All round xc gravel bike

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Bubu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: do 6 december 2012, 08:08

Als ik het goed heb zijn 700c racebanden toch

Ik vind de zit van een racebike perfect alleen houd ik niet van de smalle bandjes
Ik ben 1.96 en lekker getraint
Vandaar ook een gravel

Ik ga gerust met een kenda small block 8 de alpe op
Absoluut niet met een racebike met smalle bandjes

Maar de mogelijkheid dat ik eventueel een 29plus zou kunnen plaatsen lijkt me uber
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Laten we bij ETRTO blijven ;)
622 is de velgmaat voor 28" en 29"
Afhankelijk van de breedte van de band die je daar omheen legt krijgt het beestje verschillende namen.
Maar zoals al gezegd: één fiets met zowel 29+ (70-622 ofzo) als met 'gravel' bandjes (38-722) gaat niet echt werken, vanwege het verschil in BB hoogte dat je dan krijgt.
In een 27.5+/650B+ fiets (bandjes van plakweg 70-584) kun je wel 28"/29"/700C/622 wielen steken met 40-622 / 50-622 steken)
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Koga Beachracer?
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Rocky Mountain Solo 2018?
Wel wat lastig te krijgen nog, je zult ws naar België moeten of online bestellen.

https://www.bikeradar.com/road/news/art ... olo-51886/
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Je moet hier 1 ding opgeven. Als je in dezelfde fiets een 28"x40mm gravelband en 29+ wilt stoppen, dan zit je op een hoogwerker op 29+ of schrapen je trappers langs de grond op 28"x40mm...

Als je smalle gravel/road bandjes (30-45mm) wilt kunnen gebruiken wordt het echt 27,5" voor de brede banden.

Op basis van wat je wilt zou ik echter een 29er met dropbars nemen. 29er slicks rijden heel lekker op asfalt!
Ik denk eigenlijk gelijk aan de Salsa Fargo en Cutthroat. De Fargo kan 29" en 650b+. Cutthroat is gewoon een ultiem 29" bikepack monster.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Bombtrack Beyond is er ook zo 1.

Afbeelding
Gebruikersavatar
remon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: za 20 oktober 2012, 15:08
Mijn mountainbike: Salsa Fargo APEX1, Giant Chaos (staal)

Sinds 2 wkn een Salsa Fargo APEX1.... wat een heerlijke alleskunner.

Gebruik hem nu voor werk (met een toptubetas met binnenbandje, tooltje en pomp en stuurtas voor eten en kleding) maar wil ook gewoon rechtsaf het bos in kunnen en dat kan dus gewoon.
Een stalen frame waar je alle denkbare versnellingen of juist niet op kan zetten, tassen, rekken wat je maar kan verzinnen.
Wielen vanaf 650B tot 29+
Als je staal niks vind is hij er ook in tita.

Ik hou van functionele spulletjes en was een beetje klaar met die garage vol fietsen, ontspullen is ook wel eens goed en je hebt dan nog maar 1 fiets waar je je druk om hoeft te maken.
Groeten, Remon.

Steel is te real deal
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

Een alleskunner blinkt nooit uit in wat je wilt, namelijk een racebak.

Maak eerst een keuze of je een cyclocrosser (echte racer geo) leuk vindt waar dikke sloffen in passen (40-42mm) of dat je meer relaxed wilt zitten (meer gravel/backpacking, met nokjes etc.) waar ook nog 650B in past.
Ik rij op een crosser met 40mm Vittoria Terreno's. Qua comfort is het echt veeeel beter dan de slankere frames waar maar max. 33mm in past en je kunt lekker over alle MTB tracks rijden en het stuurgedrag is super. Met die bandenmaat van 40-42mm is m.i. een 650B maat overbodig, gezien het geringe verschil waar vaak in die frames max 50mm in past, tenzij je dit per se wilt.
Over 650B staan ook genoeg verhalen over de +/- op dit forum.

Succes met kiezen, je budget is prima om een mooie fiets te nemen! :-q
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Kijk hier maar eens naar opties en info. Er staan ook veel "onbekendere" merken in https://bikepacking.com/bikes/gravel/

Ik denk dat je 700x40c en 29plus in een frame niet zou moeten willen, pak dan een starre 29/29plusser (Surly Krampus ?) en een tweede (budget) gravelbike erbij. Er zijn dropbar fietsen met ruimte voor 29er banden tot 2.4" , maar dan ben je meer offroad gericht en lever je wat asfalt "gevoel" in vlgs mij.

Ik heb nu een zeer betaalbare Pinnacle Arkose met extra 27.5 x 2.2" wielset en mtb banden en 28" wielset met 28-45mm weg/gravelbanden. Met een 2x11 (of 2x10) groep icm met 11-40 cassette achter en 48-32 voor (kan ook met gewoon 50-34 wegcrankstel) icm clutch-achterderrie heb je een heel brede range verzetten waarmee je op de weg en in de bergen goed rond komt. Met een setje 28mm banden pak je een Alpencol op de weg in een toergroepje, met de 27.5x 2.2" mtb banden kom je star weinig te kort offroad als je geen specifieke buitenlandse mtb-routes opzoekt.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Heerlijk al die 2 jaar oude topics. :lol:
Waar woke is, is vuur
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

:oops: :oops: .............maar het advies blijft hetzelfde :winkie:
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Makkelijk schreef: vr 28 februari 2020, 09:34 Heerlijk al die 2 jaar oude topics. :lol:
:-{ Helemaal niet gezien :lol:
Ik zie dat ik 2 jaar geleden ook al had gereageerd :winkie:

Ik ben wel benieuwd waar TS nou uiteindelijk bij uit is gekomen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

George schreef: zo 19 augustus 2018, 15:26 Genisis Vagabond wilde ik opperen als dropbar optie. Of is dat ook teveel een mtb?

https://www.genesisbikes.co.uk/bikes/ad ... d/vagabond" onclick="window.open(this.href);return false;
Die heb ik ook eentje, en is inderdaad erg veelzijdig. Alleen een flatbar zou ik er niet op doen. Dan wordt hij te kort. Is ook nergens voor nodig want met het gravelstuur kun je met de handen in de hoods behoorlijk nauwkeurig sturen. Past voor ook een 29" 3.0 band in. Achter kan het ook heel breed maar 3.0 nog niet geprobeerd.
Zelf heb ik hem 3x gebruikt om als fietser een Roparun team te ondersteunen (bij de lopers blijven). Dan zit je in 48 uur de helft van de tijd op de fiets. En dat ging heel comfortabel.

Met 3.0 band voorin:
Afbeelding

In reisuitvoering:
Afbeelding

Om op de singletracks te scheuren:
Afbeelding

Daarnaast ook heel erg betaalbaar (al is de mijne zodanig aangepast dat alleen frame/vork en stuur nog origineel zijn :winkie: )

Als je een keer wilt proberen ben je altijd welkom,

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie