Gravelbanden

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

MonkeyRider schreef: vr 8 mei 2020, 20:03 Gisteren eens een stel Schwalbe G-one 40 gemonteerd, goedkope versie met biba's ( aanbieding Mantel) en dat is toch wel verrassend lekker en snel bandje als er veel asfalt en verharding in de mix zit !
3bar achter 2.5 bar voor.
Ik vind ze vooral ook lekkerder sturen op de weg tov bv de Vittoria Terreno dry 42, die zijn wat breder en hoekiger, de G-one wat smaller en ronder.
Zelfde ervaring hier. Met de G-one's leunt de fiets veel makkelijker naar de zijkant dan met de Terreno's.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Refie1
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 09:14

Net mijn eerste setje gravel banden gemonteerd.
WTB Raddler TCS Light gemonteerd, in 40 en 44mm, nog geen ervaring.
Afbeelding
Canyon CF SLX, SW Epic alu, Canyon endurace CF SLX, SW Roubaix, Ridley supercross
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

The Flying V schreef: vr 8 mei 2020, 20:32
MonkeyRider schreef: vr 8 mei 2020, 20:03 Gisteren eens een stel Schwalbe G-one 40 gemonteerd, goedkope versie met biba's ( aanbieding Mantel) en dat is toch wel verrassend lekker en snel bandje als er veel asfalt en verharding in de mix zit !
3bar achter 2.5 bar voor.
Ik vind ze vooral ook lekkerder sturen op de weg tov bv de Vittoria Terreno dry 42, die zijn wat breder en hoekiger, de G-one wat smaller en ronder.
Zelfde ervaring hier. Met de G-one's leunt de fiets veel makkelijker naar de zijkant dan met de Terreno's.
Grappig dit. Ik ervaar dat in het geheel niet. Op een mtb wil ik een wat meer ronde band. Nu met de Terreno’s zag ik al snel dat deze band wat hoekig is. Heeft mij nog nergens in de weg gezeten. In tegendeel, op onverhard waardeer ik het. Even fiets schuin en hop, grip. (Wellicht dat ik al enigszins gewend ben door Vittoria mtb banden?).
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Jurriaan schreef: za 9 mei 2020, 15:15 Grappig dit. Ik ervaar dat in het geheel niet. Op een mtb wil ik een wat meer ronde band. Nu met de Terreno’s zag ik al snel dat deze band wat hoekig is. Heeft mij nog nergens in de weg gezeten. In tegendeel, op onverhard waardeer ik het. Even fiets schuin en hop, grip. (Wellicht dat ik al enigszins gewend ben door Vittoria mtb banden?).
De meeste reviews op internet over de G-One's zijn niet al te best. Kan me best indenken dat dit door het rondere profiel komt. Wat je zegt, de Vittoria's zijn wat platter en de noppen aan de zijkant zullen daardoor beter happen. Bij de G-One's moet ik best ver leunen voor wat grip, dat is wel even wennen in het begin. Heb nog niet het vertrouwde gevoel als met de Vittoria's.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ik heb gisteren de G-one's 35mm vervangen door de G-one's 40mm. In de winkel nog wel een tijdje getwijfeld want volgens de verpakking zijn het 38mm banden. En dat klopt ook wel, want op mijn 21mm velgen halen ze net die 38mm. 40mm echt niet. Ik was dan ook wel benieuwd wat die paar mm zouden toevoegen, maar gelukkig is het volume van de band echt wel groter. Vandaag de eerste rit er mee gereden en het verschil is goed merkbaar. Waar ik met de 35mm en vergelijkbare bandenspanning uit moest kijken kon ik nu gewoon hard doortrappen. Op de weg had ik niet de indruk dat het veel verschil maakte. Wellicht is dat dan weer het voordeel van het ronde profiel. Voor de €21 die ze kosten zijn het wat mij betreft wel aanraders!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Refie1 schreef: vr 8 mei 2020, 21:16 Net mijn eerste setje gravel banden gemonteerd.
WTB Raddler TCS Light gemonteerd, in 40 en 44mm, nog geen ervaring.
Afbeelding
Je bedoelt de Riddler? Of is de Raddler ook een type? De Riddler 38mm bevalt mij nu al 2400km uitstekend, ik rij 'm met een binnenband. Ik rij er vooral mee waarvoor hij bedoeld is, dus gravel, maar je ontkomt er niet aan ook hele stukken over asfalt te gaan. En daarmee begint de achterband nu wel wel echt te slijten, de middelste rij noppen is bijna weg. Maar als ik voor en achter wissel, kunnen we er zo weer 2000km tegenaan, schat ik in.

Edit: Raddler is dus het grovere broertje. Die kende ik dan weer niet :).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Refie1
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 09:14

De Riddler in 44mm had zeker gekund: https://www.wtb.com/collections/gravel- ... 3697433677
Canyon CF SLX, SW Epic alu, Canyon endurace CF SLX, SW Roubaix, Ridley supercross
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Iemand trouwens ervaring met de WTB Venture 700x40? Ik heb momenteel WTB Resolute erop liggen voor en achter, prima banden met erg veel grip en rollen ook nog degelijk. Ik zit er echter aan te denken om de achterband voor een Venture om te wisselen voor het wat lichter rollen over de verharde stukken. Eventueel nog een Byway 700x40 erbij om een nog lichter rollende combo te kunnen maken samen met de Venture.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Kun je met Vittoria Terreno Dry & Zero ook mountainbiken?
De vraag stellen is haar beantwoorden dus de Dry op 1,75bar gezet en de Zero op 1,9bar en op naar het plaatselijke mtb parcours. Het eerste rondje ging nog wat onwennig, want wat kan dit duo. Dat is de eigenlijk de verkeerde vraag, de rijder bepaald immers :tong
Het tweede rondje zorgde voor een :winkie: op mijn gezicht. Wat een fijn duo.
Tikje minder lucht achter zou net iets meer remvermogen opleveren maar goed dat kon ik prima uit de Dry halen.
Steile gras/ los grind klim en de juiste houding ging vlot. Dito afdalingen ook top. En in de bochten, kantelen met de fiets en gaan. Zeker voor herhaling vatbaar :-q
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik vraag me nog steeds af wat het nadeel is van een gravelracer met Vittoria Tattoo light banden.....

Op de weg doen ze denk ik niet onder voor veel andere gravel banden.
Grip in het terrein valt ook alles mee, zeker met iets lagere spanning.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Refie1 schreef: ma 11 mei 2020, 11:52 De Riddler in 44mm had zeker gekund: https://www.wtb.com/collections/gravel- ... 3697433677
Die heb ik! erg fijne band :-q
Omdraaien kan altijd nog!
havana

Begonnen met de G-Ones in 35 mm. Wat een rukband, op asfalt prima maar op gravel waardeloos en in de modder gewoon 0,0 grip. Nu de WTB Byway in 44 mm. Moeilijk tubeless te maken, had veel sealant nodig om op druk te blijven. Veel pinholes in de wang van de band. Schijnt normaal te zijn bij WTB.

Maar... ze rijden fantastisch. Mijn gemiddeldes zijn 2-3 km/uur gestegen bij gelijkblijvend vermogen. Een ongelofelijk verschil met de G-Ones. Ter info, ik rijd meestal wel 80% onverhard als ik mijn gravelfiets pak.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

havana schreef: di 16 juni 2020, 11:19 Begonnen met de G-Ones in 35 mm. Wat een rukband, op asfalt prima maar op gravel waardeloos en in de modder gewoon 0,0 grip. Nu de WTB Byway in 44 mm. Moeilijk tubeless te maken, had veel sealant nodig om op druk te blijven. Veel pinholes in de wang van de band. Schijnt normaal te zijn bij WTB.

Maar... ze rijden fantastisch. Mijn gemiddeldes zijn 2-3 km/uur gestegen bij gelijkblijvend vermogen. Een ongelofelijk verschil met de G-Ones. Ter info, ik rijd meestal wel 80% onverhard als ik mijn gravelfiets pak.
Mooi! Ik krijg er binnenkort 1 binnen in 700x40, die gaat achterop met een 700x40 Venture voorop. Ben erg benieuwd naar de combi.
Refie1
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 09:14

havana schreef: di 16 juni 2020, 11:19 Begonnen met de G-Ones in 35 mm. Wat een rukband, op asfalt prima maar op gravel waardeloos en in de modder gewoon 0,0 grip. Nu de WTB Byway in 44 mm. Moeilijk tubeless te maken, had veel sealant nodig om op druk te blijven. Veel pinholes in de wang van de band. Schijnt normaal te zijn bij WTB.

Maar... ze rijden fantastisch. Mijn gemiddeldes zijn 2-3 km/uur gestegen bij gelijkblijvend vermogen. Een ongelofelijk verschil met de G-Ones. Ter info, ik rijd meestal wel 80% onverhard als ik mijn gravelfiets pak.
Mijn Raddlers helemaal dicht, geen pinhole te bekennen.
Canyon CF SLX, SW Epic alu, Canyon endurace CF SLX, SW Roubaix, Ridley supercross
havana

Volgens mij verkoopt R2-bike inferieure series. Volgende keer bestel ik wel gewoon bij Futurum of Mantel o.i.d.
Plaats reactie