Road "Plus" op Gravel; zin of onzin ?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

klaast schreef: vr 3 december 2021, 18:09 Hoeveel mm kun je kwijt als je naar 700C gaat? Ik rijd momenteel met 50mm en daarmee ben ik vast niet heel snel, maar het rijdt wel erg lekker. En in het donker ook nog eens lekker chill. Als ik een hobbel of gat niet zie is er nog weinig aan de hand :D
Er ligt nog een setje G-One Allround 700x40c te niksen op de plank :)
Dat past in elk geval en rijdt voor mijn gebruik ook heel goed.

Met de Genesis wielen al even gepast:
Afbeelding

Maar eerst die 650b wielen verkopen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

kermit schreef: vr 3 december 2021, 18:22
klaast schreef: vr 3 december 2021, 18:09 Hoeveel mm kun je kwijt als je naar 700C gaat? Ik rijd momenteel met 50mm en daarmee ben ik vast niet heel snel, maar het rijdt wel erg lekker. En in het donker ook nog eens lekker chill. Als ik een hobbel of gat niet zie is er nog weinig aan de hand :D
Er ligt nog een setje G-One Allround 700x40c te niksen op de plank :)
Dat past in elk geval en rijdt voor mijn gebruik ook heel goed.
40mm.... kom op, dit is het Road Plus topic :wink:
Maar dat gaat natuurlijk ook prima.Het valt me alleen op hoe goed die dikkere banden rollen. Natuurlijk wordt je fiets er niet wendbaarder van, dus als dat (deels) aanleiding is voor de keuze voor 700c...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik ga waarschijnlijk juist af van het road-plus rijden ;-)

Voor mijn gebruik bieden die hele brede banden geen meerwaarde. Zelfs 40mm is eigenlijk al meer dan ik "nodig" heb.
Maar als ik niet zelf met wieltjes bouwen begonnen was zou ik er desondanks lekker mee doorgereden zijn want significante nadelen zitten er -wederom voor mijn gebruik- ook niet aan.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

MonkeyRider schreef: do 23 september 2021, 13:44 Ik denk dat alle "hokjes" intussen meer een geleidelijke overgang vormen tussen de oude "randonneur" of toerfiets met dropbar en hardcore criterium racer of traithlon/tijdrit fiets.
Eigenlijk hetzelfde als met de mtb's waarin intussen ook alles te koop is tussen hardcore downhill en race-XC .
Als je daartussen de "flatbar-gravelracer" zet ( ja, die bestaat intussen ook :winkie: ) kun je intussen voor elk fietspad en tochtlengte wel een specifieke bike aanschaffen.....al dan niet met E ondersteuning.

Als we blind kopen wat de fietshandel ons aanpraat is het natuurlijk niet bij te houden........maar gelukkig kunnen we ook zelf nadenken en gewoon zelf bepalen wat we de "ideale" fietsen ( of fietsen) vinden voor onze toepassing. Ik ben wel blij met de uitgebreide keuze momenteel.......en daarbij is het ook wel leuk dat je er eens een andere wielmaat in kunt gooien als je dat leuk lijkt :D
Er zijn er niet zoveel die zelf kunnen nadenken en weten wat ze zelf fijn vinden. Daarom loopt elke nieuwe trend hoe overlappend ook, als een trein.

Ook zo'n mooi voorbeeld maar een hele andere categorie is baarden. 10 jaar geleden was je een enge onverzorgde vent als je een baard had (zeker in de ogen van een gemiddelde vrouw). En nu is het blijkbaar de norm en aantrekkelijk. Zo zie je maar, bijna niemand weet meer zelf wat hij of zij aantrekkelijk of mooi vind maar het word je “aangeleerd”.

We blijven toch volgers.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

:-q Helemaal mee eens .....maar ook ons "nadenkenden" wordt natuurlijk van alles aangeleerd ....alleen denken we dat we dat zelf hebben bedacht:
Zo moeten we nu van onszelf allemaal een dropper, zodat we met de verplichte baggy niet achter het zadel blijven hangen........hebben we long&slack en veel veerweg nodig om "afdalingen" over de remklippen van knalhard gereden aangelegde lokale mtb-routes te kunnen rijden ........en zo kunnen we nog wel ff doorgaan :winkie:

Ik heb natuurlijk "zelf bedacht" dat ik daar niet bij wil horen en alleen nog met een starre singlespeed over zo'n lokale mtb-route wil en verder alleen nog maar gelukkig wordt op een gravelbike ....overigens zonder lange baard :D
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

That's the spirit, je geen onzin laten aanpraten. :-q


Alleen hoe die Ebike van je dan weer bij die instelling past. :~
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

suravida schreef: vr 10 december 2021, 10:03 That's the spirit, je geen onzin laten aanpraten. :-q


Alleen hoe die Ebike van je dan weer bij die instelling past. :~
Dat is wel een "dingetje" inderdaad :oops: .........ik was er met mijn weekje Dordogne afgelopen Oktober ERG blij mee en af en toe een keertje op een Nederlandse route vind ik hem leuk ( mede omdat ik anders niet meer vooruit ben te branden ) ....maar hij staat vaak stil. Heeft overigens niks met de fiets te maken; zo'n FS E-mtb rijdt geniaal ....maar ik ben gewoon niet zo'n fan van moderne nederlandse routes. Ik vind bv Nijmegen old school en rond de Diepen leuk ( als referentie omdat jij die ook kent) maar alle strakke kombochtjes routes zijn niet zo aan mij besteed en heb ik na een paar uur wel gezien. Daarbij rijdt ik er met alle files intussen ook een paar uur heen en weer naar iets leuks op de mtb.
Ik kan hier in de regio ( Breda-BoZ-Antwerpen) met soms een kort autoritje dagen "gravelen" en nog van alles ontdekken.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Dit topic maar eens een schop geven. Ik ben sinds deze week nl. ook over op Road Plus. Ik reed mijn gravelrondjes de laatste tijd met 44mm Vredestein Aventura's en had daarnaast een wielset met 32mm racebandjes voor op de weg. Nou overkomt 'op de weg' me niet zo vaak, maar soms doe je wel eens een sociaal ritje met wat bekenden of is het bos te nat voor de MTB of gravelbike. Die groepsritjes gaan niet al te hard en ook solo heb ik niet de behoefte om rondjes met 35+ gemiddeld te rijden. Vandaar dat ik al een tijd het plan had om een setje dikke (bijna) slicks te kopen om die dan te gebruiken voor droge gravelritten en de ritjes op de weg. Gewoon omdat het kan :-D

Uiteindelijk vorige week een setje Challenge Strada Bianca gekocht in 45mm. Een band met een heel fijn vijlpatroontje en verder niets wat ook maar in de verste verte op een nop(je) lijkt. Het monteren van de banden was een drama (de verhalen die je er over leest zijn correct) maar eenmaal gemonteerd ben je dat snel vergeten. Ik heb er nu een paar gravelritten en een asfaltrit op zitten en de belofte van een soepele en snelle band blijkt helemaal te kloppen. Natuurlijk voelt het op asfalt minder vinnig dan een 'echt' racebandje, maar het rolt als een malle. Ik denk dat ik hiermee prima kan doen wat ik voor ogen heb.

Op Veluws gravel doen de banden het ook prima. Ik was bang dat ik het gebrek aan zijnopjes wel zou gaan merken, maar dat valt heel erg mee. Op gewone gravel- en bospaden maakt het in de bochten geen verschil. Misschien als je echt op de limiet rijdt, maar dat doe ik ws toch niet :lol: Alleen in los zand voel je de bandjes meer glijden. Ik had dat niet direct verwacht, omdat mij altijd verteld is dat in los/mul zand profiel niets doet, maar ik merk toch wel een verschil. Bij het inrijden van een zandbak zoeken de bandjes net wat meer voordat ze in een rechte lijn gaan. Ook bij de overgang van mul naar hardere ondergrond merk je dat het achterwiel soms even wat zoekt. Maar dat zijn uiteindelijk maar kleine verschillen op ondergrond die ik toch liefst een beetje vermijd.

Als ik er bij het volgende groepsritje finaal wordt afgereden laat ik het hier nog wel even weten :lol:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb twee gravelbikes (die nagenoeg alleen verharde wegen zien) en een daarvan staat op 700x40c slicks (Maxxis Velocita), de andere op 650x47c semislicks (Vittoria Terreno Zero). Inmiddels genoeg met beiden gereden om aardig te kunnen vergelijken.

Er is een verschilletje op de weg, in het voordeel van de 700c slicks. Maar dat verschil is best klein, de vorm van de dag speelt denk ik al een grotere rol :D De snelheden die ik op m'n gps-je voorbij zie komen verschillen niet veel.

In het terrein denk ik wel dat de bredere banden wat voordeel hebben, uiteraard afhankelijk van de ondergrond. Maar op hobbyniveau is het toch lood om oud ijzer, dan wil je gewoon een leuke rit hebben en dat kan met beide wiel-/bandenmaten. Sowieso denk ik dat de keuze van banden meer invloed heeft dan de wieldiameter. Een slick op 4 bar zal op verharde ondergrond altijd sneller rollen dan een noppenband op 2 bar, of ze nu om een groot of een klein wiel zitten.

Als ik vooral terrein zou rijden met de gravelbike zou ik denk ik voor de brede kleine maat kiezen.
Rij je veel op de weg kies je een slick of iets als een Terreno Zero, met glad middendeel en mini-nopjes op de randen. En pomp je ze vooral hard op, want dat maakt wèl echt verschil :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie