Gravel Spectopic: Show your gravel

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Supermatt
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:27

maverick76 schreef: zo 27 juni 2021, 17:39
Afbeelding
Heel tof! Een perfect kandidaat voor een 'limp dick' stuurpen:
https://velo-orange.com/collections/ste ... cigne-stem
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Die heb ik volgens mij nog ergens liggen. :o
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
hoodoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: do 8 november 2007, 16:27
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei, Evil Offering, Canyon Grizl, Scott Addict

Afbeelding

Dinsdagavond besteld, donderdag geleverd, zaterdag en zondag uitgelaten in Groesbeek en het Reichswald.
Canyon Grizl CF SL 7
Pittige route, dankbaar voor de standaard G-one bites in 45 mm, waren nodig :-)
De fiest kan meer aan dan mij conditie

Iemand nog interesse in mijn oude Van Rysel carbon gravelracer ???????, maatje L
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Edlisjas
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 11 juli 2008, 21:21
Mijn mountainbike: Canyon Exceed pro race 9.9 Lauf, Cannondale Beast of the East 1, Niner RLT9 steel, Sram Force.

Na enige tijd met een, naar optimale woon-werkomstandigheden, omgebouwde cannondale slate gereden te hebben nu het gravelrijden herontdekt en me deze Superior X-road comp carbon cadeau gedaan.

Me like…nooit gedacht dat 30 mm banden op 3 bar en tubeless setup zoveel comfort kunnen geven.

Wat ik, naast de offroad capaciteiten, vooral weet te waarderen is de prima afmontage (GRX-groep, DT-Swiss wielen, carbonnen vork en frame) zijn de volledig (toch voor 95%) weggewerkte kabels.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Edlisjas
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 11 juli 2008, 21:21
Mijn mountainbike: Canyon Exceed pro race 9.9 Lauf, Cannondale Beast of the East 1, Niner RLT9 steel, Sram Force.

hoodoo schreef: ma 12 juli 2021, 13:18

Dinsdagavond besteld, donderdag geleverd, zaterdag en zondag uitgelaten in Groesbeek en het Reichswald.
Canyon Grizl CF SL 7
Pittige route, dankbaar voor de standaard G-one bites in 45 mm, waren nodig :-)
De fiest kan meer aan dan mij conditie

Iemand nog interesse in mijn oude Van Rysel carbon gravelracer ???????, maatje L
Deze stond ook op mijn wishlist maar wegens niet voorradig in mijn maat en relatief lange levertermijn is het deze hier boven geworden.
Gebruikersavatar
Evanix
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: wo 12 augustus 2009, 18:21

Mijn nieuwe aanwinst.: Kona Sutra SE AL 2021

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Valt eigenlijk onder de categorie reisfiets, maar opmerkelijk dat deze wel mét spatborden maar zonder bagagedrager wordt geleverd.
De afmontage is een combi van Deore en Sora. Ik was al maanden aan het zoeken naar een betaalbare en vooral leverbare gravelbike. Hoe langer ik er over na ging denken, hoe dichter ik in de buurt kwam van mijn carbonne racer, dus licht en snel viel af want dat heb ik al. Vervolgens de toepassing gefocust op ultralight kramperen :lol: en comfortabel gravel fietsen, oa. in Zweden. De afgelopen jaren mijn camping spul compleet verzameld en alles past perfect in de Red waterproof zijtassen, dus bikepacking valt af, want waarom extra frametassen kopen.
Als je dan ongeveer weet wat je wilt, dan speelt budget een belangrijke rol en of het überhaupt leverbaar is, want door het build-back-better verhaal is er schaarste ontstaan :bier:

De Kona was nergens voorradig, maar opeens was er 1 fiets in de hele EU op voorraad precies in mijn maat bij onze Oosterburen :-q
Gelijk in het winkelwagentje gedaan en wachten, na een dag of tien stond de expediteur op de stoep. De fiets was subliem ingepakt, niet eens een krasje op de kartonnendoos en zo blij als een klein kind :D

Het plan van de fietsvakantie blijft, dus een drager monteren en de zijtassen erop en wellicht een klein frametasje op de bovenbuis (zijn niet zo duur) voor de energiereepjes / gelletjes / powerbank,kabeltjes...
Maar ik zit zo lekker op deze fiets en heb al een paar tochtjes gemaakt, dus zou het ook leuk vinden om er ook wat trainingsritjes mee te maken. Voor die toepassing zoek ik naar de juiste wielset en gravelbanden, maar vind dit een hoofdbreker.

Op de site bicycle rolling resistance (fijn dat mensen de moeite hebben genomen om de bandjes te testen) kwam ik tot de conclusie dat nopjes / licht / lage rolweerstand ideaal zou zijn, echter gaat dat weer ten koste van de levensduur (slijten snel volgens de reviews op joetjoep. De ondergrond waar ik op ga rijden is mij bekend, harde zandwegen met stenen erop, oftewel gravelwegen. Zowel met de hardtail, de fully als met de fatbike bereden, ook op hoge snelheid (50 km/uur de heuvel af...(heb met de Gopro leuke opnames gemaakt met muziek eronder) dus zou niet met een slick kunnen rijden op dat terrein, zelfs met de mtb banden glij ik soms weg. Alleen met de fatbike (Jumbo Jim's) ben ik onbevreesd. Daarom lijkt de Continental Terra Speed TR de juiste keuze, maar toch voorzichtigheid geboden in de bochten.

Een lichtere wielset lijkt me ook niet verkeerd, de fiets weegt 12,4 kg en de wielen hebben een groot aandeel hieraan. Deze zijn bomproof gebouwd om berijder en bepakking veilig en zonder spaakbreuk de wereld rond te brengen.

Deze wielset lijkt me wel wat: https://www.bike-components.de/en/bc-ba ... et-p83671/., echter wederom niet de lichtste maar wel velgen van DT Swiss (heb de P1800 Spline onder mijn racefiets en deze bevallen uitstekend): het betreft de BC basic Gravel GRX Center Lock Disc DT Swiss G 540 28" Wheelset bij Bike Components.

Suggesties / opmerkingen welkom :-D
gordon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 13 februari 2006, 12:17
Mijn mountainbike: Hapert

Blijf het gaaf vinden die Kona's!

Let er bij de wielset wel op dat jij QR hebt en geen steekassen, dus of andere naven of adapters nodig bij bovengenoemd setje.
Gebruikersavatar
Evanix
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: wo 12 augustus 2009, 18:21

gordon schreef: wo 21 juli 2021, 08:46 Blijf het gaaf vinden die Kona's!

Let er bij de wielset wel op dat jij QR hebt en geen steekassen, dus of andere naven of adapters nodig bij bovengenoemd setje.
Zou deze wielset een betere optie zijn ? Zelfde prijsrange, qr, lager gewicht en de mogelijkheid voor montage bredere banden: https://www.bakkerracingproducts.nl/ful ... t-afs.html
vrije rijder
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: zo 14 december 2008, 21:46
Mijn mountainbike: /Ghost RT 5900 actinum / Cube AMS 100 K24/Canyon Nerve AL 29er/Orbea Terra M30

afgelopen week mijn nieuwe gravelbike op gehaald bij John Betsema (vader van Denise)(de veldrijdster) in oudeschild.
ik mocht vorige week op zijn gravelbike een proefrondje, en ik was gelijk verkocht! :-q
hij had er nog één in de showroom staan in mijn maat, en deze kleurstelling vind ik ook erg mooi.
Gelijk maar wat sfeerplaatjes van ons mooie eiland Texel :D
Orbea Terra M30
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
TEXEL het Ibiza van het noorden!
there's evil in the air and thunder in the sky
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Evanix schreef: wo 21 juli 2021, 09:10
gordon schreef: wo 21 juli 2021, 08:46 Blijf het gaaf vinden die Kona's!

Let er bij de wielset wel op dat jij QR hebt en geen steekassen, dus of andere naven of adapters nodig bij bovengenoemd setje.
Zou deze wielset een betere optie zijn ? Zelfde prijsrange, qr, lager gewicht en de mogelijkheid voor montage bredere banden: https://www.bakkerracingproducts.nl/ful ... t-afs.html
Als je met bagage gaat rijden (uiteraard afhankelijk van het gewicht) zou ik niet de lichtste wielen nemen (de link doet het overigens niet meer). Met name weinig spaken is dan een minder goed idee.

Overigens, die standaard wielsets zijn soms wel stevig gebouwd maar niet erg goed kan ik uit ervaring vertellen :)
Mijn Vitus gravelbike kwam met een wielset met Alex naven (die maken best een goede indruk), 32 plain spaken en WTB i23 velgen, 650b. Ik heb recentelijk zelf een wielset gebouwd voor die fiets dus ik kon de boel nu eens zonder banden e.d. wegen.

Het voorwiel weegt incl. tubeless tape 903 gram. Het nieuwe wiel weegt 740 gram. Zit vooral in de velg, heeft ook 28 butted spaken tegen de 32 plain van de oude set.
Maar ik heb het oude wiel ook eens in de wielrichter gehangen en de spaakspanning gemeten. De afwijking tussen de strakste en de minst strakke spaak aan dezelfde kant is 20%! :o Het wiel is wel netjes recht.

Dat geeft niet snel problemen in mijn huidige gebruik, ik weeg 70kg en rijd alleen verhard en makkelijke paden en de componenten zijn overbuilt.
Maar ga je zulke wielen in een fiets met bagage gebruiken en je weegt zelf misschien ook 85~90kg is de kans op problemen aanzienlijk. Terwijl de componenten op zich goed/stevig genoeg zijn. Dus een keer na laten kijken en wellicht bij stellen kan geen kwaad, zeker niet als je ermee op vakantie wilt. Altijd balen als materiaalpech roet in het vakantie-eten gooit ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Evanix schreef: di 20 juli 2021, 17:15 Mijn nieuwe aanwinst.: Kona Sutra SE AL 2021
Heel fraai! :)

Hoe schakelt het met die barend-shifters? Wel een handige manier (de enige betaalbare?) om een MTB-groep met dropbar te combineren.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Gebruikersavatar
Evanix
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: wo 12 augustus 2009, 18:21

Dat schakelt prima en went snel. Retro / old skool, tenminste zo voelt dat, net als mijn eerste racefiets met frame shifters. De Kona Sutra is als je kwa opbouw bekijkt een combi tussen een mtb, een gravelbike en een reisfiets.

Het betrof Fulcrum Racing 7 DB.
Bedankt voor de tip.
Laatst gewijzigd door Evanix op zo 1 augustus 2021, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Haje74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 oktober 2020, 08:46
Mijn mountainbike: 2012 Giant Grevel 2

Hallo allemaal,

Hierbij wil ik ook jullie als Gravel-community graag mijn (nieuwe) fiets showen. Het is mijn eerste zelfbouw project:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Afbeelding

https://m.pinkbike.com/photo/21035166/

Hier is de link naar mijn andere post in het show your stuff gedeelte:

viewtopic.php?f=14&t=151620

Ik ben benieuwd of het jullie kan bekoren :wink:

Haje
Laatst gewijzigd door Haje74 op zo 1 augustus 2021, 20:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Evanix
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: wo 12 augustus 2009, 18:21

Mooie fiets.

Wat was je kwijt voor het poedercoaten ?
Haje74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 oktober 2020, 08:46
Mijn mountainbike: 2012 Giant Grevel 2

Evanix schreef: zo 1 augustus 2021, 09:29 Mooie fiets.

Wat was je kwijt voor het poedercoaten ?
Bedankt!

Ik heb er uiteindelijk €190,- voor betaald, dat is inclusief chemisch reinigen, doppen, parelstralen, primer, kleurlak, transparante lak en dus totaal 4 × in de oven. De kleur was niet op voorraad, dus die moest ook besteld.

Ik heb uitvoerig overlegd met de coater over hoe en wat ik wilde, en hij heeft het tot de letter zo uitgevoerd.
Zeer tevreden over het contact, en de vakkundigheid waarmee het werk is aangepakt. Ik werd op de hoogte gehouden over de voortgang en ik had het frame binnen een week weer terug.
Plaats reactie