Tiagra 4700 shifters

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Hoi allemaal!

Vandaag een kona Rove gekocht met 2x8 claris groep. Ik wil deze upgraden naar tiagra 2x10. Kan ik elke mechanische shifter op elke mechanische schijfrem zetten? Op internet staat specifiek rimbrake maar dat lijkt mij niet uitmaken zolang je met een kabel remt..

Alvast bedankt!
Omdraaien kan altijd nog!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Edit :

Na nog een uur speuren heb ik het antwoord gevonden. Dit lijkt te kunnen! :D
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

JMA1992 schreef: za 6 juni 2020, 18:39Kan ik elke mechanische shifter op elke mechanische schijfrem zetten?
De mechanische shifter aan de mechanische schijfrem? Tenzij je je rem geindexeerd wil laten slepen, zou ik de mechanische remhendel met de mechanische schijfrem verbinden... :bier:

Er zit wat verschil in de cable pull tussen verschillende versies (voornamelijk road vs. mtb), uit m'n hoofd 'verplaatst' een MTB brake lever meer kabel dan een road exemplaar. Wat in ieder geval bij de BB.7s leidt tot ietsiepietsie verschillende calipers. Ik heb MTB calipers (BB7 klonen) al jaren werkend met een road lever (dacht OEM Sora 3x9) maar daarvoor komt de afstelling wel heeeel nauw. Ik heb er ook eentje op m'n DJ met een bijbehorende MTB lever, wat zowel meer marge in de afstelling als een betere modulatie geeft.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

cheeta schreef: za 6 juni 2020, 19:37
JMA1992 schreef: za 6 juni 2020, 18:39Kan ik elke mechanische shifter op elke mechanische schijfrem zetten?
De mechanische shifter aan de mechanische schijfrem? Tenzij je je rem geindexeerd wil laten slepen, zou ik de mechanische remhendel met de mechanische schijfrem verbinden... :bier:

Er zit wat verschil in de cable pull tussen verschillende versies (voornamelijk road vs. mtb), uit m'n hoofd 'verplaatst' een MTB brake lever meer kabel dan een road exemplaar. Wat in ieder geval bij de BB.7s leidt tot ietsiepietsie verschillende calipers. Ik heb MTB calipers (BB7 klonen) al jaren werkend met een road lever (dacht OEM Sora 3x9) maar daarvoor komt de afstelling wel heeeel nauw. Ik heb er ook eentje op m'n DJ met een bijbehorende MTB lever, wat zowel meer marge in de afstelling als een betere modulatie geeft.

Ik dacht dat ie zwaarder ging trappen omdat ik een zwaarder verzet schakelde maar hij gaat steeds meer op de rem :lol: :lol:

Duidelijk! Ik heb nu dus affabriek die claris groep met mechanische Hayes CX comp schijfremmen. Ik heb in principe geen problemen met mechanische schijfremmen maar wil wel graag naar 2x10 speed. Dus die remmen wil ik graag behouden.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik heb hier nog een setje Shimano 105 shifters liggen. Gebruikt, maar momenteel niet in gebruik en vergaart dus stof. Geschikt voor mechanische schijfremmen. Daar zijn ze voor in gebruik geweest.
Laatst gewijzigd door bert l. op ma 29 juni 2020, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Je hebt een PB Bert :D
Omdraaien kan altijd nog!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er zit inderdaad verschil in road of MTB calipers bij mechanische schijfremmen, door de andere cable pull.

"Road" cable pull:
- race velgremmen
- MTB cantilever remmen/-remhendels
- mechanische road schijfremmen
- road shifters

"MTB" cable pull:
- v-brakes & hendels daarvoor
- mechanische MTB schijfremmen

Er bestaan "katrolletjes" om het een met het ander te combineren, en er bestaan race remhendels met de cable pull voor v-brakes (zonder shiftfunctie).

En over de versnellingen, ik vergeet altijd wat het precies was maar Tiagra 10-speed is weer net anders dan de andere 10-speed groepen.
Als ik me niet vergis... :oops: :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

kermit schreef: zo 7 juni 2020, 16:21 Er zit inderdaad verschil in road of MTB calipers bij mechanische schijfremmen, door de andere cable pull.

"Road" cable pull:
- race velgremmen
- MTB cantilever remmen/-remhendels
- mechanische road schijfremmen
- road shifters

"MTB" cable pull:
- v-brakes & hendels daarvoor
- mechanische MTB schijfremmen

Er bestaan "katrolletjes" om het een met het ander te combineren, en er bestaan race remhendels met de cable pull voor v-brakes (zonder shiftfunctie).

En over de versnellingen, ik vergeet altijd wat het precies was maar Tiagra 10-speed is weer net anders dan de andere 10-speed groepen.
Als ik me niet vergis... :oops: :D
Bedankt! ik ga zeker wat met deze info doen.

Super :-q
Omdraaien kan altijd nog!
Joren
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 13 september 2013, 19:14
Mijn mountainbike: Fo Shizzle Chisel

kermit schreef: zo 7 juni 2020, 16:21

En over de versnellingen, ik vergeet altijd wat het precies was maar Tiagra 10-speed is weer net anders dan de andere 10-speed groepen.
Als ik me niet vergis... :oops: :D
The only exception to the above rules is Tiagra 4700 (and the associated RS405 hydraulic shifters) which uses the same cable pull ratio as current generation, 11 speed road kit. This means you could for example use an 11 speed derailleur with 10 speed, 4700 shifters.

bron: https://www.bikeradar.com/advice/buyers ... railleurs/

Bedoel je dit?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Yep, dat is hem.
Blijft gewoon opletten als je allerlei dingen door elkaar wilt gebruiken. Er kan veel, maar er zijn ook veel uitzonderingen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

kermit schreef: ma 8 juni 2020, 10:06 Yep, dat is hem.
Blijft gewoon opletten als je allerlei dingen door elkaar wilt gebruiken. Er kan veel, maar er zijn ook veel uitzonderingen...
Thanks! Ik wil eigenlijk gewoon Tiagra houden met misschien een GRX400 derrie achter voor iets meer spanning. Maar ik en mijn autisme proberen zo veel mogelijk alles bij elkaar te houden :D
Omdraaien kan altijd nog!
Joren
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 13 september 2013, 19:14
Mijn mountainbike: Fo Shizzle Chisel

Kan ik zeker aanraden: een GRX-derailleur icm met Tiagrashifters. Niet zozeer omdat ik ervaring heb met die GRXderrie, maar ik zelf heb nu de Tiagraderraileur op mn gravelfiets en die klappert echt enorm op de iets technischer stukken. Zit zelf dus ook naar GRX te kijken (of Ultegra RX).
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Joren schreef: di 9 juni 2020, 07:13 Kan ik zeker aanraden: een GRX-derailleur icm met Tiagrashifters. Niet zozeer omdat ik ervaring heb met die GRXderrie, maar ik zelf heb nu de Tiagraderraileur op mn gravelfiets en die klappert echt enorm op de iets technischer stukken. Zit zelf dus ook naar GRX te kijken (of Ultegra RX).
Super! Ik ga de combi zeker proberen.
Omdraaien kan altijd nog!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Even off-topic..

Ik weeg fully Packed ongeveer 82 kilo. Ik heb 45 mm banden op 700c i19 velgen. Op welke druk zou ik moeten rijden? Ongeveer? Heb nu 2,5 achter en 2 voor.
Omdraaien kan altijd nog!
Joren
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 13 september 2013, 19:14
Mijn mountainbike: Fo Shizzle Chisel

JMA1992 schreef: di 9 juni 2020, 11:32
Joren schreef: di 9 juni 2020, 07:13 Kan ik zeker aanraden: een GRX-derailleur icm met Tiagrashifters. Niet zozeer omdat ik ervaring heb met die GRXderrie, maar ik zelf heb nu de Tiagraderraileur op mn gravelfiets en die klappert echt enorm op de iets technischer stukken. Zit zelf dus ook naar GRX te kijken (of Ultegra RX).
Super! Ik ga de combi zeker proberen.
Heb afgelopen week een Ultegra RX geïnstalleerd op mn 10 speed setup met 4700 shifters. Volgens mijn vrouw was ik gedurende onze gravelritten (2x100km dit weekend) een stuk minder aan het schelden op mn achterderailleur, dus zeker aan te raden :winkie:
Plaats reactie