Specialized Diverge maatvoering 48cm vs. 52cm - Felt Breed 30 geworden

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Heel lang afwezig geweest hier. Maar heel af en toe zit in nog op mijn mountainbike. :lol: Toevallig afgelopen weekend nog. Maar ik gebruik hem echt veels te weinig. Ik zit wel veel op de racefiets en ben afgelopen maand 3x wezen gravelen op een geleende CX fiets. 2x op de Veluwe en 1x onder Breda. Dit smaakt wel naar meer om te gaan gravelen met een eigen fiets. Deze zal ik dan ook voor 16,5km +16,5km woon-werk ritjes gaan gebruiken ipv. mijn fixie en gewone racefiets.

Ik wil niet teveel geld uitgeven. Afgelopen jaar heb ik ook al een nieuwe racefiets gekocht, dus rond de 2000,- euro zat ik te kijken. Liefst aluminium of carbon. Al kwam ik ook een leuke stalen Norco tegen in mijn maat. Helaas met matige afmontage.

Fiets die met wel aanspraken was de Felt Breed in maat 51cm (welke mijn maat zal zijn), maar nu kwam ik ook een een Specialized Diverge tegen maar in maat 48cm. Nu vraag ik mij af of die toch niet te klein zal. Maar na 48cm gaat Specialized gelijk naar 52cm. 50 cm bestaat niet. En dan ben ik weer ban dat de bovenbuis te lang zal zijn. Mijn 50cm Koga Kimera racefiets vind ik ook net iets aan de lange kant, maar heb dat opgelost door een 90mm stuurpen en het zadel verder naar voren. (Die fiets was een buienkansje in aanschaf, maar 50cm was daar de kleinste maat). Een stuur met 1cm kortere reach zou hem perfect maken.

Bij een gravelbike zou ik dat niet willen moeten doen. Eerder iets te klein door groter te maken, dan groot door kleiner te maken. Als zal een grotere fiets misschien iets meer comfort geven. Specialized zegt dat ik op een 50cm fiets moet, maar die maken ze helemaal niet bij de Diverge. (Ik, 1.65m met BBL 72cm.)

Op de plaatjes op internet lijkt de Diverge 48cm echt een hele kleine fiets. Nu was mijn vorige racefiets ook wel een kleine fiets. Kuota Kharma Evo in XS (volgens mij 47cm). Die zat prima. Dat er kortere cranks op de die Diverge zitten lijkt me geen probleem. Op mijn fixie rijd ik ook met 165mm cranks. en merk amper verschil als ik op mijn racefiets of mtb stap met 170mm cranks.

Nu vraag ik mij af of een Diverge in 48cm of in 52cm de geschikte zal zijn. Het gaat om een 2020 model. (Specialized DIVERGE Carbon X1 Apex Gravel) De modellen voor 2021 zijn licht gewijzigd, slacker. Ik dacht te horen ook de iets langere bovenbuislengte en langere chainstays, maar weet niet zeker of dat voor alle modellen geldt. Met een 2021 model zou ik 48cm wel aandurven dan, maar die maat bestaat niet meer. het is voor 2021, 44, 49, 52, 54 en groter in cm stappen. Voor 2021 lijkt 49cm de perfecte maat.
Laatst gewijzigd door Suntoro op vr 7 augustus 2020, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ha die J. "welkom terug" ;-)

Ik zou vooral goed de bovenbuislengte in de gaten houden, uiteraard icm met de lengte van de gemonteerde stuurpen. Een (gravel)racer heeft niet zulke fantasie-framevormen als sommige mtb's en dan kun je die bovenbuis best als indicatie voor de maat aanhouden.

Dus vergelijk eens wat lengtematen van de fietsen die je overweegt met de fietsen die je hebt/had en waarvan je weet dat ze lekker zitten (uiteraard alleen vergelijken met de jou bekende racers, mtb's zijn altijd langer).

Zelf ben ik een tijdje geleden overgestapt van mijn oude racefiets op een gravelaar, en die is ongeveer 2cm langer in de bovenbuis maar dat wordt precies gecompenseerd door een 2cm kortere stuurpen (9->7cm). De gravelaar heeft wel een hogere stackwaarde, wat ik ook wilde want de reden voor de overstap was juist de wens voor een comfortabelere zithouding.

Ik denk ook dat je best iets kunt opvangen door een aanpassing in de stuurpenlengte, uiteraard geen extreme stappen maar 1cm korter of langer zal geen probleem vormen, 2cm kan wellicht ook nog.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Je kan je fietsen vergelijken met onderstaande sites. Fiets kiezen, maat aan klikken en je ziet ze visueel over elkaar heen gelegd worden.

https://99spokes.com/

Of


https://bikeinsights.com/compare
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik ben zelf 1.68m en rijd op een Diverge uit 2016 maat 52.
Heb alleen een kortere stuurpen gemonteerd van 70mm anders is de reach te groot voor mij.
Ik rijd ook een Crux uit 2018 in de maat 52, eveneens met 70mm stem.
Mijn afstand middelpunt crank naar bovenkant zadel is 71cm.

Overigens hebben de nieuwe Diverges een andere Geo dan die ik heb. Met bijv een stuk grotere stack.
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Thanks all! Ik denk toch dat die Diverge 2020 48cm toch te klein zal gaan zijn. Maar de aanbieding was zo aantrekkelijk. :roll: Alleen eigenlijk is het gelijk al een oude fiets vanwege de oude geometrie tov van het 2021 model. Heb de 48cm en 52cm even over elkaar gelegd, 2018 model. Neem aan dat die hetzelfde is als het 2020 model. 2021 model staat er niet tussen. Ik denk dat een 2020 52cm me beter zal bevallen bij een 2020 model. Sowieso wacht ik pas toch volgende week met vakantiegeld stuk slaan. Ik kwam ook nog een Felt Breed 30 tegen op Bikemarkt.

Weet alleen niet of die winkel in Oostenrijk naar Nederland zal verzenden. Maar die fiets zal ook prima voldoen. Weliswaar aluminium, maar dat was in eerste instantie ook mijn eerste keuze. Op een later moment zou ik dan nog een goed 700c wielsetje voor laten bouwen.

Maar de twijfel is nog steeds weg over de juiste maat voor een 2020 model Diverge. Recht uit zal het niet zo veel uit gaan maken, maar wellicht krijg ik spijt als ik een 48cm Diverge aanschaf. Helaas hebben alle kleine frames problemen met frametassen, wat bij een 48cm nog erger zal zijn.
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Ik heb de Specialized Diverge 2020 overigens laten varen. Het is toch iets anders geworden.

Een Felt Breed 30 met 650B wielen. 700c wielset is ook besteld, wat Hope RS4's worden met de The Hydra velgen. Die velgens zitten nu nog op naven die in mijn fixie steken. Echter heb ik voor mijn fixie ook nog een wielset met carbon velgen. :winkie:

Prijs voor de Felt was wel gunstig bij een Oostenrijke shop en heb nu betere wielen wielen voor minder geld. Voor de Specialized zou ik meer geld kwijt zijn en de wielen zouden kwalitatief ook iets minder zijn.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Heb de nieuwe Diverge 2021 besteld. In Alu variant en future shock 1.5. Helaas wachten tot eind okt / begin nov. :x
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Ik heb wel even getwijfeld over de nieuwe Diverge. Omdat ik er toch eentje zou kunnen hebben op 6 augustus. Maar ik had het geduld niet daar op te wachten. Ik ben erg blij met mijn Felt Breed trouwens. Echter tijdens mijn 2e ritje al een aanrijding gehad met een vaartje van rond de 30. :roll: (eigenlijk mijn allereerste aanrijding op de fiets)

Dat was 2 precies 2 weken geleden. Iemand deed zijn deur open van een gesloten bestelbus. Die zag mij niet en reed in de rand van de deur. Met mijn arm reed ik in die rand. en vervolgens met mijn hoofd tegen het asphalt geklapt. Fiets licht beschadigd aan de remgrepen. Dikke arm opgelopen en nog steeds last van mijn ribben. Mijn helm was ook stuk, maar blij dat ik die op had.

Maar sindsdien heb ik überhaupt nog niet op een fiets gezeten. Inmiddels wel weer een nieuwe POC helm binnen en bandjes (Teravail Cannonball 42mm) voor mijn 700c wielset binnen. Wielen zijn nog niet klaar, maar heb er gelijk toch ook maar 160mm Hope floating rotors bij besteld. 140mm bestaat niet in CL helaas.

Aanrijding is inmiddels 2 weken geleden, maar het is gelukkig de goede kant op gegaan. Maandag hoop ik toch weer op de fiets naar werk te gaan.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Vandaag 2e rit gemaakt op mijn diverge 2021. maat 54. Alu variant met shock in het stuur. na de 1e rit dacht ik hmmm gaat dit wel wat worden, maar na rit 2 helemaal overtuigd. Die shock is top, geeft rustig gevoel in armen en handen. Heb een rit over de posbank/ Veluwe gemaakt met los zand, gravel-grind, klein stukje asfalt boven op posbank en vervolgens een deel van de groene mtb route, met oa stijle klimmen en ook dalen op stukken met vrij grote stenen, rondje van 60km. Kortom van alles wat. Moet zeggen je kan met een Gravelaar veel meer dan ik dacht, je knalt overal over heen en kan ook mooi tempo rijden. De standaard 38 pathfinder banden ga ik vervangen. Die zijn met het droge best geschikt, maar komen op de meer technische stukken en vooral het losse zand echt te kort. Laat staan als het najaar natter wordt. Komen Pirelli gravel M (mixed terrain) 45mm banden op. Dan is de fiets helemaal robuust en kan je denk ik er af en toe een mtb trailtje mee pakken.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Met een gravelracer kun je zeker meer dan je denkt.
Heb toen op m'n crosser de volledige (oude) posbank route gereden incl de wortelafdalingen.
Comfortabel is het niet, maar het is te doen en gaat nog best vooruit ook.

Toch heb ik voor dat soort stukken liever mijn MTB omdat je dan wat meer kunt spelen.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

@Ray: ja klopt voor de echte mtb routes. Pak ik ook liever de mtb. Dan merk je dat het met de gravel-bike opletten wordt of heel oncomfortabel. Maar het is goed om te weten als je een keer onverwacht bij een wat uitdagender stukje komt, het ook gewoon red.
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Ik kreeg net een PB voor een alternatief voor de Diverge. Maar zoals ik in het show topic al had laten zien is het geen Specialized geworden. Maar een Felt Breed 30 in maat 51. :)

Al diverse ritjes plezier op beleefd, ondanks de 650b wielen. Die eigenlijk best ok zijn.

Afbeelding
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Mooie bike zo’n Felt :-D

Voor alle Diverge rijders. Ik kwam op het web berichten tegen dat die future shock af fabriek geen veer meer bevat. Die cartridge ansich veert al, maar je kan er dus een veer in stoppen voor wat hogere weerstand. Ik had van mijn LBS een setje met 3 veren mee gekregen (geel, blauw, zwart). En wat bleek ook bij mij was er geen veer geïnstalleerd. Heb er de zwarte (medium) ingestopt. Tis maar dat je het weet.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4703
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Suntoro schreef: vr 7 augustus 2020, 17:33 Ik kreeg net een PB voor een alternatief voor de Diverge. Maar zoals ik in het show topic al had laten zien is het geen Specialized geworden. Maar een Felt Breed 30 in maat 51. :)

Al diverse ritjes plezier op beleefd, ondanks de 650b wielen. Die eigenlijk best ok zijn.

Afbeelding
Ben ook aan het kijken voor deze Felt Breed 30. Passen hier ook gewone 28 inch wielen in met bijvoorbeeld een wegband setje 28-30 mm? Om dan te gebruiken als wegfiets?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Marcel964 schreef: wo 9 september 2020, 09:02 Mooie bike zo’n Felt :-D
Thanks!
hanjovdberg schreef: vr 11 september 2020, 21:30 Ben ook aan het kijken voor deze Felt Breed 30. Passen hier ook gewone 28 inch wielen in met bijvoorbeeld een wegband setje 28-30 mm? Om dan te gebruiken als wegfiets?
Er passen in de Felt Breed zeker wegwielen in. Ik heb ook nog steeds een 700c wielset in bestelling staan. Maar mijn wielbouwer heeft het erg druk en ik had er op zich geen spoed mee om ze te hebben. Ik laat H Plusson The Hydra velgen uit mijn 2e fixie wielset ombouwen met Hope RS4 naven.

Volgens de specs van de Breed kun je zelfs tot 45mm banden rijden met 700c wielen.
Felt quote: "In order to produce the best riding experience possible on any surface, the Breed | 30 can accept up to a 45mm-wide tire on 700c wheels, or up to 2.0-inch tires on 650b wheels. "

Tot nu toe bevalt met 650B met prima, ook voor mijn woon-werk ritjes op verhard.

Felt heeft zelf 2 promo modellen opgebouwd met met 700c wielen. Zowel eentje met Sram als eentje met Shimano. Eigenlijk zoals de Breed 20 en Breed 30.
https://eu-en.feltbicycles.com/blogs/ne ... zed-part-2
https://eu-en.feltbicycles.com/blogs/ne ... zed-part-1

Voor zover ik kan zien lijkt het Felt Breed frame niet gewijzigd voor 2021 en deze hetzellfde als zoals ie in 2019 al op de markt kwam. De afmontages en kleuren zijn telkens wel gewijzigd. Ik had bijna willen wachten op het 2021 model van de Breed 30, maar ik vond de 2020 kleur mooier. Kleur voor 2021 zou Satin Glow Green worden. Had contact gehad met Bike Center Zeeuws Vlaanderen.
Plaats reactie