Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Cycleintothewind schreef: vr 8 januari 2021, 21:10 Net een Ridley Kanzo Fast besteld. 37 weken wachten :lol:

Aangezien ik het echt een hele mooie fiets vindt en er genoeg in de schuur staan, toch maar besteld.
Die is op veel plekken gewoon op voorraad. Dus ik weet niet waar je 'm hebt besteld....maar kan sneller denk ik
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
Jumping jack
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 15 mei 2020, 17:32

modbreak Kermit: Ik haal 'm hier even weg, het is niet de bedoeling identieke posts op meerdere plekken te plaatsen (crossposting).
Bij de "show your gravel" staat-ie prima ;-)
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Har77 schreef: ma 18 januari 2021, 11:47
Cycleintothewind schreef: vr 8 januari 2021, 21:10 Net een Ridley Kanzo Fast besteld. 37 weken wachten :lol:

Aangezien ik het echt een hele mooie fiets vindt en er genoeg in de schuur staan, toch maar besteld.
Die is op veel plekken gewoon op voorraad. Dus ik weet niet waar je 'm hebt besteld....maar kan sneller denk ik
Weet ik, echter heb ik mijn vaste LBS waar ik alles koop. Bovendien is dit XL frame-only. Componenten kies ik altijd zelf. Schakelen wil ik altijd met SRAM (persoonlijke voorkeur). Remmen weer wat anders etc. Handgespaakte wieltjes.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Cycleintothewind schreef: di 19 januari 2021, 12:03
Har77 schreef: ma 18 januari 2021, 11:47

Die is op veel plekken gewoon op voorraad. Dus ik weet niet waar je 'm hebt besteld....maar kan sneller denk ik
Weet ik, echter heb ik mijn vaste LBS waar ik alles koop. Bovendien is dit XL frame-only. Componenten kies ik altijd zelf. Schakelen wil ik altijd met SRAM (persoonlijke voorkeur). Remmen weer wat anders etc. Handgespaakte wieltjes.
Ieder het zijne natuurlijk, maar voor 37 weken wachten orienteerde ik me toch elders. Dan zit het gravelseizoen er weer op. :wink:
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Har77 schreef: di 19 januari 2021, 12:08
Ieder het zijne natuurlijk, maar voor 37 weken wachten orienteerde ik me toch elders. Dan zit het gravelseizoen er weer op. :wink:
Volgens mij bestaat er niet zoiets als een gravelseizoen (tenzij je het over de kalender van het top-tennis hebt), ik rij het hele jaar op die fiets, net als op mijn mountainbike :P
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Cycleintothewind schreef: di 19 januari 2021, 12:03
Weet ik, echter heb ik mijn vaste LBS waar ik alles koop.
:-q
mooie instelling! Dat mag ik wel!
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Freekenstein schreef: di 19 januari 2021, 12:44
Har77 schreef: di 19 januari 2021, 12:08
Ieder het zijne natuurlijk, maar voor 37 weken wachten orienteerde ik me toch elders. Dan zit het gravelseizoen er weer op. :wink:
Volgens mij bestaat er niet zoiets als een gravelseizoen (tenzij je het over de kalender van het top-tennis hebt), ik rij het hele jaar op die fiets, net als op mijn mountainbike :P
Als gravel veranderd in sludge, Brabants gravel (lees: mul zand) in drek en mtb-routes in tractorsporen........

Blijven al mijn off roadbikes warm en droog in de stalling

Dat asfalt ligt er toch alleen voor in de winter? 8)
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Har77 schreef: di 19 januari 2021, 13:06
Freekenstein schreef: di 19 januari 2021, 12:44

Volgens mij bestaat er niet zoiets als een gravelseizoen (tenzij je het over de kalender van het top-tennis hebt), ik rij het hele jaar op die fiets, net als op mijn mountainbike :P
Als gravel veranderd in sludge, Brabants gravel (lees: mul zand) in drek en mtb-routes in tractorsporen........

Blijven al mijn off roadbikes warm en droog in de stalling

Dat asfalt ligt er toch alleen voor in de winter? 8)
Ik woon aan de kust. Dus ik gebruik nu vaak mijn strandfiets om stukjes PWN gecombineerd met verhard te doen, dat kan ik straks op de Kanzo Fast ook. Het is daar zelden modderig. De andere reden dat ik een Kanzo Fast wil, is om ook in de zomer langere tochten over de weg te kunnen maken (met een paar vrienden die dat nu doen op de racer). Ik ben wel een paar keer meegeweest op de strandfiets (ben best fit), maar ik moest toch wel heel hard trappen. Dat lijkt mij met een setje wegbanden op de Kanzo Fast toch aangenamer.

Natuurlijk is het allemaal een beetje luxe geleuter. Het komt er gewoon op neer; Ik vind die Kanzo Fast gewoon een mooie fiets en ik wil hem.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Cycleintothewind schreef: di 19 januari 2021, 13:38 ............

Natuurlijk is het allemaal een beetje luxe geleuter. Het komt er gewoon op neer; Ik vind die Kanzo Fast gewoon een mooie fiets en ik wil hem.
De juiste insteek :lol: :-q :-q
We hebben hier helemaal geen "mountain" of "gravel" , dus als we allemaal rationeel waren zaten we op een hollandse E-stadsfiets en bestond dit hele forum niet :bier:
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

ik ben van plan om een Cube Nuroad Pro 2021 te kopen.
Vandaag even contact gehad met 12gobiking en Mantel.

Verkoper van 12gobiking zegt dat ik maat 56 moet hebben, reden dat ik dan wat minder rechtop zit en dat kan ik hebben want een gravelfiets zit al meer rechtop dan een normale racefiets.

Verkoper van Mantel zegt dat ik maat 58 moet hebben omdat ik dan wat "dieper" zit.

Wie heeft er gelijk??

Mijn lengte is 1.83 en binnenbeen 86 cm.
Op de site van Mantel staat:
Maat 56: 1.77-1.82
Maat 58: 1.83-1.88

Ik heb een Merida Scultura 4000 racefiets maat M/L (54) waar ik goed op zit.
Bij mijn Merida: Reach 390, Stack 574
Cube Maat 56: Reach 389, Stack 588
Cube Maat 58: Reach 389, Stack 609

Als ik dit zo zie zou ik zeggen dat maat 56 goed moet zijn...
Is dat ook zo???
bk1985
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 21:41

Ik heb ook bewust voor een 58 gekozen (Trek met bijna dezelfde maatvoering als jij opgeeft) bewust omdat ik dan juist minder diep zit. Het zadel hoeft namelijk minder hoog.
1.81 lang bbl 84
Laatst gewijzigd door bk1985 op do 21 januari 2021, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

In tegenstelling tot wat ik bij een MTB zou zeggen, adviseer ik bij een 'dropbar bike' juist de kleinere maat van de twee waar je goed op past. Ik zou als ik jou was dus ook een 56 nemen. Je bent dan flexibeler in je aanpassingen zonder het basisgedrag van de fiets (relaxt) teveel aan te passen.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
tkmp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 18 januari 2015, 15:20

https://www.velogicfit.com/frame-comparison
ff kijken wat er t best in de buurt komt,

maar als je op je koersfiets goed zit en goed voelt kan je deze maten behouden.
het gaat erom waar de drie contact punten zitten. billen,voeten,handen en of jij daarmee kan omgaan.

mn stack is gelijk, enkel mn reach op t stuur is ~1cm korter, maar op de shifters is t weer gelijk(Bontrager sturen zijn nogal lang)

voor jou kan je altijd nog wat proberen/varieren, maar wanneer je nu heel uitgestrekt zit kan je beter korter gaan zitten, niet hoger.
als je nu netjes zit op je racefiets, gebruik dit als basis.je kan altijd nog een cmer iedere richting op. en dat is best veel.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gerwin89 schreef: do 21 januari 2021, 11:05 ik ben van plan om een Cube Nuroad Pro 2021 te kopen.
Vandaag even contact gehad met 12gobiking en Mantel.

Verkoper van 12gobiking zegt dat ik maat 56 moet hebben, reden dat ik dan wat minder rechtop zit en dat kan ik hebben want een gravelfiets zit al meer rechtop dan een normale racefiets.

Verkoper van Mantel zegt dat ik maat 58 moet hebben omdat ik dan wat "dieper" zit.

Wie heeft er gelijk??

Mijn lengte is 1.83 en binnenbeen 86 cm.
Op de site van Mantel staat:
Maat 56: 1.77-1.82
Maat 58: 1.83-1.88

Ik heb een Merida Scultura 4000 racefiets maat M/L (54) waar ik goed op zit.
Bij mijn Merida: Reach 390, Stack 574
Cube Maat 56: Reach 389, Stack 588
Cube Maat 58: Reach 389, Stack 609

Als ik dit zo zie zou ik zeggen dat maat 56 goed moet zijn...
Is dat ook zo???
Is de reach echt hetzelfde bij die twee verschillende Cubes?
Voor een (gravel)racer kijk ik ook altijd naar de horizontaal gemeten bovenbuislengte (ETT), dat is bij een rechttoe-rechtaan frame nog steeds een goede indicatie voor de zithouding. Reach is de (horizontale) afstand van bracket naar balhoofd, zegt meer wat over hoe lang de fiets voelt als je staat.

Aangezien de stack hoger is bij de 58cm (logisch, balhoofdbuis zal ook langer zijn) komt je stuur dus ook hoger, bij hetzelfde aantal spacers.
Als je dan dezelfde afstand zadel-stuur aanhoud (door met de stuurpenlengte te spelen) zit je wat hoger dan op de 56cm.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Ja die reach is hetzelfde....
De bovenbuis is 15 mm langer bij maat 58.

Als ik het vergelijk met de Merida, dan zou ik ongeveer hetzelfde zitten bij maat 56 en bij maat 58 het stuur dus wat hoger...?
Dan lijkt mij 56 toch echt prima, of is het met gravelen anders?
Plaats reactie