Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Als je een allround band zoals de Schwalbe G-One in 42mm gebruikt hoef je geen twee wielsets.
Weinig rolweerstand op de weg en grip genoeg voor offroad, of je moet echt de MTB routes willen knallen.
Of wil je persé met 23mm slicks rijden?
pinda1974
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 30 september 2014, 23:19
Mijn mountainbike: bulls copperhead 29er

Ik wil ook op slicks gaan want dan kan ik ook met met broer op.pad die heeft een racefiets
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

pinda1974 schreef: vr 11 januari 2019, 14:21 Ik ga een giant revolt gravelbike kopen,en is het mogelijk met een extra wielset te gebruiken als racefiets ?
heeft iemand daar ervaring mee ,of dat fijn rijd, vind 2 fietsen kopen te duur.
Een gravelracer stuurt wat slomer op asfalt, maar kan met een racewielset en 28mm banden goed als (endurance)racefiets gebruikt worden, mits je er voldoende diep en lang op kunt zitten. Ik ken de Revolt niet ( ik neem dat je de advanced 2 bedoeld, de1 is stukken duurder) , maar die ziet er kwa geo niet slecht uit. Met een lichte race disc wielset gaat er zeker 0.5 kg af.
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

De eertse woon-werk ritten op de Silex 400 zijn een feit. Bijft een verademing tegenover de hardtail en Spark met die ik de afgelopen paar duizend km heb gemaakt :lol:

De zitpositie is bijna gelijk aan mijn ht op de hoods, met het zadel maar een paar cm boven het stuur. Ik denk dat ik uren in de drops kan blijven hangen. Ik heb nog 2 spacers onder mijn stuurpen, dus kan nog een beetje spelen met een iets sportievere zit.

Het stuur vervang ik waarschijnlijk nog door een Ritchey Venturemax Comp in 44 of 46cm, ik wil iig breder en meer flare. Huidige stuur kan dan prima naar de Inflite van mijn vriendin.

De 35mm Maxxis Razzo (worden alleen voor Merida gemaakt) rollen heerlijk op straat, maar ik zie me er niet offroad mee fietsen. Verder zijn ze ook niet TL. Ik ga zeer waarschijnlijk voor de Gravelking SK, maar moet nog even kijken of ik voor 38 of 43mm ga, past allebei, maar ik denk dat ik met 43mm geen ruimte meer voor spatborden heb en dat is de komende maanden nog wel handig bij ww.

Wielen heb ik ook nog niet kunnen kiezen, moet ik even rustig naar kijken. Tot die tijd blijf ik vooral op de weg :)
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

odp schreef: di 15 januari 2019, 15:32 De eertse woon-werk ritten op de Silex 400 zijn een feit. Bijft een verademing tegenover de hardtail en Spark met die ik de afgelopen paar duizend km heb gemaakt :lol:

De zitpositie is bijna gelijk aan mijn ht op de hoods, met het zadel maar een paar cm boven het stuur. Ik denk dat ik uren in de drops kan blijven hangen. Ik heb nog 2 spacers onder mijn stuurpen, dus kan nog een beetje spelen met een iets sportievere zit.

Het stuur vervang ik waarschijnlijk nog door een Ritchey Venturemax Comp in 44 of 46cm, ik wil iig breder en meer flare. Huidige stuur kan dan prima naar de Inflite van mijn vriendin.

De 35mm Maxxis Razzo (worden alleen voor Merida gemaakt) rollen heerlijk op straat, maar ik zie me er niet offroad mee fietsen. Verder zijn ze ook niet TL. Ik ga zeer waarschijnlijk voor de Gravelking SK, maar moet nog even kijken of ik voor 38 of 43mm ga, past allebei, maar ik denk dat ik met 43mm geen ruimte meer voor spatborden heb en dat is de komende maanden nog wel handig bij ww.

Wielen heb ik ook nog niet kunnen kiezen, moet ik even rustig naar kijken. Tot die tijd blijf ik vooral op de weg :)
Ga je wel plezier van hebben denk ik, dat stuur. Bevalt mij uitstekend! :-q

Afbeelding
_Erik_
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: za 6 november 2010, 17:50

Sinds afgelopen weekend mijn gravelracer klaar. De opbouw is voor een deel met onderdelen die ik nog had liggen en wat nieuwe onderdelen.
Zondag gelijk maar een proefrit van iets over de 100km gemaakt.
En het is zeker een fiets die gaat blijven.

Afbeelding

Afbeelding

Geen goede camera bij me,dus niet meer dan telefoonfotos
Gebruikersavatar
ramon2
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 8 oktober 2014, 13:55
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

Gisteren m'n Giant Revolt opgehaald, vandaag alles een beetje op maat gezet en wat accessoires gemonteerd. Wat is het een supermooie fiets zeg, alleen jammer dat hij alleen in het zwart leverbaar is :D .
Als het binnenkort een beetje droog is gaan we hem een keer aan de tand voelen, ik heb er nu al zin in.
Ook wil ik komend jaar wat gravel tochten gaan rijden.

Groeten Ramon
Specialized Epic, Giant Revolt, Trek Emonda
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

_Erik_ schreef: do 24 januari 2019, 22:29 Sinds afgelopen weekend mijn gravelracer klaar. De opbouw is voor een deel met onderdelen die ik nog had liggen en wat nieuwe onderdelen.
Zondag gelijk maar een proefrit van iets over de 100km gemaakt.
En het is zeker een fiets die gaat blijven.

Afbeelding

Afbeelding

Geen goede camera bij me,dus niet meer dan telefoonfotos
Interessant, verdient vlgs mij toch echt betere foto's ?
_Erik_
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: za 6 november 2010, 17:50

MonkeyRider schreef: zo 27 januari 2019, 01:49
_Erik_ schreef: do 24 januari 2019, 22:29 Sinds afgelopen weekend mijn gravelracer klaar. De opbouw is voor een deel met onderdelen die ik nog had liggen en wat nieuwe onderdelen.
Zondag gelijk maar een proefrit van iets over de 100km gemaakt.
En het is zeker een fiets die gaat blijven.

Afbeelding

Afbeelding

Geen goede camera bij me,dus niet meer dan telefoonfotos
Interessant, verdient vlgs mij toch echt betere foto's ?

Ik zal binnenkort een keer een paar betere foto's maken.

De specs zijn als volgt;

Frame- Niner RLT9 Alu
Wielen - Novatec naven met chinees carbon velgen
Banden - Challenge gravel grinder 38mm
Crank - Sram X0
Bracket - Wheels mfg PF30-gxp
Achterderaileur - Sram Rival
Cassette - Sram 11-42
Shifter/remhendels - Sram Apex
Remmen - Avid BB7
Stuur - Controltech CLS gravel riser
Stuur en zadelpen - Niner Alu
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

floris500 schreef: do 24 januari 2019, 14:59
odp schreef: di 15 januari 2019, 15:32 De eertse woon-werk ritten op de Silex 400 zijn een feit. Bijft een verademing tegenover de hardtail en Spark met die ik de afgelopen paar duizend km heb gemaakt :lol:

De zitpositie is bijna gelijk aan mijn ht op de hoods, met het zadel maar een paar cm boven het stuur. Ik denk dat ik uren in de drops kan blijven hangen. Ik heb nog 2 spacers onder mijn stuurpen, dus kan nog een beetje spelen met een iets sportievere zit.

Het stuur vervang ik waarschijnlijk nog door een Ritchey Venturemax Comp in 44 of 46cm, ik wil iig breder en meer flare. Huidige stuur kan dan prima naar de Inflite van mijn vriendin.

De 35mm Maxxis Razzo (worden alleen voor Merida gemaakt) rollen heerlijk op straat, maar ik zie me er niet offroad mee fietsen. Verder zijn ze ook niet TL. Ik ga zeer waarschijnlijk voor de Gravelking SK, maar moet nog even kijken of ik voor 38 of 43mm ga, past allebei, maar ik denk dat ik met 43mm geen ruimte meer voor spatborden heb en dat is de komende maanden nog wel handig bij ww.

Wielen heb ik ook nog niet kunnen kiezen, moet ik even rustig naar kijken. Tot die tijd blijf ik vooral op de weg :)
Ga je wel plezier van hebben denk ik, dat stuur. Bevalt mij uitstekend! :-q

Afbeelding
Welke breedte heb je gekozen ?
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Moest even terugzoeken in de bestelmailtjes (niet te vaak doen, veel te confronterend..), maar ik heb de 44 cm. Ik weet nog dat ik ook twijfelde tussen de 44 en 46. Kan me herinneren dat ik iets breder wilde dan mijn standaard stuur, maar wilde ook niet te breed. Wat uiteindelijk de doorslag gaf weet ik niet meer eerlijk gezegd, uiteindelijk is dit breed genoeg voor mij denk ik.
elduderino
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 22 juni 2015, 21:31
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey

Ik ben op mijn Rove ook van 46 cm naar 44 cm gegaan, vind de 44 cm plezieriger voor lange afstanden.
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

floris500 schreef: wo 30 januari 2019, 12:58 Moest even terugzoeken in de bestelmailtjes (niet te vaak doen, veel te confronterend..), maar ik heb de 44 cm. Ik weet nog dat ik ook twijfelde tussen de 44 en 46. Kan me herinneren dat ik iets breder wilde dan mijn standaard stuur, maar wilde ook niet te breed. Wat uiteindelijk de doorslag gaf weet ik niet meer eerlijk gezegd, uiteindelijk is dit breed genoeg voor mij denk ik.
Haha, mag je inderdaad niet te vaak doen ;)

Ik twijfel ook tussen 44 en 46, heb redelijk brede schouders, maar de 46 wordt wel erg breedt.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Ja lastig.. Je woont zeker niet toevallig in het Zuid-Westen van het land?

Zag laatst een gravelbike die nieuw geleverd wordt met een 50 cm breed stuur :o Aardig gewaagde keuze vond ik, voor een standaard onderdeel.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik wel! En heb op mijn gravelbike ook een Venturemax van 44cm (denk ik...) Fiets staat nu alleen even op de Veluwe als demo maar komt binnenkort weer mijn kant op.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie