Wielen, kilo of aero?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Gebruikersavatar
heideveld
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: di 16 september 2003, 20:59
Mijn mountainbike: JULIN 2.0 carbon / Fuji Jari / Kona Unit SS RAW / GT ZASKAR 27.5"(1997) / Twinpower MTB Tandem

Mooi initiatief dit gravel forum! Direct maar even gebruik van maken.

Voor m'n gravelbike wil ik een nieuwe wielset als upgrade.
Ondanks dat ik zie dat de gravel-velg-binnenmaten al naar 25mm gaan vind ik 20-22mm ruim voldoende.

De (aluminium) velgen die als gravel worden aangeschreven zijn bijvoorbeeld de DT Swiss RR481, deze weegt 485g en heeft 22mm intern.
Als ik dit vergelijk met een lichtgewicht 29" MTB velg (ouderwetse breedte) kom ik bijvoorbeeld op de Ryde Trace XC velg uit die 340g weegt met 21mm intern. Dit scheelt dus gewoon 300g op een setje wielen.

Ja, de DT's zijn wat hoger en daardoor aerodynamischer? Maar wat is dat waard?

Of zie ik nog iets anders over het hoofd?

Graag jullie mening/ideeen hierover.
HARD, HARDER HARDST
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Veel race velgen zijn zwaarder omdat ze een hogere druk aan moeten kunnen als een mtb velg. En daar is wat meer mareriaal voor nodig.

Dus let goed op of de atb velg de druk aan kan

En een hogere velg is gewoon wat zwaarder.
Geralt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 09:22
Mijn mountainbike: Fatbikers are better bouncers

Ik dacht dat de druk die velgen konden hebben meer samenhing met de bandbreedte. Bij bredere banden worden de velgen ook verder uit elkaar drukt doordat de banden veel bollen tegenover een racebandje.

Heb hier dan ook mtb wielen waarop ik racebandjes heb gemonteerd en toch echt tot boven 6 bar op pomp zonder problemen, dit toch al enkele jaren aaneen.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ik zou zelf altijd kiezen voor gewicht. Zware wielen voelt minder speels en reactief en het aero voordeel gaat pas echt spelen bij serieuze snelheden (40+).
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
heideveld
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: di 16 september 2003, 20:59
Mijn mountainbike: JULIN 2.0 carbon / Fuji Jari / Kona Unit SS RAW / GT ZASKAR 27.5"(1997) / Twinpower MTB Tandem

daniel1975 schreef: wo 26 februari 2020, 11:32 Ik zou zelf altijd kiezen voor gewicht. Zware wielen voelt minder speels en reactief en het aero voordeel gaat pas echt spelen bij serieuze snelheden (40+).
Dat is ook mijn mening maar waarom zijn er dan zoveel relatief zware gravel velgen op de markt....? 🤔 🤔
HARD, HARDER HARDST
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Geralt schreef: wo 26 februari 2020, 10:45 Ik dacht dat de druk die velgen konden hebben meer samenhing met de bandbreedte. Bij bredere banden worden de velgen ook verder uit elkaar drukt doordat de banden veel bollen tegenover een racebandje.

Heb hier dan ook mtb wielen waarop ik racebandjes heb gemonteerd en toch echt tot boven 6 bar op pomp zonder problemen, dit toch al enkele jaren aaneen.
Toch klopt het dat racevelgen zwaarder zijn omdat ze meer druk aan moeten kunnen. Een van de lichtere velgen (ZTR Alpha 340, 17mm intern) woog altijd not 385g, wat best veel is voor zo'n smalle velg.
De wat stevigere MTB velgen zouden inderdaad best 6 bar aan kunnen, maar je mag proberen 6 bar in een Trace XC proberen te krijgen :winkie:.

Zelf rijd ik op m'n Soma met ZTR Grail velgen en 42mm Knard banden op 2,5 bar op verhard, en in de bossen verlaag ik de druk naar 2 bar. Dus als je 6 bar in je gravelbanden stopt kun je beter met een racer op het asfalt.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

In mn racefiets heb ik in mn winterwielset een crest mk3 zitten met 28mm bandje op 5bar.
Heb daar gelukkig nog geen last mee gehad.
Achter heb ik een dt swiss mtb velg van 23mm ook op 5bar geen probleem.
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

daniel1975 schreef: wo 26 februari 2020, 11:32 Ik zou zelf altijd kiezen voor gewicht. Zware wielen voelt minder speels en reactief en het aero voordeel gaat pas echt spelen bij serieuze snelheden (40+).
Dat zou ik niet doen voor een gravelracer.
Een gravelracer is bedoelt om vooral veel platte lange rechte onverharde stukken te rijden.
Speels en reactief is meer cyclo. En ook daar wordt er eerder voor hogere velgen gekozen dan voor lichte platte.

Daarbij vind ik lage (lichte) velgen op een gravelracer een beetje sneu staan. En het oog wil ook wat.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

heideveld schreef: di 25 februari 2020, 23:20 Of zie ik nog iets anders over het hoofd?
Hoe ver wil je gaan qua onderzoek? :D
https://www.hambini.com/testing-to-find ... le-wheels/
Ik heb het maar half half gelezen, maar iets zegt me dat brede gravel banden eventuele voordelen van een 'aero' velg voor een groot deel teniet doen.
Het is hier geen ponykamp!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bij die half hoge (of vanuit roady oogpunt gezien: lage) velgen gaat aero nog niet tellen. Dan moet je serieus over de 35 mm gaan. En dan ga je merken dat de wielen behoorlijk veel harder zijn.

Wat druk betreft gaat het inderdaad op dat hoe smaller de band is, hoe minder kracht deze op dezelfde velg uitoefent en dat je dus met een 25 mm bandje best naar de 8 bar mag met een 21 mm velg. Diverse merken hebben daar mooie lijstjes voor. Bijvoorbeeld:
https://dycteyr72g97f.cloudfront.net/up ... ZZ_001.pdf


Ik zou dus een lage mountainbike velg pakken. En welke breedte is afhankelijk van welke breedte band je denkt te gaan monteren. Een 35 mm band valt inderdaad optimaal op een 21 mm velg, maar ga je naar 40 mm, dan zou je beter ook een paar millimeter bredere velg kunnen pakken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik rij met XR361. 22,5mm, banden zijn 38mm. Topcombinatie!
Waar woke is, is vuur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Lars TB schreef: do 27 februari 2020, 21:25 Bij die half hoge (of vanuit roady oogpunt gezien: lage) velgen gaat aero nog niet tellen. Dan moet je serieus over de 35 mm gaan. En dan ga je merken dat de wielen behoorlijk veel harder zijn.
Volgens mij zijn hoge velgen (bij hobbyrijders) vooral populair omdat ze mooi staan. Ze zijn echt veel minder comfortabel dan "ouderwetse" lage velgen.

Zelfs iets hoger maakt al voelbaar verschil, ik ben ooit van lage Ambrosio's naar Campa Scirocco's (eerste type) overgestapt en op de kasseitjes was dat een fors verschil in comfort. Daarom denk ik dat een lage (en lichtere?) velg voor gravelgebruik de beste keuze is als je puur naar functie kijkt.
Maar het oog wil ook wat, ik zal de laatste zijn om dat te bestrijden :D

Zo hoog waren die Campa velgen niet... maar ze denderden veel stugger over de kasseien dan lage velgen. Maar wel mooi :)
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Alleen bandjes wisselen op die oudere Campa wielen......hellll!
Bicycle, bicycle, bicycle
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat was inderdaad wel een dingetje ja! :D
Volgens mij vier types band geprobeerd voordat ik de (toen vrij nieuwe) Schwalbe Ultremo trof, die ging er wel redelijk goed met de hand op en af.
Met een lekke Michelin Pro Race heb ik ooit mijn vriendin moeten bellen, die was met geen mogelijkheid van de velg te krijgen onderweg...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

@ kermit: Ik heb in mijn racefietsje een set wielen met de lage ambrosio's en een set met de nog, vergeleken met je sciroccos, iets hogere campa eurus wielen (met de stalen spaken natuurlijk), en eerlijk gezegd, voel ik meer comfort verschillen van het vers oppompen van de banden (van 1 bar weer naar +/- 7 bar ), dan van de soort wielen.

En als ik weer een klinkerweggetjes rondje op het programma heb: banden leeglaten en weer oppompen.

Overigens michelin 25 mm bandjes er op (pro3, pro4 ed)
Plaats reactie