Gravel Spectopic: Show your gravel

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Wel een leuk idee inderdaad. Zat jij niet ergens in de buurt van west-Brabant?
Frank Z
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 21:58

Gravellimbo schreef: wo 24 februari 2021, 10:31 ...Aangezien ik in Zuid-Limburg woon en graag off-road beklimmingen rij, heb ik dit bereik wel nodig. Kom op het vlakke niet tekort, ben ook geen racer ;)...

Afbeelding

Afbeelding
Welkom! Ik woon ook in ZL, waar heb je de foto's genomen?
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

MonkeyRider schreef: wo 24 maart 2021, 00:58 Wel een leuk idee inderdaad. Zat jij niet ergens in de buurt van west-Brabant?
Nope, zuidkant Veluwe.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

klaast schreef: wo 24 maart 2021, 22:44
MonkeyRider schreef: wo 24 maart 2021, 00:58 Wel een leuk idee inderdaad. Zat jij niet ergens in de buurt van west-Brabant?
Nope, zuidkant Veluwe.
Mooi gebied om te gravellen :-q misschien leuk om op de Veluwe ooit eens een gravelride organiseren als Corona het toe laat.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

MonkeyRider schreef: wo 24 maart 2021, 23:14
klaast schreef: wo 24 maart 2021, 22:44
Nope, zuidkant Veluwe.
Mooi gebied om te gravellen :-q misschien leuk om op de Veluwe ooit eens een gravelride organiseren als Corona het toe laat.
Goed idee!
Raoul86
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 18 januari 2012, 10:54
Mijn mountainbike: Kona Honzo (steel keeps it real)/Scott Genius 940

Sinds juni 2020 een gravelbike in de stal staan. De Trek Checkpoint ALR5. De fiets was in eerste instantie niet mijn eerste keus, maar er was erg weinig beschikbaar aan voorraad, dus toch deze geprobeerd. Ben er direct mee weggefietst :winkie:

De fiets vervangt mijn cyclocrosser, die erg lekker was om keihard een uurtje te crossen, maar als het langer duurde vooral voor rugpijn zorgde.

Wel al enkele upgrades gedaan (kon het niet laten):
- Standaard bandjes vervangen voor Schwalbe G-One Allround (tubeless);
- Stuurpen ingekort;
- Andere zadelpen;
- Nieuwe wielen;
- Ander zadel.

Heerlijke fiets voor ritjes over praktisch alles. Vooral het stuurgedrag is goed, mede door de korte stuurpen is het een lekker scherp fietsje geworden.

Afbeelding
Op vakantie

Afbeelding
In de avondsetup (voor de race tegen de avondklok :D )
Gravellimbo
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 24 februari 2021, 09:22

Frank Z schreef: wo 24 maart 2021, 16:18
Gravellimbo schreef: wo 24 februari 2021, 10:31 ...Aangezien ik in Zuid-Limburg woon en graag off-road beklimmingen rij, heb ik dit bereik wel nodig. Kom op het vlakke niet tekort, ben ook geen racer ;)...

Afbeelding

Afbeelding
Welkom! Ik woon ook in ZL, waar heb je de foto's genomen?
Hoi Frank ,

Deze foto's heb ik gemaakt in omgeving Eys-Wijlre. Om precies te zijn in de afdaling van de Biesbergerweg. Deze zit in omgekeerde richting ook in de mtb route Mechelen. Halverwege ga je over de spoorlijn van het miljoenenlijntje.

gr
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Na een tijdje gereden te hebben op 35mm G-ones (die ik best capabel vond) ben ik mede dankzij Pat nog wat meer richting mtb geschoven. Ik heb de stuurpen omgekeerd voor een wat hogere zit en meer controle en heb 45mm WTB riddlers gemonteerd.

Afbeelding

Mij bevalt het wel maar ik heb pas één echte rit gemaakt dus ik ben benieuwd hoe dit in alle opzichten gaat bevallen. Het staat in ieder geval wel dik en er is nog best wat ruimte over, ik denk dat 2.0 mtb banden ook wel gaan passen in dit frame...
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik begreep al niet waarom je die originele 45mm Riddlers er af gooide? ( of waren ze echt kapot?) . Het is echt een lekker offroad-fietsje met dikke sloffen :-q
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Nee hoor, daar is niets mis mee behalve dat het geen vouwbandjes zijn en wat aan de zware kant. Ik heb de fiets eerst vooral als 'racefiets +' ingezet. Op de weg dus met af en toe een zijpaadje en dat ging prima op een setje marathon semi-slicks die ik nog had liggen, dat rolde lekker maar ik mistte wat zijdelingse grip. Toen kwam er een set G-ones op waar ik erg nieuwsgierig naar was, misschien dat dit uiteindelijk de beste allrounders blijken te zijn. Omdat ik steeds meer en ruiger onverhard ging rijden nu deze, dat had ook met de originele gekund maar ik ben zo'n snob die liever met vouwbanden (en tubeless) rijdt en bovendien heb ik een grondige hekel aan skinwalls :winkie:

De spatborden zijn wel top, die zijn er net pas weer af en gaan er subiet weer op als het weer minder is :-q

Om on-topic te blijven, dit was de setup afgelopen winter:

Afbeelding
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Afbeelding

Vandaag mijn eerste serieuze rit gedaan met mijn nieuwste aanwinst: 2021 Trek Domane AL3 disc. "Budget" model dat ik afgelopen zaterdag nog ergens in mijn maat heb opgehaald.
Feitelijk een "endurance racer" geen "gravelbike" vlgs Trek.....maar meer dan geschikt voor heeeeel veel gravelroutes die je hier kunt tegenkomen.
70km over asfalt, bospaden, grind, zand, klinkers en kasseien en ik kom niks te kort.
Lekker comfortabel ( maar wel vrij zwaar) frame, standaard met Sora en Tektro (werkt perfect) standaard wielset vervangen door 1900gr Vision wielset met soepele Challenge Gravelgrinder 33mm banden (vallen met 36-37mm stuk breder) en 12-25 cassette ipv 11-32 ( lekker kleine stapjes)
NB: G-one 40 past evt ook als max, maar dit rijdt lekkerder.
Mooi compromis tussen racefiets en gravelbike. Het is na een Domane AL4 en Sl5 die niet zo goed bevielen, mijn derde Domane ( eerste disc versie) en deze is met 28-38mm banden wel heel goed inzetbaar als all-roader/gravelbike.
Weegt in getoonde uitvoering nu compleet rijklaar rond 10.5 kg . Daar kan nog wel een 1/2 kg van af met lichtere groepset en wielen, maar is voorlopig goed genoeg.

Eerst maar eens erg veel mee rijden :bier:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mijn gravelracer heb ik recentelijk (vandaag... :D ) behoorlijk aangepakt.
Ik ben bezig enige wielbouw-skills op te bouwen en combineer dat met het feit dat ik maar niet echt heel enthousiast kon worden over de looks van mijn Rolf wielen en dan is het resultaat natuurlijk dat je aan andere wielen gaat denken...

Smaken verschillen, maar ik word altijd wel warm van wat hogere velgen. Wil je dan ook nog een wat breedte èn ze een beetje beperkt houden qua gewicht ontkom je niet aan carbon. Maar daar hangt weer een prijskaartje aan, en ik wil best wat uitgeven voor mooie wieltjes maar geen bedrag dat in de buurt van de vier cijfers voor de komma uitkomt.
Toen kwamen er ineens een paar Shimano RS770 naven voor een dumpprijs voorbij, dus die maar gekocht. Zou ik ze onverhoopt niet gebruiken konden ze desnoods zo met wat winst op MP ;-)

Maar da's niet gebeurd, er zijn een paar mooie carbon velgen uit China gekomen (Nextie), en die heb ik met wat niet te lompe spaken (Sapim D-Light) en met messing nippels aan de velgen geknoopt. Niet ultralicht, maar ook zeker niet zwaar en met meer dan genoeg reserves voor mijn gebruik.

Anyway, plaatje bij het praatje. Ik ben blij met de looks.
De razende bijenzwerm tijdens coasten met de Rolf naaf (= White Industries) ben ik helaas kwijt, deze naaf is Shimano-stil :D

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Na lang wachten kwam begin van de maand m'n Veloheld frame binnen. Opbouwen duurde even omdat ik toch wat onderdeeltjes miste, maar inmiddels is hij nagenoeg rijklaar. Nog even een paar nieuwe remblokjes en bleeden en dan kan ik het bos in. Ben erg benieuwd hoe dit stalen ros rijdt!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Heel mooi, veel plezier ermee maar dat gaat vast wel lukken :-q
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Dat gaat vast goed komen! :-q En je weet nu hoe je me kunt herkennen :wink:
Plaats reactie