Gravel Spectopic: Show your gravel

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

jorian schreef: ma 7 februari 2022, 18:51 Het heeft mij de nodige uren achter de naaimachine gekost maar ben blij met het resultaat: Afbeelding
Ziet er goed uit!
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Elvis1 schreef: zo 6 februari 2022, 17:21 Sinds kort, een Canyon Grizl 7 alu, kleur grape incl wahoo bolt v2.

Komt in maart nog bij een grizl 7 suspension woman kleur Matcha, pedalen Look trail rocs.
Afbeelding
Die kleur roze in het echt is inderdaad heel gaaf. Heb hem hier een dag gehad. Maar helaas was XL veel te groot. Dus weer teruggestuurd en ivm. aanbod / keuze ineens voor een beige grail 7 al in maat L gegaan. (nog even wachten tot ergens in april.)

Nu voor tussen de reviews door een splinternieuwe knaloranje Kona Rove Al 2021 gevonden bij Kamu in Breda voor een prikkie.
Afbeelding
Afgelopen week een rondje hier in de buurt gedaan van een 60 km om alles af te stellen, stuur wat lager en pen omgedraaid. WTB banden eraf gegooid en vervangen door een paar G-One Bite Lite welke nog in de kast lagen (dus 2 draadbanden wtb riddler 37mm over voor de liefhebber). Pedalen erop van Magped, Ergon zadel en klaar.
Afbeelding
Zaterdag de 55 km van de TT in Balen gereden. Bijna geen verbindingsroutes dus het was een beetje aanpoten. De 2x8 aandrijving geeft een soort van singlespeed gevoel omdat je ofwel wat zwaarder moet trappen of meer toeren moet maken. Maar ach, daar wordt je taai van in plaats van erover te mauwen. Sta ervan te kijken dat de Shimano Claris zo soepel schakelt. Qua wielen denk ik dat deze wielset in mijn gewone fiets gaan en de Fulcrum Redzone naar de Kona verhuizen. Leuke fiets om mee te pongelen :bier:
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Oranje, altijd goed! :-q

Hier een wielwissel naar 50mm velgen toegepast, wat toch een soort van metamorfose oplevert imo:

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Deze voor een mooie prijs overjarig ergens kunnen ophalen.

2020 Merida Silex 7000.

Nog nooit een Merida gezien die ik mooi vond tot deze enkele jaren geleden uitkwam. Destijds vond ik hem te duur maar nu dus gevonden voor een hele mooie prijs. Geometry past als gegoten alleen zit er nu al een slag in de wielen dus daar moet snel wat anders in.

Tot ik deze kreeg reed ik op mijn stalen Bombtrack beyond van intussen 14 kg met rekken en alles er op en aan.
Deze Silex weegt 8.5 kg gewogen. Toch anders fietsen :D .

Afbeelding
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Tussen alle slicke bikes hier mijn Ugly Betty. Waarom? heb door de jaren heen ook diverse fraai gevormde carbon gravelaars gereden. 1 van de 'voordelen' van werken in de branche. Maar.....ik word er echt niet warm of koud meer van, het is IMO allemaal uniform en uitwisselbaar wegwerpspul met merksticker dat aan het eind van de levensduur op een vuilnisbelt belandt.

Kortom: ik heb de schuur leeggeruimd. Het laatste carbon, muv de fully, is gisteren vertrokken.

Via MP een licht (3x) gebruikte beachracer op de kop getikt en die wat getweakt naar wat feitelijk een offroad do-it-all bike is voor de Brabantse bosrondjes, graveltochtjes, de sporadische gravelrace in Duitsland en/of Belgie. Daarnaast prima voor het noodzakelijke duurwerk in de buurt nu de boerenpaden (brabants gravel...dus modder) erg heel smerig bijliggen.

Is het mooi? Nope, niet echt, maar daar kom ik later nog op terug.
Is het functioneel? Ja, dat zeker. Is verrassend licht (lichter dan mijn Kanzo Fast met carbon wielen), lekker reactief en desondanks worden de klappen van putten en wortels wat gefilterd. Ongetwijfeld zal ik op 'goed' gravel een fractie langzamer zijn, maar....dat is dan weer wat minder boeiend.

Bedoeling was om low - budget te blijven en dat is aardig gelukt. Wat is het?
Koga beachracer in maatje 58 in de lelijkste kleur die Koga bedacht heeft ;-)
Lauf Trail Racer 29 non boost (60mm),
DT Swiss m1700 29 wielen,
Thunder Burt Skinwall 2.1 tubeless (had ik nog nieuw liggen, als ze op zijn komen er zwarte op)
SRAM GX 1x11 met 38t voor en 11-36 achter,
TRP Spyre remmerij,
Suntour NCX verende pen (lag er ook nog en werkt eigenlijk heerlijk op slecht wegdek)
extra wielset (de originele) met 29x2.25 maxxis Rekon/Rekon Race als de Burts het laten afweten in het West Brabantse land. Er kan een 2.5 mtb band in frame en vork, dus kan nog opschalen indien nodig :lol:

Afbeelding
Afbeelding

(top tube tasje is inmiddels verwijderd, maar had wat extra ruimte nodig op de dag vd foto)
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4072
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Misschien niet mooi, maar wel leuk :-q kun je inderdaad alles mee in de lage-landen. Lichter dan je full-carbon Kanzo verbaast me wel ?? Was die relatief zo zwaar?
Hoe schakel je die GX ? met Rival?
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

MonkeyRider schreef: ma 21 februari 2022, 17:47 Misschien niet mooi, maar wel leuk :-q kun je inderdaad alles mee in de lage-landen. Lichter dan je full-carbon Kanzo verbaast me wel ?? Was die relatief zo zwaar?
Hoe schakel je die GX ? met Rival?
Ridley is geen lichtgewicht. Frame vd koga is lichter. Idd Rival shifters
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik vind die kleur wel meevallen, maar da's persoonlijk natuurlijk :)
Zonder blauwe tape, de drukke letters op de velgen en tanwall bandjes ziet hij er al een stuk strakker uit denk ik. Alleen die Lauf, tsja... ik kan me voorstellen dat die heel goed voldoet voor je doel maar zo'n vork haalt helaas de looks van elke fiets onderuit imo.

Maar ik begrijp dat deze fiets niet voor de looks opgebouwd is dus dan is ook een Lauf erin hangen prima ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik heb ook eens zo'n beachracer gehad van Koga maar die frames zijn inderdaad opvallend licht.

Hij is leuk.

Van mij hoeft ook alles niet matchy matchy en high end hoor.

Ik heb me nooit gewaagd aan een Lauf door al die scheurende bladveren durfde ik het niet meer aan maar vind hem wel tof.

Veel mooie km'ers gewenst.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Da's een aparte fiets, leuk samengesteld!

Zelf na 1000km bikepacking met Lauf Boost vork geconcludeerd dat ik er daar geen vrienden mee word, terwijl ik best een aantal mensen ken die er wel blij van worden. Boost versus non-boost schijnt ook nog wel wat te schelen, al heb ik met een non-Boost Lauf zelf nog nooit gereden.

En optisch blijft het natuurlijk wel voor een hoop gesprekken zorgen onderweg ;)
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Fourteen schreef: di 22 februari 2022, 09:22 Da's een aparte fiets, leuk samengesteld!

Zelf na 1000km bikepacking met Lauf Boost vork geconcludeerd dat ik er daar geen vrienden mee word, terwijl ik best een aantal mensen ken die er wel blij van worden. Boost versus non-boost schijnt ook nog wel wat te schelen, al heb ik met een non-Boost Lauf zelf nog nooit gereden.

En optisch blijft het natuurlijk wel voor een hoop gesprekken zorgen onderweg ;)
Pas 1 ritje met een Lauf gedaan. Moet zeggen dat het me niet tegenviel. Maar...bij twijfel ligt er altijd nog de originele Koga vork. Kan me voorstellen dat het enigszins indirecte gevoel bij stevig aanzetten kan gaan irriteren. We gaan het zien. Apparaat gaat uit elkaar zo gauw het weer ietsjes verbeterd en de temperatuur wat hoger wordt voor een kleine esthetische make-over. P
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Jannijm
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 6 februari 2021, 09:22
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR 2021

Inmiddels rij ik weer een aantal seizoenen op zowel racefiets als mountainbike. Vanaf vorig jaar kreeg ik van wat fietsmaatjes steeds vaker de opmerking wanneer ik eens met gravelen zou beginnen, want "dat is echt wat voor jou!"... Ik zag in het begin echt niet wat daar nou zo leuk aan zou kunnen zijn, dus heb me er nooit echt in verdiept. Tot in het naseizoen van 2021 een aantal ritten door mijn club werden georganiseerd die alleen geschikt waren voor gravelbikes. Ik heb toen de ritten meegereden op mijn oude winterfiets, wat gelukkig prima ging, maar ben toch eens gaan neuzen naar een geschikte gravelbike. Ik wilde eigenlijk een vervanger voor mijn oude winterfiets, dus een nieuwe winterfiets die ook geschikt was voor gravelritten. Deze fiets moest betaalbaar zijn, want ook op gepekelde wegen moet ik zonder rotgevoel op pad kunnen.

Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een Giant Revolt 0, een aluminium gravelbike die met een fatsoenlijke GRX-groep is uitgerust (met uitzondering van crankset). inmiddels heb ik hier de eerste ritten mee gemaakt en ben superenthousiast geraakt over het gravelbiken. Het gaat minder snel dan de racefiets en is minder technisch dan mountainbiken. Je hebt veel beter de mogelijkheid om te genieten van de natuur waar je doorheen fietst. Ik vind het echt heerlijk en denk hiermee een goede nieuwe afwisseling te hebben gevonden voor het wielrennen en mountainbiken.

Hier een foto van de fiets tijdens een van mijn ritten:

Afbeelding
Kona Hei Hei CR / Giant Revolt 0
Elvis1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 5 september 2005, 11:42

In navolging van de grizl 7 grape is nu geleverd de grizl 7 suspension dames uitvoering.
Die rockshox is toch echt wel luxe hoor.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Evanix
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: wo 12 augustus 2009, 18:21

Elvis1 schreef: vr 25 februari 2022, 19:17 In navolging van de grizl 7 grape is nu geleverd de grizl 7 suspension dames uitvoering.
Die rockshox is toch echt wel luxe hoor.


Afbeelding
Schitterende fiets :-q
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4072
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Elvis1 schreef: vr 25 februari 2022, 19:17 In navolging van de grizl 7 grape is nu geleverd de grizl 7 suspension dames uitvoering.
Die rockshox is toch echt wel luxe hoor.


Afbeelding
Mooie fiets inderdaad. Ik ben wel heel benieuwd naar de rockshox ervaringen? Is die het gewicht/geld waard in de praktijk?
Plaats reactie