Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Nog een "mooie gravelpaadjes" foto bij Zell ter inspiratie. Je kunt je hier bij de Moezel wel een paar dagen vermaken

Afbeelding
Gebruikersavatar
Nijkerkbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 4 oktober 2017, 11:56

Alle mooie foto's ziende kriebelde het bij mij ook en leek het virus weer te zijn toegeslagen;

MTB is leuk maar niet altijd de ideale fiets om KM's mee te maken. Sinds de opbouw van mijn Ritchey P-650B weer helemaal verliefd op de klassieke look van stalen frames en na maanden lang twijfelen twee weken geleden de 'emotieloze' carbon hardtail mountainbike verkocht om van de opbrengst (deels) een nieuw project te financieren.

Sinds afgelopen week staat er zodoende een tweede Ritchey in de schuur;

Afbeelding

Officieel natuurlijk een Cyclocross frame en wellicht zodoende niet de meest ideale basis voor een gravelracer, maar hé..... Het frame kon ik via een collega uit Duitsland voor een spotprijs aankopen. Dit zal vast en zeker ook wel iets lekker rijdbaars opleveren.

Stuurpen, stuur, zadelpen, zadel zijn eveneens onderweg; met oog op de eenheid en het budget allemaal Ritchey Comp afbouwdelen.
Gezien het totaalbudget kies ik voor mechanische schijfremmen; een setje TRP Spyre-C remmen is inmiddels ook onderwerg.

Grootste vraagteken wat ik nog heb is de groepset; ik ben totaal niet thuis in de road-groepen.
Genoeg te lezen / uit te zoeken vooralsnog dus.
SantaCruz Tallboy V2 CC '16 / Ritchey SwissCross Disc ‘19
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Heel erg cool project :-q
Echt klassiek Ritchey, mooi ook met die zadelpen klem.
En een CX frame van dit jaartal gaat ook prima als gravel racer hoor.
Ik zie geen extreem steile hoeken en wel schijfremmen.
Wat is de max breedte achterband?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nog redelijk betaalbaar en schakelt echt goed: Sram Rival 11.
Ik rijd er inmiddels al een tijdje mee en heb nog geen seconde de behoefte aan duurder materiaal gevoeld. Ik kwam van Campa Chorus 3x10 en dit schakelt eerlijk gezegd (nog) beter... (Chorus zit net onder de top bij Campa, is dus geen flutgroepje).

Maar bijvoorbeeld Shimano 105 kan ook, het is net als bij mtb-groepen meer een smaakkwestie dan dat er echt sprake van kwaliteitsverschil is. Als je geen ervaring met roadgroepen hebt zou ik eens proberen hoe de verschillende merken werken en aanvoelen. Zelfs in de showroom bij de lbs zul je al redelijk voelen wat de verschillen zijn, Shimano schakelt bijvoorbeeld op en af met twee verschillende hendels, waar Sram op- en afschakelt met dezelfde hendel (hoever je die indrukt bepaalt welke kant je opschakelt). Ik vond de vormgeving van de (mechanische) Sram rem-schakelhendels mooier dan die van Shimano wat voor mij de doorslag gaf om voor Rival te gaan.

Campagnolo zou ook kunnen als je toch mechanisch remt, maar dan zit je met een andere freewheelbody (Campa splines zijn veel dieper dan die van Sram/Shimano) en Campa zit qua prijs vaak wat hoger. Sram en Shimano gebruiken beiden de Shimano-splined bodies. Road 11-speed bodies lijken op de mtb-bodies maar zijn een fractie breder, ik weet zo niet wat jouw Ritchey wiel voor body heeft?

Onder de Rival zit bij Sram de Apex, en daar rijden ook genoeg mensen naar tevredenheid mee maar bij het zelf opbouwen van een mooi frame vind ik Apex eigenlijk net iets te basic. Vergelijk het met een zelf opgebouwde mtb met Deore afmonteren. De functie is zeker niet slecht, maar op een of andere manier ben ik te snobistisch om die basisgroepen te kiezen bij zelf opbouwen :oops: :D ).
Maar goed, functioneel zou je dus ook kunnen volstaan met Apex of Tiagra (het Shimano equivalent).

Let er ook op dat mtb derailleurs meestal niet meer combineren met race-shifters bij 11-speed, dus kies echt een race- of gravelspecifieke derailleur. Shimano heeft net nieuwe gravelspecifieke onderdelen op de markt gezet (GRX).
De ratio is anders dan van mtb-derailleurs, maar een race/gravelderrie heeft ook een kabelsteller op de derailleur waar je die bij een mtb aan de shifter hebt zitten. Ook hebben ze meestal een clutch tegen overmatig klapperen of aflopen van de ketting.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Nijkerkbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 4 oktober 2017, 11:56

Jamis Diablo schreef: di 23 juli 2019, 13:04 Wat is de max breedte achterband?
Afbeelding Afbeelding

Dat is precies hetgeen de ouderdom van het frame laat zien; officieel zou het frame geschikt zijn tot 32mm CX banden.
Deze Continental Speedking CX banden zijn 35mm, gemonteerd op een 19mm (binnenmaats) brede velg en passen prima. Achterwiel heeft op de liggende vork ca. 7,5mm aan beide zijden. Voorwiel heeft ruim een cm. rondom. Wellicht te weinig speling wanneer je echt de bagger in gaat maar daar zal de fiets toch niet voor gebruikt gaan worden.
kermit schreef: di 23 juli 2019, 13:33 Nog redelijk betaalbaar en schakelt echt goed: Sram Rival 11.
................
Road 11-speed bodies lijken op de mtb-bodies maar zijn een fractie breder, ik weet zo niet wat jouw Ritchey wiel voor body heeft?
Ik ben overtuigd van het 1x11 rijden op de MTB en wil dit graag doortrekken naar deze fiets.

De wielset is van Easton; van origine een OEM MTB set en voorzien van standaard Shimano-MTB body. Op zich geen probleem omdat Shimano bijvoorbeeld de HG800 cassette levert.

Ik heb de vraag inmiddels bij een Duitse webshop uit staan of zij de Rival11 groepset ook met een PG1130 (NX/APEX cassete) kunnen leveren ipv een XD cassette zodat eea op mijn wielen gaat passen. Een XD body zou anders eventueel eea oplossen.
SantaCruz Tallboy V2 CC '16 / Ritchey SwissCross Disc ‘19
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Ik heb zojuist in het te koop hoekje een setje 105 11 speed hydraulische remgrepen geplaatst.

Misschien dat iemand die in dit topic kan gebruiken voor een project of upgrade
Ride like you stole it
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Afbeelding

Vorige week 3 dagen met de Arkose door de Eifel getoerd. Thule erachter, zoontje (5mnd) er in en gaan! Stukken MTB route daar zijn heerlijk op de gravelracer, maar de Thule was het er niet mee eens. Een singletrack even breed als de Thule met een afgrond er naast is niet een situatie waarbij je nog op de fiets zit.... iets teveel gelopen om dat nog eens te proberen. De kleine kon het allemaal nog niet deren, die vond de veranderende uitzichten prachtig 8)

Aanpassing moest wel gemaakt worden voor de combinatie Eifel en trailer: het 42T voorblad van de Easton crank heb ik vervangen voor een 32T van RaceFace. Gelukkig is Easton en Raceface uitwisselbaar, en de 32-46 was wel echt nodig! Het kleine voorblad ziet er wel een beetje grappig uit bij zo'n fiets.
Nijkerkbiker schreef: di 23 juli 2019, 14:40 Ik heb de vraag inmiddels bij een Duitse webshop uit staan of zij de Rival11 groepset ook met een PG1130 (NX/APEX cassete) kunnen leveren ipv een XD cassette zodat eea op mijn wielen gaat passen. Een XD body zou anders eventueel eea oplossen.
Je kunt ook gewoon een 11-speed shimano cassette er op zetten. Dan heb je wat meer keus als het gaat om een HG body. Dan heb je ook nog Sunrace. Ik heb op bovenstaande Arkose een Sunrace 11-42 op de wielen met 28mm banden en een Sunrace 11-46 op de gravelwielen.
Waar woke is, is vuur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Makkelijk schreef: di 23 juli 2019, 21:28Ik heb op bovenstaande Arkose een Sunrace 11-42 op de wielen met 28mm banden en een Sunrace 11-46 op de gravelwielen.
Met wat voor derailleur schakel jij dat? Zijn er race/gravelderailleurs die met een 46 cassette overweg kunnen?

Ik kan me voorstellen dat je die joekel wel nodig hebt gehad met zo'n trailer erachter... :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Rival 1x long cage kan dat gewoon :)

Edit: officieel 10-42 max maar het hangt altijd van je derailleurhanger af hoe het uit pakt. 11-46 is maar 3 tandjes meer. Qua b-schroef is het geen enkel probleem in elk geval, ik kan ook zonder wijzigingen switchen tussen wielsets. Ik denk dat dit in 99% van de gevallen prima werkt.
Waar woke is, is vuur
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Makkelijk schreef: wo 24 juli 2019, 17:11 Rival 1x long cage kan dat gewoon :)

Edit: officieel 10-42 max maar het hangt altijd van je derailleurhanger af hoe het uit pakt. 11-46 is maar 3 tandjes meer. Qua b-schroef is het geen enkel probleem in elk geval, ik kan ook zonder wijzigingen switchen tussen wielsets. Ik denk dat dit in 99% van de gevallen prima werkt.
Daarop inhakend, de nieuwe Shimano grx kan ook maximaal 42t. (Officieel)

Shimano is altijd aan de conservatieve kant. Dus lijkt me die 46t ook wel haalbaar
Zo kunnen de laatste serie weggroepen van Shimano al een 40t krans aan terwijl volgens opgave max
34t is.
Ride like you stole it
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Hier ook Rival1 longcage derrie met 11-46 zonder problemen. Evt met 650B heb je ook nog iets kleinere wieldiameter en dan kun je veel aan.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mocht ik ooit met de Genesis naar gebied gaan waar ik echt serieus klimwerk verwacht monteer ik toch liever een tweede blad met voorderailleur denk ik. Bij de opbouw heb ik daar al rekening mee gehouden en een kabel vanaf de linkershifter onder het stuurlint door gelegd :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Ondertussen ben ik 2 weken in het bezit van de Kona Rove ST. Fantastisch fiets! zal vanavond wat foto's uploaden.
Vorig weekend in Zuid-Limburg een ronde gefietst van 50km met een flink aantal klimmetjes. De Rode Kruisweg heb ik toch moeten lopen met de 40t voor, dus ik snap het wel dat iemand een 32 voor zou monteren. Daarentegen was afdalen echt een feest! :-)
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

kermit schreef: vr 26 juli 2019, 08:23 Mocht ik ooit met de Genesis naar gebied gaan waar ik echt serieus klimwerk verwacht monteer ik toch liever een tweede blad met voorderailleur denk ik. Bij de opbouw heb ik daar al rekening mee gehouden en een kabel vanaf de linkershifter onder het stuurlint door gelegd :)
Die kabel zit er bij mij ook op.....maar toch wissel ik liever ff een cassette als op/afbouw voorderrie en aanpassing crankset? Ik gebruik vlak op de weg een oud wielsetje met 11--32, allround een 11-42 en 11--46 als het stijl word...alles met 42t voor en 1 ketting.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MonkeyRider schreef: vr 26 juli 2019, 15:55
kermit schreef: vr 26 juli 2019, 08:23 Mocht ik ooit met de Genesis naar gebied gaan waar ik echt serieus klimwerk verwacht monteer ik toch liever een tweede blad met voorderailleur denk ik. Bij de opbouw heb ik daar al rekening mee gehouden en een kabel vanaf de linkershifter onder het stuurlint door gelegd :)
Die kabel zit er bij mij ook op.....maar toch wissel ik liever ff een cassette als op/afbouw voorderrie en aanpassing crankset? Ik gebruik vlak op de weg een oud wielsetje met 11--32, allround een 11-42 en 11--46 als het stijl word...alles met 42t voor en 1 ketting.
Ik niet, ik heb niet zo'n last van "het moet en zal een 1x setup zijn" gevoel ;-)
Met twee voorbladen combineer je een groot bereik met kleine stappen, best ideaal eigenlijk :D Het is dat ik de Genesis eigenlijk alleen in vrijwel vlakke omstandigheden gebruik, anders had er vanaf het begin al een double setup op gezeten. Ik had ook een double crank gekocht, maar bedacht me bij het bouwen dat ik dat grote blad toch nooit nodig zou hebben. Dat is de enige reden dat-ie nu single-ring is...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie