Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Parijs-Roubaix rijden ze met iets bredere achterband als voor............en waarom zou "mullet" op een mtb wel zinnig zijn en op een gravelbike niet? Ligt toch voornamelijk aan ondergrond en terrein lijkt me?
Bespeur ik hier intussen de neiging om alles waar "gravel" bij staat, af te zeiken als "zinloos" of "marketing" ?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, je bespeurt de -ik geef toe sterke- neiging om niet alles klakkeloos over te nemen wat de marketingjongens en -meisjes ons voorschotelen ;-)
Ik ben er juist van overtuigd dat een gravelbike voor heel veel mensen de betere fiets is in vergelijking met een conventionele racer. Veel veelzijdiger en met de juiste banden nagenoeg even snel.
Maar mullet op een gravelbike? Kom maar op met de aantoonbare voordelen zou ik zeggen.

Op een mtb kan er een reden voor zijn: 27.5" maakt kortere achtervorken en/of bredere banden mogelijk, 29" vooraan rolt net wat makkelijker over obstakels (ik zou dan zelf nog steeds voor twee 29er wielen kiezen maar da's persoonlijk).

Op een gravelbike kan ik me wel voorstellen dat je redenen hebt om voor 700c of juist voor 650b te kiezen (simpel gezegd, hoeveel en wat voor terrein verwacht je te gaan rijden). Maar de reden om voor een andere maat dan achter te monteren ontgaat me tot nu toe volkomen.

Rolweerstand? Is op het voorwiel sowieso veel minder van invloed dan achter, en 650b slicks op voldoende druk rollen ook heel erg goed. Marginaal verschil met 700c en waarschijnlijk niet voelbaar voor 99% van de mensen. Dus een groter wiel voor levert niets op in vergelijking met twee 650b wielen.
Vorig jaar op een 105km wegrit met een groep racefietsers reed de enige dame in het gezelschap op mijn geleende Vitus met 47mm Byway's (van 530 gram p/st met zware binnenbanden...) gewoon met de groep mee. Snelheden rond de 30km/u en soms daarboven. Ik was zelf compleet naar de klote tegen het eind. Op mijn veel lichtere 700c bandjes :D

Luchtweerstand? Als je zo hard gaat dat het verschil tussen een 700x40 of een 650x50 voorband een wezenlijke rol gaat spelen zou ik achter ook een 700c monteren, wat biedt dat kleinere achterwieltje in die omstandigheden aan voordeel?

Iets breder achter dan voor is geen mullet, en ook bij P-R is dat breedteverschil maar klein.
Als je daar voordeel in ziet kun je ook op je gravelaar achter 2mm breder gaan, maar dat is geneuzel in de psychologische marge en niet praktisch van nut (2mm op 40mm is zo'n marginaal verschil dat niemand het merkt, hooguit denkt te merken).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

kermit schreef: do 5 mei 2022, 09:44 Maar mullet op een gravelbike? Kom maar op met de aantoonbare voordelen zou ik zeggen.
Jij vind het een mooi frame, maar de Pivot die je postte heeft een euh... ‘vormgegeven’ knik in de zadelbuis wegens een overduidelijk te groot achterwiel. Deze rijdende horizonvervuiling is genoeg om een mullet setup te rechtvaardigen. Wel een mooi kleurtje inderdaad :bier:
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
hoodoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: do 8 november 2007, 16:27
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei, Evil Offering, Canyon Grizl, Scott Addict

Los van wel of geen mullet denk ik dat je niet kan spreken van de gravelbike.
Als je naar het lijstje kijkt, staan daar zulke verschillende fietsen in met zulke andere eigenschappen.
Het leuke is namelijk dat je van iedere fiets een mullet kan maken, dus leef je uit, als dat voor jou werkt. Go your gang.
Iedereen kan zelf kiezen wat voor hem/ haar het leukste/beste/ fijnste/ coolste is.
Dat is een ander leuk aspect aan de gravelbike, je kunt je fiets voor een groot deel aanpassen naar gelang het gebruik.
Heb zelf nu hoge FFWD wielen met 36 mm banden in mijn Grizl zitten voor de weg km's, maar net zo snel zet ik er weer het originele setje in met 45 sloffen en lage velgen zodra ik een weekendje met de tent weg ga.
Het maakt nogal een verschil of je ala Laurens ten Dam zo snel mogelijk een gravelrace wil winnen of dat je met volle bikepackingtassen helemaal verdwijnt in de natuur en je fiets een middel is om wat van de wereld te zien.
Ik ben heel blij dat er nu zoveel keus is en dat het belangrijker lijkt te worden hoe je op de fiets zit en hoeveel plezier je uit het fietsen kan halen.
De herinnering aan de weigth weenie tijd is er een van zo licht en duur mogelijk zonder aandacht voor je fietsplezier.
Van de zomer kwam ik in het bike park in Semmering een vent op een eenwieler tegen en die had de tijd van zijn leven.
Remember to do things which are right rather than things that are easy
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Da's ook precies de reden dat ik "pro gravelbike" ben om het zo te noemen (want eigenlijk ben ik niet pro of contra welke fiets dan ook, het gaat erom dat je plezier aan je fietsje beleeft en welk etiket er dan op zit is totaal niet van belang).

Een super veelzijdige fiets voor alles van "mountainbike light" gebruik tot bikepacking en gewoon keihard over het asfalt rammen. Waarbij sommige modellen natuurlijk iets meer naar een van die gebruiksdoelen neigen dan anderen, maar in de basis is een gravelaar een fiets waarmee je heel veel kanten op kunt.

En die Pivot, tsja. Ik vrees dat ik elke fiets in die kleur mooi vind... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

kermit schreef: do 5 mei 2022, 09:44 Maar mullet op een gravelbike? Kom maar op met de aantoonbare voordelen zou ik zeggen.
Het voorkomt de (anders waarschijnlijk noodzakelijke) aanschaf van een e-gravelbike ;)
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Of 650B , 700C of een mix werkt op een gravelbike is vooral aan de rijder lijkt me? Beide maten worden wereldwijd toegepast afhankelijk van terrein en frame-maat en ik heb zelf ook het verschil en voor-nadeel kunnen ervaren tussen 650B×2.1" en 700Cx40mm op dezelfde fiets. Dat iemand dat eens mixt ( en daar blijkbaar voordelen in ziet?) is niet zo vreemd lijkt me en heeft volgens mij net zo weinig met marketing te maken als "mullet" in een MTB . Het was overigens gewoon maar een lijstje ter info met (voor mij) leuk spul, ik hoef geen mullet op gravel en mtb .
Ik vind het leuk dat door alle commercie en marketing rond "gravel" steeds meer ter beschikking komt aan materiaal en informatie; de keuze is reuze.......maar je hoeft natuurlijk niks te kopen.

Wat me wel opvalt is dat bij "gravel" nieuws / topics vaak een soort conservatieve reactie de overhand heeft op dit mtb-forum; of het nou over een fiets gaat, wielmaten of andere zaken........" kunnen we met mtb ook...niks nieuws onder de zon...bewijs het eerst maar eens...tis allemaal marketing" en dat soort reacties.
Komt mij een beetje vreemd over terwijl er volgens mij hier heel wat "gravelaars" rondrijden en er over high-tech mtb's op de Nederlandse stuiterbaantjes topics worden volgeschreven?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Fastcruiser schreef: do 5 mei 2022, 18:06
kermit schreef: do 5 mei 2022, 09:44 Maar mullet op een gravelbike? Kom maar op met de aantoonbare voordelen zou ik zeggen.
Het voorkomt de (anders waarschijnlijk noodzakelijke) aanschaf van een e-gravelbike ;)
Hoezo dan?
Ik begrijp dat de eindoverbrenging ietsje lichter is (bij dezelfde drivetrain) met een kleiner wiel.

Maar dat staat los van de maat van het voorwiel, dus zou je net zo goed voor en achter 650b kunnen monteren. Is ook optisch mooier in balans, voor wie daar waarde aan hecht (ikke dus).


Verder even on topic blijven en niet allerlei dingen erbij halen waar het totaal niet over ging (high tech mtb's op NL stuiterbaantjes? :~ ).
Het enige dat ik opmerkte is dat ik geen redenen zie voor mullet op een gravelbike en zolang er geen goede argumenten voorbij komen plaats ik dat dan inderdaad onder het kopje marketinggeblaat.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Een hoop ‘old school’ routes worden een stuk leuker en uitdagender met gravelbikes, het land ligt vol met geschikte routes.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

aurelius schreef: vr 6 mei 2022, 16:40 Een hoop ‘old school’ routes worden een stuk leuker en uitdagender met gravelbikes, het land ligt vol met geschikte routes.
Ook bij jullie in de buurt.
Afgelopen donderdag een mooie 100 km (1250 hm+) Graveltocht gemaakt met alles erop en eraan.
Het was er lekker weer voor en de benen deden het prima. :-q
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Klopt , @Pat, juist in Zuid L!
Veel old school MTB-routes, met mooie brede veldwegen en hollewegen, niet al te steil heuvelachtig terrein.

Op de nieuwe MTB kaart van MOZL staan ze ook aangegeven: https://mozl.nl/routes/.
Alle blauwe en groene zijn zeer geschikt en ook apart aangegeven als Gravelroute (naast eenvoudige MTB-route).
(De rode routes zouden evt ook nog kunnen, al gelden die niet meer als formele gravelroute. Daar moet je een technisch begaafde gravelrijder voor zijn (dus al een technische MTB-achtergrond voor hebben), en daar heb je een gravelbike voor nodig met dikke noppenbanden met goede grip! Op de rode routes veel meer steile singletrack, wortels, stenen).

Als je de groene Maastrichtroute, Margratenroute en St Geertruidroute aan elkaar plakt heb je ongeveer een kleine 100km en 1000hm.
Maakte jij ook gebruik van de vaste routes, of had je zelf wat bedacht?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

aurelius schreef: za 7 mei 2022, 09:13 Klopt , @Pat, juist in Zuid L!
Veel old school MTB-routes, met mooie brede veldwegen en hollewegen, niet al te steil heuvelachtig terrein.

Op de nieuwe MTB kaart van MOZL staan ze ook aangegeven: https://mozl.nl/routes/.
Alle blauwe en groene zijn zeer geschikt en ook apart aangegeven als Gravelroute (naast eenvoudige MTB-route).
(De rode routes zouden evt ook nog kunnen, al gelden die niet meer als formele gravelroute. Daar moet je een technisch begaafde gravelrijder voor zijn (dus al een technische MTB-achtergrond voor hebben), en daar heb je een gravelbike voor nodig met dikke noppenbanden met goede grip! Op de rode routes veel meer steile singletrack, wortels, stenen).

Als je de groene Maastrichtroute, Margratenroute en St Geertruidroute aan elkaar plakt heb je ongeveer een kleine 100km en 1000hm.
Maakte jij ook gebruik van de vaste routes, of had je zelf wat bedacht?
Ik heb een mix gedaan tussen vaste routes als Meerssen & Valkenburg. Stuk Gulpen (soms tegen de route in dus wel wat opletten) en combinatie van inderdaad veld en holle wegen en wat asfaltverbindingen bergop. Redelijk dicht tegen de Voerstreek aan want ik kwam ook nog langs de Zuete Aardbei bij Noorbeek. Gestart bij het Station in Meerssen.

Heb een aantal eigen brouwseltjes en al drie keer de Liberation Ride van September gereden waar ik inspiratie uit heb gehaald.
Inderdaad dik rubber van 42 mm op 2,5a/2,2v bar want dat was op veel stukken wel aangenaam met het gestuiter.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Kollie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 20 april 2009, 20:33

aurelius schreef: za 7 mei 2022, 09:13 Op de nieuwe MTB kaart van MOZL staan ze ook aangegeven: https://mozl.nl/routes/.
Alle blauwe en groene zijn zeer geschikt en ook apart aangegeven als Gravelroute (naast eenvoudige MTB-route).
(De rode routes zouden evt ook nog kunnen, al gelden die niet meer als formele gravelroute. Daar moet je een technisch begaafde gravelrijder voor zijn (dus al een technische MTB-achtergrond voor hebben), en daar heb je een gravelbike voor nodig met dikke noppenbanden met goede grip! Op de rode routes veel meer steile singletrack, wortels, stenen).
Is er ook zo'n dit voor Brabant? Met name omgeving Tilburg? Ik kan online in de omgeving niet veel vinden.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Mijn dochter is semi professioneel wedstrijd schaatster en had na een zwaar trainings weekend een herstelrit op de racefiets op de planning staan. Ik besloot gezien de weersomstandigheden om deze rit gezellig samen te rijden.

Dus ik had de bandenspanning van mijn 28mm Vittoria Corsa's wat lager staan om wat meer comfort te hebben tijdens deze 'coffee ride'. Iets wat naderhand wel een prettige bijkomstigheid bleek te zijn.

Nu wonen we in het Gooi, bezaait met gravelpaden, maar mijn motto is altijd geweest dat als ik snel wil fietsen ik de racefiets pak en als ik off road uitdaging zoek pak ik mijn MTB. Mijn idee van gravel fietsen is dat het allemaal net niets is. Geen snelheid, geen off road uitdaging.

Echter was er een wegomleiding en belandden we op de heide van de Tafelberg bij Blaricum. Op gravelpaden dus :-D

Geen snelheid. Geen off road uitdaging. Maar het knisperende geluid van gravel onder onze banden... met de blik op de bloeiende natuur aan de horizon van de heide... in de zon... was erg rustgevend ! En herinnerde mij eraan dat ik ook wel weer eens op de MTB zelf naar de UHR routes kan fietsen ipv dat ik er met de auto naar toe rijd :-q
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Unbound Gravel (320km) werd gisteren gereden, 't officieus Gravel WK, en de Dutchies deden 't goed!
Eindsprintje van 4: Ivar Slik 1e, Laurens Ten Dam 4e,
https:/l/www.velonews.com/news/gravel/unbound-gravel-ivar-slik-wins-mens-race-after-epic-four-rider-sprint/.

(.... en het bizarre verhaal rond de moord op Moriah Wilson, en van hoe dichtbij Laurens Ten Dam en Thomas Dekker dat indirect meekregen in de voorbereiding op deze gravel-hoogmis... https://nos.nl/artikel/2431469-slik-en- ... velhoogmis).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie