In plaats van een gravelbike in "road" setup wilde ik wel eens een road "endurance" bike in (light) gravel set-up proberen.
Door wat gewissel en verkoop in de fietsstal was er ruimte voor een experimentje en stond afgelopen vrijdag een doos met een Cube Attain Pro maatje 56 erin. Gewoon basic alu disc endurance racer, full carbon vork, met Sora 2x9 en Tektro Spyre flatmount remmen.
Net een maatje kleiner als de wegfiets ( Cube Attain velgremversie) die ik net heb verkocht.
Stevige wielset met 28mm banden en ruimte voor meer.............zoveel meer dat 33mm CX banden of wat krap vallende 35mm net passen.
Met mijn ( ook vrij basic) Vision wegwielset en oud setje Conti CX Speed banden ging het gewicht maar zo een 1/2 kg naar beneden en stond ie net boven de 10kg rijklaar incl pedalen.
Intussen heb ik er de eerste 200km met afwisselend 28mm wegbanden en 35mm CX banden mee gereden en het bevalt uitstekend.
Zoals forummer Kermit ook al opmerkte: Sora schakelt gewoon erg goed. Tektro Spyre moet goed worden ingeremd en afgesteld, maar remt dan ook ruim voldoende en de ketting rammelt ook zonder clutch nergens af.
Ik heb vandaag een gravelroute van 60km bij BoZ gedaan en eigenlijk gaat dat met max 35mm eigenlijk erg lekker. Op een paardepad rammel je gewoon hard, maar je kunt toch wel erg veel aan offroad.
Je zit met 35mm waarschijnlijk net wat sneller aan de grens waarbij je liever de mtb pakt.
Aan de andere kant rijdt het op strakke paden en de weg gewoon als racefiets en stuurt het heerlijk vlot.
Wat mij betreft een erg geslaagd experiment en heerlijk rijdend "budget" fietsje voor gevarieerde routes. Veel meer heb je er eigenlijk niet voor nodig.