Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik rijd op de crosser met de gewone G-one (skinwall), tot nu toe nog geen noemenswaardige slijtage gezien.

Was wel schrikken in de rit van gister, de ondergrond was wat glibberig en kon hem af en toe net houden.
Wat dat betreft zijn echte noppen nu wel in het voordeel :D
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Mijn Grail is geleverd met G-one Bite in 40mm. Die hebben mij verbaast met hun grip in t bos. Ik heb er mee over een drekkig old school mtb parcours gereden en dat ging op zich prima. Echte grip is t niet, maar meer dan ik verwacht had van die kleine ronde nopjes. Los zand heb ik er nog niet mee gereden.

Ondanks dat de bites goed rollen op asfalt (naar verluid beter dan de normale G-ones), wil ik voor lange toertochten op de weg toch een echt wegband monteren. 30 a 32mm leek me een mooie maat, misschien dat de G-one Speed wat is? Of zijn er betere opties in die maat? Ik rij sowieso tubeless.

Daarnaast zit ik nog niet helemaal goed op de Grail. Ik heb steeds last van mijn schouder/nek bij ritten langer dan anderhalf. Ik voel bij het opstappen al dat ik korter wil zitten.
De stuurpen is 90mm en omgedraaid gemonteerd op de hoogst mogelijke spacertoren. Het zadel heb ik helemaal naar voren geschoven. De zadelpen heeft een 20 of 25mm setback.

Voor mijn gevoel moet ik gewoon verder naar voren zitten, dus minder setback. Maar is dat wel de juiste eerste stap? Of moet ik eerst eens een kortere stuurpen proberen?
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Probleem met de zadel setback/positie veranderen is dat je ook je positie van je knieën tov. de trapas ga verleggen en dat kan weer andere problemen opleveren.
Ik weet niet of de mogelijkheid er is om de zadelpen anders om te monteren (met de setback naar voren) ?
Dan kun je in ieder geval ervaren hoe verder naar voren aanvoelt.

Wat je ook kan doen (als je de kabellengte heb) is het stuur nog een stuk naar achteren kantelen, zo komen de hoods dichter naar je toe en kun je even ervaren hoe dat voelt.
Zonder gelijk onderdelen te moeten kopen die het misschien toch niet zijn.

Waar ik mijzelf ook op betrap bij lange ritten is dat ik ga doorhangen bij m'n schouderbladen/nek.
Armen recht en borst zakt naar beneden zegmaar.
Dit zorgt bij mij ook voor pijn/stijfheid.
Let daar nu ook op en corrigeer waar nodig.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik zou eerst eens een 80mm of zelfs 70mm stuurpen monteren en zadel in voorste stand houden om te kijken hoe dat zit. Een 80mm pen is op een gravelbike niet bijzonder kort.
Verder zou je eens kunnen kijken of je shifters wat verder omhoog kunnen schuiven op je stuur (en je stuur iets terug draaien) , dat scheelt vaak ook in lengte.
Ik heb zelf meestal een zadelpen zonder setback (icm iets hoger zadel), dus dat zou een goede 2e optie zijn.
Geralt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 09:22
Mijn mountainbike: Fatbikers are better bouncers

Als je denkt niet goed te zitten en allerlei kunstgrepen uit gaat halen blijf je mijn inziens aanmodderen.
Investeer in een (verkorte) bikefit, als je een Grail hebt gekocht zal dit ook geen onoverkomelijke uitgave zijn. Maar Zal wel zorgen dat je met meer plezier op je prachtbike gaat zitten...
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Flow&Co schreef: zo 16 februari 2020, 01:54Daarnaast zit ik nog niet helemaal goed op de Grail. Ik heb steeds last van mijn schouder/nek bij ritten langer dan anderhalf. Ik voel bij het opstappen al dat ik korter wil zitten.
Gewenning lost veel van dit soort problemen op. Als je na verloop van tijd problemen blijft houden, los ze dan ook in éen keer goed op door een bikefit te laten doen. Dat weet je 'voor de rest van je leven' wat de juiste geometrie voor jou is en hoe je een fiets moet aanpassen om het 'jouw fiets' te maken.
Ik heb 15 jaar geleden een keer 150 euro uitgegeven en bij elke nieuwe fiets haal ik het lijstje met afstanden, lengtes en hoeken erbij. Uurtje sleutelen en klaar. Wat dan nog overblijft aan ongemak moet ik maar aan wennen
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

RobBoZ schreef: zo 16 februari 2020, 07:55
Waar ik mijzelf ook op betrap bij lange ritten is dat ik ga doorhangen bij m'n schouderbladen/nek.
Armen recht en borst zakt naar beneden zegmaar.
Dit zorgt bij mij ook voor pijn/stijfheid.
Let daar nu ook op en corrigeer waar nodig.
Dit helpt inderdaad ook, als ik moe word moet ik hier ook op letten. Uiteindelijk gewoon algehele fitheid van je lichaam/core helpt dit punt weer uit te stellen natuurlijk.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je lichaam (en wat het aan kan) verandert als je ouder wordt. Ik heb vroeger ritten op de racefiets van meer dan 10 uur gedaan zonder echte problemen, beetje stram natuurlijk aan het eind van zo'n dag (en fysiek moe, hallo...) maar geen klachten.

Inmiddels zijn we de nodige jaren verder en heb ik die fiets verkocht omdat ik er niet meer op kon rijden zonder last te krijgen van nek en schouders, tenzij ik het stuur op een hoogte zette die absoluut niet bij dat frame paste. Daarom ben ik vorig jaar ook aan de gravelracer gegaan, daar staat het stuur wel op een hoogte die ik nog goed kan hebben.

Ik zie weinig bezwaren om zelf eens wat uit te proberen op die Grail. Stuurpennetje met wat rise en/of korter, ook eventueel het zadel wat verder naar voren, dat regeltje over knieschijf boven pedaalas gewoon vergeten ;-)
(google op "Keith Bontrager - KOPS" als je wilt weten waarom).

Let wel, ik ben niet tegen een goede meting, maar er is ook niks tegen zelf wat experimenteren. Je kunt altijd nog terug naar hoe het was of als je er niet uitkomt alsnog een meting laten doen. Dan wel bij iemand die de nodige kennis van het menselijk lichaam heeft èn naar jouw wensen wil luisteren. Je zult de eerste niet zijn die wedstrijdgericht op de fiets wordt gezet terwijl dat helemaal je doel niet is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Flow&Co schreef: zo 16 februari 2020, 01:54 Mijn Grail is geleverd met G-one Bite in 40mm. Die hebben mij verbaast met hun grip in t bos. Ik heb er mee over een drekkig old school mtb parcours gereden en dat ging op zich prima. Echte grip is t niet, maar meer dan ik verwacht had van die kleine ronde nopjes. Los zand heb ik er nog niet mee gereden.

Ondanks dat de bites goed rollen op asfalt (naar verluid beter dan de normale G-ones), wil ik voor lange toertochten op de weg toch een echt wegband monteren. 30 a 32mm leek me een mooie maat, misschien dat de G-one Speed wat is? Of zijn er betere opties in die maat? Ik rij sowieso tubeless.

Daarnaast zit ik nog niet helemaal goed op de Grail. Ik heb steeds last van mijn schouder/nek bij ritten langer dan anderhalf. Ik voel bij het opstappen al dat ik korter wil zitten.
De stuurpen is 90mm en omgedraaid gemonteerd op de hoogst mogelijke spacertoren. Het zadel heb ik helemaal naar voren geschoven. De zadelpen heeft een 20 of 25mm setback.

Voor mijn gevoel moet ik gewoon verder naar voren zitten, dus minder setback. Maar is dat wel de juiste eerste stap? Of moet ik eerst eens een kortere stuurpen proberen?
Rij je nu ook op andere fietsen? Zo ja neem daar de instellingen van over. Zoals Bert al aangeeft. Ik heb jaren geleden een bikefit laten doen en die waardes gaan over op elke fiets. (Let wel een bikefit is geen absolute. Elke bikefitter heeft zijn eigen interpretatie of ‘wetenschappelijke’ kennis).

Zadelpen met setback begrijp ik zo ie zo niet waarom die toegepast wordt. Hoe verder je naar voren zit hoe meer kracht je kunt leveren. Kijk maar naar de hoek die een zitbuis heeft op een tijdrit fiets.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Jurriaan schreef: di 18 februari 2020, 18:41 Zadelpen met setback begrijp ik zo ie zo niet waarom die toegepast wordt. Hoe verder je naar voren zit hoe meer kracht je kunt leveren. Kijk maar naar de hoek die een zitbuis heeft op een tijdrit fiets.
Omdat alles een zo goed mogelijk in balans en comfortabel moet zijn.
Je kan niet zomaar het zadel 5cm naar voren zetten en dat compenseren met een 5cm langere stuurpen want dan gooi je heel de gewichtsverdeling en het stuurgedrag in de war.
Zoizo kun je verschillende type fietsen niet met elkaar vergelijken, die zijn gevormd met een bepaald doel voor ogen.
Ook verkoopt een fiets niet als je er wel de meeste kracht op kan leveren maar ieder ongetraind persoon er pijn in z'n lijf van krijgt.

Alles is op elkaar afgestemd, en daar kun je wel kleine aanpassingen aan doen om te finetunen naar je lijf, maar als je echt vreemde capriolen uit moet halen om je fiets passend te krijgen heb je gewoon een verkeerde fiets gekocht om mee te beginnen.
Het is leuk iets op type/merk te kopen, maar net als met bv helmen zijn sommige gewoon minder geschikt voor iemands lichaamsbouw/flexibiliteit (in het geval van de fiets), of er is simpelweg een verkeerde maat gekozen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

FB groep stalen cross/gravel , veel mooi spul.
Kwam ik tegen.

https://www.facebook.com/groups/steelisrealrgc/
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

RobBoZ schreef: di 18 februari 2020, 22:34
Jurriaan schreef: di 18 februari 2020, 18:41 Zadelpen met setback begrijp ik zo ie zo niet waarom die toegepast wordt. Hoe verder je naar voren zit hoe meer kracht je kunt leveren. Kijk maar naar de hoek die een zitbuis heeft op een tijdrit fiets.
Omdat alles een zo goed mogelijk in balans en comfortabel moet zijn.
Je kan niet zomaar het zadel 5cm naar voren zetten en dat compenseren met een 5cm langere stuurpen want dan gooi je heel de gewichtsverdeling en het stuurgedrag in de war.
Zoizo kun je verschillende type fietsen niet met elkaar vergelijken, die zijn gevormd met een bepaald doel voor ogen.
Ook verkoopt een fiets niet als je er wel de meeste kracht op kan leveren maar ieder ongetraind persoon er pijn in z'n lijf van krijgt.
Giant denk daar anders over getuigen hun catalogus waarin ‘alle’ sportfietsen met een setback zadelpen zijn uitgerust.
Conclusie, elke fietser heeft een fiets nodig die op het lijf is geschreven en afgesteld :bier:
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Setback alleen zegt helemaal niets, het gaat om te totale geometrie van de fiets.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Bedankt voor de reacties. Ik ga gewoon wat proberen en in de buurt van de zit op mijn mtb te komen. Op die fiets maak ik zonder problemen tochten van 6 uur.

Iemand nog een tip voor de wegband? Een gp5000 in 32mm lijkt ook wel mooi.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Schwalbe One.

Even verdiept in graveltochten. Kennelijk is er aan de hype geld te verdienen. Een tocht kost vanaf 30 euro :o Vroeger betaalde je een paar euro voor hetzelfde alleen heten het toen een atb tocht. Scheelt dat die ook nog bestaan :-q
Plaats reactie