Gravel inspiratie foto's.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Voor wie wat langer onderweg wil zijn, wellicht deze "Veluwe gravel XL" wel aardig. :winkie:
De route in feite eerst stukje richting het zuiden tot pakweg Oosterbeek, daarna bovenlangs Arnhem om daar een aantal stukken van de gravelpaden op de Posbank te pakken.
Vanaf daar weer naar het noorden om via Apeldoorn / Kroondomeinen bijna door te schieten naar Harderwijk. Vanaf daar zuidwaarts en je hebt een mooie ronde Veluwe te pakken.
Voor de liefhebber: https://www.strava.com/activities/5178197596

Dan de r inspiratiefoto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Poeh, dat is een flink rondje... Heel veel bekende stukken, maar ik doe ze niet allemaal in 1 rondje. Eerder 3... 😆
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

De vraag waarom gravelen zo leuk is?
Check onderstaande plaatjes. Was vandaag een ritje vanaf Apeldoorn tot het begon te regenen, toen was Fredje er klaar mee.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar wat is en blijft het rondom Apeldoorn een geweldig gebied om te rijden en vooral ook : Wat een rust !!!
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Afbeelding

Afbeelding


Vandaag een stuk van de Achterhoekse "Strada Bianche" gereden op mijn Trek Domane met Challenge Gravelgrinder banden.
Langste route opgepikt tussen Vorden en Hengelo , is een aanrader ! : https://www.gravelrides.cc/strade-bianche-achterhoek/

Veel offroad op strakke paden en landwegen. Heerlijk stil gebied.
Ondanks alle regen lag het er nog erg rijdbaar bij, maar de spatbordjes waren wel fijn.
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Van het weekend de eerste bikepacking trip gehad! Ontzettend goed bevallen! :-q

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Gertjanw schreef: ma 31 mei 2021, 09:01 Van het weekend de eerste bikepacking trip gehad! Ontzettend goed bevallen! :-q
Het juiste weerbericht uitgekozen voor een eerste trip ;)

Leuke foto's! :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zeker leuke foto's en het lijkt me ook erg leuk om te doen.

En toch hè, en toch.... ik blijf maar zitten met de volgende vraag.

Wat zijn nou de grote voordelen van het aan je frame binden van allerlei tassen. Zolang de paden niet al te gek ruig worden werkt bijvoorbeeld een BOB-trailer ook perfect. Als je daar niet meer in gooit dan wat er in die bikepacking tassen zit heeft-ie amper effect op de handling van je fiets.
Milde singletrails kunnen ook met een BOB, gravelpaden zijn al helemaal geen enkel probleem.
En ben je ter plekke koppel je hem af en je fiets is net zo kaal als zonder tassen :)

Let wel, dit is een serieuze vraag en geen aanval hè ;-)
Ik heb wel met een BOB gereden, maar nog nooit mijn fiets volgehangen met bikepacking tassen. Met mijn eerste "BOB-trip" had ik wat veel spullen mee, kar met inhoud woog 28kg :oops: :D
Desondanks ben ik er met 70km/h Alpencols mee afgereden (uiteraard asfalt ;-)). Zou je er tien kg minder in gooien, wat goed mogelijk is, voel je dat ding amper achter je fiets zitten. Ik vermoed zelfs dat je dan stabieler daalt als met tassen aan je fiets.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Ik heb geen E rijbewijs ;)

Maar het lijkt me best een handig ding zo'n aanhangwagen in sommige gevallen. Zelf echter nooit geprobeerd. Een aantal keren bijna een goedkoop exemplaar op marktplaats gekocht, steeds toch maar besloten om het niet te doen.

Een aanhanger lijkt me onder andere lastig bij stukken waar gelopen moet worden omdat fietsen niet meer lukt, de fiets getild moet worden, er gebruik gemaakt gaat worden van bus/trein/vliegtuig...

En ach, met klittenband en kliksluitingen ben je ook zo die bikepacking tassen weer kwijt. :)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Da's zeker, als je lopend een stapel rotsen over moet is een BOB (of andere trailer) niet handig. Al kun je bij niet te lange passages fiets en kar even apart doen.
Maar dan praat je al over terrein waar veel mensen niet zo snel komen denk ik.

Als je een BOB onder de 20kg kunt houden voel je 'm amper in het rijden, uiteraard wel bij optrekken en klimmen maar dat is een gewichtskwestie die altijd speelt als je bagage meeneemt. Niet echt afhankelijk van waar dat gewicht zit, in tegenstelling tot rijgedrag.

Ik heb nog steeds het idee dat voor weg en eenvoudige paden een BOB een minstens zo goed alternatief is.
Maar zoals gezegd, ik heb zelf nog niet met bikepacking tassen gereden...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Afbeelding

Telt deze ook mee ter inspiratie?
Vanuit IJmuiden rechtdoor de zee in. Engeland ligt recht voor je in de verte
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

kermit schreef: ma 31 mei 2021, 10:51 Zeker leuke foto's en het lijkt me ook erg leuk om te doen.

En toch hè, en toch.... ik blijf maar zitten met de volgende vraag.

Wat zijn nou de grote voordelen van het aan je frame binden van allerlei tassen. Zolang de paden niet al te gek ruig worden werkt bijvoorbeeld een BOB-trailer ook perfect. Als je daar niet meer in gooit dan wat er in die bikepacking tassen zit heeft-ie amper effect op de handling van je fiets.
Milde singletrails kunnen ook met een BOB, gravelpaden zijn al helemaal geen enkel probleem.
En ben je ter plekke koppel je hem af en je fiets is net zo kaal als zonder tassen :)

Let wel, dit is een serieuze vraag en geen aanval hè ;-)
Ik heb wel met een BOB gereden, maar nog nooit mijn fiets volgehangen met bikepacking tassen. Met mijn eerste "BOB-trip" had ik wat veel spullen mee, kar met inhoud woog 28kg :oops: :D
Desondanks ben ik er met 70km/h Alpencols mee afgereden (uiteraard asfalt ;-)). Zou je er tien kg minder in gooien, wat goed mogelijk is, voel je dat ding amper achter je fiets zitten. Ik vermoed zelfs dat je dan stabieler daalt als met tassen aan je fiets.
Allereerst zoals je schrijft, lees ik zeker geen aanval. Het is een vraag uit interesse.

Ik heb wel eens gekeken naar zo’n BOB, maar heb geen ruimte voor de opslag. Nu ligt alles op 1 plank van een ikea Pax 1m kast. Het matje bovenop diezelfde kast.
De manier van meenemen vind ik prettig fietsen en dat was ook met 70km/u de Amerongse berg af. Ja het stuurt wat zwaarder, maar het valt mij alles mee. De persoon die ik gisteren zag met een gevulde BOB reed met zijn zoon. Die had daardoor geen gewicht mee en kon vrij fietsen. Staand klimmen vond die persoon niet zo fijn en ik had daar geen moeite mee met tassen.

Het is volgens mij persoonlijke voorkeur op basis van rijstijl. Die van mij is tassen en die van jou is een BOB. :-q
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik heb met zowel een BOB, als met voor-en achtertassen gereden en heb inmiddels ook een 'bikepacking' tassen in gebruik. Ik zal eerdaags even een foto van mijn bepakte gravelbike plaatsen om on-topic te blijven maar ik heb ze nu even niet paraat.

Het voornaamste verschil is toch echt gewicht. Een BOB is erg handig en behoorlijk stabiel, ik heb de laad limiet van 32kg ruim overschreden en dan nog volgt BOB prima, ook op gravelwegen. BOB is echter zelf ook vrij zwaar, een kilo of zes geloof ik. Een set voor- en achterdragers met assen weegt minder en een 'bikepacking' setup nog minder en dat voel je. Daarnaast heb ik tijdens de twee 'bikepacking' tochten die ik met mijn gravelbike heb gedaan aardig wat singletrack opgezocht. Nog meer en ik neem een mountainbike mee en dan het nog wat ruiger allemaal. Een fiets met een BOB til je niet even over een obstakel zoals Kermit ook al schreef. Meerdere obstakels worden vervelend (een serie omgevallen bomen bijvoorbeeld) en bij langdurige obstakels moet je twee keer op en neer lopen. Ook op krappe singletracks blijft BOB nog wel eens hangen waar je fiets er wel door past en ook switchbacks zijn een uitdaging. Ik heb een gravelbike met een redelijk licht verzet (32-36 als lichtste) maar dat is nog altijd vrij zwaar als je het vergelijkt met een mountainbike. Met lichte bepakking kom ik er goed mee boven maar met BOB zou het toch wel pittig worden af en toe.

Lang verhaal kort: BOB is ideaal als je veel of zware dingen mee wilt. Bonus voor de BOB is dat je als je hem afkoppelt je een kale fiets overhoudt, reizen en trails rijden kun je dus combineren. Voor- en achterdrager + tassen zijn handig als je relatief veel mee wilt en op het asfalt of redelijke goed wegen blijft en een 'bikepacking' setup is handig als je weinig meeneemt, snel grote afstanden wilt afleggen of het qua terrein ruiger gaat maken.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Praatje bij het plaatje:

Afbeelding

Dit is na drie dagen gravel en offroad in het qua weer wat minder goede Pinkster weekend :lol:

Complete uitrusting hier, 2 persoons tent gedeeld (ik had de binnentent en de stokken), slaapzak, matje, kookspul en wat extra kleding. Frametas is van Ortlieb, voor is een losse drybag met straps aan het stuur en een elastisch bagage netjes voor losse spullen. Derde bidon aan de onderbuis is voor gereedschap ed. Achtertas is van Topeak. Ik streef echt naar een een zo minimaal mogelijk setup en ik ga er in de toekomst her en der nog wat van afschaven.

Het oorspronkelijke plan was om met de mtb te gaan bikepacken maar deze fiets leent zich er ook erg goed voor :-q
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

3x raden waar het tochtje eindigde :bier:
Supermatt
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:27

Ik heb twee weekenden terug en afgelopen weekend een dag rondgehobbeld in het Kroondomein. Het verschil in weer kon niet groter zijn.
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie