Gravelbanden

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Bamboocha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
Mijn mountainbike: Ghost Lector fs

Jurriaan schreef: ma 27 december 2021, 11:24 De Vittoria Tirreno Zero* bevalt uitstekend, op een punt na en dat is dat ik in een aantal keer lek ben gereden. Bekend euvel van deze band?
En zijn er banden die het beter doen? Bijvoorbeeld de Specialized Pathfinder Pro?

*de link verwijst naar de dry, ik ga er vanuit dat die gelijk is qua opbouw.
Mijn Cube werd geleverd met WTB Riddler. Ook veel mee lek gereden. Met binnenband wel 5 keer in 500 km. Tubeless 1500 km en maar 1 keer problemen mee gehad (enorme schroef. Was niets tegen bestand). Nu Vittoria Terreno Zero Graphene 2.0 skinnwall gemonteerd vanwege meer wegkilometers. Deze houden slecht lucht vast. Voor iedere rit oppompen. Nu 200 km mee gereden en gisteravond eerste keer lek, maar de latex deed zijn werk 👍.

Wist gelijk weer waarom dat geklooi met tubeless de moeite waard is 😎
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine

Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Voor iedere rit oppompen, pfft. Dat mis ik niet op de mtb met voorheen latex biba’s.
Laat staan dat ik dat wil op de gravelmtb die ik ook dagelijks inzet voor woon werk verkeer.

Specialized band doet het goed. Wel minder grip, maar ook meer druk in de band. Dus een non vergelijk,
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Bamboocha schreef: wo 20 april 2022, 07:41
Jurriaan schreef: ma 27 december 2021, 11:24 De Vittoria Tirreno Zero* bevalt uitstekend, op een punt na en dat is dat ik in een aantal keer lek ben gereden. Bekend euvel van deze band?
En zijn er banden die het beter doen? Bijvoorbeeld de Specialized Pathfinder Pro?

*de link verwijst naar de dry, ik ga er vanuit dat die gelijk is qua opbouw.
Mijn Cube werd geleverd met WTB Riddler. Ook veel mee lek gereden. Met binnenband wel 5 keer in 500 km. Tubeless 1500 km en maar 1 keer problemen mee gehad (enorme schroef. Was niets tegen bestand). Nu Vittoria Terreno Zero Graphene 2.0 skinnwall gemonteerd vanwege meer wegkilometers. Deze houden slecht lucht vast. Voor iedere rit oppompen. Nu 200 km mee gereden en gisteravond eerste keer lek, maar de latex deed zijn werk 👍.

Wist gelijk weer waarom dat geklooi met tubeless de moeite waard is 😎
Deze banden zijn enkel tubeless met hooked velgen, dat viel mij recent op, wellicht heb jij ook hookless velgen?!

Ik vind het verder erg fijne bandjes dus neem de binnen band voor lief (geen zin in voor iedere rit oppompen).
Bamboocha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
Mijn mountainbike: Ghost Lector fs

paulus1981 schreef: wo 20 april 2022, 16:22
Deze banden zijn enkel tubeless met hooked velgen, dat viel mij recent op, wellicht heb jij ook hookless velgen?!

Ik vind het verder erg fijne bandjes dus neem de binnen band voor lief (geen zin in voor iedere rit oppompen).
Nooit naar gekeken, omdat het bij de WTB Riddler ook lukte om ze tubeless te maken. Ze gaven ook een goede plop aan het einde.

Net even de band gelicht om te controleren, maar het zijn hooked velgen.

Ook al een zeepsop-testje gedaan. De skinwall wang lijkt gewoon te zweten. Was 1 groot bellenfestijn. Ik heb nog hoop dat dit verbeterd. Er lijkt progressie, maar ze zaten nog steeds na 90 km afgelopen dinsdag.

Kijk het nog even aan. Terug naar biba kan altijd nog. Maar dinsdag lekgereden, de latex vult het gat, 5 pompjes lucht erbij en ik kon weer verder. Dit vind ik een groot voordeel, dus ik kijk het nog even aan.
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine

Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De tanwall WTB Byway's die op mijn Vitus lagen vond ik ook slecht tubeless te maken. Veel geklooi voordat ze eindelijk eens lucht vasthielden, en zelfs daarna nog soms onverwacht veel luchtverlies. Ben op een gegeven moment weer naar biba's gegaan omdat ik geen zin meer in dat gekloot had.
Qua rijden prima bandjes voor mijn gebruik (veel weg en af en toe een bospad).

Op de mtb's rijd ik al jaren tubeless zonder veel gedoe, dus ik wijt het eerder aan de banden dan aan mijn vaardigheden op dat vlak ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Oakley
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 11:23
Mijn mountainbike: Rotterdam
Contacteer:

Ik heb juist nog niet echt problemen ondervonden met tanwall WTB's. Tot nu toe 3x een ByWay, 2 Nano's en 2 Expanse en allen redelijk makkelijk tubeless te maken. En ook weinig "zweten" op de wangen. Meeste lucht verloor ik door een net iets verbogen core van een ventiel.
Alleen de Expanse kostte de eerste keer iets meer moeite om te laten ploppen, maar met een sopje en en een stoot lucht uit de compressor lukte dat uiteindelijk wel.
MTB: Scott Scale RC
Gravel/race: Mason Bokeh 650b/700c
Strava
Bamboocha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
Mijn mountainbike: Ghost Lector fs

Lucht loopt nu weer langs mijn ventiel :cry: .
Luchtbellen onder velglint en latex in velg (minimaal gelukkig).

Einde geklooi. Nieuw velglint besteld en we beginnen weer even bij 0.

Misschien lag het dus niet aan de banden, maar aan mijn tubelesskunsten of aan een te goedkoop velglint (ook mijn keuze :-{ ).

Over 2 weken rijd ik mee aan de Classico Boretti, dus ze moeten wel een keer dicht nu.
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine

Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

kermit schreef: do 21 april 2022, 09:41 De tanwall WTB Byway's die op mijn Vitus lagen vond ik ook slecht tubeless te maken. Veel geklooi voordat ze eindelijk eens lucht vasthielden, en zelfs daarna nog soms onverwacht veel luchtverlies. Ben op een gegeven moment weer naar biba's gegaan omdat ik geen zin meer in dat gekloot had.
Qua rijden prima bandjes voor mijn gebruik (veel weg en af en toe een bospad).

Op de mtb's rijd ik al jaren tubeless zonder veel gedoe, dus ik wijt het eerder aan de banden dan aan mijn vaardigheden op dat vlak ;-)

Kan ook een combinatie van de velg band zijn. Ik heb bijvoorbeeld een rad15 waar ik een setje bontrager xr4 op heb . Die krijg ik met geen mogelijkheid tubeless zelfs de lbs kreeg het niet voor mekaar. Heb daar nu ook biba in en merk eigenlijk geen verschil.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Inderdaad gewoon het geklooi stoppen en biba erin? Ik rijd al 5 jaar "gravel" met biba's en vrijwel nooit lek. Wat bij < 2bar mtb banden tubeless altijd probleemloos werkte, werkt bij mij ook nooit echt lekker met gravelbanden. Er was altijd wel iets wat lekte. Hogere druk icm veel lager volume tov mtb banden ?!
Ik steek wel lekker schoon een biba onderweg als het moet....en het moet zelden.

NB: verschil "merken" geloof ik al helemaal niet meer in, beter een soepel wat breder vallend bandje met biba dan stug smaller bandje tubeless.
Bamboocha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
Mijn mountainbike: Ghost Lector fs

MonkeyRider schreef: za 30 april 2022, 09:23 Inderdaad gewoon het geklooi stoppen en biba erin? Ik rijd al 5 jaar "gravel" met biba's en vrijwel nooit lek. Wat bij < 2bar mtb banden tubeless altijd probleemloos werkte, werkt bij mij ook nooit echt lekker met gravelbanden. Er was altijd wel iets wat lekte. Hogere druk icm veel lager volume tov mtb banden ?!
Ik steek wel lekker schoon een biba onderweg als het moet....en het moet zelden.

NB: verschil "merken" geloof ik al helemaal niet meer in, beter een soepel wat breder vallend bandje met biba dan stug smaller bandje tubeless.
Doe het vooral om het lekrijden. Met de WTB's 3 x lek in 500 km. Laatst ook lek (eerste keer in 1500 km tubeless, dat ik het merkte iig) maar gewoon door kunnen rijden na een beetje lucht erbij. Latex deed zijn werk.

Maar dit is mijn laatste poging. Anders gaan er ook weer gewoon biba's in. Ben dat geklooi ook wel een beetje zat.
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine

Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

WTB heeft in het algemeen niet de beste track-record wat betreft lekrijden vlgs mij (?)
Vittoria Terreno Dry (tlr) leek redelijk onverwoestbaar na veel kmrs ( ook Limburg en keertje Alpen) oude G-one allround ( goedkope niet-tlr versie) bleef ook heel. Ik heb nu Vredestein Aventura (tlr wel brede 45mm variant) al weer even liggen, fijn soepel en toch sterk. Conti Terra Speed lijkt erg snel, mooi soepel en goed, maar nog niet veel mee gereden. Challenge Gravelgrinder (tlr) is erg snel en soepel, maar lijkt wel uit elkaar te vallen ( keertje stootlek, maar verder nog wel dicht trouwens). Goodyears sterk, maar stugge rotbanden om mee te rijden ( vond ik).
Kortom: er is nog al wat verschil tussen diverse merken, ook als je ze met biba's rijdt :-{
Of je tubeless gedoe wilt ligt natuurlijk helemaal aan je hoeveelheid lekrijden ( en of je "winst" haalt er mee door te kunnen rijden in een tocht/wedstrijd?), maar ik heb waarschijnlijk mazzel of rijdt niet in streken met veel doornen ( ik meestal WestBrabant, soms Veluwe of Limburg en op vakantie in ruigere gebieden).
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Hier ook tubeless, vredenstein aventura zomer maanden en pirelli gravel M winter. Ruim 6000km gefietst en nog nooit lek gereden (afkloppen). Had 1x van de lbs een leen bike, met biba en wtb band, na 40km lek. Blijf lekker bij tubeless.
Bamboocha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
Mijn mountainbike: Ghost Lector fs

Met nieuw velglint en nieuwe latex zijn de banden hard gebleven gedurende de nacht.

Geen rondje gefietst
Niet op de zijkant gelegd.
Velglint (of diegene die het er om heeft gelegd :roll: ) lijkt hier de schuldige te zijn. Dat is Vittoria niet aan te rekenen.

Vandaag een rondje op de MTB denk ik, maar van de week zal ik eens een rondje rijden met de gravelbike.

Met de MTB geen enkel probleem met tubeless (maar hier zat af-fabriek tubeless velglint in.....).

Ik rij veel in de avond en donker/schemer op de gravelbike en weet het altijd zo uit te kienen met biba dat ik dan lek rij, tegen het einde van de rit, net in het donker, als de energie al laag is en het net begint te regenen.

We kijken even aan of ik het gepruts van mijzelf heb verholpen :-q
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine

Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
i-mac
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 19 maart 2018, 09:47

Ik heb sinds een week de Vredestein Aventura 700x44 banden op mijn Grail liggen. De banden op de velg leggen was makkelijk. Maar ik had toch moeite om ze te laten ploppen. De banden zweten ook nog wat, maar ik vermoed dat dit na enkele ritten wel zal beteren. Maar ik controleer de bandenspanning toch altijd even na voor ik op pad ga.

Plus : op de weg zijn deze banden snel. In zoverre dat ik eigenlijk weinig trager rij dan met de koersfiets. Bandendruk is nu 2 bar, dus denk ik dat bij 4 bar dat nog beter zou moeten zijn.
Off road moet ik ze nog ten volle testen. Na een zware val met de koersfiets is het vertrouwen een beetje weg. Dus ben ik nog wat voorzichtig bij het nemen van bochten. Maar dat komt wel weer goed.

Min : op mijn Grail kan eigenlijk maximaal 42mm banden. Dus is de clearance met de 44mm klein geworden. Ik ga het frame dus moeten beschermen. Al rij ik in de zomer meestal op droge wegen. Ik overweeg om een 2de set wielen te kopen om de smallere variant (700x38) te gebruiken bij natte momenten.
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

i-mac schreef: za 21 mei 2022, 09:47 Ik heb sinds een week de Vredestein Aventura 700x44 banden op mijn Grail liggen. De banden op de velg leggen was makkelijk. Maar ik had toch moeite om ze te laten ploppen. De banden zweten ook nog wat, maar ik vermoed dat dit na enkele ritten wel zal beteren. Maar ik controleer de bandenspanning toch altijd even na voor ik op pad ga.

Plus : op de weg zijn deze banden snel. In zoverre dat ik eigenlijk weinig trager rij dan met de koersfiets. Bandendruk is nu 2 bar, dus denk ik dat bij 4 bar dat nog beter zou moeten zijn.
Off road moet ik ze nog ten volle testen. Na een zware val met de koersfiets is het vertrouwen een beetje weg. Dus ben ik nog wat voorzichtig bij het nemen van bochten. Maar dat komt wel weer goed.

Min : op mijn Grail kan eigenlijk maximaal 42mm banden. Dus is de clearance met de 44mm klein geworden. Ik ga het frame dus moeten beschermen. Al rij ik in de zomer meestal op droge wegen. Ik overweeg om een 2de set wielen te kopen om de smallere variant (700x38) te gebruiken bij natte momenten.
44mm best breed..? of lijkt het maar zo…
700x38 pathfinders van specialized heb ik even mee gereden, maar snel over op 40mm en op de weg en binnenstad verkeer doen banden het goed met al die tram rails.
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Plaats reactie