Dag,
Momenteel ben ik mij aan het oriënteren op een gravelbike. Daarbij heb ik op dit moment 2 opties zoals de titel vermeld: kona rove st of een libre al.
De fiets gaat gebruikt worden voor bos ritten (geen directe Mountainbike routes, daar is de kahuna voor). Fietsvakanties en ik wil de fiets gaan gebruiken als racer, in de toekomst komt er dan een setje wielen voor de weg.
De grootste verschillen die ik gevonden heb tussen de fietsen: prijs 1599 voor de Rove en 1899 voor de libre. De libre heeft grotere wielen wat mij een voordeel lijkt. Dan als laatste het materiaal van het frame, staal tegenover aluminium. Staal zou mogelijk comfortabeler zijn voor de vakantie ritten. Echter zou het aluminium lichter zijn wat een voordeel is bij het gebruik van de fiets als race fiets.
Zie ik nog iets over het hoofd? Mensen die ervaring hebben met één van de twee fietsen?
Kona Rove ST of libre al?
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Allereerst: welkom!
Allertweedst: het zou handig zijn om links in je post te zetten, en de belangrijkste verschillen te benoemen, nu vraag je van elke lezer om dat te gaan opzoeken...
Libre AL: https://www.konaworld.com/libre_al.cfm
Rove ST: https://www.konaworld.com/rove_st.cfm
Als de nadruk op terreingebruik ligt lijken mij de 650b wielen met bredere banden een voordeel, rijd je ook veel verhard zou mijn voorkeur naar de 700c wielen uitgaan. Verder is de geometrie natuurlijk van belang, met name in het terrein vind ik een "scherp" (nerveus) stuurkarakter een nadeel.
Op het eerste gezicht lijkt de Libre de fiets die net wat sneller zal aanvoelen op straat (grotere wielen en ietsje lichter), maar ik verwacht geen enorme verschillen daarin. Het is ook geen carbon racertje van 8kg natuurlijk
Wat me wel opvalt is de hoge stackwaarde/lange balhoofdbuis bij de Libre. Dat is comfortabel, maar als je graag diep zit (lijkt me in het terrein dan weer niet zo lekker) wordt dat lastig met zo'n frame. De bovenbuis is ook langer dan bij de Rove in een vergelijkbare maat, ik weet niet of ze die extra lengte compenseren met een kortere stuurpen in vergelijking met de Rove?
Met name als je veel het terrein in gaat zou ik voor de geometrie kiezen die daar het beste voor geschikt is, de rest heeft minder invloed en is eventueel aan te passen. Ik heb zelf amper ervaring met terreingebruik op een gravelaar, dus wellicht dat iemand anders daar wat meer over kan zeggen.
Misschien zijn de verschillen wel verwaarloosbaar en kun je gewoon de fiets kiezen die je het mooiste vindt. In mijn ervaring rijden die ook altijd het lekkerst
GEOMETRY Libre AL:
Allertweedst: het zou handig zijn om links in je post te zetten, en de belangrijkste verschillen te benoemen, nu vraag je van elke lezer om dat te gaan opzoeken...
Libre AL: https://www.konaworld.com/libre_al.cfm
Rove ST: https://www.konaworld.com/rove_st.cfm
Als de nadruk op terreingebruik ligt lijken mij de 650b wielen met bredere banden een voordeel, rijd je ook veel verhard zou mijn voorkeur naar de 700c wielen uitgaan. Verder is de geometrie natuurlijk van belang, met name in het terrein vind ik een "scherp" (nerveus) stuurkarakter een nadeel.
Op het eerste gezicht lijkt de Libre de fiets die net wat sneller zal aanvoelen op straat (grotere wielen en ietsje lichter), maar ik verwacht geen enorme verschillen daarin. Het is ook geen carbon racertje van 8kg natuurlijk
Wat me wel opvalt is de hoge stackwaarde/lange balhoofdbuis bij de Libre. Dat is comfortabel, maar als je graag diep zit (lijkt me in het terrein dan weer niet zo lekker) wordt dat lastig met zo'n frame. De bovenbuis is ook langer dan bij de Rove in een vergelijkbare maat, ik weet niet of ze die extra lengte compenseren met een kortere stuurpen in vergelijking met de Rove?
Met name als je veel het terrein in gaat zou ik voor de geometrie kiezen die daar het beste voor geschikt is, de rest heeft minder invloed en is eventueel aan te passen. Ik heb zelf amper ervaring met terreingebruik op een gravelaar, dus wellicht dat iemand anders daar wat meer over kan zeggen.
Misschien zijn de verschillen wel verwaarloosbaar en kun je gewoon de fiets kiezen die je het mooiste vindt. In mijn ervaring rijden die ook altijd het lekkerst
GEOMETRY Libre AL:
- SIZE 46 49 51 54 55
1 ST LENGTH 455 490 510 540 550
2 TT LENGTH 543 558 573 588 608
3 REACH 378 383 386 389 394
4 STACK 575 590 610 630 660
5 STANDOVER 722 750 773 799 819
6 HT ANGLE 70.5 70.5 71.0 71.0 71.0
7 HT LENGTH 137.0 153.0 175.0 196.5 230.0
8 ST ANGLE 74.0 73.5 73.0 72.5 72.0
9 CS LENGTH 440 440 440 440 440
10 BB DROP 75 75 72 72 70
11 BB HEIGHT 267 267 270 270 272
12 WHEELBASE 1042 1052 1058 1068 1084
13 FRONT CENTER 613 623 628 638 654
14 FORK LENGTH 410 410 410 410 410
15 FORK OFFSET 50 50 50 40 50
- SIZE 48 50 52 54 56 58
1 ST LENGTH 480 500 520 540 560 580
2 TT LENGTH 515 531 546 563 579 599
3 REACH 373 378 383 388 392 400
4 STACK 530 550 570 590 610 630
5 STANDOVER 730 750 770 790 810 830
6 HT ANGLE 70.5 70.5 71.0 71.0 71.5 71.5
7 HT LENGTH 83 104 126 147 168 189
8 ST ANGLE 75.0 74.5 74.0 73.5 73.0 72.5
9 CS LENGTH 435 435 435 435 435 435
10 BB DROP 74 74 72 72 70 70
11 BB HEIGHT 268 268 270 270 272 272
12 WHEELBASE 1011 1023 1031 1043 1050 1064
13 FRONT CENTER 587 599 606 618 624 639
14 FORK LENGTH 405 405 405 405 405 405
15 FORK OFFSET 45 45 45 45 45 45
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Dank Kermit voor de snelle reactie en de tips.
Het voornaamste gebruik zal op de weg/grind paden zijn. Ik fiets vooral in de omgeving Nijmegen en als ik daar echt het bos in ga zal ik waarschijnlijk meestal de mountainbike pakken.
Ik heb ooit iemand horen zeggen dat staal comfortabelere is dan aluminium? Lijkt mij een mooie bijkomstigheid wanneer de fiets gebruikt gaat worden voor fietsvakanties. Het gewicht daar maak ik me niet zo druk over. Ik heb de Rove al kort kunnen proberen en was verbaasd over het lichte gewicht voor een stalen fiets.
Die hoge stackwaarde/lange balhoofdbuis, zorgt dat er voor dat de libre wellicht wat beter stuurt stuurt in het terrein?
Het voornaamste gebruik zal op de weg/grind paden zijn. Ik fiets vooral in de omgeving Nijmegen en als ik daar echt het bos in ga zal ik waarschijnlijk meestal de mountainbike pakken.
Ik heb ooit iemand horen zeggen dat staal comfortabelere is dan aluminium? Lijkt mij een mooie bijkomstigheid wanneer de fiets gebruikt gaat worden voor fietsvakanties. Het gewicht daar maak ik me niet zo druk over. Ik heb de Rove al kort kunnen proberen en was verbaasd over het lichte gewicht voor een stalen fiets.
Die hoge stackwaarde/lange balhoofdbuis, zorgt dat er voor dat de libre wellicht wat beter stuurt stuurt in het terrein?
- maverick76
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
- Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig
Wat vind je van een GT grade carbon? Iets duurder maar zelf vond ik hem wel veel fijner rijden dan de Kona. Kona voelde traag als een echte vakantiefiets en de grade was lekker rap maar toch capabel als bikepacking fiets.
https://www.wiggle.nl/gt-grade-expert- ... bike-2020/
https://www.wiggle.nl/gt-grade-expert- ... bike-2020/
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 694
- Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
- Mijn mountainbike: Wordt gebruikt
Geen idee welke fiets je het beste zou kunnen nemen, maar zag dat er bij Cycleworks in Utrecht een paar in de aanbieding waren. Volgens mij iig die Rove. Ze hebben geen website waar het op staat. Wellicht loont bellen. Ik heb daar ook mijn Kona gekocht en erg tevreden over de verkoop en service.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
- Mijn mountainbike: Isn't dead.
Het is een beetje appels met peren vergelijken qua balhoofdbuis.
Dan komen ze best overeen. De Libre is alleen meer sloping dan de Rove.
Hele Mooie fiets, helaas wel een stuk boven budget. Heb je zowel de Rove als de libre gereden?maverick76 schreef: ↑ma 23 maart 2020, 18:31 Wat vind je van een GT grade carbon? Iets duurder maar zelf vond ik hem wel veel fijner rijden dan de Kona. Kona voelde traag als een echte vakantiefiets en de grade was lekker rap maar toch capabel als bikepacking fiets.
https://www.wiggle.nl/gt-grade-expert- ... bike-2020/
Dank voor de tip!balboa schreef: ↑ma 23 maart 2020, 18:36 Geen idee welke fiets je het beste zou kunnen nemen, maar zag dat er bij Cycleworks in Utrecht een paar in de aanbieding waren. Volgens mij iig die Rove. Ze hebben geen website waar het op staat. Wellicht loont bellen. Ik heb daar ook mijn Kona gekocht en erg tevreden over de verkoop en service.
- maverick76
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
- Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig
Nee alleen de Rove steel. Een vriend van me heeft er nu ook één. Prima fiets maar gewoon niet snel, meer een tourer/cruiser.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Ik begrijp wel wat je bedoelt. Heb kort op de Rove gefietst en het voelde heel relaxed aan. Wellicht dat een set racewielen hem iets vlotter maakt. Ik hoef er geen wedstrijden mee te winnen.maverick76 schreef: ↑ma 23 maart 2020, 21:07 Nee alleen de Rove steel. Een vriend van me heeft er nu ook één. Prima fiets maar gewoon niet snel, meer een tourer/cruiser.
- Qprs
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1743
- Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
- Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen
In de regel is staal wat comfortabeler ja, maar dat wil niet zeggen dat een aluminium frame per definitie knetterhard en -stijf is. En niet iedereen is even gevoelig voor dat soort verschillen.Rth schreef: ↑ma 23 maart 2020, 15:54 Ik heb ooit iemand horen zeggen dat staal comfortabelere is dan aluminium? Lijkt mij een mooie bijkomstigheid wanneer de fiets gebruikt gaat worden voor fietsvakanties. Het gewicht daar maak ik me niet zo druk over. Ik heb de Rove al kort kunnen proberen en was verbaasd over het lichte gewicht voor een stalen fiets.
Een stalen frame versterkt geluiden wat minder dan een aluminium of carbon klankkast, vind ik persoonlijk erg fijn.
Wat versta je onder vakantieritten? Rondreizen met 15kg bagage aan de fiets? Kijk even wat voor montagepunten er op de frames zitten, zo te zien verschillen ze daar iets in.
Misschien overbodige tip, maar aangezien je straks meerdere fietsen en wielsets hebt: let op de boost/non-boost naaf standaarden
Het is hier geen ponykamp!
Bedankt voor de uitleg . Inderdaad rondreizen met +-15 kilo op de fiets. Beide frames zijn goed voorzien van bevestigingspunten dus dat moet goed komen.Qprs schreef: ↑ma 23 maart 2020, 21:56In de regel is staal wat comfortabeler ja, maar dat wil niet zeggen dat een aluminium frame per definitie knetterhard en -stijf is. En niet iedereen is even gevoelig voor dat soort verschillen.Rth schreef: ↑ma 23 maart 2020, 15:54 Ik heb ooit iemand horen zeggen dat staal comfortabelere is dan aluminium? Lijkt mij een mooie bijkomstigheid wanneer de fiets gebruikt gaat worden voor fietsvakanties. Het gewicht daar maak ik me niet zo druk over. Ik heb de Rove al kort kunnen proberen en was verbaasd over het lichte gewicht voor een stalen fiets.
Een stalen frame versterkt geluiden wat minder dan een aluminium of carbon klankkast, vind ik persoonlijk erg fijn.
Wat versta je onder vakantieritten? Rondreizen met 15kg bagage aan de fiets? Kijk even wat voor montagepunten er op de frames zitten, zo te zien verschillen ze daar iets in.
Misschien overbodige tip, maar aangezien je straks meerdere fietsen en wielsets hebt: let op de boost/non-boost naaf standaarden
- floris500
- Pro Biker
- Berichten: 975
- Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
- Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL
Zijn allebei fijne fietsen lijkt me, ik heb nog een ouder model Rove AL en als ik het zo zie, komen die nog best overeen qua geometrie, enkel die van mij heeft wel 700c wielen. Het is geen racer, maar ik vind het een heerlijke fiets om over singletrack te rijden maar ook door het bos te touren/bikepacken (wat met de 650b zeker niet minder zal zijn) en ik denk dat als je een setje lichte wielen 700c met 35 mm slick in de Rove gooit hij ook als semi-racefiets het heel prima doet. Maargoed.. Datzelfde valt te zeggen voor de Libre denk ik, dus ik snap je dilemma. Ik denk dat je aan beide fietsen veel plezier zou beleven.
Wat vind je zelf van de looks? Ze verschillen nogal op dat vlak met elkaar, en zoals Kermit al zei soms rijd die je het mooist vind ook gewoon het lekkerste Voor mij persoonlijk zou het een no-brainer zijn, die kleur en de slanke stalen buizen.. (en 300 euro in je zak, gelijk te besteden aan een extra wielset)
Wat vind je zelf van de looks? Ze verschillen nogal op dat vlak met elkaar, en zoals Kermit al zei soms rijd die je het mooist vind ook gewoon het lekkerste Voor mij persoonlijk zou het een no-brainer zijn, die kleur en de slanke stalen buizen.. (en 300 euro in je zak, gelijk te besteden aan een extra wielset)
Ik wilde initieel voor de Rove gaan omdat ik het zo'n prachtige fiets vind. Echter ben ik gaan twijfelen of de Rove niet te dicht bij mijn kahuna in de buurt zit wat betreft inzet gebied. Maar ik ben het helemaal met je eens dat het de mooiere fiets is (heb de libre nog niet in het wild gezien). Maar er is zeker iets voor te zeggen om voor de Rove te gaan en er dan een setje weg wielen bij te kopen.floris500 schreef: ↑di 24 maart 2020, 09:19 Zijn allebei fijne fietsen lijkt me, ik heb nog een ouder model Rove AL en als ik het zo zie, komen die nog best overeen qua geometrie, enkel die van mij heeft wel 700c wielen. Het is geen racer, maar ik vind het een heerlijke fiets om over singletrack te rijden maar ook door het bos te touren/bikepacken (wat met de 650b zeker niet minder zal zijn) en ik denk dat als je een setje lichte wielen 700c met 35 mm slick in de Rove gooit hij ook als semi-racefiets het heel prima doet. Maargoed.. Datzelfde valt te zeggen voor de Libre denk ik, dus ik snap je dilemma. Ik denk dat je aan beide fietsen veel plezier zou beleven.
Wat vind je zelf van de looks? Ze verschillen nogal op dat vlak met elkaar, en zoals Kermit al zei soms rijd die je het mooist vind ook gewoon het lekkerste Voor mij persoonlijk zou het een no-brainer zijn, die kleur en de slanke stalen buizen.. (en 300 euro in je zak, gelijk te besteden aan een extra wielset)
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
Ik vind de Rove ST in metallic paars of groen (vooral in paars) zo'n waanzinnig wrede fiets.
En als je daar tzt een setje 622mm wieltjes in zet met 28mm bandjes, dan heb je iets wat op asfalt echt wel vooruit wil hoor!
En als je daar tzt een setje 622mm wieltjes in zet met 28mm bandjes, dan heb je iets wat op asfalt echt wel vooruit wil hoor!
Everybody bought a new bike!