Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

Opperhoofd schreef:
Knerbert schreef:Hebbes, Kona Rove Al 59cm
Heb je die van jou te koop gezet?

Beviel die niet?
Staat inderdaad te koop.
De fiets beviel prima, alleen weinig mee gereden en voorzie dat ik er niet veel meer mee zal gaan doen. Project winter miles summer smiles is mislukt...lag niet aan de fiets, maar aan mij :((
voor de geintresseerde -> marktplaats -> kona rove al
!! 26inch en dikke banden !!
Gebruikersavatar
Bart_Banaan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 248
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 13:12
Mijn mountainbike: Borgini Cirone SL Ultra Light

Mijn gravelracer is ook klaar:

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 9#p1965929" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ben er blij mee :-q
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Kwam ik tegen http://www.flickriver.com/groups/monste ... teresting/" onclick="window.open(this.href);return false;

Erg veel plaatjes van gravel / monstercross bikes
Gebruikersavatar
Bart_Banaan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 248
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 13:12
Mijn mountainbike: Borgini Cirone SL Ultra Light

Vandaag de eerste rit nadat mijn fiets klaar was; rijdt heelijk, comfortabel!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

5 pagina's verder en eindelijk een gebruikers foto!

Keep on posting.
De Majoor
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: za 8 februari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Commencal meta, Kona rove, Kona Unit

Ik speel met t idee om n gravel bike aan te schaffen. Ik zit nog in de oriënterende fase.
Ik zou graag willen weten of je ook daadwerkelijke MTB rondjes in NL met een dergelijke fiets kan doen. Zou de beperking in de rijder zitten ipv de fiets? Mijn thuis rondje betreft Nijmegen, iemand dat al eens geprobeerd met n gravel bike?

Ik heb mijn oog laten vallen op de kona rove al.
Mooie fiets voor n mooie prijs. Zijn er leden die hier ervaring mee hebben? Voor of nadelen?
Ben benieuwd naar de reacties.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Ik heb met de Kona Rove de MTB route van Lemele gedaan (en een stukje off piste ;-) ) Gaat allemaal prima al is het wel met aangepaste snelheid. Het is totaal anders fietsen dan op m'n 29er hardtail of 26er fully, maar gewoon leuk om hetzelfde bos heel anders te berijden.
Ik kon er prima aangepast mee rijden zonder het gevoel out of control te zijn. Hiermee bedoel ik voldoende remkracht en een verzet waarmee ik het hoogteverschil prima kon bedwingen.
De Majoor
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: za 8 februari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Commencal meta, Kona rove, Kona Unit

@opperhoofd,
Bedankt voor je info. Lijkt me in het terrein inderdaad anders fietsen dan een echte mtb.

Ik zag dat je bij de mastworp in Uden een rove al kan huren. Binnenkort maar eens testen.
Iemand nog gekeken naar de Genesis croix de fer 10 vs kona rove?
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Toevallig heb ik een Genesis CdF (mt 52) en een Kona Rove (mt 53)

Het zijn soortgelijke fietsen. De CdF vind ik meer asfalt georienteerd vanwege de diepere zit en nerveuzer sturen. De diepere zit komt deels doordat ik de CdF mt 52 heb. Een CdF mt 54 is vergelijkbaarder met de Rove mt 53. Bij hard remmen met de voorrem flext de Rove meer dan de CdF.

Even de geometrie tabellen bekeken. Grappig te zien dat die bevestigen wat m'n gevoel was. De wielbasis van de kona is langer, de stuurhoek kleiner en de stuurbuislengte langer (inbouwhoogte en headset meegerekend)

Qua details zijn ze verder erg vergelijkbaar. De achterrem op de liggende achtervork en alle kabels via de onderbuis. Al is er bij de Rove een vies lelijke kruising van de remkabel en de versnellingskabel. De Rove heeft een integrated headset wat IMHO mooier staat.

Als je bredere (hogere) banden EN spatborden wilt monteren kan de de Croix de Fer van je lijstje schrappen, dat past niet bij de voorvork.
jankoets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: zo 22 juli 2007, 22:59
Mijn mountainbike: Surly Straggler SS, Giant XTC 29er, Giant TCR Advanced

De Majoor schreef:Ik speel met t idee om n gravel bike aan te schaffen. Ik zit nog in de oriënterende fase.
Ik zou graag willen weten of je ook daadwerkelijke MTB rondjes in NL met een dergelijke fiets kan doen. Zou de beperking in de rijder zitten ipv de fiets? Mijn thuis rondje betreft Nijmegen, iemand dat al eens geprobeerd met n gravel bike?

Ik heb mijn oog laten vallen op de kona rove al.
Mooie fiets voor n mooie prijs. Zijn er leden die hier ervaring mee hebben? Voor of nadelen?
Ben benieuwd naar de reacties.
Mijn paarse Surly Straggler hier op pagina 5 doet dienst in Nijmegen en dat bevalt heel goed. Er is nog geen afdaling die ik er niet mee gereden heb, dus vind haar een goede vervanging (in NL) van mijn mountainbike. Ik heb er wel iets bredere (42mm) banden op liggen wat hierbij helpt. Op de weg is ze daarentegen wel wat minder snel, maar ik rij ook singlespeed, dus dat is toch geen echte optie.
jankoets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: zo 22 juli 2007, 22:59
Mijn mountainbike: Surly Straggler SS, Giant XTC 29er, Giant TCR Advanced

MonkeyRider schreef:Erg mooi :-q Ik ben sowieso nogal een Surly fan.
Route Nijmegen; ook te doen in de winter (nat/bagger) op 42mm knards?
En welk verzet heb je er ook al weer op?
Beetje late reactie, excuus...

Bedankt! Overigens geen Knards, maar de even brede Continental cyclo x-kings. Wat mij betreft doen ze het onder alle omstandigheden prima, maar ik vind een beetje glijden ook niet zo erg. Rij nu nog met een 39-18 verzet, maar ga binnenkort eens met een 39-20 proberen. Kom in Nijmegen op de route wel overal boven, maar misschien is een beetje meer souplesse wel fijner rijden.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Ik ga weer een nieuwe gravelracer bouwen. Die van vorig jaar was namelijk na de eerste rit
al verkocht... ;)
Het principe gaat bestaan uit een oud Cannondale F400 frame, gepolijst aluminium.
Vast vork 26" (Duh...) Dan een leuk stuurtje, misschien iets van On-One, MaryBar wil
ik al tijden proberen.
Of zoiets omgedraaid erop.
https://www.bike-components.de/de/Procr ... er-p34017/" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar dan wel in het zilver. De Salsa Woodchipper achtige sturen vindt ik namelijk te duur voor een
speelproject.

En dan voor de banden 26" Schwalbe Big Apple in 2,15" of een Sammy Slick 2,1"
Sammy heeft een meer diamantprofiel, lijkt me ideaal voor nat wegdek. Maar een Big Ben
daarintegen heeft iets meer profiel dan de Apple en en en en.
Dus er lopen nog heel wat twijfels over hoe en wat.

Ach, eerst maar een de Knondeel polijsten.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Heb je dan niet gewoon een 26" mtb met wegbanden? :~
Stel 28" wielen in een 26" mtb lijkt me dan weer interessanter.
Gebruikersavatar
mountainbiker93
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 739
Lid geworden op: zo 17 augustus 2008, 16:09
Mijn mountainbike: Tallboy V5 CC en Triban RC520 gravelbike
Contacteer:

Ik ben na het zoeken na een racefiets ook beland bij de bekende gravel grinder bikes. Vanwege mijn mtb achtergrond qou ik graag een racefiets met redelijke brede banden en de mogelijkheid om naast het asfalt ook de lichte offroad paden zoals dualtracks enzo mee te pakken om het leuk te houden. Vanwege het beperkte buget uitgekomen bij een cx bike via marktplaats. Gister net aangeschaft maar ben er nu al erg blij mee. Zal morgen een foto plaatsen. Wil er duurritjes om gaan doen zowel on als offroad en heen en weer naar werk. Banden zijn 34 mm achter en 36 mm voor
dale c
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 14 november 2008, 12:17
Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)

Iemand nog gekeken naar de Genesis croix de fer 10 vs kona rove?
Yep. Ook nog wat andere fietsen bekeken maar uiteindelijk gegaan voor een 2015 Rove. Waarom? Mmm, reed lekker (Genesis niet geprobeerd), afmontage, emotie, budget, weet het niet. Uiteindelijk erg blij mee. Vooralsnog meer asphalt (slechte fietspaden) dan offroad mee gereden. Hoe dan ook, erg fijne comfi fiets. Wel een paar upgrades gedaan betreft lagering en wielen.

Trouwens, ook nog naar een Specialized AWOL gekeken? Tja, vloeken in de kerk..sorry. Maar die AWOL ziet er ook wel OK uit. Zowaar een stalen Specialized, en oogt heel fraai imho
Afbeelding
"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"

For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
Plaats reactie