Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gemini29
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 09:29

Doe mij zo maar eentje :
http://www.bikeradar.com/road/news/arti ... hed-41367/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gerrie Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 739
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
Mijn mountainbike: handgemaakt

Heb afgelopen vrijdag een GT Grade besteld.

Voor de Grade gekozen met in het achterhoofd om meer comfortabel op de weg te rijden en af en toe een veldweg mee te kunnen pakken om niet in het verkeer te zitten.
Overweging was de Grade of de Kona Essato, de GT was iets duurder maar in mijn ogen beter afgemonteerd en het frame sprak me meer aan.

Ook nog naar de stalen frames gekeken, Salsa Colossal 2 stond hoog op de lijst, maar mezelf kennende, als ik het frame zelf zou opbouwen dan zou de fiets veel te duur worden...
Desmodromic
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 18 december 2010, 22:03
Mijn mountainbike: Surly Pug OPS/KramPug;Kona Rove CX; Kona Unit 29SS

Leuk onderwerp! Ik heb zelf sinds een jaar een Kona rove en ben er echt super tevreden over. Ik zocht eerst ook een CX fiets maar na een testrit was ik om, zoveel comfort. Heb er na een jaar nog steeds geen spijt van. Als ik dan al een nadeel moet noemen is dat de fiets aan de zware kant is.....en de standaard gemonteerde banden erg specifiek zijn....bij een beetje modder geven ze bijna geen grip en om je maatjes op een racer bij te houden moeten er toch wel banden op a la kojaks of soortgelijk omdat de standaard banden veel weerstand geven....verder super bike en het zou leuk zijn al er ook wedstrijdjes voor deze klasse zouden komen zoals bv de http://www.tusharcrusher.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Ik ben nog steeds aan het twijfelen.
CX of een echte gravelgrinder. En dan alu of staal.

Heb je ook een testrit met een CX-er gedaan?

En kan je iets zeggen over staal of aluminium voor dit soort fietsen?

En je maatjes op een racer, hoeveel invloed heeft je fiets als de banden gelijk zijn? Denk je dat je (veel) meer inspanning moet leveren?
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

Ik vind gravelracers interessant om "winter miles, summer smiles" te verwezenlijken.
Voor mij wordt het een Kona Rove AL waarmee ik, na de piepers, de verharde en onverharde wegen en paden te lijf ga.
Fiets zal worden voorzien van naafdynamo, lampen, spatborden, 1 * 9 verzet, klikpedalen en wordt deels gesponsord door de werkgever!
Pics to come soon!
!! 26inch en dikke banden !!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Knerbert schreef:Ik vind gravelracers interessant om "winter miles, summer smiles" te verwezenlijken.
Voor mij wordt het een Kona Rove AL waarmee ik, na de piepers, de verharde en onverharde wegen en paden te lijf ga.
Fiets zal worden voorzien van naafdynamo, lampen, spatborden, 1 * 9 verzet, klikpedalen en wordt deels gesponsord door de werkgever!
Pics to come soon!
Dat 1x9 verzet spreekt mij ook wel aan, aan welk voorblad denk je?
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Op de weg 38 met 11-23, in het bos 32 met 11-34.

Ik heb trouwens een Kona Rove besteld. Overjarig model, 2014. Toch gekozen voor staal. Een zo goed als zoals ik hem wil en de prijs van € 1174,- heeft me overgehaald. Een 38t narrow wide voor en 11-26 achter en dan is die naar wens (misschien hydro discremmen)
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

MonkeyRider schreef:Dat 1x9 verzet spreekt mij ook wel aan, aan welk voorblad denk je?
Nog even puzzelen met de verzettentabel. Op de 29er rijd ik alles met 38t, de gravelcrosser zal iets meer snelheid willen / vragen. Denk nu 40t of 42t, eerst puzzelen... 44t is 't meest waarschijnlijk.

Edit 1 x 9 gaat niet lukken met claris shifters... die zijn 8 speed.
Nu een cassette zoeken die "hoog" begint.
De 11 en 12 zullen weinig door de ketting beroerd worden verwacht ik...
!! 26inch en dikke banden !!
Desmodromic
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 18 december 2010, 22:03
Mijn mountainbike: Surly Pug OPS/KramPug;Kona Rove CX; Kona Unit 29SS

Wat voor banden ga je mee rijden? Ik vind de standaard banden teveel wrijving geven. Slick lijkt (bv Kojak) lijkt me weer lastig met veel regenval...
Tom-s
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: wo 10 oktober 2007, 17:00
Mijn mountainbike: is 8kg
Contacteer:

Ik rij zelf op een Salsa Vaya. Deze doet dienst als trainingsfiets voor alle weertypen, reisfiets en occasioneel als mountainbike.
Zowel verhard als onverhard is het een handelbare bike, de fiets kan alles perfect hebben.
Gravel kennen ze hier in Belgie niet zoveel daarom is het meestal modder en zandpaden maar dat gaat prima.
Ik rij met Schwalbe Kojak 35mm banden welke meer dan voldoende grip geven in bijna alle (ook onverharde) omstandigheden.
Enkel in diepe modder heb ik moeite met gang houden en over natte bladeren durven ze nogal te schuiven.
Om in de winter wat zekerder op de fiets te zitten monteer ik bij de eerste sneeuw en ijs een setje Continental Topcontact winter banden.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Sinds gisteren heb ik een Kona Rove, een stalen gravel racer / do it all bike. Sinds ik ben verhuisd en veel woon werk verkeer op de fiets doe (voorheen ook maar dat was maar 1,5 km, nu 25 km enkele reis) zit ik amper meer op m'n racefiets. Meestal rij ik woonwerk met een crosshybride, een Specialized Crosstail. De voorvork van deze fiets is vervangen door een vaste carbon vork. Af en toe woonwerk met de racefiets, Cannondale Supersix, maar omdat het wegdek nogal wat oneffenheden heeft is de Crosstrail met 37mm slicks veel prettiger.
Waarom dan de Rove? Gewoon omdat fietsen leuk is! :-) Maar niet alleen dat, ik wilde een comfortabele snelle fiets voor woon werk waarmee ik de terugweg de vrijheid heb om te rijden waar ik wil. Een lekker stuk om en/of via een offroad pad.

Hier wat foto's van net na het in elkaar zetten: 1 / 2 / 3 / 4
Op foto 2 is goed te zien dat de remkabel niet mooi loopt. Bij de crosstrail loopt deze onder de trapas door en via de binnenzijde van de liggende achtervork komt deze bij de remklauw. De bovenbuis helemaal vrij van kabels vind ik erg mooi. Interne kabelgeleiding had deze fiets voor mij helemaal perfect gemaakt :wink:

En hier wat foto's van het woonwerk ritje van vandaag:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Strava:
http://www.strava.com/activities/219057291" onclick="window.open(this.href);return false;

De eerste rit met de Rove was echt top! Het reed erg makkelijk en heel comfortabel. Je leest dat je met banden meer kan compenseren dan framemateriaal. Wellicht dat dan het geheel van de Rove dusdanig is dat het zo goed aanvoelt. Ik had 4 bar voor en 5 bar achter in de standaard meegeleverde banden. Bij de Crosstrail is dat 0.5 tot 1 bar minder. De Rove geeft veel meer comfort.

Nu na de eerste rit weet ik zeker dat de racer weg kan, daar ga ik nog minder op rijden. Die enkele keer dat ik met een groepje mee rij kan prima met de Rove.

Een paar kleine aanpassingen volgen nog.
Een setje spatborden.
Een 12-23 cassette, met 13/14/15/16/17/18/19 kom ik op de snelheid die ik meestal rijd.
Dynamo lamp, wordt overgezet van de Crosstrail.
Opzetstuur, nu na 2 ritjes mis ik die houding, vooral met wat wind tegen.
Een narrow wide voorblad (daarom was de X9 type 2 achter een dikke + voor deze bike) Ik ben nog niet uit welk verzet want met 12-23 beperk ik mezelf dan best wel. Offroad in de buurt van Ommen/Lemele/Nijverdal is met 38 of 40 voor en max 23 achter wel zwaar.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Erg mooie fiets :-q
Waarom geen narrowwide met mtb cassette 11-32 (of 11-36) ? Te grote stappen op de weg?
Gebruikersavatar
Bart_Banaan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 248
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 13:12
Mijn mountainbike: Borgini Cirone SL Ultra Light

Ik ben bezig met de wederopstanding van mijn Brands Beaver; een gravelracer avant-la lettre:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=116184" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Opperhoofd schreef:Sinds gisteren heb ik een Kona Rove, een stalen gravel racer / do it all bike. Sinds ik ben verhuisd en veel woon werk verkeer op de fiets doe (voorheen ook maar dat was maar 1,5 km, nu 25 km enkele reis) zit ik amper meer op m'n racefiets. Meestal rij ik woonwerk met een crosshybride, een Specialized Crosstail. De voorvork van deze fiets is vervangen door een vaste carbon vork. Af en toe woonwerk met de racefiets, Cannondale Supersix, maar omdat het wegdek nogal wat oneffenheden heeft is de Crosstrail met 37mm slicks veel prettiger.
Waarom dan de Rove? Gewoon omdat fietsen leuk is! :-) Maar niet alleen dat, ik wilde een comfortabele snelle fiets voor woon werk waarmee ik de terugweg de vrijheid heb om te rijden waar ik wil. Een lekker stuk om en/of via een offroad pad.

Hier wat foto's van net na het in elkaar zetten: 1 / 2 / 3 / 4
Op foto 2 is goed te zien dat de remkabel niet mooi loopt. Bij de crosstrail loopt deze onder de trapas door en via de binnenzijde van de liggende achtervork komt deze bij de remklauw. De bovenbuis helemaal vrij van kabels vind ik erg mooi. Interne kabelgeleiding had deze fiets voor mij helemaal perfect gemaakt :wink:

En hier wat foto's van het woonwerk ritje van vandaag:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Strava:
http://www.strava.com/activities/219057291" onclick="window.open(this.href);return false;

De eerste rit met de Rove was echt top! Het reed erg makkelijk en heel comfortabel. Je leest dat je met banden meer kan compenseren dan framemateriaal. Wellicht dat dan het geheel van de Rove dusdanig is dat het zo goed aanvoelt. Ik had 4 bar voor en 5 bar achter in de standaard meegeleverde banden. Bij de Crosstrail is dat 0.5 tot 1 bar minder. De Rove geeft veel meer comfort.

Nu na de eerste rit weet ik zeker dat de racer weg kan, daar ga ik nog minder op rijden. Die enkele keer dat ik met een groepje mee rij kan prima met de Rove.

Een paar kleine aanpassingen volgen nog.
Een setje spatborden.
Een 12-23 cassette, met 13/14/15/16/17/18/19 kom ik op de snelheid die ik meestal rijd.
Dynamo lamp, wordt overgezet van de Crosstrail.
Opzetstuur, nu na 2 ritjes mis ik die houding, vooral met wat wind tegen.
Een narrow wide voorblad (daarom was de X9 type 2 achter een dikke + voor deze bike) Ik ben nog niet uit welk verzet want met 12-23 beperk ik mezelf dan best wel. Offroad in de buurt van Ommen/Lemele/Nijverdal is met 38 of 40 voor en max 23 achter wel zwaar.
Stikjaloers, wat een mooie fiets.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Desmodromic
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 18 december 2010, 22:03
Mijn mountainbike: Surly Pug OPS/KramPug;Kona Rove CX; Kona Unit 29SS

Ik snap inderdaad niet dat Kona niet een groter merk is in Nederland! Ze maken fietsen met zo'n heerlijke geometrie....
Plaats reactie