Gravelbanden

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

klaast schreef: ma 29 juni 2020, 17:10
kermit schreef: ma 29 juni 2020, 09:32 De vraag is alleen, schiet ik daar wat mee op of is het verschil in rolweerstand marginaal?
Probleem is denk ik dat die vraag pas te beantwoorden is d.m.v. een goede test. Want je gevoel wil je nog wel eens bedriegen. Ik zag ergens een test voorbij komen waaruit bleek dat je met een G-one allround zo'n 8 watt meer moet trappen t.o.v. een 25mm One (ter vergelijking: het verschil tussen een tubeless GP5000 en een niet-tubeless GP 4 seasons is groter...). Dus dat is de winst die theoretisch maximaal te behalen zal zijn gok ik. Uit dezelfde test bleek dat een G-one allround sneller is dan een G-one speed (tubeless). Dus gevoel en kijken naar het profiel zegt niet veel...
Maar die 8 watt lijkt mij prima op te vangen met meer/minder lucht in je banden toch?
Omdraaien kan altijd nog!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maar dat beetje meer lucht kan dan ook in de concurrerende band :wink:

Ik denk eigenlijk ook dat die G-One Allround het prima doet, laat ik maar eens een keer verstandig doen en wat geld in mijn zak houden. (Hoewel die Strada Bianca's wel wat lichter zijn :D )
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ik heb de test nog even weer opgezocht: https://www.roadbike.de/rennrad-parts/1 ... n-im-test/

In de Fiets van juli overigens ook een interessant artikel over breedte en bandendruk van gravelbanden. Conclusie: allemaal aan de rood plus! :lol:
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

kermit schreef: ma 29 juni 2020, 21:46 Maar dat beetje meer lucht kan dan ook in de concurrerende band :wink:

Ik denk eigenlijk ook dat die G-One Allround het prima doet, laat ik maar eens een keer verstandig doen en wat geld in mijn zak houden. (Hoewel die Strada Bianca's wel wat lichter zijn :D )
waarvan akte :D
Omdraaien kan altijd nog!
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Voor mijn Felt Breed 30 laat ik een 700C wielsetje bouwen. Eigenlijk heb ik nog weinig plezier gehad van mijn Felt, want bij mijn 2e ritje met een werk-woon ritje reed ik in een deur die geopend werd. Dat is nu 2 weken geleden, maar heb sindsdien niet meer gefietst op wat voor een fiets dan ook. Nog steeds watlast van mijn ribben, maar ik was wel van plan vandaag weer eens te gaan fietsen.

Op de standaard wielen in mijn Felt zitten Vittoria Terrano Drys, maar dat zijn 650B wielen. Die zien er prima uit eigenlijk, maar iets teveel van het goede voor woon-werk ritjes. Al maakt me dat misschien niet eens zoveel uit. Eigenlijk reed het prima tijdens die 2 ritjes die ik ermee heb gereden. Kost wel iets meer energie dan met mijn racefiets naar werk fietsen, maar dat vind ik niet zo erg. En houd ik mijn racefiets een beetje knap.

Voor mijn 700C wielset had ik Vredestein Aventura's 38mm besteld. Echter werden niet de bestelde bruin/zwarte banden geleverd. Maar gewoon zwarte. Dus die heb ik teruggestuurd en niet meer bij die winkel nieuwe besteld.

Inmiddels heb een ander setje banden binnen. De Teravail Cannonball 42mm in bruin/zwart. Zien er goed uit, maar weet nog niet hoe ze rijden, omdat mijn 700C wielset nog niet klaar is.

Op zich heb je niet veel profiel nodig, want laatst heb ik ook veel gravelstroken gereden op mijn racefiets met 28mm tubeless banden. Maar een beetje profiel leek me wel fijn. Vandaar voor de Cannonball gegaan i.p.v. de Ramparts. Wellicht dat ik ooit nog eens de Ramparts op mijn racefiets gooi.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

kermit schreef: ma 29 juni 2020, 21:46 Maar dat beetje meer lucht kan dan ook in de concurrerende band :wink:

Ik denk eigenlijk ook dat die G-One Allround het prima doet, laat ik maar eens een keer verstandig doen en wat geld in mijn zak houden. (Hoewel die Strada Bianca's wel wat lichter zijn :D )
Nu wil ik even bij je terug komen over jouw onderwerp. Ik heb nu een tocht van 150 km asfalt gereden op mijn 45 mm banden en zou toch ook wel wat smaller willen gaan rijden. :lol: :lol: ik zit te denken aan hutchinson touareg 40mm voor en de override 38mm achter. Ik denk dat het op zulke tochten wel verschil maakt. Ik wil overigens ook dit seizoen als challenge nog eens de 200 aantikken dus dan lijkt me iets smaller wel prettiger. Die 45mm band is echt een traktorband vergeleken met de oldschool 23mm racefietsband van mijn maat. Ik hoef trouwens niet zo lang te wachten want ik heb nu iets meer dan 500 km op de WTB riddlers staan en als ik er daar nog 1000 km op kan zetten dan mag ik in mijn handen klappen denk ik. :roll:

Ik wil overigens wel bruin/zwart blijven rijden dus dat beperkt de keuze iets.
Omdraaien kan altijd nog!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je kunt zelfs overwegen om voor dergelijke echt lange ritten (asfalt neem ik aan?) een paar betaalbare racebandjes erbij te nemen en te wisselen voor zo'n tocht. Iets als 32mm volle slicks bijvoorbeeld, win je toch wat gewicht en profielloos rolt in principe het lichtst.
Als je veel wisselend terrein rijdt blijft het vaak toch een beetje compromissen sluiten, net als met mountainbiken is er niet één band die alles perfect doet. Dus voor optimale prestaties onder specifieke omstandigheden is het wisselen van een bandje te overwegen.

Toen ik mijn Genesis opgebouwd had wilde ik daar eigenlijk een paar bandjes op leggen die ik nog had liggen en die best goed bevielen, Conti Speed Contact in 42mm. Maar die zijn net te hoog, de achterband schraapt dan tegen het dwarsbuisje in de liggende en staande achtervorken. Dus ik moest iets lagers (en dus smallers) kopen en dat werden de Schwalbe G-One allrounds 38mm omdat ik ook wat onverharde paadjes wilde kunnen meepakken. Achteraf bezien doe ik dat zo weinig dat ik er met de bandenkeuze eigenlijk niet echt rekening mee hoef te houden, dus zou ik het nog een keer over moeten doen zou ik voor echte slicks gaan.

Aan de andere kant, ik heb tot nu toe (asfalt)ritten tot +/- 120km gereden met de Schwalbes en dat gaat eigenlijk prima zolang je geen recordgemiddeldes nastreeft. Aangezien ik nooit meer sneller zal zijn dan ik ooit was (ben net 58 geworden en dan ga je echt de snelheden niet meer halen die je op je 35e wel reed...) ben ik totaal niet meer bezig met gemiddeldes.
Voor de looks wil ik eigenlijk zo breed mogelijke banden, maar ik ben niet bereid om alleen daarvoor naar 650b te gaan :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

kermit schreef: ma 13 juli 2020, 11:45 Je kunt zelfs overwegen om voor dergelijke echt lange ritten (asfalt neem ik aan?) een paar betaalbare racebandjes erbij te nemen en te wisselen voor zo'n tocht. Iets als 32mm volle slicks bijvoorbeeld, win je toch wat gewicht en profielloos rolt in principe het lichtst.
Als je veel wisselend terrein rijdt blijft het vaak toch een beetje compromissen sluiten, net als met mountainbiken is er niet één band die alles perfect doet. Dus voor optimale prestaties onder specifieke omstandigheden is het wisselen van een bandje te overwegen.

Toen ik mijn Genesis opgebouwd had wilde ik daar eigenlijk een paar bandjes op leggen die ik nog had liggen en die best goed bevielen, Conti Speed Contact in 42mm. Maar die zijn net te hoog, de achterband schraapt dan tegen het dwarsbuisje in de liggende en staande achtervorken. Dus ik moest iets lagers (en dus smallers) kopen en dat werden de Schwalbe G-One allrounds 38mm omdat ik ook wat onverharde paadjes wilde kunnen meepakken. Achteraf bezien doe ik dat zo weinig dat ik er met de bandenkeuze eigenlijk niet echt rekening mee hoef te houden, dus zou ik het nog een keer over moeten doen zou ik voor echte slicks gaan.

Aan de andere kant, ik heb tot nu toe (asfalt)ritten tot +/- 120km gereden met de Schwalbes en dat gaat eigenlijk prima zolang je geen recordgemiddeldes nastreeft. Aangezien ik nooit meer sneller zal zijn dan ik ooit was (ben net 58 geworden en dan ga je echt de snelheden niet meer halen die je op je 35e wel reed...) ben ik totaal niet meer bezig met gemiddeldes.
Voor de looks wil ik eigenlijk zo breed mogelijke banden, maar ik ben niet bereid om alleen daarvoor naar 650b te gaan :D
Daar heb ik ook aan zitten denken inderdaad. Dit was een rit met een maat op een racefiets. Gewoon een duurtraining, 25 gemiddeld. Ik ga ook wel eens met een maat die een xc mtb heeft en dan wil ik dus geen paadjes laten liggen. Dus ik zoek iets tussen de 32-40 mm. Waarbij voor iets breder mag zijn voor de welbekende look ( daar zit je toch met je neus op ) en achter iets smaller vanwege gewicht/rolweerstand.

Ik ben overigens ook niet iemand die record gemiddeldes wilt halen. Segmentjes scoren vind ik leuk maar het gemiddelde is voor mij meer een indicatie over hoe het gegaan is, geen doel. En ik ben 28 :lol:
Omdraaien kan altijd nog!
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

klaast schreef: za 11 april 2020, 11:42 In mijn omgeving (Ede - Arnhem) zijn in deze tijd de paden of hard of (erg) mul. Vooral in de bochten is dat tricky met de G-ones die ik normaal gebruik. Ik heb ook een setje Conti AT Rides maar die hebben toch wel veel weerstand. Iemand een goede tip voor de genoemde omstandigheden?
Gisteren met m'n Soma singlespeed de rode en groene route gereden. Vooral tussen de nieuwe stukken vanaf regio Schaapskooi tot aan de N224 veel los zand in de bochten naar beneden. Inderdaad tricky (zeker de eerste bochten even wennen). Ik heb Surly Knards in 42mm erop liggen, en druk omlaag gebracht tot 2bar (87 kilo). En dat ging opvallend goed. Geen glijders of uitbrekend voorwiel.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Het heeft even geduurd maar gisteren dan eindelijk regen onder mijn Vittoria’s gekregen. Ik bedoel, asfalt en regen kende de banden al wel maar gravel, mulzand, en wat al niet meer was nieuw. Overal de grip die ik verwachte, op mulzand met een natte toplaag heel even twijfel bij de Zero maar dat was het. De Dry gaf over al grip die ik verwachte in de bochten en bij stenige kuilen. 2.25 en 2.75 bar respectievelijk voor en achter bevalt het beste.
provo
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 22 augustus 2010, 12:34

Ik heb nu al een aantal ritten achter de rug met een set Hutchinson override's in 38mm (Hardskin 127TPI versie).
Ik heb geen schuifmaat maar met een timmermansoog kom ik op 38mm op een 21mm (intern) velg. De montage ging vrij vlot op een Ryde velg wat niet van alle merken bandjes gezegd kan worden.
Voor het beoogde gebruik, snelle en droge ritten, ben ik er zeer tevreden van. Snelheden rond de 30 zijn vlot haalbaar en de rolweerstand moet weinig onderdoen voor m'n WTB Exposure 36 slicks die ongeveer even groot uitvallen. De band schept iets meer vertrouwen tegenover de Exposures in losse bochten. Op losse ondergrond omhoog en uit het zadel voel je wel dat de band het moeilijk heeft grip te blijven vinden.

Voor de nattere maanden heb ik intussen een nieuw tweedehands setje Compass Steilaccooms op de kop getikt. Ik ben eens benieuwd of die zo goed zijn als de reviews beweren.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

iemand ervaring met Pirelli Cinturato™ Gravel M (breedte 44)? Lijkt me een mooie band voor nattere omstandigheden en doen het ook nog goed op de weg zo te zien
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

floris500 schreef: ma 11 mei 2020, 13:01 Iemand trouwens ervaring met de WTB Venture 700x40? Ik heb momenteel WTB Resolute erop liggen voor en achter, prima banden met erg veel grip en rollen ook nog degelijk. Ik zit er echter aan te denken om de achterband voor een Venture om te wisselen voor het wat lichter rollen over de verharde stukken. Eventueel nog een Byway 700x40 erbij om een nog lichter rollende combo te kunnen maken samen met de Venture.
Begin deze week 150 km gemaakt met de Venture achterop, 70% onverhard ongeveer in de regio tussen Eindhoven en Den Bosch. Prima combinatie met de Resolute 700x44 voorop :-q
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

De banden :roll: ik ben er eindelijk uit :-D
Morgen bellen en bestellen :-D een set Strada Bianca's en dan maar ook gelijk echt tubeless ipv TLR om de asymmetrische velgen leggen :-q
Volgende uitdaging de lek dicht vloeistof latex of water basis :roll: klusje voor morgen, zo blijf je als mens lekker bezig :lol: zelfs nog zonder echt iets te weten over beide soorten :( heb ik toch....op de ene of andere manier, voorkeur voor water :-?
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Mario070 schreef: ma 3 augustus 2020, 21:46 De banden :roll: ik ben er eindelijk uit :-D
Morgen bellen en bestellen :-D een set Strada Bianca's en dan maar ook gelijk echt tubeless ipv TLR om de asymmetrische velgen leggen :-q
Volgende uitdaging de lek dicht vloeistof latex of water basis :roll: klusje voor morgen, zo blijf je als mens lekker bezig :lol: zelfs nog zonder echt iets te weten over beide soorten :( heb ik toch....op de ene of andere manier, voorkeur voor water :-?
Ik ben reuze benieuwd naar je ervaring met de Bianca's! Ik heb overigens altijd latex. Wel uitkijken voor je tuintegels en een beetje verstandig mee omgaan/opruimen. Lek dicht vloeistof bevat volgens mij sowieso 70% water. Maar daar zullen anderen je vast ook meer over kunnen vertellen :D
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie