Zadel-zoektocht

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Fredje00
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 26 februari 2020, 12:59

Goedemorgen!

tweedehands een fiets overgenomen. Leuk opgebouwd, maar tweaken begint nu. Zadel dat er op zit past duidelijk niet bij mijn lijf. Maar de zoektocht naar een nieuwe roept alleen maar vragen op. Zoveel keus, en in mijn ogen zo weinig verschil. Rijd nu op een Charge Spoon en dat zit prima. Alleen de kleuren zijn zo beperkt...

Waar letten jullie op bij het kopen van een nieuw zadel? Of is het gewoon een kwestie van proberen?

Thanks!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Fredje00 schreef: do 2 april 2020, 10:29 Goedemorgen!

tweedehands een fiets overgenomen. Leuk opgebouwd, maar tweaken begint nu. Zadel dat er op zit past duidelijk niet bij mijn lijf. Maar de zoektocht naar een nieuwe roept alleen maar vragen op. Zoveel keus, en in mijn ogen zo weinig verschil. Rijd nu op een Charge Spoon en dat zit prima. Alleen de kleuren zijn zo beperkt...

Waar letten jullie op bij het kopen van een nieuw zadel? Of is het gewoon een kwestie van proberen?

Thanks!
Eerst breedte zitbeentjes bepalen voor smal of breed zadel.
Dan keuzes, hard of zacht, vlak of golvend (over de lengte) vlak of gekromd (over de breedte) wel of geen uitsparing voor drukontlasting.
Veel van deze keuzes worden ook beïnvloed door hoe diep je zit.
Dan nog wat mag hij kosten lichtgewicht=duur

Uiteindelijk is proberen de enige manier. Denk er wel aan dat zacht in het begin prettig lijkt, maar als je er langer op zit dat een harder zadel meestal prettiger is.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Fredje00 schreef: do 2 april 2020, 10:29...Rijd nu op een Charge Spoon en dat zit prima. Alleen de kleuren zijn zo beperkt...
Waar letten jullie op bij het kopen van een nieuw zadel? Of is het gewoon een kwestie van proberen?
Nou, meer op het zitcomfort dan op de kleur ;-)

Als je op een Spoon goed zit zou ik er daar gewoon een van bij kopen. Of zelfs meerdere, kun je ff vooruit mochten ze uit productie gehaald worden en zo duur zijn ze niet.

Hier zelfs in kleur:
https://winstanleysbikes.co.uk/catalogs ... arge+spoon
Als je op het zwarte zadel klikt krijg je de optie voor witte of rode tekst, en voor een witte of bruine uitvoering.

Ik vind zelf zadels in kleur overigens zelden wat toevoegen, net als bij grips hou ik het daarom doorgaans op zwart. Alleen bruin kan mooi zijn als je voor een klassiekere look gaat, icm een bruin stuurlint bijvoorbeeld. Staat ook erg mooi op blank alu stuurtjes...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Als er 1 onderdeel onbelangrijk is hoe die eruit ziet :D Je ziet er niks van namelijk als je fietst.
Verder wat Kermit zegt, never change a winning team. Wil je toch veranderen, ff proefzitten bij een fietsenzaak of fietsmaatjes.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Fredje00
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 26 februari 2020, 12:59

Thanks voor de reacties! Ben ik heel lui als het opmeten van mijn zitbeentjes me weer te ver gaat?

Heb op mijn andere racer (mat bordeaux) als de bruine look gebruikt. Nieuwe fiets is zilver/alu, dus dat wilde ik eigenlijk weer doen. Maar dan wordt het wel een beetje esthetisch trucje:) Dus tijd voor iets anders.

Heb nu Nukeproof-zadel gekocht. Lijkt erg op de Charge Spoon, maar net even anders. De Spoon was mn tweede zadel ooit, en zit goed. Maar misschien zitten er andere zadels nog wel veel beter. Dus het grote experimenteren is begonnen. Nu nog kleur stuurlint bepalen....
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Fredje00 schreef: do 2 april 2020, 13:26 Thanks voor de reacties! Ben ik heel lui als het opmeten van mijn zitbeentjes me weer te ver gaat?
Ja, want dat is echt maar 10 seconden werk.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Fredje00
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 26 februari 2020, 12:59

Pat. schreef: do 2 april 2020, 13:56
Fredje00 schreef: do 2 april 2020, 13:26 Thanks voor de reacties! Ben ik heel lui als het opmeten van mijn zitbeentjes me weer te ver gaat?
Ja, want dat is echt maar 10 seconden werk.
Ok, gegoogled. Je hebt gelijk:)
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Fredje00 schreef: do 2 april 2020, 13:26 Thanks voor de reacties! Ben ik heel lui als het opmeten van mijn zitbeentjes me weer te ver gaat?

Heb op mijn andere racer (mat bordeaux) als de bruine look gebruikt. Nieuwe fiets is zilver/alu, dus dat wilde ik eigenlijk weer doen. Maar dan wordt het wel een beetje esthetisch trucje:) Dus tijd voor iets anders.

Heb nu Nukeproof-zadel gekocht. Lijkt erg op de Charge Spoon, maar net even anders. De Spoon was mn tweede zadel ooit, en zit goed. Maar misschien zitten er andere zadels nog wel veel beter. Dus het grote experimenteren is begonnen. Nu nog kleur stuurlint bepalen....
Simpel. Zelfde kleur als je zadel :winkie:
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
SnelleJonge
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 27 december 2005, 18:11

Een zadel is heeel persoonlijk. Maar als tip ... de Specialized power zadel :-q Wel idd effe je zitbodjes laten opmeten.
Hier lekker goeiekoop.
https://cyclexperience.nl/webshop/speci ... blk-155mm/
Fredje00
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 26 februari 2020, 12:59

SnelleJonge schreef: do 2 april 2020, 14:31 Een zadel is heeel persoonlijk. Maar als tip ... de Specialized power zadel :-q Wel idd effe je zitbodjes laten opmeten.
Hier lekker goeiekoop.
https://cyclexperience.nl/webshop/speci ... blk-155mm/
Ik ga kijken!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

nomad030 schreef: do 2 april 2020, 13:16 Als er 1 onderdeel onbelangrijk is hoe die eruit ziet :D Je ziet er niks van namelijk als je fietst.
Daar ben ik het dus niet mee eens. Een foeilelijk zadel verkloot de looks van je fiets behoorlijk als je ernaar staat te kijken. Uiteraard moet het zadel je goed passen maar dat hij bij de rest van je fiets past dat vind ik wel belangrijk.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Dice Oldskool schreef: do 2 april 2020, 15:08
nomad030 schreef: do 2 april 2020, 13:16 Als er 1 onderdeel onbelangrijk is hoe die eruit ziet :D Je ziet er niks van namelijk als je fietst.
Daar ben ik het dus niet mee eens. Een foeilelijk zadel verkloot de looks van je fiets behoorlijk als je ernaar staat te kijken. Uiteraard moet het zadel je goed passen maar dat hij bij de rest van je fiets past dat vind ik wel belangrijk.
Maar een mooi zadel wat niet echt lekker zit verkloot je fietsplezier. Wat is belangrijker, mooi om naar te kijken of lekker om op te fietsen🤔
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maar dat een zadel goed zit sluit niet uit dat het ook mooi kan zijn. Of andersom ;-)
Dus gewoon zoeken tot je er een treft die beide eigenschappen verenigt.

Als dat niet lukt, tsja. Dan wordt het kiezen tussen pijn lijden of bekeuringen door de modepolitie... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
SnelleJonge
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 27 december 2005, 18:11

Misschien rent Oldskool wel een gehele rit met de MTB aan de hand..... Zou zo maar is kunnen.
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Je kan 2 dingen doen, je zitbotjes opmeten en aan de hand daarvan je keuze bepalen, of elke keer een zadel kopen, proberen en weer verkopen wanneer hij je niet "past".
Als je lekker veel geld hebt, moet je zeker de laatste optie nemen....
Plaats reactie