Gravel Spectopic: Show your gravel

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
CrispyMule
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 30 augustus 2009, 21:24
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 7.9

Nice, mijn Cube komt als het goed is morgen binnen :-D
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

Sinds een paar maanden hobbel ik op deze Trek Domane SL6 rond op de vele gravelpaden van het Goois natuurreservaat en de Utrechtse heuvelrug. Ik zocht een fiets die meer aan de racefiets kant van het gravel spectrum zit dan aan de mountainbike kant ( anders pak ik de mtb wel). Met de isospeed en plaats voor 38mm banden comfortabel als de ondergrond wat rauwer wordt en toch snel over asfalt.

Helemaal standaard , alleen de wielen vervangen door een set van newmen.

De eerste tasjes zijn er ook al voor wat tripjes in het voorjaar om meer ervaring op te doen met bikepacking. Uiteindelijk doel is geheel zelfvoorzienend een tour de Mont Blanc te doen ( wel op de mountainbike uiteraard)



Afbeelding

Afbeelding
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Wel een erg mooie Domane :-q
Passen er ook ruim 40mm banden in denk je?
Ik vraag me af of je iets zou missen tov bv een Checkpoint offroad? Wat is jouw ervaring?
tkmp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 18 januari 2015, 15:20

yves schreef: ma 1 februari 2021, 18:35 Sinds een paar maanden hobbel ik op deze Trek Domane SL6 rond....
Lekkere bike hoor, inderdaad meer koers dan crosser.
wist dat je op deze bike een normale spatborden kunt monteren, er zitten oogjes op t frame.
Dit type gaat de lak aantasten, i ve been there.
Ik had ook iets netters verwacht van de ortlieb tas, deze lijkt nog al te bungelen. Daar lijkt me een burra burra type iets meer soliede.
Lekker dat rood, bij het zien van deze foto mis ik mijn rode koerfietsje van de afgelopen jaren. Snif snif
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

MonkeyRider schreef: di 2 februari 2021, 01:03 Wel een erg mooie Domane :-q
Passen er ook ruim 40mm banden in denk je?
Ik vraag me af of je iets zou missen tov bv een Checkpoint offroad? Wat is jouw ervaring?

dank je..
meer dan 40mm wordt wel krap. ik rij er ook geregeld off road mee en dat gaat prima. Ik vind hem vooral sterk op van die lange karrensporen en grove landwegen. Voor deze had ik een giant TCX carbon ( echt een CX fiets) met dezelfde banden en wielen, en dat was een stuk Spartaanse. ik denk dat het in rijden elkaar niet zoveel ontloopt met de checkpoint. Checkpoint ( heb er ook lang naar zitten kijken) heeft wel weer wat meer bevestigingspunten voor van alles en nog wat en kan singlespeed .
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

tkmp schreef: di 2 februari 2021, 07:30
yves schreef: ma 1 februari 2021, 18:35 Sinds een paar maanden hobbel ik op deze Trek Domane SL6 rond....
Lekkere bike hoor, inderdaad meer koers dan crosser.
wist dat je op deze bike een normale spatborden kunt monteren, er zitten oogjes op t frame.
Dit type gaat de lak aantasten, i ve been there.
Ik had ook iets netters verwacht van de ortlieb tas, deze lijkt nog al te bungelen. Daar lijkt me een burra burra type iets meer soliede.
Lekker dat rood, bij het zien van deze foto mis ik mijn rode koerfietsje van de afgelopen jaren. Snif snif
Klopt die oogjes hadden ook gekund , deze waren snel leverbaar ( en was echt klaar met natte gravel in mijn nek..man man wat kun je smerig worden op gravelpaden) en heb het afgeplakt dus we gaan het zien.

Ik snap wat je bedoelt, op de foto ziet het er een beetje moeilijk uit. Ligt vooral aan mij, had hem niet netjes gemonteerd en hij is leeg . Nu zit ie goed en ook als het echt flink hobbelt dan geeft ie geen enkele beweging. Maar het blijft een zak , dus als er niet veel inzit oogt het wat rommelig.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

MonkeyRider schreef: di 2 februari 2021, 01:03 Wel een erg mooie Domane :-q
Passen er ook ruim 40mm banden in denk je?
Ik vraag me af of je iets zou missen tov bv een Checkpoint offroad? Wat is jouw ervaring?
40mm past,
Domane is op gravel een prettiger bike dan de checkpoint. Je 'mist' de clearance voor banden boven de 40mm en je mist oogjes voor extra bidons/tasjes/etc. Checkpoint is ook alweer bijna 5jr oud. geen slechte bike, maar Domane is beter.

Op allebei heel, heel, heel veel km's gemaakt, zowel op de weg, als op gravel, als op buitenlands gravel.

Domane SL5 custom gravel (oa Dirty Kanzelled 250km en Ltd gravelraid)
Domane SLR7 Endurance pro road,
Checkpoint SLR7 AXS (alles wat er toen nog in Limboland georganiseerd werd + Ltd gravelraid)
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Kleine update van de mijne...

Afbeelding

Stiekem rijdt ik er best veel op de laatste tijd. Spatborden weer gemonteerd en die zijn erg fijn (met dank aan MonkeyRider want ze passen echt perfect). Ik heb een setje G-ones gemonteerd en die bevallen goed, op de marathons rolde ik ook lekker maar een beetje zijdelingse grip is toch wel prettig en zodra ergens de tekst 'allround' op staat moet ik het natuurlijk hebben...

Ook hier een tasje, gewoon van de Decatlon en vooral erg praktisch met pompje, bandje, wat te knabbelen en meer van zulks. Heel toevallig heb ik net als Yves ook weer wat plannen met tasjes en bagage maar daarover later meer ;)
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@George
Leuk dat ie bevalt :-q weinig aan veranderd zie ik, behalve bandjes.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Klopt, hij is gewoon goed zoals hij is. Ik kijk wel eens met een schuin oog naar andere opties maar het is gewoon een prima allrounder dus...
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Har77 schreef: di 2 februari 2021, 10:39
MonkeyRider schreef: di 2 februari 2021, 01:03 Wel een erg mooie Domane :-q
Passen er ook ruim 40mm banden in denk je?
Ik vraag me af of je iets zou missen tov bv een Checkpoint offroad? Wat is jouw ervaring?
40mm past,
Domane is op gravel een prettiger bike dan de checkpoint. Je 'mist' de clearance voor banden boven de 40mm en je mist oogjes voor extra bidons/tasjes/etc. Checkpoint is ook alweer bijna 5jr oud. geen slechte bike, maar Domane is beter.

Op allebei heel, heel, heel veel km's gemaakt, zowel op de weg, als op gravel, als op buitenlands gravel.

Domane SL5 custom gravel (oa Dirty Kanzelled 250km en Ltd gravelraid)
Domane SLR7 Endurance pro road,
Checkpoint SLR7 AXS (alles wat er toen nog in Limboland georganiseerd werd + Ltd gravelraid)
Wat denk jij van de 2021 alu versie? Al5 vs Sl5 scheelt maar liefst 1100€ (alu overige specs gelijk, 350gr zwaarder)
NB ik heb ooit de velgremversies van Domane ALR4 (isospeed achter) en SL5 (isospeed v&a) gehad en vond het verschil niet spectaculair.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

MonkeyRider schreef: di 2 februari 2021, 14:27
Har77 schreef: di 2 februari 2021, 10:39

40mm past,
Domane is op gravel een prettiger bike dan de checkpoint. Je 'mist' de clearance voor banden boven de 40mm en je mist oogjes voor extra bidons/tasjes/etc. Checkpoint is ook alweer bijna 5jr oud. geen slechte bike, maar Domane is beter.

Op allebei heel, heel, heel veel km's gemaakt, zowel op de weg, als op gravel, als op buitenlands gravel.

Domane SL5 custom gravel (oa Dirty Kanzelled 250km en Ltd gravelraid)
Domane SLR7 Endurance pro road,
Checkpoint SLR7 AXS (alles wat er toen nog in Limboland georganiseerd werd + Ltd gravelraid)
Wat denk jij van de 2021 alu versie? Al5 vs Sl5 scheelt maar liefst 1100€ (alu overige specs gelijk, 350gr zwaarder)
NB ik heb ooit de velgremversies van Domane ALR4 (isospeed achter) en SL5 (isospeed v&a) gehad en vond het verschil niet spectaculair.
De alu is een standaard alu frame. Ja, leuk ge-hydroformed, maar is en blijft simpel alu. Dus: hard. Binnen Trek portfolio zou ik bij een alu fiets toch gaan voor emonda alr 2020/21. Is wat lichter/lijkt wat reactiever. Reach is ietsjes langer, stack 15mm lager. Gaat alleen max 28mm in.
De carbon versie van de Domane is echt wel de betere bike voor langere ritten tot NL-gravel-light. De 'complience' van dat carbon frame is stukken beter dan die van de alu fietsen. Verschil merk je wel, maar alleen als je ze na elkaar rijdt. Van een SL stap je wat minder gebroken af na een ritje in Vlaanderen. Of dat verschil merkbaar is als jij rond Zevenbergschenhoek in de polder rijdt weet ik niet, op de kasseien van Langeweg merk je het dan weer wel :wink:


geo is exact gelijk, dus daarin geen verschil. Je moet jezelf afvragen wat de portemonee wil. In beide gevallen zijn de wielen matig (zwaar), dus tel een fatsoenlijk setje ook nog maar mee in de budgettering. Overigens heeft de alu wel de nokjes/bevestigingspunten voor extra toeters en bellen, dus als het inzetbereik breder moet zijn dan alleen wegritten is dat ook een overweging.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@Har
Ik heb al paar jaar een Emonda Alr4 pre-disc model met 28mm (past ook in velgrem versie) Heerlijk fietsje!..en eigenlijk redelijk comfortabel met niet te hoge bandendruk. Daarna de Domane alr4 en vervolgens SL5 gehad, maar eigenlijk had ik daar niet echt de "klik" mee. ( was ook wat kort in 58 voor mijn 185 vond ik) . Sl5 nog met setje alu Zipp Service Couse gereden en 28mm, maar uiteindelijk toch weer verkocht. Ik heb er nu een carbon Cube Attain GTC bij en die bevalt me wel erg goed. Lijkt wat meer op Emonda in stuurgedrag, maar wel merkbaar comfortabeler op de lange afstanden, maar ik pak nog steeds ook graag de Emonda......wel allemaal velgremmen, dus 28mm max en geen "gravel" . Ik zou overigens de Attain disc met ruimte voor 40mm als die zou bestaan blind bestellen, rijdt nu al heerlijk op bospaden en klinkers met 28mm.

Op zich zou ik wel in de markt zijn voor een fijne disc road/gravel bike, maar dan zou die misschien nog meer richting Emonda dan Domane moeten gaan.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

MonkeyRider schreef: di 2 februari 2021, 18:38
Op zich zou ik wel in de markt zijn voor een fijne disc road/gravel bike, maar dan zou die misschien nog meer richting Emonda dan Domane moeten gaan.
Kanzo Fast of Speed in L heeft nagenoeg dezelfde reach. Stack is anderhalve cm hoger.
Same goes for Checkpoint: reach gelijk, stack wat hoger.

Allemaal bikes die ook op de weg prima tot hub recht komen.

Op een Fast in L kun je bij mij even proefzitten. Lokaal nog te koop ook bij een welbekende dozenschuiver.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
OldSkoolBMX
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 10:40
Mijn mountainbike: GT Helion

Omdat ik tot en met november niet mag mountainbiken dacht ik": 'zou gravel iets kunnen zijn als alternatief? Daarom zondag de wegracer gepakt en wat onverharde wegen opgezocht. Hier in Brabant betekent dat helaas modder i.p.v. gravel.

Afbeelding

In de GT passen maximaal 25mm bandjes. Sram Red remmen zijn ook niet ideaal voor deze omstandigheden.

Afbeelding

Daarom zondag een Scott Addict Gravel 20 besteld. Zojuist ontvangen zodat ik hem nog net voor het weekend kan uitproberen.

Afbeelding
Plaats reactie