Wat is een gravel bike?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Je kunt je ook afvragen wat geen gravelbike is.
Met een MTB kun je ook gravel rijden en ook op een racefiets kun je bijv de Cees Bol Classic (gravelroute bij uitstek) probleemloos rijden.

Met een crosser (lichtvoetig) kun je gravel rijden, maar ook (niet te heftige) MTB routes.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Veel mountainbikers maken de vergissing dat een gravelbike een nieuw soort mtb is.
Ze gebruiken hem dan op mtb routes en vinden het niet lekker rijden of noemen het een marketing hype.
Maar het is een doorontwikkeling van de racefiets, voor mensen die ook eens verder willen kijken dan asfalt, en de gravel paden op willen. Zoals hierboven gezegd zijn er in de USA enorm veel gravel paden, fietsen wordt steeds populairder en de behoefte was aan een racefiets met relaxtere geo en bredere banden.
En dat is ook exact waarvoor ik hem gebruik, als een race/toerfiets waarmee ik veel relaxter schelpen en zandpaden mee pak.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Mooi stukje.
Comprimeren aan de schrijver. :-q

Dat maakt al heel veel duidelijk.
Nu heb ik alleen nog de vraag, kan een fiets met een recht stuur ook een gravelbike zijn?
Of heeft een gravelbike per definitie een krom stuur?

@Jamis Diablo

Ik gebruik hem juist graag op de wat simpelere MTB paden om ze wat spannender te maken.
( Lees: bij mijn gebrek aan MTB skills het boswielrennen wat spannender te maken. :tong )
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Wat mij betreft heeft een gravelbike een dropbar. Anders stop je het maar lekker in het hybridehokje (sorry Jurriaan).
Een dropbar maakt een gravelbike wat minder geschikt voor Nederlandse draaien en keren route, vandaar dat mensen wellicht weleens teleurgesteld zijn als ze dat proberen.
Waar woke is, is vuur
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Het is een duidelijke trend maar er is weinig nieuw is aan de 'gravelbike'. Ik heb jaren gereden op de race/tour fiets die mijn vader in de jaren '60 aanschafte. Die had bredere banden en een meer relaxte geometrie dan latere racefietsen en pakte makkelijk een schelpenpaadje mee.. Remmen deed hij hilarisch slecht met rubber blokjes op stalen velgen maar dat is een ander verhaal. De traditionele fiets voor reizen en touren was jarenlang een randonneur met dropbar, ruimte voor bredere banden en alweer een meer relaxte geo dan een 'echte' racefiets. Toen de mtb zijn intrede deed ontstonden er vrijwel meteen allerlei kruisbestuivingen waarbij de eigenschappen van mtb's, randonneurs, race en (cyclo) crossfietsen gecombineerd werden. Ook van cyclocrossers zijn jarenlang niet-wedstrijd gerichte varianten gemaakt zoals de Kona Jake serie en de Surly Cross Check en op fora als mtbr lopen al jaren topics met allerlei 'monstercross' projecten van dropbar mtb's.

De term 'gravelbike' is natuurlijk marketing en het creëren van een nieuw hokje dient uiteraard voor het verkopen van meer spullen maar dat wil niet zeggen dat het geen goede ideeën op kan leveren. Het is een breed hokje want het loopt van snelle, nerveuze semi-racfietsen met iets bredere banden tot dropbar 29ers maar uiteindelijk is de keuze daardoor alleen maar groter ;)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Het concept bestond inderdaad al met de Randonneur, maar nu zijn het in plaats van een paar Amerikaanse en Franse stalen bouwers fietsen in ieders catalogus. En er is een hoop vooruitgang!
Waar woke is, is vuur
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Voor mij is een gravelbike de racefiets voor mountainbikers.
Ik hoefde nooit een racefiets te hebben omdat ik ze te fragiel en oncomfortabel vond. Met de bredere banden, schijfremmen, iets andere geo en over het algemeen iets robuustere builds is het toch interessant geworden.

De term gravelbike is in Nederland misschien een soort hype of trendnaam, maar in de US heeft het bestaansrecht. Daarnaast is de term mountainbike natuurlijk ook een beetje gek in Nederland, maar toch zijn we het unaniem eens dat ATB een verboden term is.
Dat het gravelen nu wereldwijd groot geworden is heeft er in ieder geval voor gezorgd dat er veel meer van deze robuustere racefietsen aangeboden worden. Meer aanbod in bruikbare kromme sturen fietsen is wat mij betreft positief.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Gravelbike is een verzamelnaam van bijna alles wat vroeger geen race fiets was. Zet er een race stuur op en....

Ik denk dat het populair geworden is door de gemiddelde biker leeftijd en dat de echte MTB doorontwikkeld naar iets wat we hier in Nederland niet echt nodig hebben.

In mijn geval rij ik op twee omgebouwde 26" fietsen een met 700c wielen en een met 26" en van die semi slicks waar we vroeger massaal mee door de bossen reden. Wel met een krom stuur uiteraard.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10837
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Een gravelbike is wat we vroeger een cyclocrosser of crosser noemden.
Aangepast aan de nieuwe technologie, mode en geometrie, maar in essentie een crosser. Daarmee van oorsprong het eerste fietstype dat geschikt is voor onverhard terrein
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Och, nog niet zo heel lang geleden waren alle wegen gravel ;)

Afbeelding
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Zo rond 1940 wel, zo te zien... :o
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

bert l. schreef: za 22 februari 2020, 18:53 Een gravelbike is wat we vroeger een cyclocrosser of crosser noemden.
Aangepast aan de nieuwe technologie, mode en geometrie, maar in essentie een crosser. Daarmee van oorsprong het eerste fietstype dat geschikt is voor onverhard terrein
Toch is het verschil met een crosser bij veel moderne gravelbikes erg groot qua geometrie. Ze lijken in veel opzichten meer op randonneurs zoals iemand al aanhaalde.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10837
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Da's evolutie. En die is bij de fiets net als in het dieren- en plantenrijk volledig ongericht. Er is geen doel, uitgezonderd succesvolle voortplanting en veel nazaten en zo u wilt een zo groot mogelijk marktaandeel.

De ontwikkelingen staan niet stil, maar om het plat te slaan: de oorsprong van wat nu de gravelfiets genoemd wordt ligt in de cyclocrossfiets. En die bestond ruim voor de eerste mountainbike op de markt verscheen, ergens begin jaren '80 van de vorige eeuw.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

bert l. schreef: za 22 februari 2020, 21:22 Da's evolutie. En die is bij de fiets net als in het dieren- en plantenrijk volledig ongericht. Er is geen doel, uitgezonderd succesvolle voortplanting en veel nazaten en zo u wilt een zo groot mogelijk marktaandeel.
Misschien kun je met een kekke gravelbike wel makkelijker een vrouw scoren. :bier:
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

voor zover er een vaste definitie bestaat hoort een gravel bik een drop bar te hebben, maar fiets jij liever met een mtb stuur omdat je dan makkelijker een route met bochtjes mee kan pakken, dan houd niemand je tegen natuurlijk.. ook niet als je een drop bar op je mtb zet. Dus uiteindelijk maar het niet zoveel uit wat er op hoort te zitten, het is maar net wat goed is voor de manier hoe jij em wilt gebruiken.

Dit noemen ze ook een gravel bike: https://www.evil-bikes.com/a/bikes/chamois-hagar
die is 66 graden net zo slack als menig enduro. Maar dat is wellicht juist wel lekker om op hoge snelheid stabiel een recht off road pad af te knallen. Zou je er in NL wat aan hebben.. nee, ik denk het niet, maar die USA voorbeelden die hier aangehaald worden, daar wel.

Ik denk dat het meer een hype is om te roepen dat het een hype is.. Als zo'n fiets beter aansluit bij je gebruik dan een MTB of een racefiets, dan is het toch allemaal prima. En als je het niks vind is dat ook prima, maar laat iedereen dat lekker zelf beslissen.
Plaats reactie