Gravelbanden

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
marcski
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 8 juli 2019, 19:45
Mijn mountainbike: Sonder Transmitter

Welke sealant gebruik je?

Ik heb al dik een jaar byway 44's (700c) op een cannondale caadx die ik sinds maart '20 maar 1 keer in de maand gebruik om naar kantoor te fietsen :wink: , en met Stans No Tubes sealant hoeft er dan maar 0,1-0,2 bar bij
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ook skinwalls? Ik vermoed dat de zwarte uitvoering iets meer rubber op de wangen heeft?

Ik twijfel even wat ik er in geknikkerd heb, Squirt of Stans (de gewone).
Er ligt uiteraard een mooie "coating" over waar het loopvlak zit, maar de wangen vangen natuurlijk veel minder latex. En ik heb de boel grondig gedraaid en geschud nadat ik de vloeistof erin gedaan heb. Banden hebben ook nog een tijdje op een emmer gelegen om de zijkanten beter "te coaten".

Dat leek in eerste instantie afdoende, maar bleek het toch niet te zijn. Dus nog wat extra vloeistof erbij gedaan wat de oplossing leek te zijn, want daarna heb ik een aantal ritten zonder problemen gereden.
Maar nu die voorband opnieuw plat stond ben ik er klaar mee.

Ik hoef ook niet persé tubeless, ik voel het verschil toch niet (zeker niet met 3 bar erin).
Maar omdat ik deze fiets vooral in de natte en koude maanden gebruik dacht ik lekke banden voor te blijven door tubeless te gaan rijden. Band fixen in de kou is extra niet leuk :D
Maar inmiddels heb ik in twee maanden al meer gedoe met deze banden tubeless maken gehad dan met de banden van al mijn fietsen samen in de afgelopen vijf jaar... (waarvan twee mtb's die ik ook tubeless rijd).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jackxx
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 18 november 2011, 12:38
Mijn mountainbike: Niner AIR9 - Trek Superfly 9 FS - Kona Rove LTD

Rijd er zelf al een jaar tubless mee geen problemen, ligt het niet aan je ventiel?
marcski
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 8 juli 2019, 19:45
Mijn mountainbike: Sonder Transmitter

Ja ook skinwalls. Moet zeggen dat ik de wand ook wel heel erg dun vond, zaten bij montage ook al een paar pinholes in, dus jouw ervaring verbaast me niks
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Jackxx schreef: do 11 maart 2021, 14:21 Rijd er zelf al een jaar tubless mee geen problemen, ligt het niet aan je ventiel?
Nee, de ventielen zijn in orde en zitten (zaten) er goed in.

Deze banden staan blijkbaar ook bekend om het feit dat ze moeilijk dicht blijven. Het zal uiteindelijk best lukken als ik de halve fles Stans erin kiep maar daar heb ik geen zin in. Dan liever gewoon de binnenbanden terug erin.

Misschien in de toekomst banden die wat makkelijker dicht blijven erop, maar ik vind het zonde om een setje banden te vervangen die nog zgan zijn. Bovendien zijn ze qua "profiel" precies goed voor mijn gebruik.
De bedoeling was een budget gravelbike voor de natte maanden, geen geld verslindend upgrade-project ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik rijdt met wtb Riddler en heb 1 band die gewoon slecht voor tubeless is.
Zat ook meteen al een gaatje in.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Oakley
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 11:23
Mijn mountainbike: Rotterdam
Contacteer:

Jackxx schreef: do 11 maart 2021, 14:21 Rijd er zelf al een jaar tubless mee geen problemen, ligt het niet aan je ventiel?
Dat heb ik ook gehad. Vorig jaar van 2 wielsets de kern van de ventielen vervangen en sindsdien amper nog leeglopende banden. 3 sets WTB's.

Van de Byway's in 650b heb ik 1 band moeten vervangen, maar dat was vanwege een ruim 2 cm grote scheur in de wang. De andere 650 Byway doet het al ruim 2000km prima, weinig slijtage en luchtdicht.
Verder rij ik in de winter en tijdens het bikepacken in de zomer met 40mm Nano's (28 inch) en ook deze zijn zo goed als luchtdicht. En daarnaast gewone een hele fijne en veelzijdige band.
Voor de zomer op het asfalt en soms wat licht gravel gebruik ik 32mm Expanse. Ook hier nog geen problemen mee.
Daarentegen heeft een vriend van mij ook 32mm Expanse en 40mm Nano's die hij bijna niet luchtdicht krijgt. Het lijkt erop dat het een beetje gelukstreffer is bij WTB.
MTB: Scott Scale RC
Gravel/race: Mason Bokeh 650b/700c
Strava
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ventielen waren overigens ook nieuw. Ik heb ze er gisteren uit gehaald, en schoongemaakt met een sopje en volgens mij mankeert er niets aan.
Misschien zou andere sealant beter werken, ik weet het niet. Maar ongeacht het merk, er komt gewoon weinig sealant bij de wangen en die zijn van zichzelf te dun of poreus om de lucht binnen te houden.

Maar deze klacht zie je ook veel terug in de reviews op de site bij WTB:
https://www.wtb.com/products/byway#shop ... ct-reviews
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

merijnwijnen schreef: wo 10 maart 2021, 21:17 Na deze hele buitengewoon informatieve draad doorgelezen te hebben toch maar een vraagje:
Ik ben een low maintenance 29er MTB om aan het bouwen naar een flatbar (sorry :oops: ) gravelracer / bike packing / alledags / vakantiefiets. Soms verhard, maar vooral ook op de lokale bos en MTB routes omgeving Eindhoven. Niks te ingewikkelds, ik heb weinig MTB ervaring.
Ik heb straks een dubbele wielset voor, maar een enkele achter en met een Rohloff en riem er in blijft het daar ook bij. Niet tubeless, daar zijn 2 van de drie velgen niet naar.

Wat zou daar een leuke combo voor zijn? Ik neig nu naar Pirelli Cinturatos. Een H achter, en een H en een M op de twee verschillende voorwielen, in te zetten afhankelijk van hoe nat het is.
Is dat wat? Of zijn er andere leuke ideeën om deze drie wielen van rubber te voorzien.

Alvast bedankt,

Merijn
Op een 29er zou ik zeker ook aan Conti Raceking denken voor jouw toepassing. Dan gebruik je de ruimte in een 29er voor 2.0" of 2.2" banden ivm comfort en grip/float ( droog zand) met goede snelheid op de weg. Er is blijkbaar ook een Conti Speedking die nog wat sneller is, evt als achterband (?) , maar daar heb ik geen ervaring mee. Kijk ook een naar Schwalbe G-one in 2.25" , zal ook op asfalt waarschijnlijk erg snel zijn.
Ik zou niet primair kiezen voor 40-45 mm gravelbanden op een 29er als je er vooral mee in het bos wil.
Supermatt
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:27

Schwalbe G-One 2.25” is inderdaad een hele fijne lichte band. Gaat goed op asfalt en onverhard.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik ga toch de Byways vervangen, B-C had de Panaracer Gravelking slicks in een geschikte maat flink afgeprijsd.
Hopelijk zijn die beter tubeless te krijgen, voor deze prijs neem ik de gok gewoon :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

tiewrap schreef: do 11 maart 2021, 16:52 Ik rijdt met wtb Riddler en heb 1 band die gewoon slecht voor tubeless is.
Zat ook meteen al een gaatje in.
Ik rij nu iets van 8 maanden met de WTB Riddler 700 x 45.
In die 8 maanden heb ik twee stuks letterlijk aan gort gereden aan een steen of iets dergelijks. Konden zo de kliko in. Daarnaast twee maal lek gereden. Dat alles wel in enkele duizenden kilometers.
Daarnaast inderdaad wat lastiger tubeless dicht te krijgen en gaatjes in de wangen.

Voorheen heb ik anderhalf jaar met de Schwalbe G-one Bite en Allround gereden. In die anderhalf jaar nooit lek gereden!! Een superbandje.

De WTB's die op mijn fiets liggen rijd ik op en daarna snel over naar een combi van Pirelli en Schwalbe :-q
Life is short.....................enjoy it!!!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

2 verschillende merken !? :o
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

tiewrap schreef: vr 12 maart 2021, 19:54 2 verschillende merken !? :o
Jazeker. Zie je niets van als ze zwart zijn :wink:
Life is short.....................enjoy it!!!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

kermit schreef: vr 12 maart 2021, 12:19 Ik ga toch de Byways vervangen, B-C had de Panaracer Gravelking slicks in een geschikte maat flink afgeprijsd.
Hopelijk zijn die beter tubeless te krijgen, voor deze prijs neem ik de gok gewoon :)
De Panaracers zijn binnen, heb ze in eerste instantie met binnenbanden gemonteerd zodat ze zich goed kunnen zetten. Ze kwamen nogal verfrommeld uit de doos :-)

Ze zijn wat smaller dan de Byways, 42 tegen 47mm. Daarentegen zijn ze ook flink lichter, 342 gram tegen 530 gram (heb slechts één band per type gewogen). Die grammen zijn toch makkelijk verdiend...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie