Gravelbanden

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

MonkeyRider schreef: ma 11 januari 2021, 12:45
Pirelli M 45mm staan op mijn lijstje, maar daarmee lijk je op asfalt toch wel behoorlijk in te leveren tov G-one allround (?)
Die rollen inderdaad wat zwaarder op asfalt. Maar is wel afhankelijk van je banden druk. Ik rijd ze met ca 2 bar en dan zijn ze off-road geweldig. Grip, rollen super, modder, nattigheid het maakt niet uit, dan ze onverslaanbaar. Als ik met 2 bar over de weg rijd voel je wel wat meer rolweerstand. Als ik ze op pomp tot 3,5 bar (rijd er ook wel eens 100 procent asfalt mee), dan rollen ze verrassend goed.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Marcel964 schreef: ma 11 januari 2021, 19:21
MonkeyRider schreef: ma 11 januari 2021, 12:45
Pirelli M 45mm staan op mijn lijstje, maar daarmee lijk je op asfalt toch wel behoorlijk in te leveren tov G-one allround (?)
Die rollen inderdaad wat zwaarder op asfalt. Maar is wel afhankelijk van je banden druk. Ik rijd ze met ca 2 bar en dan zijn ze off-road geweldig. Grip, rollen super, modder, nattigheid het maakt niet uit, dan ze onverslaanbaar. Als ik met 2 bar over de weg rijd voel je wel wat meer rolweerstand. Als ik ze op pomp tot 3,5 bar (rijd er ook wel eens 100 procent asfalt mee), dan rollen ze verrassend goed.
Vallen ze werkelijk 45mm?
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

MonkeyRider schreef: di 12 januari 2021, 00:51
Marcel964 schreef: ma 11 januari 2021, 19:21

Die rollen inderdaad wat zwaarder op asfalt. Maar is wel afhankelijk van je banden druk. Ik rijd ze met ca 2 bar en dan zijn ze off-road geweldig. Grip, rollen super, modder, nattigheid het maakt niet uit, dan ze onverslaanbaar. Als ik met 2 bar over de weg rijd voel je wel wat meer rolweerstand. Als ik ze op pomp tot 3,5 bar (rijd er ook wel eens 100 procent asfalt mee), dan rollen ze verrassend goed.
Vallen ze werkelijk 45mm?
Ja zijn zo breed als op de verpakking staat
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Thnx :-q ik ga er eens over denken.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

MonkeyRider schreef: di 12 januari 2021, 10:11 Thnx :-q ik ga er eens over denken.
Bij 'ons' in de bossen is die M versie ideaal. Rij zelf met de 40mm variant. Achteraan gewoon de hardpack versie (in de zomer ook vooraan).
Rolweerstand op de weg is echt niet schrikbarend veel hoger, omdat het middenprofiel gewoon een aaneengesloten band is.

Op tijdelijke moddercrosser (die te klein bleek) gereden met de Mixed versie 650bx50-45 v-a op modderige route van Apeldoorn. Topbandjes. Lossen drek ook vrij vlot, dus blijft niet al teveel in hangen.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Har77 schreef: di 12 januari 2021, 10:49
MonkeyRider schreef: di 12 januari 2021, 10:11 Thnx :-q ik ga er eens over denken.
Bij 'ons' in de bossen is die M versie ideaal. Rij zelf met de 40mm variant. Achteraan gewoon de hardpack versie (in de zomer ook vooraan).
Rolweerstand op de weg is echt niet schrikbarend veel hoger, omdat het middenprofiel gewoon een aaneengesloten band is.

Op tijdelijke moddercrosser (die te klein bleek) gereden met de Mixed versie 650bx50-45 v-a op modderige route van Apeldoorn. Topbandjes. Lossen drek ook vrij vlot, dus blijft niet al teveel in hangen.
Ik zit nog wat te twijfelen tussen 700C x45 of 650B x 50. Mijn Pickenflick gravelbike begint wat log te sturen met grotere banden op 28" wielen en doet het stukken beter met 2.0" max op 27.5" . Ik heb intussen besloten toch mijn 27.5" wielset te houden (en niet mee te verkopen met de Surly MS, die juist beter stuurt met 28" ) dus misschien ga ik voor de Pirelli Mixed in 650x50 voor en achter.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Mijn Surly MS is verkocht met 650B wielset ......dus die optie voor banden valt af :wink:
Intussen mijn oude Conti AT rides weer eens van stal gehaald voor op mijn Pickenflick en eigenlijk is dat toch wel een lekker winterbandje voor als het echt nat is.
Om in Conti sferen te blijven ( naast de Conti 4S 32mm op de wegwielset) toch maar eens 2stuks Conti Terra Speed 40 besteld voor wat "normalere" mix road/offroad ritjes. Lijken toch wat meer grip te geven in de nattigheid als de G-one allround 40 die ik nu heb. ( lijken meer op de G-one bite)
Als het nodig is gaat er misschien nog eens eenTerra Trail voorop, maar nu eerst maar weer eens rijden.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik heb intussen wat proefritjes gedaan op lokale natte bos en veld paden met verschillende banden.

De oude Conti AT rides doen het eigenlijk erg goed. Rijd met 2bar voor en 2.5 bar achter als op rails en toch nog verrassend vlot op asfalt.
Het zijn eigenlijk gewoon toerbanden, kosten weinig maar wel licht en lekker soepel. Niet tubeless trouwens. Ik had ze nog liggen en heb er in het verleden ook al eens met veel regen in de Bourgogne mee gereden. Gewoon erg goed winterbandje.

De nieuwe Conti Terra Speed banden waren intussen ook binnen. Totaal andere casing (wel tubeless) maar even zwaar en ze vallen even breed (38mm) als de AT rides. Met zelfde druk super snel op asfalt en hard zand. Ook grip genoeg op nat gras en nat zand, maar in de modder en op natte wortels kom je wel wat te kort tov de AT rides. Ook opvallend comfortabel met 2 bar voor en 2.5 achter.

Voorlopig de Conti AT rides erop als winterbanden en in het voorjaar verder met de Terra Speed.
Extreme_duval
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 14 juni 2010, 22:28

Heeft er soms iemand al ervaring met de challenge gravel grinder? Hoe vallen deze op een velg met interne breedte van 20mm
McMiGHtY
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 17:06

Hoe is de ervaring met Vittoria Gravel TERRENO DRY GRAPHENE 2.0 TLR?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

McMiGHtY schreef: vr 19 februari 2021, 11:47 Hoe is de ervaring met Vittoria Gravel TERRENO DRY GRAPHENE 2.0 TLR?
Erg goede en sterke allrounder als je vrij veel offroad rijdt, maar minder snel op asfalt als bv Schwalbe G-one. Ook fijn in bv de Alpen op stenige ondergrond.
McMiGHtY
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 17:06

Kom net reclame tegen:


https://www.ereresearch.com/collections ... 1157159107

Volgens mij valt 49euro best mee...ben benieuwd wanneer de reviews hier van binnen komen.
merijnwijnen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 23 november 2006, 23:24

McMiGHtY schreef: do 25 februari 2021, 21:23 Kom net reclame tegen:


https://www.ereresearch.com/collections ... 1157159107

Volgens mij valt 49euro best mee...ben benieuwd wanneer de reviews hier van binnen komen.
Die zijn er best als, en positief, zolang je uit de prut blijft. Lijkt een snel bandje te zijn.
https://www.gravelstoke.com/gravel-cycl ... 32mm-tires

Merijn
merijnwijnen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 23 november 2006, 23:24

Na deze hele buitengewoon informatieve draad doorgelezen te hebben toch maar een vraagje:
Ik ben een low maintenance 29er MTB om aan het bouwen naar een flatbar (sorry :oops: ) gravelracer / bike packing / alledags / vakantiefiets. Soms verhard, maar vooral ook op de lokale bos en MTB routes omgeving Eindhoven. Niks te ingewikkelds, ik heb weinig MTB ervaring.
Ik heb straks een dubbele wielset voor, maar een enkele achter en met een Rohloff en riem er in blijft het daar ook bij. Niet tubeless, daar zijn 2 van de drie velgen niet naar.

Wat zou daar een leuke combo voor zijn? Ik neig nu naar Pirelli Cinturatos. Een H achter, en een H en een M op de twee verschillende voorwielen, in te zetten afhankelijk van hoe nat het is.
Is dat wat? Of zijn er andere leuke ideeën om deze drie wielen van rubber te voorzien.

Alvast bedankt,

Merijn
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ben inmiddels goed klaar met het tubeless rijden van de WTB Byway's.
Na een stroeve aanloop met tubeless maken (meerdere dagen en ritten nodig, + wat extra vloeistof) leek het uiteindelijk goed te gaan, de banden bleven dicht. Tot eergisteren, zonder duidelijke oorzaak stond de voorband ineens weer leeg.

Even opgepompt om te kijken hoe dat zou gaan, en gisterenochtend was hij nog op druk :)
Dus de gok genomen en op de fiets gestapt voor een kort rondje (uurtje, had niet meer tijd). Dat uurtje heb ik nog net gered, bij thuiskomst was de band alweer zo zacht dat er nog net op te fietsen was. Als je heel voorzichtig deed... ik denk minder dan 1 bar over van de 3 bar waarmee ik vertrokken was.

Dus de binnenbanden gaan er weer in. Ik vind het -voor mijn gebruik- best fijne banden, ze rollen prima. Maar ondanks het opschrift dat ze tubeless-ready zouden zijn (TCS) kan ik daar niet in meegaan.

Gaat om 650b x 47mm WTB Byway vouwbanden met skinwall wangen.
Niet kopen als je persé tubeless wilt rijden zou ik zeggen:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie