprobeerd), afmontage, emotie, budget, weet het niet. Uiteindelijk erg blij mee. Vooralsnog meer asphalt (slechte fietspaden) dan offroad mee gereden. Hoe dan ook, erg fijne comfi fiets. Wel een paar upgrades gedaan betreft lagering en wielen.

Trouwens, ook nog naar een Specialized AWOL gekeken? Tja, vloeken in de kerk..sorry. Maar die AWOL ziet er ook wel OK uit. Zowaar een stalen Specialized, en oogt heel fraai imho
Afbeelding
Die awol ziet er inderdaad niet gek uit, ook als frameset voor 500€ te koop. Disk en ruimte voor 29x2.0" (!) banden, evt belt-drive ......geeft wel erg veel mogelijkheden. Let wel op: de goedkopere versie met spatborden heeft een iets minder frame als de comp of losse frameset.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1814
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

De Majoor schreef:@ opperhoofd.
Nog steeds aan t oriënteren.
Je schrijft dat er bij de Genesis cdf geen ruimte is voor bredere banden en spatborden. Wel voor alleen iets bredere banden? Of moet je t doen met de banden die er standaard op zitten?
Het volgende past:
37mm slicks zonder spatbord.
35mm profielbanden zonder spatbord (krap)
32mm slicks met spatbord.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

MonkeyRider schreef:Heb je dan niet gewoon een 26" mtb met wegbanden? :~
Stel 28" wielen in een 26" mtb lijkt me dan weer interessanter.
Dat klopt maar het huidige Cannondale frame laat zich niet zo gemakkelijk doorboren als
de Vision van vorig jaar. Dan valt het gat precies in een lasnaad om daar een paar U brakes
te monteren. De remnokken zitten simpelweg te laag om een set 28" wielen te monteren.

Maargoed, misschien verkoopt het Cannondale frame en componenten zich nog wel en dan
kunnen we het project iets aanpassen ;)

Heeft er trouwens iemand ervaring met de Midge bar?
Dat ziet er wel uit als een leuk en betaalbaar dropstuur.
Afbeelding
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Blijf toch een beetje een Vleesch noch Visch gevoel houden bij veel van deze plaatjes.
Fixies en singlespeed racefietsen zien er vaak strak en sierlijk uit, mountainbikes zien er vaak stoer uit.
De meeste gravelracers vind ik noch sierlijk, noch stoer.
En dan heb ik het nog niet over de omstandigheden gehad waar deze fietsen voor zijn bedoeld.
Hoeveel gravel hebben we hier in de buurt ?
Het enige gravel wat ik kan vinden ligt op opritten :roll:

Zo, ik ga nu weer verder met azijnpissen, potje zit bijna vol :kiss:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:Blijf toch een beetje een Vleesch noch Visch gevoel houden bij veel van deze plaatjes.
Fixies en singlespeed racefietsen zien er vaak strak en sierlijk uit, mountainbikes zien er vaak stoer uit.
De meeste gravelracers vind ik noch sierlijk, noch stoer.
En dan heb ik het nog niet over de omstandigheden gehad waar deze fietsen voor zijn bedoeld.
Hoeveel gravel hebben we hier in de buurt ?
Het enige gravel wat ik kan vinden ligt op opritten :roll:

Zo, ik ga nu weer verder met azijnpissen, potje zit bijna vol :kiss:
En hoeveel "mountains" liggen er dan in de buurt ? :~ :~ (sorry...kon het ff niet laten :tong )
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

MonkeyRider schreef:...
En hoeveel "mountains" liggen er dan in de buurt ? :~ :~ (sorry...kon het ff niet laten :tong )
Ja, ga gerust je gang, hou je niet in, doe ik ook niet :kiss:
Om even heel direct antwoordt te geven, ik woon 100km dichter bij de mountains dan jij :tong
En verder heb ik mijn bedenkingen over deze fietsjes al geuit.
Maar wel goed voor de (plaatselijke?) economie en ledigheid is des duivels oorkussen, dus ga vooral je gang.
Ik kijk slechts toe, in verwondering.

Dit spreekt mij dan veel meer aan
Maar ieder zijn ding, en zolang de schuur en de portemonnee groot genoeg zijn...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Tja....fatbikes .....vond dat ff erg leuk maar uiteindelijk vooral erg geschikt voor strand (daar woon ik dan weer 100km dichter bij :D ) en ruige woestijn gebieden zoals ik bv in Marokko en Oman onlangs heb gezien (en daar zitten we allebei erg ver vandaan :-{ ) Doe mij dan maar een Krampus :D :bier:

Back on topic:
Als ik weer eens een west Brabants "mountainbike" toertochtje mee doe ........of de winterse bagger probeer te omzeilen met wat rustige (lees klinker/gladde) weggetjes in mijn buurt dan lijkt zo'n toer-CX (oftewel "gravel racer") nog zo gek niet.
Nodig ?? ......we kunnen uiteindelijk in Nederland vrijwel overal naar toe fietsen met een oude stadsfiets.......dus wat is nodig :winkie:

Nederlandse AWOL test en filmpje http://www.oppad.nl/?uitrusting=test-sp ... kkingfiets" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1814
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Tja, als het voor je niet van toepassing is is zo'n kijk op dit type fiets niet zo gek.

Ik rij veel woonwerk en regelmatig rij ik gewoon ergens langs terug. Genoeg onverharde fietspaden in de buurt. Hetzelfde voor klinkerwegen. Met 25mm bandjes op 5 a 6 bar is dat helemaal niks. Nu is het er lekker overheen rijden.

Mwah, of het er stoer uit ziet of niet. Door bovenstaande gaat de echte racer de deur uit, kan prima met de gravelracer. Ziet er vast minder stoer uit als ik eens met een groepje racers mee ga. Lekker is dan dat men verwacht dat je niet zo hard trapt. Prima :-)

IMHO is voor de MTB-er die denkt een reetfiets aan te schaffen dit een prima fiets. Je leest wel vaker "alleen op het verharde vind ik maar niets" en hop te koop op marktplaats. Andere banden er onder en je kan op een hele andere manier je MTB rondje fietsen.

Die midge bar had ik al gezien, lijkt me wel wat. Het is een beetje een supercompact met wat van zo'n koga beachracer stuur. De Kona Rove is standaard met een compact en de drops naar achter iets langer en iets meer naar buiten tov een gangbaar compact stuur.
Gebruikersavatar
hoodoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: do 8 november 2007, 16:27
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei, Evil Offering, Canyon Grizl, Scott Addict

Zelf twijfel ik ook al een tijdje over het bouwen van een gravel racer/ all round/ monster cross bike.
Ik heb staan een stalen concorde racefiets met shimano 105, die eigenlijk een maatje te klein is. Daarnaast heb ik onlang een Cube 29 AIM frameset gekocht ter vervanging van een kapot Cube trekking frame. Dat oude frame wilde ik eigenlijk al met dropbars gaan rijden.
Het AIM frame is opgebouwd met Deore 10 speed V- brake groep, bijhorend Suntour geveerd vorkje en super moto's. Ik heb nog een kinesis crosslight vork liggen en van die v- brake kabel adapters voor race sti grepen.
V-brakes zou ik willen blijven gebruiken ivm huidige wielset met naafdynamo.
Mountainbike blijf ik er naast gebruiken voor echt modder/berg werk.
De frankenbike moet voor al het overige fietswerk kunnen worden gebruikt.
Dilemma wel of niet doen en welke vork gebruiken?
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Opperhoofd schreef:Tja, als het voor je niet van toepassing is is zo'n kijk op dit type fiets niet zo gek.

Ik rij veel woonwerk en regelmatig rij ik gewoon ergens langs terug. Genoeg onverharde fietspaden in de buurt. Hetzelfde voor klinkerwegen. Met 25mm bandjes op 5 a 6 bar is dat helemaal niks. Nu is het er lekker overheen rijden.

Mwah, of het er stoer uit ziet of niet. Door bovenstaande gaat de echte racer de deur uit, kan prima met de gravelracer. Ziet er vast minder stoer uit als ik eens met een groepje racers mee ga. Lekker is dan dat men verwacht dat je niet zo hard trapt. Prima :-)

IMHO is voor de MTB-er die denkt een reetfiets aan te schaffen dit een prima fiets. Je leest wel vaker "alleen op het verharde vind ik maar niets" en hop te koop op marktplaats. Andere banden er onder en je kan op een hele andere manier je MTB rondje fietsen.

Die midge bar had ik al gezien, lijkt me wel wat. Het is een beetje een supercompact met wat van zo'n koga beachracer stuur. De Kona Rove is standaard met een compact en de drops naar achter iets langer en iets meer naar buiten tov een gangbaar compact stuur.
Ik heb een 1x8 Inbred met spatbordjes, bagagedrager, v+a AKA banden enz. voor het woonwerkverkeer, want de fietspaden zijn hier slecht en ik rij ook wel eens via een natuurgebied van en naar het werk.
Hoewel ik niet van compromissen ben, vind ik het ook weer onzin om voor iedere ondergrond een andere fiets te hebben.
Maar voor mij doen die gravelracers het net niet...
Dus ik laat dit topic verder aan jullie over, have fun ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Ik ben in het bezit van een Soma Double Cross, dit kan je een gravel racer noemen, of een cyclecrosser, of een do-it-all, of.....In ieder geval is miijn bedoeling van mijn fiets 'Commuter', welke ik ook kan gebruiken om een zandpad en misschien zelfs singletracks mee te fietsen.

Nu wonen mijn ouders een stuk bij mij vandaan, dus daar wil ik wel eens heen fietsen. Normaal ga ik op de mtb, via Deventer, Holten, Nijverdal, Lemelerberg, Staphorst, Meppel en dan Havelte. Ik wou nu eens op de Soma, hiervoor heb ik de site gebruikt: http://routeplanner.fietsersbond.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb ervaring met routes plannen, maar wilde eens wat anders. Ik heb wat plaatsen als 'via' punt gebruikt en de optie "Natuurroute" gepakt. Dit leverde mij een route op via klinkers, schelpenpaden, zandwegen, betonnen fietspaden en zelfs een paar stukjes singletrack! Daar stond ik wel van te kijken, ik had het idee dat dit soort site er waren voor mensen met een gewone stadsfiets.

Conclusie, een tip om te gebruiker de website en de optie natuurroute, dichterbij kom je niet bij gravelrace in Nederland, denk ik. Ik heb me iig zeer vermaakt op de route, ik had er spijt van dat ik Schwalbe Durano bandjes erop had zitten en mij spatborden. Binnenkort maar eens andere banden kopen.
De Majoor
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: za 8 februari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Commencal meta, Kona rove, Kona Unit

Ik heb zowel de Rove als de Rove AL nu live gezien. Ik moet zeggen dat ik stalen versie toch echt wel wat vetter vind.
Ik heb vanochtend een proefrit gemaakt op de AL. Het is wel even wennen als je altijd op n Mtb gereden hebt, vooral het smallere stuur viel me op.
Nu heb ik niet echt offroad gereden omdat er op de testbike geen echte terreinwaardige banden lagen, maar ik heb toch het een en ander geprobeerd. Met wat fatsoenlijke banden verwacht ik dat ik op de meeste mtb routes wel vooruit kan. Op de weg vond ik het een heerlijke fiets, duidelijk sneller dan mijn mtb. Het lijkt me wel tof om woon werkverkeer met deze fiets te doen en ook mijn eigen mtb rondje op n andere manier te berijden. Plus een mooie aanvulling in de stal.
Alleen het prijsverschil houdt me nog (heel) even tegen.
Afbeelding
Plaats reactie