Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

:winkie: :bier:
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Weet iemand of een shimano cassette op een Sram Force groep gebruikt kan worden ?

Ik begreep dat alle cassette's dezelfde ratio hebben ?

Ik dacht wel dat road en mtb bij Shimano verschillend is ?

En heeft iemand al geprobeerd wat de Force cx groep als grootste tandwiel kan hebben achter ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
tkmp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 18 januari 2015, 15:20

tiewrap schreef: vr 13 maart 2020, 23:16 Weet iemand of een shimano cassette op een Sram Force groep gebruikt kan worden ?
Wanneer dit 11speed is, ja
Weg cassettes horen op groepsetten voor de weg.
Ik heb vaak de 12-25 op mijn koersfiets met force22. Hier zit een 18t in
Ik heb vaak een force 11-28 op mijn gravelfiets met ultegra, hier zit een 16t in
Kollie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 20 april 2009, 20:33

Is het misschien niet zinvol een apart banden-topic aan te maken?
Vliegende ton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03

Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Kollie schreef: vr 27 maart 2020, 13:20 Is het misschien niet zinvol een apart banden-topic aan te maken?
:-q Gravelbanden.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Banden topic +1
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Over banden gaan we hier verder :bier:
(Ik heb totaal niet mee gekregen dat ‘gravel’ inmiddels een eigen plek heeft al hier, goed idee).
Kollie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 20 april 2009, 20:33

Jurriaan schreef: vr 27 maart 2020, 19:39
Kollie schreef: vr 27 maart 2020, 13:20 Is het misschien niet zinvol een apart banden-topic aan te maken?
:-q Gravelbanden.
Gravelbanden inderdaad 👍🏼
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Alvast wat berichten die kant op geplaatst.
Bij banden verder.

Groetjes Pat.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
frank1982
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 6 mei 2020, 10:48

Hallo allemaal,

Mijn naam is Frank, en na flink wat lezen op het forum is dit mijn eerste post, en natuurlijk gelijk een vraag.

Aangezien mijn rondjes steeds meer gedeeltelijk off-road zijn, en ik in de toekomst ook wat meer afwisseling zoek in de ondergrond waarop ik fiets, ben ik (denk ik) op zoek naar een gravel bike.

Mijn bestaande fiets heeft jammer genoeg een redelijke enduro geometrie. Ik zeg jammer genoeg, want die zou eigenlijk prima zijn, was het niet hij op 23mm bandjes staat, en met moeite naar 25mm zou kunnen gaan. Is wel een fiets van 8jaar oud, en 105 afgemonteerd. Rijdt verder eigenlijk prima, dus wil hem ook houden voor puur asfalt ritjes.

Ik zoek dus een fiets ernaast die wat veelzijdiger is, waarmee ik dus wat ander terrein kan fietsen. De reden waarom ik in principe bij een gravel bike ben gekomen, is dat ik dus verschillende wielsets/of banden kan gebruiken (handig voor vakantie, ga natuurlijk geen 2 fietsen meenemen:)).

Is een gravel bike de beste optie? Ik heb bijvoorbeeld ook een Trek Domane gezien die tot 38mm schijnt aan te kunnen. Is Shimano GRX aan te raden, of is Tiagra/105 ook prima? Mijn budget is ±€1500.

De fietsen die ik zelf heb gezien:
https://www.12gobiking.nl/cube-nuroad-race-2020
https://www.12gobiking.nl/scott-speedster-10-disc-2020 (geen steekassen volgens mij)
https://www.12gobiking.nl/trek-domane-sl-4-2020 (zal korting nodig hebben, is het de moeite om mijn budget hiervoor wat op te schroeven...)
https://www.12gobiking.nl/cannondale-to ... iagra-2020

Canyon heb ik even links laten liggen, vanwege de levertijd. En ik zou graag wel 2x willen. Ik ben geen krachtpatser, wil niet t grote stappen tussen versnellingen, en wil in het buitenland toch wel een klimmetje mee kunnen pakken.


Bedankt alvast voor het meedenken!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik zou vooral proberen proef te rijden, er zit nogal wat verschil in stuurgedrag tussen diverse gravelbikes. Waar de een met smallere banden rijdt als toerfiets, rijdt de ander meer als een racefiets (is ook smaak).

Een dubbel is inderdaad wat fijner ivm kleine stapjes op de weg. Clutch derrailleurs (GRX of Sram Rival) zijn alleen handig als je veel slecht offroad gaat rijden, met 34 voor en 34 achter kom je vrijwel altijd wel omhoog en dat kan ook met 105 of Tiagra. Dus specifiek "gravel" drivetrain is niet nodig, maar er is ook niks mis mee.

Ik rijdt nu zelf "gravel" met eigenlijk een CX fiets (titanium Pickenflick) en Rival 1 . Die gaat met tweede wielset en 28mm banden ook mee op vakantie als wegfiets en voldoet voor mij ook goed. Met 42 voor en 11-42 achter kom je in de bergen niks te kort (behalve bij hard dalen misschien). Ik vind die kleine stapjes vooral belangrijk in vlak Nederland met wind, maar dan zet ik er een 11-32 cassette op.

Domane lijkt wel erg goed (en mooi) en zou beide moeten kunnen, mits je er bv Schwalbe G-one 40mm op zou kunnen leggen of andere wat krap vallende 40-42mm gravelbanden. Tiagra is niks mis mee, schakelt uitstekend.

De rest ken ik niet goed genoeg (ik heb 2019 model carbon velgrem Domane gehad, maar was niet onder de indruk vh comfort als wegfiets. Ik heb nu een carbon Cube Attain velgrem , maar daar kunnen zeker geen gravelbanden op)

Ik zou zeker ook eens kijken naar Trek Crockett (?) De 5 is mooi licht en zou met evt 11-42 cassette en iets groter voorblad alles moeten kunnen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MonkeyRider schreef: vr 8 mei 2020, 08:59 Ik zou vooral proberen proef te rijden, er zit nogal wat verschil in stuurgedrag tussen diverse gravelbikes. Waar de een met smallere banden rijdt als toerfiets, rijdt de ander meer als een racefiets (is ook smaak).
Ik heb het idee dat die verschillen in geo vooral in het terrein een belangrijke rol spelen, op de weg veel minder.

Een fiets is niet langzamer met een "luie" geometrie (daarom ook een rotwoord, "luie" impliceert dan iets wat er niet is). Hij voelt misschien wel rustiger en daarmee minder agressief aan. Maar of er goed een flinke snelheid mee gereden kan worden is vooral afhankelijk van de gemonteerde banden en de zithouding (aerodynamica & kun je je kracht goed kwijt).

Voor veel mensen die een hardcore racefiets gewend zijn voelt een typische gravelaar langzamer, maar het verschil is meestal marginaal (mits er vergelijkbare banden gemonteerd zijn).
Dus met een gravel-geo kun je imo prima op de weg rijden, maar andersom is veel lastiger. Je wilt geen nerveus reagerende fiets in het terrein. Daarom zou ik echt een fiets met gravel geo nemen en geen veredelde cyclocrosser (die zijn steiler gebouwd en hebben een hogere bracket).

Verder, als je op straat een snel gevoel wilt houden: geen 650b wielen met bredere banden monteren maar gewoon voor 700c wielen gaan. Brede 650b sloffen zijn gewoon zwaarder en geven de fiets daarmee een minder snel gevoel. Ga je vooral het terrein in kunnen ze wel een goede keus zijn maar voor allround gebruik zie ik meer in de grotere wielen (die je ook veel vaker ziet, niet voor niets natuurlijk).

Ik kan persoonlijk de keus voor een 2x crank goed begrijpen. Voorbladen en/of cassettes wisselen, sommigen vinden het geen probleem maar ik heb daar zelf ook geen zin in. En met een 2x11 heb je altijd en overal de juiste verzetten bij de hand zonder te hoeven sleutelen. Dat ik toch met 1 voorblad rijd komt omdat de range daarmee voor mij al toereikend is, ik kan toch geen 35km/h+ meer kruisen...

Toevallig gisteren nog 120km op mijn gravelracer gereden, volledig op straat :)
Ik heb een Genesis Fugio, die volgens veel reviews naar de "terreinkant" neigt. Maar dan wordt-ie ook getest met brede 650b rubbers, en ik heb er gewoon racewielen in zitten met 38mm Schwalbes. Voor mijn manier van fietsen (sportief toeren) bevalt-ie me zo uitstekend!

Afbeeldingimages for upload
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Er is geen absoluut verschil in geo tussen een CX en gravelbike, dat loopt in elkaar over. Zo veel geo verschil in jouw Fugio gravelbike en mijn Pickenlick CX zit er niet. Een goedgekozen "luie" CX kan best als wegfiets en/of gravelbike functioneren.
"Gevoel" op de weg is smaak, zoals ik al zei. Op een diepgebouwde 29er en slicks kun je waarschijnlijk even snel zijn als op een racer......maar ik vind er geen reet aan op zo'n ding; ook belangrijk als je lekker op de weg wilt toeren :winkie:
Wat ik bedoel is: sluit niet een CX of Endurance racer bij voorbaat uit als er 40mm banden in passen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wellicht geen zwart/wit grens, maar er is natuurlijk wel een basisverschil tussen een gravelaar en een cx-fiets. En dan is de laatste steiler en hoger in vergelijking.
Een cx-er met gravelgeometrie is voor mij gewoon een gravelracer ;-)

Maar bij welke cijfertjes je dan precies de grens trekt en wat voor sticker je erop plakt is niet belangrijk, als het goed is kijk je toch naar wat bij je wensen past. En omdat het aanbod zo gigantisch is is er altijd wel een fiets/frame dat bij je past.

Maar de kern van mijn verhaaltje is simpel: blijf je grotendeels op de weg maakt de geo effectief gezien niet zoveel uit. Als je er maar lekker op zit wen je vanzelf aan de fiets en voor de snelheid is het ook niet belangrijk.
Maar ga je regelmatig het terrein in zou ik echt naar de fietsen met wat relaxtere geo zoeken (dus met relatief flauwe balhoofdhoek en lage bracket).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie