Kona Rove ST of libre al?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Heb je al naar 'best of both worlds' gekeken? Ik heb een Genesis Vagabond.

Deze gebruik ik nu met een naafdynamo wielset en brede Super Moto's op gravel/fietspaden in de avonden, en in de zomer met gewone mtb banden op de vaste routes. Heerlijk scheuren, veel grip.

Ook veel oogjes voor spatborden en racks. Ik heb er ook 3x de Roparun mee gefietst. Dan zit je van de 48 uur er 24 op de fiets, en dan is het een heerlijk comfortabele toerfiets.
https://www.genesisbikes.co.uk/bike/vagabond-2020

Geeft ook nog wat financiele ruimte voor upgrades. Erveha bikes in Ede is dealer. Daar komt de mijne ook vandaan, dus als je een keer wilt proberen/kijken...

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Rth schreef: ma 23 maart 2020, 12:58 Echter zou het aluminium lichter zijn wat een voordeel is bij het gebruik van de fiets als race fiets.
Genisis heeft (had?) ook een UCI race team die op stalen Genesisen fietsen. Die moeten ze zwaarder maken omdat ze anders niet aan de UCI regelementen voldeden :wink: . (Dan praat je wel over Reynolds 953 buizen).

Staal kan ook kneiterhard zijn. Mijn rug gaat weer pijn doen als ik aan de oude On One Inbreds denk. Heerlijk sturend maar 0 comfort.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

asphaltdude schreef: wo 25 maart 2020, 14:59 Ik vind de Rove ST in metallic paars of groen (vooral in paars) zo'n waanzinnig wrede fiets.

En als je daar tzt een setje 622mm wieltjes in zet met 28mm bandjes, dan heb je iets wat op asfalt echt wel vooruit wil hoor!
Was niet direct geinteresseerd, maar die paarse Rove St is inderdaad wel heer erg mooi. Zou er mijn Cannondale Synapse Carbon zo voor inruilen. Alleen die remmen wordt ik niet 123 enthousiast van, heb die zelf ook ooit gehad.

Afbeelding
Rth
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 23 maart 2020, 11:54

Jan the Man schreef: wo 25 maart 2020, 17:12 Heb je al naar 'best of both worlds' gekeken? Ik heb een Genesis Vagabond.

Deze gebruik ik nu met een naafdynamo wielset en brede Super Moto's op gravel/fietspaden in de avonden, en in de zomer met gewone mtb banden op de vaste routes. Heerlijk scheuren, veel grip.

Ook veel oogjes voor spatborden en racks. Ik heb er ook 3x de Roparun mee gefietst. Dan zit je van de 48 uur er 24 op de fiets, en dan is het een heerlijk comfortabele toerfiets.
https://www.genesisbikes.co.uk/bike/vagabond-2020

Geeft ook nog wat financiele ruimte voor upgrades. Erveha bikes in Ede is dealer. Daar komt de mijne ook vandaan, dus als je een keer wilt proberen/kijken...

Ciao
Jan
Ik had deze fiets hier op het forum al ergens voorbij zien komen (denk die van jou). Heb er serieus naar zitten kijken. Maar de fietsenmaker waar ik mijn huidige MTB heb gekocht bevalt goed dus ik denk dat ik het bij kona houd.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Dan zeker bij je vertrouwde FM blijven. Die moet je tegenwoordig met een lampje zoeken :-q ,

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zo'n Vagabond is ook niet echt licht natuurlijk, al is een frame daar maar deels verantwoordelijk voor.
Volgens mij weegt mijn Fugio frameset met carbon vork al 3kg, daar gaat een Vagabond nog overheen.

Overigens is de Fugio ook best een geschikte kandidaat denk ik, maar geen Kona ;-)
Kan me voorstellen dat een echt goede dealer een reden is om daar te kopen. En met allebei die Kona's doe je een mooie koop.
Met de Rove de mooiste :D :D

Nee, flauw. Dat is een kwestie van smaak.
Met geen van de twee doe je een miskoop. Ik zou daarom de fiets nemen die je het mooist vindt, het is voor iedereen anders maar bij mij blijkt telkens weer dat de fietsen die ik eigenlijk niet heel mooi vind het uiteindelijk ook niet lang uithouden in mijn schuur...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Blasing
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: za 10 mei 2008, 10:57
Mijn mountainbike: Myroon, zandkonijn en willie

Toch maar reageren ...

Ik heb voor hetzelfde dillema gestaan.
De keuze ging bij mij tussen een Rove NRB DL en een Libre DL.
Ik deed tot aan toen al mijn gravel ritjes op een Koga Beachracer
Ten opzichte van de Koga, die natuurlijk voor strand gebruik is, was er bij beiden al een groot verschil te merken.
Het verschil tussen de Rove en Libre was voor mij ook duidelijk merkbaar.
Afmontage daar gelaten, die pas je in de loop van de tijd toch vaak aan naar je eigen wensen. Was de Libre voor mij veruit de betere.
ik heb beiden getest op en om het MTB parcours lage vuursche.
De Rove kwam hard en stug over, terwijl de Libre voelde als een 'oud leren jack' Bovendien stuurde de Libre directer en voelde vele malen sneller (Ondanks het feit dat de Libre meer Bikepacking/lange afstand georiënteerd is). Maar de Rove won het wel qua uitstraling.
Ik heb toen ook nog een rondje gereden op de Salsa Cutthroat, super fijn! Maar die kwam wel heel erg in de buurt van mijn HT MTB
De Libre heb ik dus uiteindelijk gekocht. En tot op vandaag nog geen spijt.
Ik heb er (onder andere) de 3peaks bike race mee gereden, vol bepakt. (Poging tot. uiteindelijk bijna gesmolten door de hitte)
De Liberty ride, LTD Gravel etc etc. Kortom, ik ben er super happy mee.

Belangrijk detail: Ik heb het wel over iets andere uitvoeringen (Alu VS Carbon) carbon is natuurlijk voor de meeste hardcore gravelgrinders al no go area.
Lat but not least: Ik ben niet zo groot normaal frame maat 54. Voor de Libre kom je dan op een 51 uit.

+1 voor de Libre :-q
Weerstand is slepend
Rth
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 23 maart 2020, 11:54

Blasing schreef: do 26 maart 2020, 11:33 Toch maar reageren ...

Ik heb voor hetzelfde dillema gestaan.
De keuze ging bij mij tussen een Rove NRB DL en een Libre DL.
Ik deed tot aan toen al mijn gravel ritjes op een Koga Beachracer
Ten opzichte van de Koga, die natuurlijk voor strand gebruik is, was er bij beiden al een groot verschil te merken.
Het verschil tussen de Rove en Libre was voor mij ook duidelijk merkbaar.
Afmontage daar gelaten, die pas je in de loop van de tijd toch vaak aan naar je eigen wensen. Was de Libre voor mij veruit de betere.
ik heb beiden getest op en om het MTB parcours lage vuursche.
De Rove kwam hard en stug over, terwijl de Libre voelde als een 'oud leren jack' Bovendien stuurde de Libre directer en voelde vele malen sneller (Ondanks het feit dat de Libre meer Bikepacking/lange afstand georiënteerd is). Maar de Rove won het wel qua uitstraling.
Ik heb toen ook nog een rondje gereden op de Salsa Cutthroat, super fijn! Maar die kwam wel heel erg in de buurt van mijn HT MTB
De Libre heb ik dus uiteindelijk gekocht. En tot op vandaag nog geen spijt.
Ik heb er (onder andere) de 3peaks bike race mee gereden, vol bepakt. (Poging tot. uiteindelijk bijna gesmolten door de hitte)
De Liberty ride, LTD Gravel etc etc. Kortom, ik ben er super happy mee.

Belangrijk detail: Ik heb het wel over iets andere uitvoeringen (Alu VS Carbon) carbon is natuurlijk voor de meeste hardcore gravelgrinders al no go area.
Lat but not least: Ik ben niet zo groot normaal frame maat 54. Voor de Libre kom je dan op een 51 uit.

+1 voor de Libre :-q
Oh god, ik dacht er eindelijk uit te zijn :lol:. Maar bedankt voor je uitgebreide verslag en tips. Ik vind de Rove ook de mooiere fiets maar ik heb nog niet op de.libre gefietst. Dat staat zeker nog op de planning voordat ik een keuze maak.

Ik had het idee dat de Rove de betere fiets voor off road gebruik maar als ik jouw verhaal zo lees dan is op dat gebied de libre ook de beter keus?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

"De Libre stuurde directer", dat doet mij vermoeden dat ik juist de Rove zou prefereren in het terrein... :D
Een gravelaar is al direct (nerveus) in vergelijking met een (moderne) mtb, ik zou echt voorkeur hebben voor een stabieler stuurkarakter.

Maar zoals je al leest, zoiets is voor iedereen verschillend. En wij weten natuurlijk niet wat jij fijn vindt... ;-)

Overigens kan ik me voorstellen dat een carbon fiets duidelijk lichter is dan een Rove ST, deels door het frame, deels omdat carbon fietsen meestal niet onderin de range zitten en dus ook niet erg basic afgemonteerd worden (niet gechecked op de site, slechts een gedachte die door mijn hoofd gaat).

Het blijft altijd lastig om af te gaan op info/meningen van anderen, je moet echt proberen om eruit te filteren wat persoonlijke voorkeuren zijn en of die overeenkomen met de jouwe. Ik weet van mezelf aardig goed wat ik fijn en minder fijn vind, en heb inmiddels ook genoeg ervaring (met mtb's) om voor mezelf bepaalde fietsen te kunnen uitsluiten of juist op de shortlist te zetten.
Daarnaast vind ik het uiterlijk van een fiets ook belangrijk, terwijl sommigen het geen enkel probleem vinden om een matzwarte mainstream fiets te kopen (objectief gezien ook niks mis mee natuurlijk) vind ik dat doodzonde om mijn geld aan uit te geven. Ik wil het liefst iets wat je niet op elke straathoek tegenkomt, met een mooie lijn erin en een aantrekkelijke kleurstelling. Daarvoor betaal ik ook graag wat meer als voor een rationeel gezien veel beter verdedigbare keuze (grappig, want meer betalen is lang niet altijd nodig...).

Wat ik maar wil zeggen, dat de carbon Libre voor Blasing duidelijk de beste optie was wil niet persé zeggen dat jij daar ook het blijste van gaat worden. Afwegingen maken is goed, verzanden in eeuwige twijfel op basis van de ervaringen van anderen niet ;-)
Als ik verliefd ben op een fiets ben ik doorgaans van het snel knopen doorhakken, geeft soms spijt maar veel vaker gaat het goed :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Rth
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 23 maart 2020, 11:54

kermit schreef: do 26 maart 2020, 16:49 "De Libre stuurde directer", dat doet mij vermoeden dat ik juist de Rove zou prefereren in het terrein... :D
Een gravelaar is al direct (nerveus) in vergelijking met een (moderne) mtb, ik zou echt voorkeur hebben voor een stabieler stuurkarakter.

Maar zoals je al leest, zoiets is voor iedereen verschillend. En wij weten natuurlijk niet wat jij fijn vindt... ;-)

Overigens kan ik me voorstellen dat een carbon fiets duidelijk lichter is dan een Rove ST, deels door het frame, deels omdat carbon fietsen meestal niet onderin de range zitten en dus ook niet erg basic afgemonteerd worden (niet gechecked op de site, slechts een gedachte die door mijn hoofd gaat).

Het blijft altijd lastig om af te gaan op info/meningen van anderen, je moet echt proberen om eruit te filteren wat persoonlijke voorkeuren zijn en of die overeenkomen met de jouwe. Ik weet van mezelf aardig goed wat ik fijn en minder fijn vind, en heb inmiddels ook genoeg ervaring (met mtb's) om voor mezelf bepaalde fietsen te kunnen uitsluiten of juist op de shortlist te zetten.
Daarnaast vind ik het uiterlijk van een fiets ook belangrijk, terwijl sommigen het geen enkel probleem vinden om een matzwarte mainstream fiets te kopen (objectief gezien ook niks mis mee natuurlijk) vind ik dat doodzonde om mijn geld aan uit te geven. Ik wil het liefst iets wat je niet op elke straathoek tegenkomt, met een mooie lijn erin en een aantrekkelijke kleurstelling. Daarvoor betaal ik ook graag wat meer als voor een rationeel gezien veel beter verdedigbare keuze (grappig, want meer betalen is lang niet altijd nodig...).

Wat ik maar wil zeggen, dat de carbon Libre voor Blasing duidelijk de beste optie was wil niet persé zeggen dat jij daar ook het blijste van gaat worden. Afwegingen maken is goed, verzanden in eeuwige twijfel op basis van de ervaringen van anderen niet ;-)
Als ik verliefd ben op een fiets ben ik doorgaans van het snel knopen doorhakken, geeft soms spijt maar veel vaker gaat het goed
Helemaal met je eens, de twijfel zal blijven tot ik op beide fietsen een rondje gefietst heb :D . Tot die tijd ben ik blij met iedere input die ik krijg.

Eerst nog een verhuizing zodat er genoeg ruimte is in de berging voor een nieuwe fiets haha.
Blasing
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: za 10 mei 2008, 10:57
Mijn mountainbike: Myroon, zandkonijn en willie

Om het wat makkelijker te maken. :-)

Ik ken ook mensen die niet van hun Rove af te hengsten zijn hoor.

Ik heb gekozen voor de Libre, maar de Rove is minstens zo goed.
Het blijft een kwestie van smaak en gevoel. Slecht zijn ze geen van beide.

Uiteindelijk zal je gewoon een proefritje moeten maken op beide om los van de looks een keuze te maken. Beetje dooddoener, maar nog wel steeds waar.
Weerstand is slepend
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Ik ben heel erg benieuwd waar je uiteindelijk op gaat belanden! :D
asphaltdude schreef: wo 25 maart 2020, 14:59 Ik vind de Rove ST in metallic paars of groen (vooral in paars) zo'n waanzinnig wrede fiets.
Oh die groene ja, die was ook echt heel erg mooi. Het is dat ik nog geen afscheid kon nemen van m'n '15 Rove anders had ik die besteld toen.
Rth
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 23 maart 2020, 11:54

Afbeelding


Wilde toch even laten weten dat het een rove st is geworden. Uiteindelijk toch gekozen voor het iets comfortabeler staal en de looks!
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Rth schreef: wo 13 mei 2020, 22:28 Afbeelding


Wilde toch even laten weten dat het een rove st is geworden. Uiteindelijk toch gekozen voor het iets comfortabeler staal en de looks!
Je plaatje werkte niet, ik heb even de link van het plaatje goed gezet. Mooie fiets, echt een prachtige kleur en mooi frame! Heb je zelf de skinwalls vervangen of is hij zo geleverd? Ik vind het persoonlijk wel mooier eigenlijk bij dit frame.

Afbeelding
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Mooi :-q
Tzt extra 28" wielset erbij als "racer" of blijf je dan ook op 650B rijden ?
Plaats reactie