Ombouw 26” MTB naar gravel

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Bruno DW
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 11:59

Hallo,

Ben aan het kijken om mijn oude maar nog in prima staat 26” MTB om te bouwen naar gravel. Het enige wat ik voorlopig niet voor elkaar krijg zijn shifters. Derailleur is 9 speed SRAM X0 en vooraan XT 2x. Remmen zijn remschijven hydraulisch. Weet er iemand of dit soort shifters bestaan voor een race/gravel stuur? Alvast bedankt. Bruno
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Race shifters voor een Sram XO 9sp zijn er niet. (Afwijkende kabeltrek.)

Welke remmen heb je? (Merk type.)
Bruno DW
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 11:59

Hallo, remmen zijn shimano xt. Alvast bedankt.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Voordat je de ombouw doet zou ik eerst even kijken of het kwa bikefit wel lukt. Een MTB is vaak aanzienlijk langer dan een racefiets, en door het racestuur kan ik mij voorstellen dat onderin de beugels rijden ook geen vanzelfsprekendheid is.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Bruno DW schreef: di 26 mei 2020, 11:10 Hallo, remmen zijn shimano xt. Alvast bedankt.
Het makkelijkste is dan om bij Shimano te blijven en er een rem/ shifter combinatie van hun op te monteren. Ik zou dan upgraden naar een 10of 11sp met bijpassende derailleur, cassette en ketting. Of rondneuzen naar tweedehands 9sp spulletjes.
baron062 schreef: di 26 mei 2020, 11:29 Voordat je de ombouw doet zou ik eerst even kijken of het kwa bikefit wel lukt. Een MTB is vaak aanzienlijk langer dan een racefiets, en door het racestuur kan ik mij voorstellen dat onderin de beugels rijden ook geen vanzelfsprekendheid is.


Ik heb er zelf twee omgebouwd maar dat kan idd een probleem zijn. Ik ben van een 12cm stuurpen naar een 7cm gegaan. Veel 26" framepjes waren korter dan de huidige 29ers.

Afbeelding
Bruno DW
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 11:59

Bedankt voor de tip, mooie fietsen by the way, na even rondsnuisteren blijken de shifters zelfs tweedehands schaars en redelijk prijzig. welke shifters heb jij gebruikt? Heb je de wielen 26” gehouden of ben je naar 650B gegaan? Moet ik opletten met de overgang naar 10 of 11 speed met de beschikbare breedte in het frame voor het achterwiel of komt dit altijd goed? Thx
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Bruno DW schreef: di 26 mei 2020, 17:41 Bedankt voor de tip, mooie fietsen by the way, na even rondsnuisteren blijken de shifters zelfs tweedehands schaars en redelijk prijzig. welke shifters heb jij gebruikt? Heb je de wielen 26” gehouden of ben je naar 650B gegaan? Moet ik opletten met de overgang naar 10 of 11 speed met de beschikbare breedte in het frame voor het achterwiel of komt dit altijd goed? Thx
De Giant heeft 26" wielen die √49 heeft 700c ook wel 29er wielen. (Beide van oorsprong 26")

Ik heb op de Giant Rival 10sp shifters zitten. Deze zijn wel mechanisch ism. TRP HY/RD remklauwen. Alles hier 2e hands op het forum gekocht.

10sp past zonder problemen. 11sp past ook op je huidige wielen al heb je een speciale cassette nodig omdat de 11sp race cassettes iets breder zijn. Heb je ook al gekeken bij mechanische shift/ remcombinaties?
Sirius
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 28 juni 2020, 13:20

Ook ik had nog een 26"Mtb frame op de zolder zitten ,ooit aangekocht ter vervanging van mijn Canyon frame, na wat zelf knutselen is de Canyon terug in dienst genomen en zo kwam het aangekochte frame werkloos op de zolder te liggen.
Ik wilde er iets nuttigs mee doen en kwam her en der de nodige onderdelen tegen , sommige 2e hands en de rest aangevuld met nieuwe parts en uiteindelijk resulteerde dit in een leuk rijdende gravelbike.
Thompson Eagle 26" frame
2e hands 27.5" vaste vork met Ritchey WCS balhoofdstel
Mavic 27.5" wieltjes
Shimano 105 remschakelgrepen 10sp
Shimano 105 10sp achterderrie lange kooi
Shimano cross 2 sp voorderrie (lichtjes aangepast) toppull
Shimano Deore 44-32 trapstel (octalink trapas)
Schwalbe 30mm bandjes
Ritchey gravel stuur 420mm
zadelpen(34.8) en stuurpen(70mm) uit stock
Avid BB-7 road mechanische schijfremmen voor 180mm achter160mm
[https://www.flickr.com/photos/189115973 ... 054973911/][/img]
Laatst gewijzigd door Sirius op ma 29 juni 2020, 11:04, 5 keer totaal gewijzigd.
Sirius
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 28 juni 2020, 13:20

hoe plaats ik hier een foto?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Zie de FAQ´s: viewtopic.php?f=37&t=53630

In het kort: Ergens op het www hosten en hier een link plaatsen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Je hebt niet perse een dropbar / racestuur nodig om er een gravelracer van te maken. Met flatbar set-up kun je gewoon alles blijven gebruiken.
Specialized heeft bv net een flatbar versie van zijn Diverge geintroduceerd . https://www.pinkbike.com/news/specializ ... -bike.html
Ik zou het eerder zoeken in lichte voorvork, racy zitpositie, evt grotere wielset en bandenkeuze.

NB: Wel grappig om te zien dat de "gravel" racer intussen steeds ideeen van de vroege XC mtb adopteert.
Vering componenten, 650B wielen met 50mm semislicks, flatbars (worden sowieso gebruikt in USA gravel tochten)...........ik zou mijn oude 26" 80-100 mm XC disc vorkjes nog maar ff bewaren :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor mij is het verschil dropbar-flatbar nu juist een van de allerbelangrijkste verschillen.
Het is natuurlijk persoonlijk, maar op een fiets waarmee ik veel wegkm's maak wil ik geen flatbar. De kortere afstand zadel-stuur en de mogelijkheid om verschillende houdingen aan te nemen op een dropbar maakt een dedicated dropbar-bike veel comfortabeler.

Een flatbar (of meestal riser) geeft me de controle die ik in serieus terrein wil, maar op straat ben ik na een halfuurtje altijd wel klaar met die windvanghouding :D

Bovendien, als je een gravelracer met een flatbar uitrust, wat is dan nog het verschil met een mtb?
Geen vering, smallere banden en een minder geschikte geo? Dat zijn nu juist dingen die ik niet wil op een terreinfiets.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Sirius
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 28 juni 2020, 13:20

George schreef: zo 28 juni 2020, 14:09 Zie de FAQ´s: viewtopic.php?f=37&t=53630

In het kort: Ergens op het www hosten en hier een link plaatsen.
Dank U wel, is intussen gelukt :-q
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Verwijderd
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op ma 29 juni 2020, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

kermit schreef: ma 29 juni 2020, 09:08 Voor mij is het verschil dropbar-flatbar nu juist een van de allerbelangrijkste verschillen.
Het is natuurlijk persoonlijk, maar op een fiets waarmee ik veel wegkm's maak wil ik geen flatbar. De kortere afstand zadel-stuur en de mogelijkheid om verschillende houdingen aan te nemen op een dropbar maakt een dedicated dropbar-bike veel comfortabeler.

Een flatbar (of meestal riser) geeft me de controle die ik in serieus terrein wil, maar op straat ben ik na een halfuurtje altijd wel klaar met die windvanghouding :D

Bovendien, als je een gravelracer met een flatbar uitrust, wat is dan nog het verschil met een mtb?
Geen vering, smallere banden en een minder geschikte geo? Dat zijn nu juist dingen die ik niet wil op een terreinfiets.
Ben ik het in grote lijnen wel mee eens, maar in de hele "gravel" scene zijn dingen niet zo zwart-wit. Er wordt op grote evenementen met van alles gereden incl starre 29er met flatbar en halfgeveerde gravelbikes met dropbar. Ook een diepe flatbar met aero opzet is niet ongewoon.
Artikeltje https://www.cyclingabout.com/bikepackin ... dventures/
Hier filmpje met flatbar cyclocrosser in een race https://youtu.be/zIzJYe0ZznY

Gezien de kosten voor ombouw van een oudere 26" naar vlotte "gravel" bike zou ik niet perse een dropbar willen. Eerder een lichte voorvork en snellere banden / wielset.
Plaats reactie