Gravelbanden

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik had de Riddler gewoon bij de fietsenzaak gehaald en die had er ook een gaatje in.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Er zit verschil tussen de riddler en de raddler (die is 4 maanden op de markt en meer robuuste variant van de riddler)
Refie1
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 09:14

Marcel964 schreef: wo 17 juni 2020, 14:29 Er zit verschil tussen de riddler en de raddler (die is 4 maanden op de markt en meer robuuste variant van de riddler)
De casing is gelijk. Profiel is alleen anders. Voor de dichtheid en pinholes is er dus niet veel anders. @havana kan natuurlijk een slechte serie te pakken hebben.
Canyon CF SLX, SW Epic alu, Canyon endurace CF SLX, SW Roubaix, Ridley supercross
Refie1
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 09:14

De Raddler en ik gaan geen long time friendship aan. Opzoek naar een vervanger WTB Byway, Speci Pathfinder of..? Iets in 42-45mm met alleen nopjes aan de schouders.. andere opties?
Canyon CF SLX, SW Epic alu, Canyon endurace CF SLX, SW Roubaix, Ridley supercross
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

De Schwalbe G-one leek mij mooi, maar niet in 45.

Bij mij is WTB ook eenmalig.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Refie1 schreef: wo 17 juni 2020, 19:43 De Raddler en ik gaan geen long time friendship aan. Opzoek naar een vervanger WTB Byway, Speci Pathfinder of..? Iets in 42-45mm met alleen nopjes aan de schouders.. andere opties?


Wat is het nadeel van deze band?
Refie1
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 09:14

Marcel964 schreef: wo 17 juni 2020, 22:53
Refie1 schreef: wo 17 juni 2020, 19:43 De Raddler en ik gaan geen long time friendship aan. Opzoek naar een vervanger WTB Byway, Speci Pathfinder of..? Iets in 42-45mm met alleen nopjes aan de schouders.. andere opties?


Wat is het nadeel van deze band?
Iets teveel rolweerstand op de asfaltstukken. De grip op gravel- zandpaden ook niet echt nodig.
Canyon CF SLX, SW Epic alu, Canyon endurace CF SLX, SW Roubaix, Ridley supercross
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Refie1 schreef: wo 17 juni 2020, 19:43 De Raddler en ik gaan geen long time friendship aan. Opzoek naar een vervanger WTB Byway, Speci Pathfinder of..? Iets in 42-45mm met alleen nopjes aan de schouders.. andere opties?
Vittoria Terreno Dry ? Vallen 42mm op inw 22mm velg. Heb ze gereden naast G-one 40 allround en Riddler 45mm. Valt er mooi tussenin. Wat meer grip en volume als G-one 40 (38mm) en lijken wat sneller als Riddler 45.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Momenteel heb ik Schwalbe G-One allround bandjes op mijn Genesis, maat 700x38c:
Afbeelding

Nu staan deze bekend om hun relatief lage rolweerstand, wat ook een reden is dat ik ze gekocht heb. Maar ik rijd eigenlijk vrijwel geen terrein met deze fiets, meer dan een verdwaald schelpenpad of een paar km onverhard fietspad wordt het niet. Dus ik zou prima met een dedicated asfaltprofieltje toe kunnen.

De vraag is alleen, schiet ik daar wat mee op of is het verschil in rolweerstand marginaal? Ik rijd altijd alleen, dus hoef geen anderen bij te houden. Ook zit "race pace" er niet meer in gezien leeftijd en fysieke gesteldheid, snelheid is sportief toertempo (kleine 30km/u bij geen wind).
Ik wil wel min of meer de breedte van de huidige banden aanhouden, vanwege de looks, comfort en gedrag op de sporadische onverharde stukken. Dus ik wil geen 28 of 32mm rubber.

Iemand ervaring met de Challenge Strada Bianca? Ik ben niet op zoek naar "als ik het profiel zo bekijk denk ik dat..." want dat bedenken kan ik zelf ook ;-)
Als er iemand met beide banden ervaring heeft zou dat mooi zijn, maar op zichzelf staande ervaringen met de Strada Bianca zijn ook welkom. Twee concrete vragen heb ik al:
1- Hoe valt de maat? Is de 36 ook echt 36mm?
2- Zit er een zodanig verschil in de diverse uitvoeringen dat de duurdere versie ook echt het prijsverschil waard is?
https://www.challengetires.com/products ... pro-t/1694

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

kermit schreef: ma 29 juni 2020, 09:32 Momenteel heb ik Schwalbe G-One allround bandjes op mijn Genesis, maat 700x38c:
Afbeelding

Nu staan deze bekend om hun relatief lage rolweerstand, wat ook een reden is dat ik ze gekocht heb. Maar ik rijd eigenlijk vrijwel geen terrein met deze fiets, meer dan een verdwaald schelpenpad of een paar km onverhard fietspad wordt het niet. Dus ik zou prima met een dedicated asfaltprofieltje toe kunnen.

De vraag is alleen, schiet ik daar wat mee op of is het verschil in rolweerstand marginaal? Ik rijd altijd alleen, dus hoef geen anderen bij te houden. Ook zit "race pace" er niet meer in gezien leeftijd en fysieke gesteldheid, snelheid is sportief toertempo (kleine 30km/u bij geen wind).
Ik wil wel min of meer de breedte van de huidige banden aanhouden, vanwege de looks, comfort en gedrag op de sporadische onverharde stukken. Dus ik wil geen 28 of 32mm rubber.

Iemand ervaring met de Challenge Strada Bianca? Ik ben niet op zoek naar "als ik het profiel zo bekijk denk ik dat..." want dat bedenken kan ik zelf ook ;-)
Als er iemand met beide banden ervaring heeft zou dat mooi zijn, maar op zichzelf staande ervaringen met de Strada Bianca zijn ook welkom. Twee concrete vragen heb ik al:
1- Hoe valt de maat? Is de 36 ook echt 36mm?
2- Zit er een zodanig verschil in de diverse uitvoeringen dat de duurdere versie ook echt het prijsverschil waard is?
https://www.challengetires.com/products ... pro-t/1694

Afbeelding
Hoi!

Voorop gesteld ; ik heb geen ervaring met de challenge strada, maar daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Ik denk dat het grootst haalbare verschil vooral in de breedte van de band zit zit. Zoals ik die G-one zie is die al erg snel. Bij een bandje van dezelfde afmeting met 'sneller' loopvlak zal denk ik de snelheid vooral tussen je oren zitten. Daar is overigens niets mis mee hoor. Ik denk alleen dat je meer zal bereiken van 38mm naar 33mm ( en dan eventueel sneller loopvlak ). Je gaat dan waarschijnlijk ook iets in gewicht kwijt raken.

Onderaan de streep denk ik dat een band van dezelfde afmetingen gerommel in de marge is. Ik rijd zelf 45mm Riddlers. Als ik minder rolweerstand zou willen dan zou ik het richting de 38mm bandjes gaan zoeken. Ik begrijp overigens je motivatie om breder te blijven rijden, sluit ik me prima bij aan. Daar wordt het net wat meer fiets van.

Mochten de banden versleten zijn dan is dat een mooi moment om sneller te monteren. Of alleen je huidige achterband te vervangen voor sneller/smaller.
Omdraaien kan altijd nog!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, die G-One doet het eigenlijk prima. Ik kan niet meer 1 op 1 vergelijken met een echte racefiets want die heb ik vorig jaar verkocht, maar ik heb zeker niet het gevoel dat ze niet lekker rollen.
Maar je weet hoe het gaat als je fietsliefhebber bent: altijd aan het kijken of er geen dingetjes net iets beter kunnen...

Zelf ben ik altijd gecharmeerd van brede banden, of het nu een mtb of (gravel)racer is. Voordat ik de Fugio kocht reed ik mijn wegrondjes op een omgebouwde mtb met 2.35 slicks en icm wat hogere (32mm) velgen stond dat supervet. Het stuurde niet optimaal omdat de velgen eigenlijk te smal waren voor die rubbers maar over de looks was ik zeer te spreken.

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

kermit schreef: ma 29 juni 2020, 10:10 Ja, die G-One doet het eigenlijk prima. Ik kan niet meer 1 op 1 vergelijken met een echte racefiets want die heb ik vorig jaar verkocht, maar ik heb zeker niet het gevoel dat ze niet lekker rollen.
Maar je weet hoe het gaat als je fietsliefhebber bent: altijd aan het kijken of er geen dingetjes net iets beter kunnen...

Zelf ben ik altijd gecharmeerd van brede banden, of het nu een mtb of (gravel)racer is. Voordat ik de Fugio kocht reed ik mijn wegrondjes op een omgebouwde mtb met 2.35 slicks en icm wat hogere (32mm) velgen stond dat supervet. Het stuurde niet optimaal omdat de velgen eigenlijk te smal waren voor die rubbers maar over de looks was ik zeer te spreken.

Afbeelding
Komt me heel bekend voor!

Dat ziet er erg mooi uit inderdaad! Looks boven functionaliteit/kwaliteit? Ik heb een mintgroen frame met bruin stuurlint en bruine wangen in mijn banden. Ik kijk alleen nog maar naar banden met een bruine rand, al zijn er misschien wel betere zonder bruine rand :D Looks tellen zwaar mee, haha.
Omdraaien kan altijd nog!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik heb zelf een wielset met sinds kort dezelfde G-one en een (oude) wielset met 30mm Rubino Pro race banden en merk eigenlijk nauwelijks verschil in snelheid. De G-one is wel merkbaar comfortabeler en geeft lekker veel grip op de weg. Ik zou niks veranderen.
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Iemand enig idee hoe de Schwalbe G-one zich verhouden tot een Conti Speed king ?

Ik wil een extra setje banden erbij:
Rij nu op Race-King voor en achter beide 2.2 breed. Heeft vooral in de nattere tijd soms wat grip te kort.

Gedachte is een Speed King achter icm de Race King voor, voor de droge tijd
Gedachte is een Race King achter icm de Cross King voor, voor de natte(re) tijd

Of toch een setje Schwalbe voor de zomer, en zo ja welke voor voor ?
En in de winter ... vaker de MTB pakken.

Dank voor het meedenken/suggesties !
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

kermit schreef: ma 29 juni 2020, 09:32 De vraag is alleen, schiet ik daar wat mee op of is het verschil in rolweerstand marginaal?
Probleem is denk ik dat die vraag pas te beantwoorden is d.m.v. een goede test. Want je gevoel wil je nog wel eens bedriegen. Ik zag ergens een test voorbij komen waaruit bleek dat je met een G-one allround zo'n 8 watt meer moet trappen t.o.v. een 25mm One (ter vergelijking: het verschil tussen een tubeless GP5000 en een niet-tubeless GP 4 seasons is groter...). Dus dat is de winst die theoretisch maximaal te behalen zal zijn gok ik. Uit dezelfde test bleek dat een G-one allround sneller is dan een G-one speed (tubeless). Dus gevoel en kijken naar het profiel zegt niet veel...
Plaats reactie