Deel je route/rit

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

Ja, een extra (schelpenpad)lus door het Robbenoordbos en aansluitend het fraaie betonpad naar het Dijkgatbos — zie onderstaande foto — had ik wel al overwogen. Zelf pik dat overigens altijd mee, alsook dat geinige mtb-traject in het Dijkgatbos pal langs de Kwelsloot (op m'n racer met mtb-stuur en 28mm banden).

Dat mtb-traject is evenwel, normaal gesproken, geen optie voor een Strade Bianche-route. Schelpenpaden en gravelwegen zijn uiteraard prima, maar 'gewone' bos-, gras- of duinpaden niet. Een extra lus door 't Robbenoordbos ga ik wellicht nog toevoegen in een korte Strade Bianche-variant. De route die Fred gereden heeft, is immers al 200 km lang.

Overigens heb ik nog wel een paar 'crosscountry'-routes uitgestippeld waar (in principe) alle ondergrond-opties toegestaan zijn. Zie bijvoorbeeld deze Tro Bro Léon-route (incl. foto's) en de onlangs toegevoegde NH!100-route, waarin tevens trajecten van het Schoorlse mtb-parcours zijn opgenomen.

Op weg naar het Dijkgatbos, langs het immer enthousiaste publiek... ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Oké, het moet verhard/semi verhard blijven dus. Dan nog vind ik dat er wel saaie lange stukken in zitten. Hecht je veel waarde aan over de dijk langs de Waddenzee? Ik denk dat er wegen zijn die je leuker gaat vinden in de zin van sfeer die er hangt. (wel asfalt, maar oude boerderijen ed.) Door het bos zou ik dan ook anders pakken dan zit je langer tussen de bomen zonder dat je gaat lussen. Kan wel even wat intekenen straks.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

De andere wegen op Wieringen ken ik allemaal wel, Johan. Zo is de route via Noordburen, Stroe, Vatrop naar Oosterland inderdaad aantrekkelijker en sfeervoller. Echter, juist vanwege het Strade Bianche-aspect gaat mijn voorkeur uit naar de buitendijkse route langs de Waddenzee, waar zo her en der behoorlijk wat grind ligt. Bovendien is het fraaie uitzicht toch ook niet verkeerd...?!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voorts ben ik wel van plan om een extra lus door het Robbenoordbos/Dijkgatbos toe te voegen in de korte Strade Bianche-routes (130 à 150 km). Binnenkort dan eerst maar weer eens een rondje in die contreien rijden en wat illustrerende foto's schieten om vervolgens de betreffende Alltrails-routes op te leuken en aan te passen. Mag jij desgewenst oordelen of het nóg mooier/aantrekkelijker kan. ;)

Twee plaatjes van het huidige Robbenoordbos-traject...
Afbeelding
Afbeelding

En volgens mij mag even verderop de (7 km lange) Zuiderkwelweg ook zeker niet ontbreken, met name nu de brakke klinkers (deels) verwijderd zijn...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

Inmiddels heb ik toch bij alle drie Strade Bianche-routes het traject op en rond Wieringen grotendeels gewijzigd. Het fraaie buitendijkse Amstelmeerpad is onlangs helaas gedegradeerd tot voetpad en daarom verwijderd uit het Wieringen-traject. Daarentegen zijn er 5 offroad-secties toegevoegd, waaronder een extra lus in het Robbenoordbos en de Singelweg. Tevens zijn hierbij 2 offroad-secties optioneel, namelijk het Quarantainepad (250 m) en de Kwelsloottrail (2,2 km). Bovendien verloopt het Wieringen-traject nu via authentieke dorpen/buurtschappen als Noorderbuurt, Noordburen, Stroe, Vatrop en Elft. De totale afstand van de betreffende Strade Bianche-routes is met zo'n 7 km toegenomen, en zijn dan ook — volgens mij — nóg aantrekkelijker geworden... ;)
Amstelmeerpad = voetpad
Het fraaie buitendijkse Amstelmeerpad is helaas gedegradeerd tot voetpad en daarom verwijderd uit het Wieringen-traject. Uiteraard kan het nog wel voor 'eigen rekening' meegepikt worden, maar de gps-route verloopt nu als volgt...
Afbeelding

Níet rechtdoor richting strand, maar linksaf over het gravelpad...
Afbeelding
Afbeelding

Nogmaals linksaf, aangezien rechts omhoog richting Amstelmeerpad thans voltooid verleden tijd is...
Afbeelding
Afbeelding

Quarantainepad (250 m) optioneel
Voor deze singletrack (met een paar kleine kuilen erin) is 'in principe' een gravelbike (of zoiets) noodzakelijk. Dit pad loopt parallel aan de Rijksstraatweg en kan ter hoogte van de Korte Quarantaineweg eenvoudig meegepikt worden. Even schuin naar rechts sturen en 250 meter verderop (vlakbij de onverharde Zandkuilweg) kom je vanzelf weer terug op de gps-route...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kwelsloottrail (2,2 km) optioneel
Voor deze singletrack is eveneens 'in principe' een gravelbike (of zoiets) noodzakelijk. Deze track — onderdeel van de mtb-route in het Dijkgatbos — loopt parallel aan de Kwelsloot (rechts) en het verharde fietspad (links) en kan aan het begin van het Dijkgatbos eenvoudig meegepikt worden. Even rechtsaf slaan, volg de mtb-pijlen en 2,2 km verderop kom je vanzelf weer terug op de gps-route. Let wel, ook halverwege deze trail kom je even terug (zo'n 15 meter) op het naastgelegen fietspad, maar blijf dan nog gewoon de mtb-pijlen volgen...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sfeerbeelden van het nieuwe Wieringen-traject...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Dank voor de aanvulling. :-q
Maar eens kijken wanneer ik hem weer ga rijden. 1x per jaar de XXL moet een traditie blijven.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Dat ziet er geweldig mooi uit B@zz.
Is er ook een Medium variant?
Voor mij als beginnende gravel rijder is 140km voor mij nog iets te hoog gegrepen. :oops:
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Het pad langs Luttjestrand is helemaal voetpad. Aan de kant van de surfclub staat geen bord, maar wel aan de ander kant waar je er uit komt.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

Tja, ik vind de status van dat gravelpad nogal twijfelachtig. Bij de noordelijke ingang staat in ieder geval geen voetpadbordje, bij de oostelijke ingang inderdaad wel. Als het (volledig) een voetpad is, waarom staat er bovenop de dijk dan nogmaals een voetpadbord? Dat bordje is dan toch overbodig, aangezien je je al op een voetpad zou begeven? Hoe dan ook, rijdend via de noordelijke ingang kan je volgens mij nooit op de bon geslingerd worden.

Overigens is het in het Robbenoordbos nog altijd zeer matig gesteld met de fiets-/wandelreglementen. Voor mij weliswaar niet maar voor menigeen zal totaal onduidelijk zijn hoe de diverse fietspaden lopen en waar je dus wel/niet mag fietsen.
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

Jefro98 schreef: vr 24 april 2020, 21:30 Dat ziet er geweldig mooi uit B@zz.
Is er ook een Medium variant?
Voor mij als beginnende gravel rijder is 140km voor mij nog iets te hoog gegrepen. :oops:
Vooralsnog heb ik geen medium-variant op de plank liggen. Wel iets kortere 'crosscountry'-routes met allerlei offroad-secties (gravel, schelpen, bos-/duinzand, gras, kasseien). Zie bijvoorbeeld deze Tro Bro Léon-route (130 km) (incl. foto's) en de NH!100-route (100 km), waarin tevens trajecten van het Schoorlse mtb-parcours zijn opgenomen (en binnenkort nog eentje van circa 80 km). Maar jij woont in Gelderland? Daar zijn toch (meer dan) voldoende gravelroutes mogelijk?
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Dat zal je aan de gemeente moeten vragen. Oorsprong zal wel liggen bij mensen die geklaagd hebben over fietsers die langs komen. In de herfst/winter is er geen hond. Zomers natuurlijk druk daar, dan moet je daar niet rijden.

Het bos is vrij simpel je mag alleen op de fietspaden en MTB route fietsen. Wat is het fietspad? alles wat (semi)verhard is. Alles onverhard buiten de MTB route is dus niet toegestaan.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

De regel dat een fietspad "alles wat (semi-)verhard" is, is evenwel niet op de betreffende bebording te lezen...
Afbeelding

Dan zou je hier — na circa 300 meter fietsen — pas ondervinden dat dit geasfalteerde 'fietspad' doodloopt en je weer terug moet rijden...!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Het is de simpelste manier waarmee ik je duidelijk kan maken wat de fietspaden zijn. Onderste foto is de oude camping. Vandaar dat dat zomaar ophoud en verderop een hek staat.
◼︎ Go round the outside.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

B@zz schreef: za 25 april 2020, 13:02 Vooralsnog heb ik geen medium-variant op de plank liggen. Wel iets kortere 'crosscountry'-routes met allerlei offroad-secties (gravel, schelpen, bos-/duinzand, gras, kasseien). Zie bijvoorbeeld deze Tro Bro Léon-route (130 km) (incl. foto's) en de NH!100-route (100 km), waarin tevens trajecten van het Schoorlse mtb-parcours zijn opgenomen (en binnenkort nog eentje van circa 80 km). Maar jij woont in Gelderland? Daar zijn toch (meer dan) voldoende gravelroutes mogelijk?
Woon in Gelderland ja maar als je hier al 20 jaar rond fietst is het leuk om ook in andere delen van NL te rijden. Als ik dan ergens een route van een local kan mee pakken laat ik die niet liggen. 8) :-q
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

Tijgerhaai schreef: za 25 april 2020, 17:01 Het is de simpelste manier waarmee ik je duidelijk kan maken wat de fietspaden zijn. Onderste foto is de oude camping. Vandaar dat dat zomaar ophoud en verderop een hek staat.
Ik geef slechts aan dat het voor menigeen onduidelijk is hoe de diverse fietspaden lopen en waar je dus wel/niet mag fietsen in het Robbenoordbos. Als jij stelt dat álle voetpaden onverhard zijn en álle fietspaden voorzien zijn van een asfalt- en/of gravellaag, dan zou het toch handig zijn dat Staatsbosbeheer dat ook op de bebording vermeldt, i.p.v. louter "Niet fietsen buiten fietspad"?

Eigenlijk net zoals het handig zou zijn als betreffende gemeente een voetpadbord plaatst bij de noordelijke ingang van het bedoelde gravelpad in Westerland, indien daar daadwerkelijk niet gefietst mag worden.

P.S. Ter illustratie nog even... Zie de reactie bij deze Strava-rit van iemand die vandaag de Strade Bianche XXL-route heeft gereden (235 km incl. start/finish vanaf huis in Zaandam). :-q
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Fietspaden zijn over het algemeen verhard. Dus het wijst zich zelf. Maar goed, dat is een hele andere discussie die wij niet hoeven te voeren.
◼︎ Go round the outside.
Plaats reactie