Gravelbanden

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Scoupy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 19:58

kermit schreef: ma 7 juni 2021, 22:33 Ja, ik :D

Met de 38mm dan. En ik rijd vooral op de weg en eenvoudige paden, dus ik pomp ze hard op (tegen de 4 bar).

Mij bevallen ze goed, rollen zo hard opgepompt bijna als echte wegbanden. En op die simpele paden genoeg grip, wat natuurlijk nog beter wordt als je de druk laat zakken.

Ik zou zeggen, prima banden zolang je het in het terrein niet te gek maakt.
Vandaag even langs de fietsenmaker gereden en nog wat advies gevraagd. Er past dus gewoon 622x40 onder. :lol: Nu ziet de fiets er weer wat stoerder als een trekkingfiets uit, die 28mm zag er echt niet uit :D en reed ook niet fijn. Niet al te uitbundige gravelpaden zijn nu ook gewoon mogelijk. Ik denk dat 40 wel de Max is… :lol:

Afbeelding

Afbeelding
i-mac
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 19 maart 2018, 09:47

Een kleine maand geleden Vittoria Terreno banden op de gravel geïnstalleerd in vervanging van mijn Schwalbe G-One Bite die standaard op de Grail zaten. Met die set banden dik 7000km tubeless gefietst zonder één lekke band. Achterste band was stilaan versleten, die vooraan kon nog wel een tijdje mee. Maar goed, die Vittoria Terreno Dry vallen dik tegen. Voor de 2de keer op amper 2 weken tijd een gat (eerder scheur) in het loopvlak van de achterband. De latex kreeg het gat niet dicht wegens te groot. Een achterband monteren was de enige optie vandaag (samen met een plakker op de binnenkant van de buitenband). Maar helaas, ik kreeg de band niet meer op de velg. De latex was de boosdoener, alles was glad. En het feit dat ik in de stromende regen stond hielp ook niet echt. Jammer genoeg een pechdienst moeten bellen. En per direct terug Schwalbes besteld.


Edit : soms heeft een mens van die momenten ... Ik was vergeten dat er nog een plug in de achterband zat. En die heeft het gisteren opgegeven. Deze morgen pas ontdekt toen ik de band eens goed inspecteerde. Band netjes gepoetst, dan een plakker in de band gedaan. Deze middag eens kijken of dat de oplossing is.

Los daarvan krijg ik de band wel heel moielijk op de velg. Ik vraag me af of een tubeless band ook even mag "rekken" voor je ze oplegt. Bij een gewone buitenband voor de koersfiets rek ik die een klein stukje uit.
Gebruikersavatar
nwlp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 7 juni 2021, 11:06
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel + YT CAPRA

Hei jullie allen,
Interessant topic hier, ik heb snel door de posts gebladerd, maar niet onmiddellijk een antwoord gevonden op mijn ‘vraag’…

Ik heb net mijn oude stalen ros terug gekregen… een 25 jaar oude Peugeot fabrieks ‘koersfiets’ leuk ding, is een paar jaar gebruikt als binnen fiets, ‘op de rollen’ in de winter en daarvoor vooral als klederrek… eigenlijk is ie nog goed in orde, alles doet nog wat het moet doen.

Aangezien wij nu gaan omschakelen van onze XC fietsen naar Enduro’s, wou ik deze koersfiets, met minimale aanpassingen gebruiken als ‘gravelbike’… of beter, gebruiken als trainingsfiets om door de week of als we maar een uurtje of zo hebben snel de lokale veldwegentjes en onverharde padjes op te zoeken. Op de weg fietsen is echt niets voor ons… (we is mijn zoon en ik…)

De minimale aanpassing is in mijn ogen de bandjes wisselen met iets bredere en betere geschikte ‘gravel bandjes’.
De wielen die erop liggen zij 13x622 en er ligt nu een wegbandje van 23x700c op…ik ben aan het surfen geweest en het fiestske eens nagemeten. Blijkbaar kan je op 13mm velgjes max 25mm bandjes leggen (smal hé als je zo 2.6 gewoon bent ;-))) ) bij het nameten lijkt me dat ook het enige mogelijk om tussen de remblokjes en de vorken te krijgen (jaja remblokjes… 25 jaar geleden bestonden er geen schijven… of toch niet betaalbaar…)

Dus mijn vraag naar jullie… welke gravel banden passen op mijn oud staal ros? En zou ik die dan ook nog tubeless kunnen maken?

Bij het surfen heb ik helaas enkel gravelbandjes gevonden die begonnen vanaf 32x622… die gaan volgens mij niet passen…helaas.

Enfin, ik kijk uit naar jullie tips, die me geen fortuin gaan kosten, want dat is al op gemaakt aan de enduro fietsjes…

Grtz,

P&W
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik vrees dat je toch heel erg beperkt bent in de breedte die je kwijt kunt. Door de velgremmen, maar ook door het frame zelf.
Je kunt simpelweg meten hoeveel ruimte je hebt op de plek waar de band komt. 23mm is lang de standaard geweest voor racefietsen, dat is nu naar 25mm opgeschoven en zelfs 28mm komt steeds vaker voor. Ik kan me niet voorstellen dat je in een klassieke racefiets meer dan die 28mm kwijt kunt, en zelfs dat misschien al niet.

Ter info, voor veldrijfietsen is het reglement maximaal 33mm banden. Bij gravelbikes kom je vaak rond de 40mm uit. Dat is bij 700c, dus de racefietsdiameter. Bij 650b past vaak nog breder, soms zelfs tot ruim 50mm en dan heb je het eigenlijk al over (smalle) mountainbikebanden...

Naast de beperking in bandenmaat zul je er ook achter komen dat racefietsremmen het slecht doen als de velgen modderig worden ;-)
En dan hebben we het nog niet over de geometrie, een racer is zenuwachtiger dan een gravelbike wat in het terrein ook niet echt lekker is.

Al met al denk ik dat ombouwen van een oude racer naar gravelbike hierdoor weinig kans van slagen heeft.
Misschien kun je via MP of zo een betaalbare crosser (veldrijfiets of CX-er) vinden, dan heb je in elk geval iets meer ruimte voor geschikte banden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
rognic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 22:14

Is er veel verschil tussen een vouwband of draadkraal?
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

"Nog eens alle voordelen van de draadband en vouwband op een rijtje:

Voordelen vouwband:

Sterke kevlar kern.
Ideaal om mee te nemen onderweg.
Tot wel 80 gram lichter dan een draadband.

Voordelen draadband:

Makkelijker te vormen en te monteren.
De vanaf prijs is ligt een stuk lager.
Sneller gemonteerd dan vouwband."

:-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

rognic schreef: vr 16 juli 2021, 10:53 Is er veel verschil tussen een vouwband of draadkraal?
En hieronder een enige echte, eigenmountainbikeforumtopic :lol: weliswaar tikkeltje middeleeuws topic :D maar daar doet niets door veranderen :-D aan de twee band soorten :-q
viewtopic.php?f=9&t=31354
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
rognic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 22:14

Bedankt,topic overlopen en vouwband heeft de voorkeur .

De vouwband van Vredestein kreeg ik onmogelijk op de velg,draadband onmiddellijk erop. Vandaar mijn vraag. Ben altijd voorstander van Continental maar die had hij niet in huis. Via internet heb ik ook schrik dat die niet op de velg gaat. Is een 29 wiel mbt met oudere crest velg,dit is misschien de reden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat (te) strak passen is altijd een combinatie velg/band, ik denk niet dat dan elke vouwband persé moeilijk gaat.

Lang geleden ook eens een probleem gehad met een set Campagnolo wielen. Daar had ik met heel veel (heel veel!) moeite een paar Michelin racebandjes omheen gekregen. Toen ik daarmee een tijd later een keer lek reed kreeg ik de band met geen mogelijkheid van de velg, het was de enige keer in bijna 40 jaar sportief fietsen dat ik iemand moest bellen om me op te komen halen...

Toen begon de zoektocht naar beter passende banden. Na wat Conti's, Vredesteins en nog wat (allemaal problematisch) kocht ik een een paar Schwalbe Ultremo's, die kwamen toen net uit. En die gingen er gewoon met het handje op (en af :D ).
Dat waren ook vouwbanden, vind het zonde om draadbanden te rijden op een hoogwaardige (race)fiets.

Behalve gewicht zit er vaak ook nog verschil in de rubbercompound. De vouwversies zijn altijd duurder dan de draadversies, vaak hebben die banden dan ook nog ander rubber en een ander karkas.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
rognic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 22:14

Bedankt,misschien dan ook maar Shwalbe
gaan,voor de gravel is het dan de G-one.
Gravellennart
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 29 juli 2021, 14:58

Mijn gravelbanden schieten aardig op en ben aan het kijken naar andere banden. Rij momenteel met wtb ridler. Ben aan het kijken naar challeng getalsysteem pro ot gravelband en de schwalbe g-one R. Wie heeft er ervaring met de banden. Rij veel gravelpaden in de Achterhoek en zo af en toe de mtb routes in de Achterhoek. Wat zou voor mij de beste band zijn. 40 mm past in mijn fiets. Ben rond de 80 kg en houd van een redelijk tempo.
Raoul86
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 18 januari 2012, 10:54
Mijn mountainbike: Kona Honzo (steel keeps it real)/Scott Genius 940

Heeft er iemand ervaring met Hutchinson's Touareg's?

Mijn Schwalbe G-One Allround zijn bijna slicks en nieuwe krijgen in tanwalls is onmogelijk, dus zoek iets vergelijkbaars wat prima ook op het asfalt rijdt, maar voldoende grip heeft voor gravelrides op de Veluwe en Z-Limburg.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Nieuwe fiets met ruimte voor 700x45 banden, dus gelijk maar een set nieuwe G-one bite in 700x45 besteld voor wat steviger gravelroutes.
Die liggen nu tubeless op een Ere Research Tenaci wielset ( inw 24mm) .
Na de eerste 100km gravel heb ik nog zo mijn twijfels.
Sweet spot tussen rolweerstand en comfort lijkt op 2.5 bar achter en 2.0 voor te liggen (>90kg rijder) . Grip genoeg, maar de banden lijken wat stug op ruwere paden en rolweerstand op asfalt valt wat tegen. Er is intussen een 700x45 G-one allround onderweg om achterop te leggen. Kijken of dat scheelt.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

MonkeyRider schreef: wo 15 september 2021, 15:28 Nieuwe fiets met ruimte voor 700x45 banden, dus gelijk maar een set nieuwe G-one bite in 700x45 besteld voor wat steviger gravelroutes.
Die liggen nu tubeless op een Ere Research Tenaci wielset ( inw 24mm) .
Na de eerste 100km gravel heb ik nog zo mijn twijfels.
Sweet spot tussen rolweerstand en comfort lijkt op 2.5 bar achter en 2.0 voor te liggen (>90kg rijder) . Grip genoeg, maar de banden lijken wat stug op ruwere paden en rolweerstand op asfalt valt wat tegen. Er is intussen een 700x45 G-one allround onderweg om achterop te leggen. Kijken of dat scheelt.
Ik had wel wat meer dan 100km nodig om aan mijn Bites te wennen. Komend van Allrounds vond ik ze in eerste instantie ook minder rollen, maar na een paar weken vind ik het helemaal prima. Ik heb niet het idee dat ze me substantieel trager doen fietsen. Ik vind het (zeker in 50mm) wel heerlijke doorfietsbanden in het bos. Gaan gewoon overal door- en overheen. Maar wat dat betreft maakt het natuurlijk ook nogal uit op wat voor ondergrond je het meeste rijdt. In mijn geval is het veel bosgrond; ben je meer van het asfalt met stukjes bos dan kan dat anders liggen.
Gerardlv
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 16:58
Mijn mountainbike: Specialized stumpjumper 29er

MonkeyRider schreef: wo 15 september 2021, 15:28 Nieuwe fiets met ruimte voor 700x45 banden, dus gelijk maar een set nieuwe G-one bite in 700x45 besteld voor wat steviger gravelroutes.
Die liggen nu tubeless op een Ere Research Tenaci wielset ( inw 24mm) .
Na de eerste 100km gravel heb ik nog zo mijn twijfels.
Sweet spot tussen rolweerstand en comfort lijkt op 2.5 bar achter en 2.0 voor te liggen (>90kg rijder) . Grip genoeg, maar de banden lijken wat stug op ruwere paden en rolweerstand op asfalt valt wat tegen. Er is intussen een 700x45 G-one allround onderweg om achterop te leggen. Kijken of dat scheelt.
De g-one bite banden bevallen mij erg goed in dezelfde maat. Vooral in het mulle zand hier op de veluwe geven ze veel vertrouwen.
Ik heb ook nog een setje challenge gravel grinders, die overigens als 46mm vallen in de maat 700x42 op een 23mm velg (de bites vallen net iets minder dan 45mm). Lekkere snelle band maar als voorband wat te spannend dus ik heb nu de schwalbe g-one bite als voorband en challenge gravel grinder achter. Perfecte combinatie voor mij nu, maar dat is persoonlijk.
Mocht ik in de winter wat meer de weg op gaan dan plaats ik nog een gravel grinder voorop, g-one bite gaat hard genoeg op het asfalt wat mij betreft maar lijkt dan wel snel te slijten.
Plaats reactie