twijfels

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
brinta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 3 september 2018, 11:51

momenteel een mountainbike en een racefiets in de schuur staan en in de markt voor een nieuwe (race) fiets. nu slaan de twijfels toe. de racefiets wordt sowiezo ingeruild. doe ik dat voor een racer of een gravelracer?

ik fiets op de racer ongeveer 4000 km per jaar op de mtb ongeveer 1000. ritjes met de racer zijn tussen de 50 en de 150 km, gemiddelden rond de 31 km/u. met de mtb fiets ik tussen de 40 en de 100 km.

met de nieuwe fiets wil ik goed met het racefietsgroepje mee kunnen maar zelf ook eens linksaf een gravelpad in kunnen. Ik woon in Putten, Veluwe en schat in dat ik in de toekomstde 70% op asfalt fiets en 30% op Gravelachtige ondergrond.

mijn oog is gevallen op de Giant Revolt advanced 2 in m/l en het budget is ongeveer 2000 euro. is die 30% gravel genoeg om er een fiets voor aan te schaffen die dit aankan, is die fiets vervolgens racer genoeg om ook met het clubje mee te komen?

voor het echte singletrackwerk, mtbroutes e.d. pak ik de mtb.

keuzestress....
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

brinta....bestaat nog :D wie is er niet groot mee geworden :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Maar nu ff serieus :D strakke bike, Nice and clean :-q
En ook met de 2x setup, zou je op de weg goed mee kunnen.....maar dan zou ik toch voor iets meer asfalt banden gaan kijken ivm de rolweerstand en geluid :-q
Zelf krijg ik van fabriek af Vittoria Terreno Dry CX-Gravel G2.0 TNT 700x38c gemonteerd :-D maar ook ik kijk nu naar een band met iets bredere inzetbaarheid :-q en ik ben op de Continental Terra Speed 180 TPI  uitgekomen :-D maar dat is ook meer omdat het asfalt in Portugal even veel verrassingen als offroad heeft :roll:
Maar jij zou bijvoorbeeld naar de Continental Contact Speed  kunnen kijken :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Of je gaat kijken voor een cyclocrosser, kwa sturen vergelijkbaar met een racer, niet zo slack.
Em met een paar andere banden geschikt voor gravel/weg, of een tweede wielset.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Als je voor een fiets met gravel-, endurance-, of crossgeometrie gaat met schijfremmen met een tweede wielset erbij dan ben je klaar. Wielset 1 is voor de weg, wielset 2 heeft andere sloffen eronder is voor de onverharde weg
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

brinta schreef: zo 17 mei 2020, 15:33 mijn oog is gevallen op de Giant Revolt advanced 2 in m/l en het budget is ongeveer 2000 euro. is die 30% gravel genoeg om er een fiets voor aan te schaffen die dit aankan, is die fiets vervolgens racer genoeg om ook met het clubje mee te komen?
Je hebt gravelbikes, gravelbikes en gravelbikes. Het is een zeer divers genre. De ene gravelbike is bijna een endurance racer, dan andere gaat richting heftig offroad en/of bikepacken.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Een tweede Wielset :-q maar TS wil tijdens een groeps rit over de weg....plots linksaf kunnen slaan en offroad gaan :-D dus een 2e Wielset gaat niet op zo'n moment :-{ :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wij kunnen niet in jouw conditie kijken, maar voor mijzelf is een gravelracer echt de slimste keus. Voor groepsritten waarbij het om het hardst op het asfalt gaat, is het níet de slimste keus. Aan jou om de inschatting te maken - bedenk je wel dat de gravelracer makkelijker geschikt te maken is voor wegwerkzaamheden dan een racer voor gravel. En dan gaat het vooral om ruimte voor bredere banden.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

In principe is een gravelracer voor de gemiddelde gebruiker even snel als een hardcore racefiets. Mits je de zithouding enigszins sportief kiest. Het laatste beetje verschil op straat zit dan in de banden, maar een brede semislick loopt geen 5% zwaarder dan een raceband en is op gravel prima bruikbaar. En tenzij de race-groepjes op de limiet gaan, kun je die 5% prima compenseren (door eventueel geen kopwerk te doen bijvoorbeeld 8) ).

Gravelracer dus. Die Giant is een goede keuze :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

5% harder werken.
Bijkomend voordeel van mijn 37mm sloffen is dat ik makkelijker aan de anderhalvemetersamenleving mee kan doen: ik kan de fiets door elke berm heen rossen en voor iedereen uitwijken. Kun je met je 23mm nooit nadoen. En ik ga echt niet langzamer dan andere racers.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Het klopt dat het snelheidsverschil met een 'echte' racer niet al te groot is / hoeft te zijn, maar als je nu een racer gewend bent is het wel goed om te weten dat een gravelracer over het algemeen wel anders aanvoelt. Of je het nu traag noemt of minder nerveus, dat verschil is er vaak. Als je veel offroad rijdt kan dat een pluspunt zijn, maar als je eenzelfde gevoel verwacht dan zou ik zeker even testen. Voor mij is het verschil iig dusdanig groot dat ik mijn racefiets naast de gravelfiets aanhoudt.

Gezien de hoeveelheid asfalt en de wens om in de groep te rijden zou je ook een echte racer met ruimte voor brede banden kunnen kiezen. In een Giant Defy passen b.v. 35mm banden.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Met een mtb kun je alle drie prima doen. Ergens doe je concessie. Met een gravel doe je weer andere concessies even zo met een racer.
Kom je er niet uit, op naar de LBS en testen.

(Vooraf was ik overtuigt dat voor mij een Giant Toughroad de fiets zou zijn. Na een testrit wist ik het zeker. Geen andere fiets meer getest. Zo eenvoudig kan het gaan. En andersom kan natuurlijk ook. Testen is zo ie leuk om te doen en zou ik tijd in steken).
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Omdat je vaak op de weg fietst zou ik gewoon een racefiets kopen.
Maar: het hoeft geen hardcore racefiets te zijn, maar ook geen hardcore gravelracer.
Ook met 25mm racefiets bandjes op 6bar kun je gewoon prima gravelpaden rijden.
Men zegt altijd dat je aparte wielen en banden nodig hebt, maar voor die ene keer dat je wat gravelpaden meepakt voldoen racefiets bandjes gewoon.

Het wordt een ander verhaal als je ook bospaden gaat meepakken met wortels, kuilen en wisselende ondergrond ipv alleen gravel.
Dan zou ik wel wat bredere banden nemen. (dus ook zachter)
brinta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 3 september 2018, 11:51

dank voor alle reacties tot zover :-q

zoveel reacties, zoveel meningen. uiteindelijk moet ik zelf de keuze maken. vooralsnog blijven de twijfels. al lijkt de keuze enigszins door te slaan naar de giant revolt advanced 2. lijkt een racy fiets te zijn met gravel mogelijkheden. op termijn en tweede wielset en voor nu de juiste banden keuze maken.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Heb je met je huidige racefiets weleens een gravelpad geprobeerd en hoe vond je dat gaan?

Een echte gravelracer met brede zachtere banden stuurt gewoon heel anders dan een volbloed racefiets.
Ik zou zoiets dan ook niet voor pure wegritten inzetten.

Als ik bijv. een Cees Bol classic fiets, zo'n 70km aan gravelpaden en 50km asfalt (regio Hilversum) dan pak ik al de racer ipv m'n crosser omdat dat toch net even vlotter rijdt op het asfalt.
Plaats reactie