Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Oakley
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 11:23
Mijn mountainbike: Rotterdam
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: do 21 februari 2019, 15:19 Omdat je veel op de weg zult rijden met racers zou ik kiezen voor 2x11 (bijv 46/34), 700C x40 (38 of 42 is ook prima) en niet te slacke headtube.
Ik denk dat 2x11 niet perse nodig is. Althans, als ik nu kijk naar mezelf met 1x11 met 42 voor en 10-42 achter dan kom ik prima mee met de racers en ik vermaak me prima van de verharde weg af. Vergeleken met mijn volbloed racefiets kom ik weinig tekort. Tuurlijk, het is anders, maar meekomen lukt zeker.
Maar zal persoonlijk zijn denk ik.
MTB: Scott Scale RC
Gravel/race: Mason Bokeh 650b/700c
Strava
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Is inderdaad heel persoonlijk en ligt natuurlijk ook aan de omgeving waar je woont, bij mij kan het best heuvelachtig zijn.
En ik houdt niet van grote cassette stappen op de weg, dus voor 2x11 gegaan.
Nu kom ik op de weg en onverhard niks te kort. Niks mis met af en toe met links schakelen ;-)
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

De Sonder fietsen zien er ook zeker goed uit - al helemaal voor de prijs... Verder zie ik aan de eerste reacties vooral zaken over de breedte van de banden en de 1x of 2x groep. En inderdaad: het zal nooit een echte racer worden. Dat was gelukkig ook niet het plan.

Ik had grappig genoeg verwacht dat mensen zouden vallen over mijn initiële voorkeur voor staal ("veel te zwaar") of het gebrek aan moderne design aspecten als een tapered head tube. Zijn jullie van mening dat dat allemaal niet zo spannend is dan?

Ik merk dat ik, sinds mijn 1x MTB, eigenlijk niet meer anders wil. Inderdaad, de afstand tussen versnellingen is groter. Op mijn ouder racefiets vond ik het juist vervelend dat ze zo dicht bij elkaar zitten. Dat was dan wel weer een 3x, maar goed. :)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

supermoos2907 schreef: do 21 februari 2019, 16:03 De Sonder fietsen zien er ook zeker goed uit - al helemaal voor de prijs... Verder zie ik aan de eerste reacties vooral zaken over de breedte van de banden en de 1x of 2x groep. En inderdaad: het zal nooit een echte racer worden. Dat was gelukkig ook niet het plan.

Ik had grappig genoeg verwacht dat mensen zouden vallen over mijn initiële voorkeur voor staal ("veel te zwaar") of het gebrek aan moderne design aspecten als een tapered head tube. Zijn jullie van mening dat dat allemaal niet zo spannend is dan?

Ik merk dat ik, sinds mijn 1x MTB, eigenlijk niet meer anders wil. Inderdaad, de afstand tussen versnellingen is groter. Op mijn ouder racefiets vond ik het juist vervelend dat ze zo dicht bij elkaar zitten. Dat was dan wel weer een 3x, maar goed. :)
Nou ja, het soortelijk gewicht van staal is natuurlijk hoger, maar tegelijkertijd is hoe (snel) een fiets aanvoelt en rijdt meer dan de som der delen. Ik ben onlangs overgestapt van alu naar staal qua MTB, en ik vind het hartstikke leuk rijden. En ik verbeter mijn PR's ermee, maar de fiets heeft ook een best wel radicaal andere geometrie. En blijkbaar past die mij goed. Wie zal zeggen hoeveel sneller ik was op een alu variant met dezelfde geo? En juist op een langere afstand, waarvoor een gravelracer gemaakt is, is staal lekker vergevingsgezind. Maar als je ermee gaat racen met je maten, kan het zijn dat je het weer te flexibel vindt.

Over de breedte van de banden: de mijne heeft 28" wielen met 37mm brede bandjes. Meer heb ik niet nodig, en ik rij er heerlijk mee over allerlei gravel- en zandpaden. En als ik breder wil kan ik er een kleinere wielset in proppen maar dat gaat ecjht nooit gebeuren. De 1x-groep maakt hem eenvoudig en stil en ik ben nog niks tekort gekomen, hoewel dat in Limburg ongetwijfeld anders zou zijn. Maar daar woon ik niet :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

De Sutra LTD is inderdaad een prachtfiets, maar lijkt me aan de zware kant voor jouw doeleinden. Al ligt het ook er aan wat jouw interpretatie is van lange toertochten/weekje weg. Ik zou eerder neigen naar de Rove St (ook prachtig), maar als je weer perse hydro remmen wilt.. Tsja lastig haha.

Zoals je zelf al laat blijken lijkt mij 700c ook de betere keuze in dit geval, vooral vanwege de wens ook regelmatig op de weg te fietsen. Al moet ik zeggen, laatst tijdens de Gravel Series in Z-Limburg had ik af en toe een 650b toch wel erg lekker gevonden. 1/2x vind ik echt een voorkeurs kwestie, ik zou met beiden kunnen leven op mijn gravelbike (en anders is 2x zo 1x te maken). Die Sonder is inderdaad veel bike voor je poen!
Er zitten hier best wat staal-liefhebbers, dus daar kijkt niemand van op :D Ik denk dat voor dit soort fietsen een tapered head tube inderdaad niet zo spannend is.

Heb je ook al gekeken bij Cotic? Ik vind de Escapade ook echt een mooie fiets, en volgens mij las ik laatst in de nieuwsbrief dat ze tegenwoordig ook complete fietsen leveren buiten de UK. Opbouw valt ook aardig te customizen, 1900 euro heb je de standaard Gold built met Sram Apex, 700c (of 650b als je wilt), staal en hydro remmen. Op te leuken met wat Hope parts tot 2250 euro, mocht je dat willen.
Laatst gewijzigd door floris500 op do 21 februari 2019, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Oakley
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 11:23
Mijn mountainbike: Rotterdam
Contacteer:

Nog even over 650b...
Ik heb de luxe van 2 wielsets. En ja, met 28" en dunne bandjes is mijn Mason echt wel sneller dan met 650b. En sinds ik met een powermeter fiets zie ik ook het verschil in Watt. Maar mijn 650b wielset met WTB Byway banden van 47mm breed doet het verrassend goed op de weg. En offroad doen ze het ook prima, zeker wat supermoos2907 er mee wil doen.
Voor een "do it all" fiets zou ik een fiets met 650b wielen zeker meenemen in de overweging.
MTB: Scott Scale RC
Gravel/race: Mason Bokeh 650b/700c
Strava
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Kan ik me voorstellen ja. Zeker in Z-Limburg kan die 650b je ook veel plezier brengen op de gravel/offroad paden. Denk dat dat echt een kwestie van proefrijden is, het liefst dezefde fiets met verschillende wielen. Maarja dat is makkelijker gezegd dan gedaan denk ik.. :bier:
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

Hmmmm... interessant! Ja, het proefrijden is wel een uitdaging. Er liggen behoorlijk wat leuke zaken hier, maar dit soort fietsen kom je niet veel tegen op de winkelvloer. Misschien dat die Kona Rove ST dan toch wel een idee is. Ondanks de mechanische remmen. Of misschien toch maar een frameset kopen en opbouwen met een volledige Rival 1 set.

650B en 700C - dat zal inderdaad gewoon testen worden... wel goed om te horen dat de ervaringen met de Byway goed zijn!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het feit dat je af en toe met een groep gaat rijden heeft wel invloed op je keuze naar mijn idee. Zeker als het tempo aardig sportief is en de rest op lichte karretjes / volbloed racers rijdt zul je het merken als je zelf op een relatief zware gravelracer met 650b zit (en dan nog met gravelprofiel ook...? ;-)).
Rij je alleen maakt dat allemaal niet uit, dan rij je op gevoel en meestal niet op het scherpst van de snede.

Staal, zeker als het geen erg lichtgewicht is, is stijf zat. Evenals een vork met rechte vorkbuis, we hebben het niet over een verende vork met 150mm veerweg waar dat soort zaken belangrijker worden.

Als je gebruiksplannen erg ver uit elkaar liggen (zowel het terrein in als knallen met de maten) kun je twee wielsets overwegen. Een met gravelbanden (evt 650b) en een met 28~32mm racebandjes. Veel af fabriek wielsets in gravelracers zijn behoorlijk lomp, daar is vaak wel wat te winnen.

Verzettenkeuze is subjectief, maar in een groep meerijden en nèt niet je ideale verzetje kunnen draaien zou ik erg onprettig vinden. Dus grote stappen zou het voor mij niet worden, dan liever een 2x setup met kleine cassette om toch ook een licht klimverzetje aan boord te hebben.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

kermit schreef: do 21 februari 2019, 21:09 Het feit dat je af en toe met een groep gaat rijden heeft wel invloed op je keuze naar mijn idee. Zeker als het tempo aardig sportief is en de rest op lichte karretjes / volbloed racers rijdt zul je het merken als je zelf op een relatief zware gravelracer met 650b zit (en dan nog met gravelprofiel ook...? ;-)).
Rij je alleen maakt dat allemaal niet uit, dan rij je op gevoel en meestal niet op het scherpst van de snede.

Staal, zeker als het geen erg lichtgewicht is, is stijf zat. Evenals een vork met rechte vorkbuis, we hebben het niet over een verende vork met 150mm veerweg waar dat soort zaken belangrijker worden.

Als je gebruiksplannen erg ver uit elkaar liggen (zowel het terrein in als knallen met de maten) kun je twee wielsets overwegen. Een met gravelbanden (evt 650b) en een met 28~32mm racebandjes. Veel af fabriek wielsets in gravelracers zijn behoorlijk lomp, daar is vaak wel wat te winnen.

Verzettenkeuze is subjectief, maar in een groep meerijden en nèt niet je ideale verzetje kunnen draaien zou ik erg onprettig vinden. Dus grote stappen zou het voor mij niet worden, dan liever een 2x setup met kleine cassette om toch ook een licht klimverzetje aan boord te hebben.
+1. Dank Kermit, dat scheelt weer een hoop schrijfwerk.
Als je met een groepje mee gaat fietsen, dan wil je er ook bij blijven.

De juiste stalen fiets is maar een fractie zwaarder dan een aluminium fiets, maar wel een stuk comfortabeler.
Mijn advies is ook twee wielsets. Een 700C wielset waar je 28mm wegbanden in kwijt kunt, maar ook wat grovere gravelbanden tot 37mm. Wil je nog breder, dan komt je 650B wielset uit de kast. Zo wordt je nieuwe fiets net een Zwitsers zakmes, zeker als je er ook een dragertjes aan vast kunt maken voor je bikepakkerstrip.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Tom045
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: wo 9 december 2009, 13:03
Mijn mountainbike: Superfly

Vandaag maar eens de Vaya in elkaar gezet. Er zitten Gravelking banden op dus zou in dit topic moeten passen :bier:.

Heb nog geen echte proefrit kunnen maken maar merkte meteen al dat deze zo heerlijk tussen mijn mtb en racer in past qua comfort en zitpositie. Precies wat ik had gehoopt! Gaat vooral gebruikt worden voor commuting, en dit jaar een week toeren in Zwitserland. Er komt in dat geval een achterdrager op en als het nodig is ook een Lowside voordrager.

Snelle iPhone pic:

Afbeelding
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Mooi die Salsa! Mooie kleur en aankleding/opbouw :-q
supermoos2907 schreef: do 21 februari 2019, 17:41 Hmmmm... interessant! Ja, het proefrijden is wel een uitdaging. Er liggen behoorlijk wat leuke zaken hier, maar dit soort fietsen kom je niet veel tegen op de winkelvloer. Misschien dat die Kona Rove ST dan toch wel een idee is. Ondanks de mechanische remmen. Of misschien toch maar een frameset kopen en opbouwen met een volledige Rival 1 set.

650B en 700C - dat zal inderdaad gewoon testen worden... wel goed om te horen dat de ervaringen met de Byway goed zijn!
Ja helaas gaat een Cotic proefrijden sowieso erg lastig, of je moet even een tripje Sheffield maken :-D
Kona zal vast wel een dealer in de buurt hebben toch?
Tom045
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: wo 9 december 2009, 13:03
Mijn mountainbike: Superfly

supermoos2907 schreef: do 21 februari 2019, 17:41 Hmmmm... interessant! Ja, het proefrijden is wel een uitdaging. Er liggen behoorlijk wat leuke zaken hier, maar dit soort fietsen kom je niet veel tegen op de winkelvloer. Misschien dat die Kona Rove ST dan toch wel een idee is. Ondanks de mechanische remmen. Of misschien toch maar een frameset kopen en opbouwen met een volledige Rival 1 set.

650B en 700C - dat zal inderdaad gewoon testen worden... wel goed om te horen dat de ervaringen met de Byway goed zijn!
Ja helaas gaat een Cotic proefrijden sowieso erg lastig, of je moet even een tripje Sheffield maken :-D
Kona zal vast wel een dealer in de buurt hebben toch?
[/quote]

Lijkt erop dat je in Zuid-Limburg woont supermoos. Bikeboutique in Elsloo is sowieso Cotic en Kona dealer dus daar zou je terecht moeten kunnen.
Mocht een medium frame je passen mag je ook best een proefrit op mijn Salsa maken. Heb ook nog een racy Genesis Equilibrium voor te vergelijken. Ze zijn wel allebei 2x10 dus helaas geen 1x voor je te testen :-q
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Er is niks mis met staal, een rechte stuurbuis, en mechanische remmen ;)

Hier mijn gravelracertank, een All-City Gorilla Monsoon.

Afbeelding
Het is hier geen ponykamp!
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Wie kan mij van een advies voorzien;
Ik heb een kona rove met 34 mm banden erop. Ik heb de fiets nu 1 jaar en rijd er voornamelijk mee over de weg maar soms is het ook echt onwijs leuk om er offroad mee te rijden.
Ik wil eigenlijk graag andere banden, of eigenlijk denk ik dat ik een extra setje velgen wil met andere banden... alleen alles wat ik kan vinden bij de internetwebshops is behoorlijk aan de prijs.
Iemand tips, wat zie ik over het hoofd of moet dat echt zoveel geld kosten (bedragen tussen de 280, 450 en vele malen hoger heb ik voorbij zien komen....).

Dus eigenlijk een setje wielen geschikt voor race/weg bandjes (28 mm?), waar moet ik op letten, welke maat etc?
Plaats reactie