Op zich ben ik het helemaal met Kermit eens en neem ik dit soort theoretische testen ook met een korrel zout. Maar het verschil tussen MTB-banden en gravelbanden is wel opvallend. Ik denk niet dat iemand serieus gelooft dat een MTB noppenband werkelijk minder rolweerstand heeft dan een fatsoenlijke gravelband, maar waardoor ontstaat toch dat verschil bij zo'n test? Een deel van de verklaring zou de breedte van de band kunnen zijn. Bij gelijke druk heeft een bredere band minder rolweerstand en je ziet ook dat je, als je niet naar gelijke maar naar in de praktijk vergelijkbare bandenspanning kijkt gravelbanden wel onder de rolweerstand van MTB-banden duiken.
Maar waarom zie je hetzelfde dan niet als je racebanden vergelijkt met gravelbanden? Uiteraard vragen we ons dat niet af want noppen (of nopjes). Maar waarom speelt dat daar dan wel en bij MTB banden (die weer veel meer nop hebben dan gravelbanden) niet? Ik vind het toch wel een intrigerende vraag.
Gravelbanden
Is er iemand die een Giant TCX SLR heeft (model 2019) en met 650b rijdt?
Ben benieuwd naar wat er max. op kan qua breedte.
Rij nu met Vredestein Avemtura 700x44 maar zou het liefst naar Maxxis Ikon 27.5x2.2 gaan.
Weet alleen niet of dit qua ruimte gaat.
Alvast bedankt.
Gr. Arnoud
Ben benieuwd naar wat er max. op kan qua breedte.
Rij nu met Vredestein Avemtura 700x44 maar zou het liefst naar Maxxis Ikon 27.5x2.2 gaan.
Weet alleen niet of dit qua ruimte gaat.
Alvast bedankt.
Gr. Arnoud
Dat kun je makkelijk zelf even bekijken.....2.2"=55.88mm of in cm 5.58cmSudlon schreef: ↑vr 5 november 2021, 22:32 Is er iemand die een Giant TCX SLR heeft (model 2019) en met 650b rijdt?
Ben benieuwd naar wat er max. op kan qua breedte.
Rij nu met Vredestein Avemtura 700x44 maar zou het liefst naar Maxxis Ikon 27.5x2.2 gaan.
Weet alleen niet of dit qua ruimte gaat.
Alvast bedankt.
Gr. Arnoud
één 1"= 25.4mm dus voor jou is het dan 25.4x2.2=55.88mm
En dit hieronder heb ik van het www
"Tot 45 mm banden
De TCX wordt geleverd met 33 mm-banden, maar kan officieel tot 45 mm"
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?
Dan Empfield
Dan Empfield
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8041
- Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Met stuur
De Vittoria Tirreno Zero* bevalt uitstekend, op een punt na en dat is dat ik in een aantal keer lek ben gereden. Bekend euvel van deze band?
En zijn er banden die het beter doen? Bijvoorbeeld de Specialized Pathfinder Pro?
*de link verwijst naar de dry, ik ga er vanuit dat die gelijk is qua opbouw.
En zijn er banden die het beter doen? Bijvoorbeeld de Specialized Pathfinder Pro?
*de link verwijst naar de dry, ik ga er vanuit dat die gelijk is qua opbouw.
tbh lekbestendigheid nvt nl heb echt maar korte tijd mee gereden maar van mensen die er ook mee rijden zijn tevreden gravel/strand/parcourtje zij waarderen de band en raden het ook aan. (misschien heb je wat aan deze informatie)
Have a wheelie good day
Sporty Ride Greetings
Sporty Ride Greetings
Ik heb vandaag mijn originele wielen van de Koga voorzien van een Setje G-one in 50mm , er zat Rocket Ron op maar aangezien ik nu wat meer op straat fiets en bijv. voor naar mijn werk met winterweer leek me dit wel wat. (en ik fiets normaal met andere velgen met Rocket Rons in het bos) Net even een proefritje gemaakt en voelde lekker soepel en vlot aan op de weg. Maar eens even goed testen van de week. voor mijn gevoel maak ik hier makkelijker snelheid mee. Over druk in de banden , ik heb (tubeless) getest met verschillende bandenspanningen op mijn racefiets met GP5000 banden , begonnen met 5,5 bar , met harder oppompen ging ik zeker niet sneller. Ik zet hem nu vaak op 5,7kermit schreef: ↑do 14 oktober 2021, 20:15 Breed is vaak wel gunstig voor de rolweerstand, zeker in het terrein.
Maar op straat telt volgens mij vooral dat je de boel hard genoeg oppompt en weinig profiel hebt. Denk dat dat daar meer invloed heeft dan een beetje breder of smaller. Elke nop die vervormt onder aanzetten kost energie die niet in snelheid wordt omgezet. Ergens ligt er een omslagpunt waarbij nog breder geen voordeel meer biedt maar juist de nadelen sterker worden.
Dat geldt voor elke band en elk inzetgebied, ergens ligt er een optimum (je kunt natuurlijk ook persoonlijke voorkeuren nog laten meewegen).
Voor weggebruik denk ik dat bij breder dan +/- 30mm de nadelen langzaamaan harder gaan aantikken (mijn gevoel, dus niet teveel waarde aan hechten ). Gebruik je je gravelbike ook deels in het terrein denk ik dat rond de 40mm een betere keuze is, rijd je voornamelijk terrein zie ik voordelen in nog breder (650b) rubber, zeg richting 2"/50mm (maar dan ga je alweer overlap met mountainbikes krijgen, en daar kunnen we niet tegen want tsja, in welk hokje moet-ie dan... ).
Afgaande op mijn eigen ervaring met de Schwalbe G-One Allround werken kleine redelijk dicht bij elkaar staande nopjes ook vrij goed op verharde wegen. Blijkbaar vervormen die amper onder aanzetten.
Ik kan in elk geval niet met zekerheid zeggen of ik nu wel of geen verschil in rolweerstand voel tussen de Schwalbes en mijn Maxxis Velocita slicks in exact dezelfde breedte en op dezelfde druk van 4 bar... De Maxxissen zijn wel wat lichter, maar dat verschil maakt voor het rollen niet veel uit, voelt hooguit wat lekkerder bij aanzetten als je van thuis wegfietst, na een paar minuten merk je ook daar niks meer van.
Ik zou een slechte tester zijn, ik relativeer veel te veel...
Hoe lang blijven jullie doorrijden met een achterband die "kaal" begint te worden? Ik heb momenteel Vittoria Terreno banden liggen, waarmee ik in de winterperiode hoofdzakelijk op de weg mee fiets (of op de betere gravelwegen). Straks gaan worden die vervangen door de Vredestein Aventura, om dan terug overal off-road te gaan rijden.
Maar ik ben gewoon benieuwd wat jullie doen als een achterband kaal (of kaler) begint te worden.
Maar ik ben gewoon benieuwd wat jullie doen als een achterband kaal (of kaler) begint te worden.
- hoodoo
- Mountainbike Junk
- Berichten: 233
- Lid geworden op: do 8 november 2007, 16:27
- Mijn mountainbike: Kona Hei Hei, Evil Offering, Canyon Grizl, Scott Addict
Ik zou de Ultrabite vooral gebruiken als het echt modderig is .
Je wil racen zeg je, Ik denk dat je met de G-one bite al heel ver komt.
Ik vind persoonlijk die laatste wat lekkerder op de gravel bike dan de Ultrabite.
Je zou ook de combinatie voor Ultrabite en achter de Bite of de Allround kunnen proberen.
En voor marathon parkoers lekker een Fully pakken
Remember to do things which are right rather than things that are easy
-
- Moderator
- Berichten: 16805
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ik neem aan dat de meesten een versleten band vervangen... of wou je met een versleten band doorrijden?i-mac schreef: ↑ma 18 april 2022, 10:58 Hoe lang blijven jullie doorrijden met een achterband die "kaal" begint te worden? Ik heb momenteel Vittoria Terreno banden liggen, waarmee ik in de winterperiode hoofdzakelijk op de weg mee fiets (of op de betere gravelwegen). Straks gaan worden die vervangen door de Vredestein Aventura, om dan terug overal off-road te gaan rijden.
Maar ik ben gewoon benieuwd wat jullie doen als een achterband kaal (of kaler) begint te worden.
De vraag is wanneer precies dat moment aangebroken is, dat is natuurlijk geen exact definieerbaar iets. Dus de een zal wat langer wachten dan de ander met vervangen.
Mag je lekker zelf bepalen
Een slijtende band zal minder grip bieden en sneller lekrijden, daar wordt je ook niet blij van.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Pro Biker
- Berichten: 1406
- Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
- Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter
Ik was na ongeveer 5 jaar wel een keer toe aan een nieuw setje banden. Ookal waren ze nog niet echt versleten, heb ik toch maar een nieuw setje banden besteld.
Soms wil je ook gewoon wat nieuws
Soms wil je ook gewoon wat nieuws
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 168
- Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
- Mijn mountainbike: Ghost Lector fs
Mijn Cube werd geleverd met WTB Riddler. Ook veel mee lek gereden. Met binnenband wel 5 keer in 500 km. Tubeless 1500 km en maar 1 keer problemen mee gehad (enorme schroef. Was niets tegen bestand). Nu Vittoria Terreno Zero Graphene 2.0 skinnwall gemonteerd vanwege meer wegkilometers. Deze houden slecht lucht vast. Voor iedere rit oppompen. Nu 200 km mee gereden en gisteravond eerste keer lek, maar de latex deed zijn werk .Jurriaan schreef: ↑ma 27 december 2021, 11:24 De Vittoria Tirreno Zero* bevalt uitstekend, op een punt na en dat is dat ik in een aantal keer lek ben gereden. Bekend euvel van deze band?
En zijn er banden die het beter doen? Bijvoorbeeld de Specialized Pathfinder Pro?
*de link verwijst naar de dry, ik ga er vanuit dat die gelijk is qua opbouw.
Wist gelijk weer waarom dat geklooi met tubeless de moeite waard is
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine
Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine
Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf