Wielen, kilo of aero?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Marke schreef: vr 6 maart 2020, 12:26 @ kermit: Ik heb in mijn racefietsje een set wielen met de lage ambrosio's en een set met de nog, vergeleken met je sciroccos, iets hogere campa eurus wielen (met de stalen spaken natuurlijk), en eerlijk gezegd, voel ik meer comfort verschillen van het vers oppompen van de banden (van 1 bar weer naar +/- 7 bar ), dan van de soort wielen.

En als ik weer een klinkerweggetjes rondje op het programma heb: banden leeglaten en weer oppompen.

Overigens michelin 25 mm bandjes er op (pro3, pro4 ed)
7 bar :o
Dat kan toch nooit lekker rijden. :~
Rijd met mijn racer (23mm en 25mm) op 5,5 - 6 bar.
Hoger en dan rammelt m'n fiets zo wat uit elkaar.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

dubbel
Laatst gewijzigd door RobBoZ op zo 8 maart 2020, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ergens zit een optimum in je bandenspanning. En dan ga je de verschillen tussen de wielen wel degelijk merken! Je gaat niet opeens met een bar minder rijden omdat de wielen zo hard zijn... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik vraag me af of je op een gravelbike met 35--40mm banden wel met zo'n hoge bandenspanning rijdt dat je de "hardheid" van een hoge vs lage velg voelt? Boven de 3.5 bar ga ik niet met zo'n brede band.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Van wat ik begrepen heb is er zelfs verschil voelbaar tussen zeer harde en minder harde mtb-wielen en dan rijd je met nog lagere drukken. Maar voor mij was het verschil destijds erg goed voelbaar, zelfs zo opvallend dat ik het me ruim vijftien jaar later nog herinner ;-)
@RobBoz, 7 bar is naar mijn weten heel normaal voor een 23mm racebandje. En ook goed te doen op goed wegdek, kan me voorstellen dat je voor een kasseienrit wat lager gaat. Maar daar zie ik de lol absoluut niet van in, als ik wil hobbelen ga ik het bos wel in en pak een fiets met vering :-D

Maar hoe dan ook, als je puur naar functionaliteit kijkt denk ik dat een (relatief licht) wielsetje met lage velgen de betere keus is voor een gravelaar. Er is ook een reden dat mtb-velgen niet zo hoog zijn ;-)
Hogere velgen (maar niet tè) is vooral mooier op een gravel-/racefiets wat mij betreft.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 379
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

RobBoZ schreef: zo 8 maart 2020, 12:36
Marke schreef: vr 6 maart 2020, 12:26 @ kermit: Ik heb in mijn racefietsje een set wielen met de lage ambrosio's en een set met de nog, vergeleken met je sciroccos, iets hogere campa eurus wielen (met de stalen spaken natuurlijk), en eerlijk gezegd, voel ik meer comfort verschillen van het vers oppompen van de banden (van 1 bar weer naar +/- 7 bar ), dan van de soort wielen.

En als ik weer een klinkerweggetjes rondje op het programma heb: banden leeglaten en weer oppompen.

Overigens michelin 25 mm bandjes er op (pro3, pro4 ed)
7 bar :o
Dat kan toch nooit lekker rijden. :~
Rijd met mijn racer (23mm en 25mm) op 5,5 - 6 bar.
Hoger en dan rammelt m'n fiets zo wat uit elkaar.
5,5-6 bar is wel weer aan de hele lage kant, maar ach net als met olie of banden heeft iedereen zo zijn voorkeuren. Ik reed vroeger altijd met 8 bar op mijn wielrenfiets, maar sinds hoge carbon velgen ben ik naar 6,5bar gegaan op advies van de wielbouwer. Ach ik merk niet zo gek veel verschil. Mijn Bianchi infinito heeft een vibration cancelling achtervork en dat merk ik eerlijk gezegd wel! Minder last van trilling die via je zadel doorgegeven worden.
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Gebruikersavatar
heideveld
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: di 16 september 2003, 20:59
Mijn mountainbike: JULIN 2.0 carbon / Fuji Jari / Kona Unit SS RAW / GT ZASKAR 27.5"(1997) / Twinpower MTB Tandem

Heb ondertussen een setje Hope naven op de kop getikt. :-D
Denk dat ik een paar (ahum...) Chinese carbon velgen deze kant op laat komen.
Zal iets van 25mm hoog worden en 22-25mm inwendig denk ik.
Wordt vervolgd.....
HARD, HARDER HARDST
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 379
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Ik rij op de weg op mijn tijdrijfiets met Chinese carbon velgen, al een paar jaar probleemloos.
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

RobBoZ schreef: zo 8 maart 2020, 12:36

7 bar :o
Dat kan toch nooit lekker rijden. :~
Rijd met mijn racer (23mm en 25mm) op 5,5 - 6 bar.
Hoger en dan rammelt m'n fiets zo wat uit elkaar.
Je wordt door schade en schande wel wijs als je met 50 per uur en 85 kg + in een groep en/of wedstrijd over van al soort wegdek raast. 5, 5 - 6 is dan echt te laag.
Op klinkerparcoursen en met regen ging de druk wel iets omlaag.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Marke schreef: ma 9 maart 2020, 16:01 Je wordt door schade en schande wel wijs als je met 50 per uur en 85 kg + in een groep en/of wedstrijd over van al soort wegdek raast. 5, 5 - 6 is dan echt te laag.
Op klinkerparcoursen en met regen ging de druk wel iets omlaag.
Ja oke, is persoonlijk dus.
Ben 15 kilo lichter en zit gemiddeld rond de 32km/u.
50+ hoogstens in een sprint voor een paar seconden. :tong
Gebruikersavatar
heideveld
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: di 16 september 2003, 20:59
Mijn mountainbike: JULIN 2.0 carbon / Fuji Jari / Kona Unit SS RAW / GT ZASKAR 27.5"(1997) / Twinpower MTB Tandem

Marke schreef: ma 9 maart 2020, 16:01
RobBoZ schreef: zo 8 maart 2020, 12:36

7 bar :o
Dat kan toch nooit lekker rijden. :~
Rijd met mijn racer (23mm en 25mm) op 5,5 - 6 bar.
Hoger en dan rammelt m'n fiets zo wat uit elkaar.
Je wordt door schade en schande wel wijs als je met 50 per uur en 85 kg + in een groep en/of wedstrijd over van al soort wegdek raast. 5, 5 - 6 is dan echt te laag.
Op klinkerparcoursen en met regen ging de druk wel iets omlaag.
We hebben het over gravelen hè... 50 per uur in een groep/peleton...?? :~
HARD, HARDER HARDST
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Marke schreef: ma 9 maart 2020, 16:01
RobBoZ schreef: zo 8 maart 2020, 12:36

7 bar :o
Dat kan toch nooit lekker rijden. :~
Rijd met mijn racer (23mm en 25mm) op 5,5 - 6 bar.
Hoger en dan rammelt m'n fiets zo wat uit elkaar.
Je wordt door schade en schande wel wijs als je met 50 per uur en 85 kg + in een groep en/of wedstrijd over van al soort wegdek raast. 5, 5 - 6 is dan echt te laag.
Op klinkerparcoursen en met regen ging de druk wel iets omlaag.
Nou rijd ik nooit in groepen, maar met 50 per uur omlaag over brak wegdek heb ik echt veel liever 5,5-6 dan meer. Waarom zou je willen stuiteren over iedere oneffenheid? Ook 85+
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

5,5 bar op een gravelbike :~ Dan heb ik de verkeerde banden gekocht, die gaan tot Max 4 bar.

Overigens stond ik onlangs in de berm van de plaatselijke Gooijerdijk en er kwamen enkele fietsen langs met aero-wielen. Die herrie die dat ten gehoren brengt..
Plaats reactie