Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
MTB2365
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 26 april 2021, 22:48

Hi iedereen,

Ik zou graag jullie mening hebben over de volgende 2 gravel bikes:

- Cannondale topstone 1 (afgemonteerd met GRX600, GRX800 derailleurs, aluminium frame 10,6kg & standaard 37mm banden) 2200 euro

- Canyon Grizl SF SL 6 (afgemonteerd met GRX400, carbon frame 9,8kg & standaard 45!mm banden) 2000 euro

Zonder te kijken naar levertijden, wat is hier de beste optie volgens jullie? 45mm banden op de canyon zouden sowieso vervangen worden.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Grizl is een hele mooie fiets, en heel geschikt voor de ultra endurance rijder als je er wat minder extreme banden op gooit. Uit m’n hoofd gok ik wel dat Grizl een iets meer race geometrie heeft. Topstone staat net als domane bekend als zeer comfortabel. Van de topstone kun je iets meer comfort verwachten denk ik. Als je prima een paar uur op een racefiets kunt zitten zou ik dan eerder Grizl kiezen.
Waar woke is, is vuur
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Ik vind het een beetje een gemiste kans van canyon deze grizl. De Geo is identiek aan de Grail. Waar de Grail zich meer profileert als de racer en dit meer als de do it all bike en meer op tour gericht. Hadden ze naast de mogelijkheid van bredere banden, ook een wat hogere stack kunnen toepassen en iets kortere reach. Dan is er sprake van verschil tussen grizl en Grail. Nu lijkt het wel alsof ze vooral de correctie hebben gemaakt om van die hoover bar af te komen en verder niet al te veel hebben aangepakt. Hoezeer de marketing ons anders wil doen geloven.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Marcel964 schreef: do 13 mei 2021, 13:40 Ik vind het een beetje een gemiste kans van canyon deze grizl. De Geo is identiek aan de Grail. Waar de Grail zich meer profileert als de racer en dit meer als de do it all bike en meer op tour gericht. Hadden ze naast de mogelijkheid van bredere banden, ook een wat hogere stack kunnen toepassen en iets kortere reach. Dan is er sprake van verschil tussen grizl en Grail. Nu lijkt het wel alsof ze vooral de correctie hebben gemaakt om van die hoover bar af te komen en verder niet al te veel hebben aangepakt. Hoezeer de marketing ons anders wil doen geloven.
Tja, je hebt helemaal gelijk in de constatering van de geometrie maar ik weet niet of ik het een gemiste kans vind. Het is een soort Salsa Warbird, een fiets om lekker 600K in 3 dagen te rammen met minimale bagage. En zo'n fiets hoeft geen rechte zit en extra comfort te hebben, die doelgroep wil dat niet. Ik denk dat hij relatief populairder wordt in de VS als hier. Ze worden trouwens wel geleverd met een aardige spacerstack, daarmee bereik je al een hoop, maar het zal nooit een Kona Rove of Trek Domane worden.
Waar woke is, is vuur
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik vind die Grizle ook niet zoveel toevoegen behalve extra ruimte voor banden blijft het een vrij racy geo en waarom??? Nu zit je voor bv een bikepackingtrip met 45mm banden toch aan een diepe zit vast terwijl je makkelijker spacers verwijderd zoals bv bij.een Domane.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Makkelijk schreef: do 13 mei 2021, 13:51 Tja, je hebt helemaal gelijk in de constatering van de geometrie maar ik weet niet of ik het een gemiste kans vind. Het is een soort Salsa Warbird, een fiets om lekker 600K in 3 dagen te rammen met minimale bagage. En zo'n fiets hoeft geen rechte zit en extra comfort te hebben, die doelgroep wil dat niet.
Maar dat hadden ze toch gewoon kunnen oplossen door de volgende generatie Grail meer ruimte voor dikke banden te geven (en eventueel een versie zonder hooverbar)? Als je wilt differentiëren zou een meer offroad gerichte geometrie m.i. logischer zijn.
MTB2365
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 26 april 2021, 22:48

klaast schreef: do 13 mei 2021, 22:57
Makkelijk schreef: do 13 mei 2021, 13:51 Tja, je hebt helemaal gelijk in de constatering van de geometrie maar ik weet niet of ik het een gemiste kans vind. Het is een soort Salsa Warbird, een fiets om lekker 600K in 3 dagen te rammen met minimale bagage. En zo'n fiets hoeft geen rechte zit en extra comfort te hebben, die doelgroep wil dat niet.
Maar dat hadden ze toch gewoon kunnen oplossen door de volgende generatie Grail meer ruimte voor dikke banden te geven (en eventueel een versie zonder hooverbar)? Als je wilt differentiëren zou een meer offroad gerichte geometrie m.i. logischer zijn.
Bedankt voor de opinies over de grizl, maar wat vinden jullie van de cannondale topstone 1 dan? Ik koop een gravel om eigenlijk grotendeels weg te rijden en 20 % off road.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Iets korter en hoger, maar dat valt binnen wat je met de spacers onder het stuur kunt afstellen. Verder niet veel verschil, ik zou dan de Grizl liever hebben, maar wel met andere banden. Specialized Pathfinder Pro of Vittoria Terreno Dry in 38mm bijvoorbeeld.
Waar woke is, is vuur
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Voor 80% road 20% offroad zou ik een moderne road endurance bike pakken: Trek Domane, Giant Contend AR oid
Ruimte voor 35-38mm banden is genoeg.
Bleiswijker
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: di 27 januari 2015, 16:48

MTB2365 schreef: vr 14 mei 2021, 14:03
klaast schreef: do 13 mei 2021, 22:57
Maar dat hadden ze toch gewoon kunnen oplossen door de volgende generatie Grail meer ruimte voor dikke banden te geven (en eventueel een versie zonder hooverbar)? Als je wilt differentiëren zou een meer offroad gerichte geometrie m.i. logischer zijn.
Bedankt voor de opinies over de grizl, maar wat vinden jullie van de cannondale topstone 1 dan? Ik koop een gravel om eigenlijk grotendeels weg te rijden en 20 % off road.
Ik heb een Topstone Carbon SRAM Force AXS, wel wat lichter maar qua geometrie waarschijnlijk te vergelijken met een Topstone 1. Ik gebruik hem ook grotendeels op het asfalt en af en toe een stukje gravel. Bij ons in Zuid Holland rond Rotterdam is niet veel gravel te vinden. Het is een heerlijke comfortabele fiets. Daarbij is hij ook bijna net zo snel als mijn racefiets, natuurlijk Is dat vooral afhankelijk van de gemonteerde banden. Komende winter gaan er Conti gp 5000 tubeless banden onder en een Setje spatborden en het is gelijk mijn Comfortabele winterfiets als er hier weer 3 maanden modder op de plaatselijke routes ligt.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik heb sinds kort een FSA "gravel" 46-30 crankset gecombineerd met een gewone Sora 9sp groep op mijn Trek Domane.
Voordeel is dat ik nu de zwaardere (te zware) versnellingen kwijt ben en er een beter klimverzet bij heb met voldoende kleine stapjes. Ik rijd nu standaard met 9sp 12-25 cassette voor vlak Nederland en 11-30 of 11-34 cassette voor wat serieuzer klimwerk.

Upgrade naar GRX 46-30 crankset lijkt misschien logischer, maar door de andere kettinglijn van GRX moest ik dan ook de voorderrie vervangen door GRX en daarom (omdat GRX alleen va 10sp verkrijgbaar is) waarschijnlijk ook een 10sp ketting gebruiken.

Met deze 10/11 speed FSA Omega Adventure crankset incl nw FSA bottumbracket werkt de rest van de Sora groep gewoon goed en kan ik evt tzt nog eens upgraden naar 10 of 11 speed.....als ik dat ooit zou willen.

Afbeelding
Bjurnke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 30 augustus 2006, 21:30
Contacteer:

Hi,

Ik ben naast mijn racefiets en XC mountainbike aan het kijken voor een gravel bike. De keuze is momenteel niet reuze maar ik ben bereid er een redelijk budget voor uit te trekken, aangezien ik verwacht dat dit mijn meest gebruikte bike gaat worden, gezien mijn ervaringen de afgelopen jaren.

Ik ben geland op het merk OPEN, wat ik estetisch erg moooie fietsen vind. Heeft iemand ervaring met de framesets van OPEN (UP en WI.DE). Alle aanbevelingen of alternatieven zijn welkom. De framesets van OPEN zijn aan de prijzige kant en ik ben dan ook benieuwd of iemand ervaringen met een van deze frames heeft.

Thanks! :-q
Bjorn
Race: Scott Foil RC20, Cipollini RB1K Gravel: Scott Addict Gravel 20 MTB: Cube Reaction GTC SLT
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Bleiswijker schreef: vr 14 mei 2021, 17:39
MTB2365 schreef: vr 14 mei 2021, 14:03Bedankt voor de opinies over de grizl, maar wat vinden jullie van de cannondale topstone 1 dan? Ik koop een gravel om eigenlijk grotendeels weg te rijden en 20 % off road.
Ik heb een Topstone Carbon SRAM Force AXS, wel wat lichter maar qua geometrie waarschijnlijk te vergelijken met een Topstone 1. Ik gebruik hem ook grotendeels op het asfalt en af en toe een stukje gravel. Bij ons in Zuid Holland rond Rotterdam is niet veel gravel te vinden. Het is een heerlijke comfortabele fiets. Daarbij is hij ook bijna net zo snel als mijn racefiets, natuurlijk Is dat vooral afhankelijk van de gemonteerde banden. Komende winter gaan er Conti gp 5000 tubeless banden onder en een Setje spatborden en het is gelijk mijn Comfortabele winterfiets als er hier weer 3 maanden modder op de plaatselijke routes ligt.
De Topstone 1 vergelijken met de Topstone carbon AXS is niet echt wat. Een wereld van verschil. Dit verschil komt door de Kingpin en een Lefty. Geweldige features trouwens!
Gravel076
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 30 september 2019, 12:11

Kamu Gravel Series #1

Zin om een dagje te gravellen? Dan hebben wij goed nieuws! Wij organiseren deze zomer niet één, niet twee, maar drie gave graveltochten. Samen met onze partners Komoot en Focus bezorgen we jou en je vriend(in)en de ideale dag op de fiets.

We geven het startschot in het weekend van 10 juli, waarbij we zowel op zaterdag als op zondag de mogelijkheid bieden om één van de gaafste gravelroutes uit de regio Breda te fietsen.

Het wordt een dag, zoals onze ideale fietsdag er uit ziet, we beginnen met een lekkere bak koffie en een overheerlijk ontbijt bij Kamu. Halverwege geen lullige stop met een paar halve bananen 🍌 maar een lekker broodje en drankje op een leuk terras. Bij terugkomst staat een koud biertje voor klaar!

Inschrijven kan via onderstaande link:

https://www.eventbrite.nl/e/tickets-kam ... 8158719989
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Plaats reactie