Als je een allround band zoals de Schwalbe G-One in 42mm gebruikt hoef je geen twee wielsets.
Weinig rolweerstand op de weg en grip genoeg voor offroad, of je moet echt de MTB routes willen knallen.
Of wil je persé met 23mm slicks rijden?
Gravelracers: Het grote Gravel Topic.
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4075
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Een gravelracer stuurt wat slomer op asfalt, maar kan met een racewielset en 28mm banden goed als (endurance)racefiets gebruikt worden, mits je er voldoende diep en lang op kunt zitten. Ik ken de Revolt niet ( ik neem dat je de advanced 2 bedoeld, de1 is stukken duurder) , maar die ziet er kwa geo niet slecht uit. Met een lichte race disc wielset gaat er zeker 0.5 kg af.
De eertse woon-werk ritten op de Silex 400 zijn een feit. Bijft een verademing tegenover de hardtail en Spark met die ik de afgelopen paar duizend km heb gemaakt
De zitpositie is bijna gelijk aan mijn ht op de hoods, met het zadel maar een paar cm boven het stuur. Ik denk dat ik uren in de drops kan blijven hangen. Ik heb nog 2 spacers onder mijn stuurpen, dus kan nog een beetje spelen met een iets sportievere zit.
Het stuur vervang ik waarschijnlijk nog door een Ritchey Venturemax Comp in 44 of 46cm, ik wil iig breder en meer flare. Huidige stuur kan dan prima naar de Inflite van mijn vriendin.
De 35mm Maxxis Razzo (worden alleen voor Merida gemaakt) rollen heerlijk op straat, maar ik zie me er niet offroad mee fietsen. Verder zijn ze ook niet TL. Ik ga zeer waarschijnlijk voor de Gravelking SK, maar moet nog even kijken of ik voor 38 of 43mm ga, past allebei, maar ik denk dat ik met 43mm geen ruimte meer voor spatborden heb en dat is de komende maanden nog wel handig bij ww.
Wielen heb ik ook nog niet kunnen kiezen, moet ik even rustig naar kijken. Tot die tijd blijf ik vooral op de weg
De zitpositie is bijna gelijk aan mijn ht op de hoods, met het zadel maar een paar cm boven het stuur. Ik denk dat ik uren in de drops kan blijven hangen. Ik heb nog 2 spacers onder mijn stuurpen, dus kan nog een beetje spelen met een iets sportievere zit.
Het stuur vervang ik waarschijnlijk nog door een Ritchey Venturemax Comp in 44 of 46cm, ik wil iig breder en meer flare. Huidige stuur kan dan prima naar de Inflite van mijn vriendin.
De 35mm Maxxis Razzo (worden alleen voor Merida gemaakt) rollen heerlijk op straat, maar ik zie me er niet offroad mee fietsen. Verder zijn ze ook niet TL. Ik ga zeer waarschijnlijk voor de Gravelking SK, maar moet nog even kijken of ik voor 38 of 43mm ga, past allebei, maar ik denk dat ik met 43mm geen ruimte meer voor spatborden heb en dat is de komende maanden nog wel handig bij ww.
Wielen heb ik ook nog niet kunnen kiezen, moet ik even rustig naar kijken. Tot die tijd blijf ik vooral op de weg
- floris500
- Pro Biker
- Berichten: 975
- Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
- Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL
Ga je wel plezier van hebben denk ik, dat stuur. Bevalt mij uitstekend!odp schreef: ↑di 15 januari 2019, 15:32 De eertse woon-werk ritten op de Silex 400 zijn een feit. Bijft een verademing tegenover de hardtail en Spark met die ik de afgelopen paar duizend km heb gemaakt
De zitpositie is bijna gelijk aan mijn ht op de hoods, met het zadel maar een paar cm boven het stuur. Ik denk dat ik uren in de drops kan blijven hangen. Ik heb nog 2 spacers onder mijn stuurpen, dus kan nog een beetje spelen met een iets sportievere zit.
Het stuur vervang ik waarschijnlijk nog door een Ritchey Venturemax Comp in 44 of 46cm, ik wil iig breder en meer flare. Huidige stuur kan dan prima naar de Inflite van mijn vriendin.
De 35mm Maxxis Razzo (worden alleen voor Merida gemaakt) rollen heerlijk op straat, maar ik zie me er niet offroad mee fietsen. Verder zijn ze ook niet TL. Ik ga zeer waarschijnlijk voor de Gravelking SK, maar moet nog even kijken of ik voor 38 of 43mm ga, past allebei, maar ik denk dat ik met 43mm geen ruimte meer voor spatborden heb en dat is de komende maanden nog wel handig bij ww.
Wielen heb ik ook nog niet kunnen kiezen, moet ik even rustig naar kijken. Tot die tijd blijf ik vooral op de weg
Sinds afgelopen weekend mijn gravelracer klaar. De opbouw is voor een deel met onderdelen die ik nog had liggen en wat nieuwe onderdelen.
Zondag gelijk maar een proefrit van iets over de 100km gemaakt.
En het is zeker een fiets die gaat blijven.
Geen goede camera bij me,dus niet meer dan telefoonfotos
Zondag gelijk maar een proefrit van iets over de 100km gemaakt.
En het is zeker een fiets die gaat blijven.
Geen goede camera bij me,dus niet meer dan telefoonfotos
- ramon2
- All rounder
- Berichten: 99
- Lid geworden op: wo 8 oktober 2014, 13:55
- Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert
Gisteren m'n Giant Revolt opgehaald, vandaag alles een beetje op maat gezet en wat accessoires gemonteerd. Wat is het een supermooie fiets zeg, alleen jammer dat hij alleen in het zwart leverbaar is .
Als het binnenkort een beetje droog is gaan we hem een keer aan de tand voelen, ik heb er nu al zin in.
Ook wil ik komend jaar wat gravel tochten gaan rijden.
Groeten Ramon
Als het binnenkort een beetje droog is gaan we hem een keer aan de tand voelen, ik heb er nu al zin in.
Ook wil ik komend jaar wat gravel tochten gaan rijden.
Groeten Ramon
Specialized Epic, Giant Revolt, Trek Emonda
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4075
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Interessant, verdient vlgs mij toch echt betere foto's ?_Erik_ schreef: ↑do 24 januari 2019, 22:29 Sinds afgelopen weekend mijn gravelracer klaar. De opbouw is voor een deel met onderdelen die ik nog had liggen en wat nieuwe onderdelen.
Zondag gelijk maar een proefrit van iets over de 100km gemaakt.
En het is zeker een fiets die gaat blijven.
Geen goede camera bij me,dus niet meer dan telefoonfotos
MonkeyRider schreef: ↑zo 27 januari 2019, 01:49Interessant, verdient vlgs mij toch echt betere foto's ?_Erik_ schreef: ↑do 24 januari 2019, 22:29 Sinds afgelopen weekend mijn gravelracer klaar. De opbouw is voor een deel met onderdelen die ik nog had liggen en wat nieuwe onderdelen.
Zondag gelijk maar een proefrit van iets over de 100km gemaakt.
En het is zeker een fiets die gaat blijven.
Geen goede camera bij me,dus niet meer dan telefoonfotos
Ik zal binnenkort een keer een paar betere foto's maken.
De specs zijn als volgt;
Frame- Niner RLT9 Alu
Wielen - Novatec naven met chinees carbon velgen
Banden - Challenge gravel grinder 38mm
Crank - Sram X0
Bracket - Wheels mfg PF30-gxp
Achterderaileur - Sram Rival
Cassette - Sram 11-42
Shifter/remhendels - Sram Apex
Remmen - Avid BB7
Stuur - Controltech CLS gravel riser
Stuur en zadelpen - Niner Alu
Welke breedte heb je gekozen ?floris500 schreef: ↑do 24 januari 2019, 14:59Ga je wel plezier van hebben denk ik, dat stuur. Bevalt mij uitstekend!odp schreef: ↑di 15 januari 2019, 15:32 De eertse woon-werk ritten op de Silex 400 zijn een feit. Bijft een verademing tegenover de hardtail en Spark met die ik de afgelopen paar duizend km heb gemaakt
De zitpositie is bijna gelijk aan mijn ht op de hoods, met het zadel maar een paar cm boven het stuur. Ik denk dat ik uren in de drops kan blijven hangen. Ik heb nog 2 spacers onder mijn stuurpen, dus kan nog een beetje spelen met een iets sportievere zit.
Het stuur vervang ik waarschijnlijk nog door een Ritchey Venturemax Comp in 44 of 46cm, ik wil iig breder en meer flare. Huidige stuur kan dan prima naar de Inflite van mijn vriendin.
De 35mm Maxxis Razzo (worden alleen voor Merida gemaakt) rollen heerlijk op straat, maar ik zie me er niet offroad mee fietsen. Verder zijn ze ook niet TL. Ik ga zeer waarschijnlijk voor de Gravelking SK, maar moet nog even kijken of ik voor 38 of 43mm ga, past allebei, maar ik denk dat ik met 43mm geen ruimte meer voor spatborden heb en dat is de komende maanden nog wel handig bij ww.
Wielen heb ik ook nog niet kunnen kiezen, moet ik even rustig naar kijken. Tot die tijd blijf ik vooral op de weg
- floris500
- Pro Biker
- Berichten: 975
- Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
- Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL
Moest even terugzoeken in de bestelmailtjes (niet te vaak doen, veel te confronterend..), maar ik heb de 44 cm. Ik weet nog dat ik ook twijfelde tussen de 44 en 46. Kan me herinneren dat ik iets breder wilde dan mijn standaard stuur, maar wilde ook niet te breed. Wat uiteindelijk de doorslag gaf weet ik niet meer eerlijk gezegd, uiteindelijk is dit breed genoeg voor mij denk ik.
-
- All rounder
- Berichten: 82
- Lid geworden op: ma 22 juni 2015, 21:31
- Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey
Ik ben op mijn Rove ook van 46 cm naar 44 cm gegaan, vind de 44 cm plezieriger voor lange afstanden.
Haha, mag je inderdaad niet te vaak doenfloris500 schreef: ↑wo 30 januari 2019, 12:58 Moest even terugzoeken in de bestelmailtjes (niet te vaak doen, veel te confronterend..), maar ik heb de 44 cm. Ik weet nog dat ik ook twijfelde tussen de 44 en 46. Kan me herinneren dat ik iets breder wilde dan mijn standaard stuur, maar wilde ook niet te breed. Wat uiteindelijk de doorslag gaf weet ik niet meer eerlijk gezegd, uiteindelijk is dit breed genoeg voor mij denk ik.
Ik twijfel ook tussen 44 en 46, heb redelijk brede schouders, maar de 46 wordt wel erg breedt.
- floris500
- Pro Biker
- Berichten: 975
- Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
- Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL
Ja lastig.. Je woont zeker niet toevallig in het Zuid-Westen van het land?
Zag laatst een gravelbike die nieuw geleverd wordt met een 50 cm breed stuur Aardig gewaagde keuze vond ik, voor een standaard onderdeel.
Zag laatst een gravelbike die nieuw geleverd wordt met een 50 cm breed stuur Aardig gewaagde keuze vond ik, voor een standaard onderdeel.