Gravel Spectopic: Show your gravel

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Har77 schreef: do 4 februari 2021, 09:25
MonkeyRider schreef: di 2 februari 2021, 18:38
Op zich zou ik wel in de markt zijn voor een fijne disc road/gravel bike, maar dan zou die misschien nog meer richting Emonda dan Domane moeten gaan.
Kanzo Fast of Speed in L heeft nagenoeg dezelfde reach. Stack is anderhalve cm hoger.
Same goes for Checkpoint: reach gelijk, stack wat hoger.

Allemaal bikes die ook op de weg prima tot hub recht komen.

Op een Fast in L kun je bij mij even proefzitten. Lokaal nog te koop ook bij een welbekende dozenschuiver.
Om het topic niet te kapen / vervuilen ga ik hier verder viewtopic.php?p=2573630#p2573630
Waar bleven die nieuwe moderaters trouwens ?? :D
Supermatt
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:27

Mijn gravelbike in wegmodus:

Afbeelding
Bleiswijker
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: di 27 januari 2015, 16:48

OldSkoolBMX schreef: do 4 februari 2021, 18:26 Omdat ik tot en met november niet mag mountainbiken dacht ik": 'zou gravel iets kunnen zijn als alternatief? Daarom zondag de wegracer gepakt en wat onverharde wegen opgezocht. Hier in Brabant betekent dat helaas modder i.p.v. gravel.

In de GT passen maximaal 25mm bandjes. Sram Red remmen zijn ook niet ideaal voor deze omstandigheden.

Daarom zondag een Scott Addict Gravel 20 besteld. Zojuist ontvangen zodat ik hem nog net voor het weekend kan uitproberen.

Afbeelding
Mooie fiets zeg in deze kleuren!
Zitten er ook montagepunten op om spatborden te monteren op?
OldSkoolBMX
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 10:40
Mijn mountainbike: GT Helion

Nee, helemaal niets.
Voor mijzelf is dat geen probleem, maar voor iemand die wil bikepacken zal het niet de eerste keuze zijn.
Gravellimbo
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 24 februari 2021, 09:22

Nieuw op dit forum, laatste 2 jaar steeds meer aan het 'gravelen' (naast de mtb), met veel plezier!

2hands Focus Mares alu cx gekocht en diverse zaken aangepast:
origineel met een 2x11, 105 groep: 46x36 bij 11-28
omgebouwd naar 1x: 34blad bij 11-40 XT cassette en XT derailleur (werkt i.c.m. een wolftooth Tanpan adapter). Aangezien ik in Zuid-Limburg woon en graag off-road beklimmingen rij, heb ik dit bereik wel nodig. Kom op het vlakke niet tekort, ben ook geen racer ;)
stuur vervangen voor Ritchey gravelstuur
Continental Terra Trail 40mm banden
Remmen zijn origineel TRP Hyro, semi-hydrolisch..

Fiets is wat zwaarder en minder comfortabel dan een moderne gravelbike, maar plezier is er niet minder om :D

Afbeelding

Afbeelding
Thunder Bart
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 16 augustus 2015, 14:49

Nu bijna een jaar geleden de carbon racefiets vervangen voor een Planet-X Tempest gravelbike, een hele goede beslissing :)

Met 700c x 35 slicks voor op de weg en het lichtere gravelwerk:

Afbeelding

Met 27,5" x 2.25 Racing Ralph / Thunder Burt voor het betere werk:

Afbeelding

Zo worden de 'saaie' lokale bossen toch weer interessant op de fiets :-q
Starling MurMur - Kona Honzo ST - Planet-X Tempest - Rose the Bruce

Rider and Photographer for mtboffcamber | www.mtboffcamber.nl
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Mjam mjam, ziet er lekker uit. En er kunnen lekker dikke sloffen op.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Vanmiddag mijn eerste rondje op de nieuwe gravelbike gedaan.

Dikke pluim ook naar Bike24. Dinsdagavond besteld en vrijdagochtend in huis :o :winkie:

Afbeelding

Afbeelding

Wat een heerlijke fiets zeg. Stukjes MTB route meegepakt, stukjes asfalt, bospaadjes, gravel en nergens het gevoel gehad dat ik tekort kwam. Elke trap is raak.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

OldSkoolBMX schreef: za 6 februari 2021, 10:44 Nee, helemaal niets.
Voor mijzelf is dat geen probleem, maar voor iemand die wil bikepacken zal het niet de eerste keuze zijn.
Gelukkig geen montagepunten, het is een cyclocrosser vermomd als gravelracer!
Heb dezelfde maar dan met Ultegra afmontage in het groen, model 2019, heerlijk sturende cyclocrosser.
Mooie bike Oldskool! :-q
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Leuk Hanjo! 'Elke trap raak' gold ook voor de trapjes bij Hoekelum? 😉
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Nee die had ik niet genomen. Vandaag weer rondje gedaan. Veel stukjes MTB route ook. Geen enkele moeite voor deze fiets (en zijn berijder :tong )
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

hanjovdberg schreef: za 20 maart 2021, 17:34 Nee die had ik niet genomen. Vandaag weer rondje gedaan. Veel stukjes MTB route ook. Geen enkele moeite voor deze fiets (en zijn berijder :tong )
Over welke mountainbike routes heb je het dan?
Welke referenties heb je verder op mountainbike 'routes'? (al dan niet binnen Nederland?)
Ik loop zelf binnen Nederland op de meest onverwachte route's tot hinderende uitersten van mij 'graveler'. Ik nijg dat hippe ding de deur uit de toen omdat het net WD-40 is. Werkt voor alles, maar veur heulemoal juist net niet.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

MTB routes rond Ede en Oosterbeek.

Mijn ervaring met MTB in NL en daarbuiten is zeg maar bovengemiddeld. 8) Ik heb zo'n 80% van de NLse routes gereden. Rijdt/reed marathons in B, D.

Ik reed samen met een maatje die op de MTB reed. Maar op de single tracks en de wat technischere delen reed ik juist ver bij hem vandaan. Nu is hij geen held op de MTB en ben ik niet een gemiddelde mtber ..

Dus wat jij daar dan aan hebt weet ik niet. Voor mij bevestigen deze eerste ritjes wat ik verwachtte; de gravelbike voldoet voor 70-80% van de NL'se MTB routes. Tuurlijk kom je dan een keertje een technisch stukje tegen waar je dan een keer de chickenrun neemt maar het geeft weer een hele andere beleving zo'n MTB route op een gravelbike. Ik vind dat juist superleuk.

Momenteel liggen er Pathfinder 38mm banden op dus daar kan nog veel meer gewonnen worden.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

In plaats van een gravelbike in "road" setup wilde ik wel eens een road "endurance" bike in (light) gravel set-up proberen.
Door wat gewissel en verkoop in de fietsstal was er ruimte voor een experimentje en stond afgelopen vrijdag een doos met een Cube Attain Pro maatje 56 erin. Gewoon basic alu disc endurance racer, full carbon vork, met Sora 2x9 en Tektro Spyre flatmount remmen.
Net een maatje kleiner als de wegfiets ( Cube Attain velgremversie) die ik net heb verkocht.
Stevige wielset met 28mm banden en ruimte voor meer.............zoveel meer dat 33mm CX banden of wat krap vallende 35mm net passen.

Met mijn ( ook vrij basic) Vision wegwielset en oud setje Conti CX Speed banden ging het gewicht maar zo een 1/2 kg naar beneden en stond ie net boven de 10kg rijklaar incl pedalen.

Intussen heb ik er de eerste 200km met afwisselend 28mm wegbanden en 35mm CX banden mee gereden en het bevalt uitstekend.
Zoals forummer Kermit ook al opmerkte: Sora schakelt gewoon erg goed. Tektro Spyre moet goed worden ingeremd en afgesteld, maar remt dan ook ruim voldoende en de ketting rammelt ook zonder clutch nergens af.

Ik heb vandaag een gravelroute van 60km bij BoZ gedaan en eigenlijk gaat dat met max 35mm eigenlijk erg lekker. Op een paardepad rammel je gewoon hard, maar je kunt toch wel erg veel aan offroad.
Je zit met 35mm waarschijnlijk net wat sneller aan de grens waarbij je liever de mtb pakt.
Aan de andere kant rijdt het op strakke paden en de weg gewoon als racefiets en stuurt het heerlijk vlot.

Wat mij betreft een erg geslaagd experiment en heerlijk rijdend "budget" fietsje voor gevarieerde routes. Veel meer heb je er eigenlijk niet voor nodig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

MonkeyRider schreef: di 23 maart 2021, 20:36 Cube Attain Pro maatje 56
Zou wel grappig zijn om die eens om en om met mijn Nuroad maatje 56 te testen. Die heeft een graad slackere balhoofdhoek, wat langere chainstays en (daardoor) een langere wielbasis. En 4mm minder bottom bracket drop. Voor de rest nagenoeg gelijk. Goede manier om een gevoel te krijgen bij die kleine verschillen tussen een endurance racer en een gravelfiets.
Plaats reactie