UHR op semi gravelracer

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Fredje00
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 26 februari 2020, 12:59

Hi allemaal,

nieuw op het forum, maar wel al tijdje aan het meelezen. Begin steeds meer naar gravel te trekken, maar nog geen budget voor nieuwe racer. Mijn gravel-bike is dan nog mijn trouwe alu Colnago met max 30mm (zonder noppen) eronder. Vanuit de duinstreek probeer ik af en toe richting Utrecht/Arnhem/Veluwe te rijden voor het betere gravelwerk. Mijn vrouw rijdt mtb en rijdt graag Lage Vuursche etc. Leuk om samen te fietsen, alleen begin ik niet aan op mijn fiets... Zijn er mtb-routes op de UHR wel geschikt voor de racer met 28/30mm?

Thanks!
Gebruikersavatar
theritz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: ma 26 augustus 2013, 14:46
Mijn mountainbike: El Mariachi SS 2014

Ik doe Zeist en Austerlitz met mijn singlespeed crosser 35mm. Is een uitdaging, maar te doen. Leersum en Amerongen vind ik verschrikkelijk op het ding. Rhenen zou gaan, nooit gedaan maar die heeft best mooie flow.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Paar keer een aantal UHR routes gereden op 33mm bandjes.
Wanneer het vlak of omhoog loopt ie het prima te doen, alleen de afdalingen zijn een ramp.
Slechte(re) remmen, maar vooral het gestuiter is niet fijn en waarschijnlijk nog slechter voor de fiets dan voor het lichaam.

Zeist leek altijd een mooi beginners parcours maar niets is minder waar, juist op de crosser merk je pas hoeveel wortels erin zitten.
Austerlitz zal al wat beter gaan.

Amerongen, Leersum en Hoge Ginkel zijn de afdalingen vervelend verder is het goed te rijden.

Rhenen is het beste te doen, helemaal als de laatste afdaling met kombocht er goed bij ligt.
Ik zou dus Rhenen nemen, maar grote stukken van Amerongen en Leersum zijn ook goed te rijden.
Zeist vond ik echt het minste op de crosser.
Fredje00
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 26 februari 2020, 12:59

Thanks, hier kan ik mee verder!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik pak alleen Lage Vuursche op de gravelbike, alle andere routes zijn toch echt leuker op een MTB. Sterker nog, ik heb mijn snelste rondetijd op LV met de gravelbike op 40mm G-ones, en niet op de HT of fully. :o
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Als het droog is dan kan het. Ik zou beginnen op Au en LV/HV
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

In lang vervlogen tijden haalde, op Zeist, Lars van der Haar mij in. Zag er makkelijk uit zoals hij het deed😉
Of wel met voldoende stuurmenskunst en een goede core-stability is het te doen😎

Ik denk overigens dat Rhenen de meeste flow heeft en de minste remknippen kent.
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Zeist en Austerlitz rij ik geregeld op een crosser uit de 80ies met 35mm banden, gaat prima, je leert er beter door anticiperen. LV en HV gaan ook prima trouwens, behalve als het heel droog is. Smalle banden en mul zand is niet zo eenvoudig. Persoonlijk denk ik dat crossers en gravelfietsen met schijfremmen op alle UHR routes prima kunnen. Wel minder comfortabel, en als het je om de snelheid te doen is, dan is een mtb gewoon sneller: je hoeft namelijk minder te sturen en remmen omdat je niet hoeft te letten op elke wortel van het pad.

edit: ik zie staan dat je op 28mm wil, dat is wel heel weinig als je weinig ervaring met crossen hebt
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Alles kan, maar of het leuk is, is een tweede. In mij ogen is een gravelbike/cyclocrosser op een MTB route alleen leuk als je superfit en technisch goed onderlegt bent. Anders werkt het alleen maar tegen je en is een MTB stukken fijner.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Dat zeg is, MTB is comfortabeler. Maar op Zeist vermaak ik me meer op mn crosser dan op mn mtb
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Fredje00
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 26 februari 2020, 12:59

Uiteindelijk deel van Amerongen gedaan met de omgebouwde racer. Twee conclusies. Ik redde het wel, maar mijn materiaal had het zwaar, heel zwaar. Verder is de diepe zit op sommige korte afdalingen wel spannend, en is de 1x10 met 52x13/28 een matige keuze:)
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Eerlijk gezegd denk ik dat je met Amerongen zo ongeveer de meest onhandige keuze hebt gemaakt. Nou ja, je had ook nog naar Kwintelooijen kunnen gaan. :wink:

Als je het toch nog eens wil proberen zou ik Austerlitz overwegen. Dat is allemaal wat toegankelijker. Op het moment wel even opletten want het is mede door de oostenwind op zanderige routes in recordtempo mul geworden. Dat kan in bochten nog wel eens een verrassing opleveren, zeker met dunne banden.
Fredje00
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 26 februari 2020, 12:59

Thanks!

Ik kwam uiteindelijk door omstandigheden in Amerongen uit. Grootste gedeelte ook vooral een gravel-route in regio gereden. Maar stemt gerust dat ik het ergste al gehad heb. Is inmiddels al andere fiets onderweg. Ik kon de trouwe Colnago bijna horen huilen tijdens het rijden:)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Het weer werkt ook niet mee. Daardoor heb je nu een kneiterharde ondergrond waar je met je racer zo vanaf stuitert. En in mul zand sta je nu snel vast
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

52/28 is wel een beetje teveel van het goede idd :-D

Met 40/36 kwam ik overal goed boven op de UHR routes (Kwintelooyen niet geprobeerd)
Plaats reactie