Gravelbanden

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Voor de Dry?
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

The Flying V schreef: do 26 maart 2020, 21:17 Voor de Dry?
Klopt, voorop de Dry.
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Jurriaan schreef: do 26 maart 2020, 21:28 Klopt, voorop de Dry.
Zit een beetje te twijfelen om voor en achter de Zero te nemen, de Dry achter slijt namelijk aardig snel. Klinkt als een goede compromis dit.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Dry vind ik veel grip geven. Voor op asfalt te veel grip. Ik heb met de Dry al 2x een uur gereden, op asfalt/ gravelritten. Op los grind bleef die grip houden, daar was ik verrast door. En niet op bedacht :lol:
Ik zou de Dry niet snel achterop leggen, wanneer heb je zoveel grip nodig. Wellicht als het echt steil is, naar boven voor tractie en naar beneden om het remvermogen aan de grond te krijgen.

Zero, ik ben benieuwd wanneer die achterop zijn grip verliest. Nu al zin om dat uit te testen 8)
Jammer dat ik geen zin heb om de Zero voorop er om te leggen (Ben even klaar met banden verwisselen, ik wil rijden). Wel benieuwd wat die band voorop nog aan grip kan bieden. Zeker ook bij lagere druk.

Ik rij nu voor met 3 bar en achter 3.5.
Gebruikersavatar
ramon2
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 8 oktober 2014, 13:55
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

Ik rij met de Specialized Pathfinder Pro 700x42 mm en dan tubeless, en die heb ik hier nog niet voorbij zien komen.

Afbeelding

Ik vind het een erg fijne band om mee te rijden zowel op de weg als op gravel of andere onverharde paden of routes en de banden geven veel vertrouwen.
In Nederland kan je in 29" (700) alleen de 38 mm versie kopen (was in 2019 misschien nu wel) maar ik heb de 42 mm versie op mijn Giant Revolt gemonteerd en deze banden in Engeland besteld.
Ik heb er vorig jaar veel (gravel)ritten mee gereden, zowel op de weg, of-road en de Turijn - Nice gravel tocht. Geen enkele keer lek gereden en de banden zijn nog steeds in perfecte staat. Ik heb er een beetje latex in zitten tegen lekkage, en de banden zijn eenvoudig te monteren en vrijwel direct lekvrij.
Op de weg rij ik met ongeveer 3-4 bar en gravel en off-road 2,5 - 3 bar.

Groeten Ramón
Specialized Epic, Giant Revolt, Trek Emonda
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ik ga verder met mijn bevindingen over de Terreno’s Dry en Zero. Vandaag 80km mee gereden. Asfalt, los grind, schelpenpaden, onverhard en ook mulzand. Dat laatste heb ik als uitdaging opgezocht. Niet gek maar daar kan dit duo vrij weinig mee. En het was echt diep mulzand 8) . Voor de rest, :-q

Zero
De Zero wil blijven rollen, heerlijk. Alsof ie je steeds vooruit wil duwen. Met 3.5 bar gereden. Had ik er last van? Tikkie oncomfortabel en het rolt lekker door. In een dergelijke mixt rit ga ik de volgende keer voor een tikkie minder luchtdruk.

Dry
De Dry gereden met 3 bar. Op asfalt en onverhard is dat prima. Op andere ondergronden wil ik meer grip. Ik bedoel ik wil niet continu aan de bak hoeven met actief rijden. In eerdere ritten reed ik met 2.5 bar en dan pakt ie beter op. Is het compromis dan 2.75 bar :wink:

Nog wensen? Meer mee rijden :winkie:
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik ben liefhebber van de Schwalbe G one (de gewone dus, niet de speed), banden rollen als een tierelier.
Ik rijd er bospaden mee en MTB trails op mn crosser.

Voor gewoon gravel zoals bijv. de paden in het Gooi, Hilversum etc volstaat gewoon een 25mm racebandje.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

In mijn omgeving (Ede - Arnhem) zijn in deze tijd de paden of hard of (erg) mul. Vooral in de bochten is dat tricky met de G-ones die ik normaal gebruik. Ik heb ook een setje Conti AT Rides maar die hebben toch wel veel weerstand. Iemand een goede tip voor de genoemde omstandigheden?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Mul over hard? Dan komt het meer op breedte aan.. de g-ones hebben een fantastisch profiel voor die omstandigheid maar dan liever zo breed mogelijk. Een mul bochtje op een gravelracer of cyclocrosser blijft sowieso tricky.

Als je iets meer profiel wilt maar niet meer gewicht kun je kijken naar maxxis rambler en ravager. Maar die zijn wel erg aan de prijs.
Waar woke is, is vuur
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Inderdaad brede velgen en brede banden. De plus Bikes en fatbikes krijgen steeds meer waarde in NL.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Die zien er wel heel mooi uit ramon2 !

Ik zoek eigenlijk ook zoiets, veel profiel heb ik niet nodig.
En blijkt dat 42mm makkelijk moet passen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Lijkt op
Afbeelding
Vittoria Dry.
tkmp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 18 januari 2015, 15:20

klaast schreef: za 11 april 2020, 11:42 In mijn omgeving (Ede - Arnhem) zijn in deze tijd de paden of hard of (erg) mul...... Iemand een goede tip voor de genoemde omstandigheden?
Challenge met vlak loop vlak en nopjes aan de rand. Er zijn er verschillende dune, chicane, gravel ginder, almanzo
Ik heb zelf de dune 33mm
Ze hebben een geoefende duim en een beetje zeep nodig op sommige velgen.
Ja duur, ja slijten snel, ja je zult er geen spijt van hebben. Met latex biba of tubeless
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ik heb gisteren de mtb-route Ede gereden met de AT Rides. Gaf veel vertrouwen, maar op de echt mulle stukken hielp het ook niet echt. Misschien gewoon maar accepteren dat ik sommige paden beter kan bewaren voor de mtb. 40mm G-one's zijn nog wel een idee. De 35mm bevallen me op zich goed.

@tkmp: ik zat idd te denken aan een vlak loopvlak met nopjes opzij, dus op zich een interessante suggestie. Ik gebruik de fiets echter ook voor woon-werkverkeer (normaal gesproken dan) en slijtvastheid en lekbestendigheid staan ook wel hoog op het prioriteitenlijstje. Maar ik zal de opties eens bekijken.
tkmp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 18 januari 2015, 15:20

klaast schreef: ma 13 april 2020, 22:52 Ik gebruik de fiets echter ook voor woon-werkverkeer (normaal gesproken dan) en slijtvastheid en lekbestendigheid staan ook wel hoog op het prioriteitenlijstje. Maar ik zal de opties eens bekijken.
Dan zou je voor ze standaard versie van de gravel ginder gaan, dus volledige zwarte banden,
De pro versies (blanco wang)hebben een andere compound niet echt voor de km ers. ik heb wel eens met iemand samen gereden die de standaard versie gebruikten. Ze zijn iets minder soepel. Door bochten merkte je dit goed.

Trouwens nog een tipje, als het los ligt kan je ook eens aan bandendruk denken. Te weinig is ook niet juist maar je merkt een verschil van 0.2bar minder,
Vooral met los zand betekend de juiste bandendruk ingraven of erdoor glijden.
Erop glijden enkel met een beach racer of +banden.
Plaats reactie