Gravelbanden

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

Hallo, mijn Schawalbe G One's 40mm zijn bijna op en nu zoek ik een nieuw setje voor mijn Bulls Grinder. Ik ben wel in voor iets anders na de 3e set te hebben opgereden.
Ik zou graag eens een band hebben zoals de WTB Byway of Specialized Pathfinder. Dus met een nagenoeg profielloos middenvlak.
Ik fiets voornamelijk gravel en asfalt. Tubeless is geen vereiste.
Iemand nog tips welke ook de moeite waard zijn om te nemen?
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Vittoria Terreno Zero? Of is dat teveel slick? Anders de Dry misschien, maar dat gaat qua nopjes in het midden alweer richting de G-one.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

De Terreno dry is uit eigen ervaring wel wat minder snel op asfalt als de G-one. Conti Terra speed lijkt erg snel ( ik heb ze net) en ik rijdt nog op oude Conti CX speed 35 ( of Speedride in 40) en die zijn zeker snel.
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

klaast schreef: di 23 maart 2021, 23:03 Vittoria Terreno Zero? Of is dat teveel slick? Anders de Dry misschien, maar dat gaat qua nopjes in het midden alweer richting de G-one.
Bedankt, ik ga de Zero's eens proberen. Loopvlak lijkt nu verdacht veel op de G-One's waarvan de nopjes zijn verdwenen :lol:
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

vincent75 schreef: wo 24 maart 2021, 15:55
klaast schreef: di 23 maart 2021, 23:03 Vittoria Terreno Zero? Of is dat teveel slick? Anders de Dry misschien, maar dat gaat qua nopjes in het midden alweer richting de G-one.
Bedankt, ik ga de Zero's eens proberen. Loopvlak lijkt nu verdacht veel op de G-One's waarvan de nopjes zijn verdwenen :lol:
Ik ben benieuwd. Ik zou ze eens in het echt moeten zien, maar voor mijn gebruik lijken ze me net te veel slick.
MonkeyRider schreef: wo 24 maart 2021, 01:11 De Terreno dry is uit eigen ervaring wel wat minder snel op asfalt als de G-one. Conti Terra speed lijkt erg snel ( ik heb ze net) en ik rijdt nog op oude Conti CX speed 35 ( of Speedride in 40) en die zijn zeker snel.
Goed om te weten dat de Dry langzamer is. Ik ben ook op zoek naar een vervanger van de G-one die niet zo snel is op asfalt, maar die net iets meer nopjes opzij heeft voor offroad bochtenwerk. Maar voorlopig heb ik nog een paar verse G-ones :wink:
koendio
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 672
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 16:48
Mijn mountainbike: Canyon Grizl CF SL 7/ specialized Diverge
Contacteer:

ik heb ook de Terreno dry en de grip in het bos en op gravelpaden vind ik toch wel erg goed. Ik kan op de weg ook met de meeste racefietsers meekomen, maar heb helaas geen goed vergelijkingsmateriaal of andere banden sneller zijn (en die dan ook een goede grip hebben in het bos)
Het leuke aan klimmen is dat er een afdaling volgt!!! (als je in het dal begint tenminste)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

vincent75 schreef: di 23 maart 2021, 17:49 Hallo, mijn Schawalbe G One's 40mm zijn bijna op en nu zoek ik een nieuw setje voor mijn Bulls Grinder. Ik ben wel in voor iets anders na de 3e set te hebben opgereden.
Ik zou graag eens een band hebben zoals de WTB Byway of Specialized Pathfinder. Dus met een nagenoeg profielloos middenvlak.
Ik fiets voornamelijk gravel en asfalt. Tubeless is geen vereiste.
Iemand nog tips welke ook de moeite waard zijn om te nemen?
Op mijn ene fiets heb ik de Schwalbe Allround in 28" x 38c, op de andere heb/had ik Byways in 27.5" x 47mm. Hoewel het loopvlak daarvan meer slick is dan van de Schwalbes heb ik niet het idee dat ze lichter rollen (op straat, rijd te weinig terrein om daarover te kunnen oordelen).
Ter indicatie, de Schwalbes rijd ik op 4 bar, de Byways op 3bar. Uiteindelijk is de druk heel bepalend voor de rolweerstand.

De Schwalbes heb ik alleen met binnenband gereden, de Byways ook tubeless maar daar kom ik van terug omdat ze niet betrouwbaar dicht blijven. Afgezien daarvan wel een prima bandje als je veel asfalt rijdt denk ik.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

kermit schreef: do 18 maart 2021, 12:10
kermit schreef: vr 12 maart 2021, 12:19 Ik ga toch de Byways vervangen, B-C had de Panaracer Gravelking slicks in een geschikte maat flink afgeprijsd.
Hopelijk zijn die beter tubeless te krijgen, voor deze prijs neem ik de gok gewoon :)
De Panaracers zijn binnen, heb ze in eerste instantie met binnenbanden gemonteerd zodat ze zich goed kunnen zetten. Ze kwamen nogal verfrommeld uit de doos :-)

Ze zijn wat smaller dan de Byways, 42 tegen 47mm. Daarentegen zijn ze ook flink lichter, 342 gram tegen 530 gram (heb slechts één band per type gewogen). Die grammen zijn toch makkelijk verdiend...
En gisteren de eerste rit met de Panaracer slicks gereden. Bij het vertrek had ik het idee dat het wel lekker licht liep/was, maar niet echt een dramatisch verschil met de Byways. Aan het eind van de rit was ik echter zo moe dat het wel leek alsof ik een olietanker op gang moest houden... :D
Wat maar weer aangeeft hoe relatief het allemaal is. Stuk ga je toch, met optimaal materiaal ga je alleen net een fractie sneller terwijl je doodgaat.

De eerste indruk is in elk geval goed, bandjes gingen prima om de WTB velgen, zijn slingervrij en met een kleine 4 bar erin rollen ze uiteraard ook lekker op straat. En meer zoek ik niet. Hoewel, niet te snel lekrijden of wegglijden is ook mooi meegenomen :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

kermit schreef: ma 29 maart 2021, 12:36 En gisteren de eerste rit met de Panaracer slicks gereden. Bij het vertrek had ik het idee dat het wel lekker licht liep/was, maar niet echt een dramatisch verschil met de Byways. Aan het eind van de rit was ik echter zo moe dat het wel leek alsof ik een olietanker op gang moest houden... :D
Wat maar weer aangeeft hoe relatief het allemaal is. Stuk ga je toch, met optimaal materiaal ga je alleen net een fractie sneller terwijl je doodgaat.
Haha, ik had gisteren precies het omgekeerde: ik had de AT-rides vervangen door G-ones en na een kleine 3 uur stapte ik fris af met een bovengemiddeld gemiddelde. Alles dankzij de bandjes natuurlijk :lol:
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Mijn ervaring is beperkt tot de pathfinder pro van Specialized. Maar niks dan lof voor deze band. Op asfalt alsof je gewoon op een wegband rijdt en off-road nog niet tegen beperkingen aangelopen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Eergisteren reed ik dus op de Vitus met die Panaracer Gravelking slicks (650b, 42mm breed) en gisteren op m'n Genesis met Schwalbe G-One allround (700c, 38mm breed). En ik kan niet zeggen dat ik opvallende verschillen voelde in de rolweerstand, als daar al verschil in zit was het iig niet zo groot dat ik het voelde, laat ik het zo formuleren :)
Beide banden reed ik op een kleine 4 bar, alleen op verharde wegen.

Waar je bij die Schwalbes natuurlijk wel wat meer reserves krijgt als met een volle slick wanneer je eens een stuk onverhard mee wilt pikken...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

hanjovdberg schreef: di 30 maart 2021, 12:06 Mijn ervaring is beperkt tot de pathfinder pro van Specialized. Maar niks dan lof voor deze band. Op asfalt alsof je gewoon op een wegband rijdt en off-road nog niet tegen beperkingen aangelopen.
Dan moet je off-road nog wat harder, Hanjo :winkie:
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

We gaan wel een keertje samen ... Misschien breng jij me tot uitdagingen die ik alleen niet behaal .. :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
jorian
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 150
Lid geworden op: do 11 oktober 2007, 18:54

hanjovdberg schreef: di 30 maart 2021, 12:06 Mijn ervaring is beperkt tot de pathfinder pro van Specialized. Maar niks dan lof voor deze band. Op asfalt alsof je gewoon op een wegband rijdt en off-road nog niet tegen beperkingen aangelopen.
Vanaf gisteren staan de testgegevens van deze band op bicyclerollingresistance.com. De lekbestendigheid en lage rolweerstand spreken mij aan. Heb je de banden er al lang onderzitten en kan je wat over slijtage vertellen?
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Nee sorry ik heb de fiets (Specialized Diverge) pas 3 weken.

Dus over slijtage kan ik nog niets zeggen. Maar op diverse sites zoals Racefietsblog en Wielerpraat staan hele positieve reviews. Toevallig gisteren rondje over voornamelijk de weg gereden maar met max 3 bar voel ik weinig verschil met mijn racefiets.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie