Gravelbanden

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Die gravel grinder lijkt ook aan mijn wensen te voldoen, behalve dat ie er in 42mm niet met gekleurde wangen is..... ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

tkmp schreef: di 14 april 2020, 04:19 Dan zou je voor ze standaard versie van de gravel ginder gaan, dus volledige zwarte banden,
De pro versies (blanco wang)hebben een andere compound niet echt voor de km ers. ik heb wel eens met iemand samen gereden die de standaard versie gebruikten. Ze zijn iets minder soepel. Door bochten merkte je dit goed.

Trouwens nog een tipje, als het los ligt kan je ook eens aan bandendruk denken. Te weinig is ook niet juist maar je merkt een verschil van 0.2bar minder,
Vooral met los zand betekend de juiste bandendruk ingraven of erdoor glijden.
Erop glijden enkel met een beach racer of +banden.
Dat ziet er interessant uit. Thx! Ik ga eens kijken of de 42mm in mijn frame past.
Bandendruk blijft bij wisselende ondergronden altijd een compromis helaas. Als je asfalt en mul zand combineert moet je ergens inleveren...
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5594
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik denk dat ik de Specialized Tracer ga proberen als mn G ones versleten zijn.
Met de G-ones bij natte omstandigheden bijna geen grip in de bochten.

Afbeelding

in 33mm en 38mm verkrijgbaar.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Hutchinson override tlr 38c skinwall
Semi slick bandje wat voor mij heel goed werkt. Meeste ritjes zijn toch polder/fietspad met zo nu en dan een uitschieter het bos in.
Rijd ze met binnen banden op 3.5 bar en ze rollen erg fijn. Ook kwa grip nog niets te klagen gehad al denk ik dat ze wel snel op hun limiet zullen komen.. noppen zijn niet erg hoog.
bip bip2
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 22 december 2010, 15:21

Mauke, ik heb net de Hutchinson override's 700cx38 gemonteerd , lijkt me een prima profiel voor mijn type ritjes. Ik hoop wel dat ze nog wat uitzetten in de breedte want momenteel meten ze amper 35 mm breed op een velg van 21 mm intern.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Dan zetten ze zeker nog een beetje, mijne zijn precies 38 op 19/20mm intern
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

tkmp schreef: di 14 april 2020, 04:19Trouwens nog een tipje, als het los ligt kan je ook eens aan bandendruk denken. Te weinig is ook niet juist maar je merkt een verschil van 0.2bar minder,
Vooral met los zand betekend de juiste bandendruk ingraven of erdoor glijden.
Erop glijden enkel met een beach racer of +banden.
Eens met de tip. Ik liet 0,75 bar uit mijn banden lopen en ging vanochtend onverharde paden op. Wow, hoeveel grip en roloververmogen wilde ik toevoegen aan mijn fiets. En ook comfort. Uiteraard leverde ik in op het asfalt maar de rit stond in het teken van onverhard. Asfalt was om warm te worden en te herstellen.
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Jurriaan schreef: za 28 maart 2020, 14:52 Ik ga verder met mijn bevindingen over de Terreno’s Dry en Zero. Vandaag 80km mee gereden. Asfalt, los grind, schelpenpaden, onverhard en ook mulzand. Dat laatste heb ik als uitdaging opgezocht. Niet gek maar daar kan dit duo vrij weinig mee. En het was echt diep mulzand 8) . Voor de rest, :-q

Zero
De Zero wil blijven rollen, heerlijk. Alsof ie je steeds vooruit wil duwen. Met 3.5 bar gereden. Had ik er last van? Tikkie oncomfortabel en het rolt lekker door. In een dergelijke mixt rit ga ik de volgende keer voor een tikkie minder luchtdruk.

Dry
De Dry gereden met 3 bar. Op asfalt en onverhard is dat prima. Op andere ondergronden wil ik meer grip. Ik bedoel ik wil niet continu aan de bak hoeven met actief rijden. In eerdere ritten reed ik met 2.5 bar en dan pakt ie beter op. Is het compromis dan 2.75 bar :wink:

Nog wensen? Meer mee rijden :winkie:
Heb deze week een Zero binnen gekregen, binnenkort uitproberen, ben zeer benieuwd!

Wat me opviel ten opzichte van de Dry is dat de grijze wang smaller is, 15 om 20mm. Ook de breedte van de band is minder, 41,5 om 43,5mm. Heb jij dit verschil ook of komt dat misschien omdat de Dry uit een andere serie is, of misschien omdat deze er ruim 2300k op heeft zitten? De Dry heb ik in oktober vorig jaar gekocht.

Edit: had het idee dat de Zero een Dry is met doorgetrokken loopvlak, maar lijkt qua constructie een andere band.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Klopt de Dry is een millimeter breder. 39 om 40 mm op 19mm banden. Smaller grijs vlak is mij niet opgevallen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

klaast schreef: za 11 april 2020, 11:42 In mijn omgeving (Ede - Arnhem) zijn in deze tijd de paden of hard of (erg) mul. Vooral in de bochten is dat tricky met de G-ones die ik normaal gebruik. Ik heb ook een setje Conti AT Rides maar die hebben toch wel veel weerstand. Iemand een goede tip voor de genoemde omstandigheden?
Voor dat soort offroad paden bevallen mij deze WTB riddlers in 45mm erg goed. Zaten standaard op mijn Arkose en doen het ook op de weg nog vrij goed. Rond 2.5 bar, voor iets minder. Supercomfort ook.
Ik vind het geen band voor erg veel asfalt, maar offroad erg fijn.

Afbeelding
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Ik ben eigenlijk ook opzoek naar lichtgewicht banden voor mijn 27.5" hardtail, voor wanneer ik mixed terrein ga rijden. Snelheid is belangrijk maar een beetje grip is wel zo prettig!

Wat dachten jullie hiervan?
https://www.bikester.nl/schwalbe-racing ... 91761.html

Ik heb dus geen speciale gravel wielen, maar gewoon normale MTB wielen van 20mm.

Thanks
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

16610 schreef: zo 3 mei 2020, 23:49 Ik ben eigenlijk ook opzoek naar lichtgewicht banden voor mijn 27.5" hardtail, voor wanneer ik mixed terrein ga rijden. Snelheid is belangrijk maar een beetje grip is wel zo prettig!

Wat dachten jullie hiervan?
https://www.bikester.nl/schwalbe-racing ... 91761.html

Ik heb dus geen speciale gravel wielen, maar gewoon normale MTB wielen van 20mm.

Thanks
De vraag is hoeveel grip wil je in verhouding tot rolweerstand. En welke breedte van de band. Voor mixed zou ik achter een band nemen met weinig noppen. Minder dan een Ray in ieder geval.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Grip is ook erg persoonlijk en hangt van het gebied af waar je rijdt.
Op zich is voor zuk werk een thunderbirt ook mooi.
Zelf was ik altijd gecharmeerd van de Vittoria tattoo light, stevig, snel op de weg en het strand, en voor meer grip gewoon even spelen met de bandenspanning.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Gisteren eens een stel Schwalbe G-one 40 gemonteerd, goedkope versie met biba's ( aanbieding Mantel) en dat is toch wel verrassend lekker en snel bandje als er veel asfalt en verharding in de mix zit !
3bar achter 2.5 bar voor.
Ik vind ze vooral ook lekkerder sturen op de weg tov bv de Vittoria Terreno dry 42, die zijn wat breder en hoekiger, de G-one wat smaller en ronder.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Heb nu de WTB Riddler in 45.
Lekker glad op mtb routes, aan de zijkanten wel aardig noppen, maar dan moet de fiets wel plat natuurlijk.

Er zat ook meteen al een gaatje in, wat ook door de latex meteen gedicht werd, maar lijkt me toch niet helemaal normaal ?

Rolt lekker voor de rest
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Plaats reactie