Tubeless - waar op te letten

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
i-mac
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 19 maart 2018, 09:47

Ik heb een gravelbike besteld (Canyon 8.0), die half juli geleverd zou worden. Ik zou ervoor kiezen om tubeless te gaan rijden. Ik heb daar echter totaal geen ervaring mee. Ik heb wel al diverse sealant testen gelezen, dus daar heb ik al een keuze gemaakt.

Maar welke ventielen kies ik best? (wielen zijn DT Swiss G1800 spline db).
En met welke bandendruk kan ik best gaan fietsen? Ik weeg zelf 83kg. (Banden = Schwalbe G-One Bite 40 mm - tubeless easy).
En zijn er specifieke bandenlichters die je moet gebruiken?
En in geval je toch een biba nodig hebt, welke wordt er aangeraden?

Ik kijk echt uit om op pad te gaan.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Hoi!

In principe zijn die velgen al tubeless ready en kan je daar elk tubeless ventiel inzetten die je wilt. Ik weet uit ervaring dat die van DT swiss erg fijn zijn. Sealant maakt niet zo heel veel uit. Ik heb momenteel Squirt Sealant. Groot voordeel daarvan is dat het makkelijk in je band te spuiten is doordat het tuutje in je ventiel past.

Bandenspanning zal je moeten uitvogelen. Ik zou beginnen tussen de 2,5 en 3,0 bar. Gebruik altijd kunststof bandenlichters, maar alleen als dit nodig is. Voor een band omleggen heb je deze niet echt nodig.

Biba is ook universeel. Maakt niet zo veel uit. Er valt wat gewichtswinst te behalen met lichtere biba's
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

JMA1992 schreef: di 30 juni 2020, 11:53In principe zijn die velgen al tubeless ready en kan je daar elk tubeless ventiel inzetten die je wilt.
Niet iedere combinatie van velg en ventiel is een gelukkige. Ventielen die goed werken met een D6.5 gat in het velgbed doen het niet per definitie fantastisch wanneer dat gat D8.5 is en of het velgbed redelijk gekromd of bijna vlak is kan ook nog uitmaken. DT zal er ongetwijfeld een ventiel voor aanbieden en anders is het een geval van kijken naar de exacte condities van de velg en welk ventiel daar het beste bij aansluit. Als je niet met een Stanley mes aan de gang wilt tenminste...
i-mac schreef: di 30 juni 2020, 11:29En met welke bandendruk kan ik best gaan fietsen? Ik weeg zelf 83kg. (Banden = Schwalbe G-One Bite 40 mm - tubeless easy).
Met degene die jou het beste bevalt voor de condities waar jij rijdt. Ofwel gewoon zelf proberen wat het beste werkt...
i-mac schreef: di 30 juni 2020, 11:29En in geval je toch een biba nodig hebt, welke wordt er aangeraden?
Als back-up voor tubeless? Alles wat je op dat moment thuisbrengt. Dat kan de goedkoopste zijn omdat het goedkoop is, de compactste omdat je die makkelijker kan meenemen, etc..
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
i-mac
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 19 maart 2018, 09:47

Alvast bedankt. Ik ga eerstdaags sealant en een setje ventielen kopen. Kreeg net bericht van Canyon dat mijn fiets een week vroeger geleverd zal worden. Dat is mooi meegenomen :-D
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

i-mac schreef: di 30 juni 2020, 11:29 Ik kijk echt uit om op pad te gaan.
Niet doen hoor ;)

Fiets al binnen?
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

De enige keer dat ik een Canyon bestelde kreeg ik er 2 tubeless ventielen bij die bij de DT wielset hoorden. Maar geen idee of ze dat nog steeds doen.
Waar woke is, is vuur
i-mac
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 19 maart 2018, 09:47

Fiets was binnen, maar is terug naar Canyon. De reden? Schade aan het frame. Ik kreeg een korting aangeboden van €75 in de Canyon shop, maar daar ben ik niet op ingegaan. Ik had immers al de nodige zaken met de fiets mee besteld. Jammer genoeg is de Grail 8.0 CF SL momenteel uitverkocht. Zodra die terug op voorraad is, bestel ik de Di2 versie.

Wel jammer, want ik verheugde me al op een paar ritten. Maar goed, wat niet is, komt nog wel.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat ik me afvraag, werkt tubeless ook nog goed op wat hogere drukken? Ik rijd vrijwel alleen verharde wegen met mijn Genesis, dus de bandjes staan richting 4 bar. Spuit de latex er niet uit als je dan lek rijdt?

Lekbescherming zou eigenlijk de enige reden zijn om tubeless te overwegen voor mij, het is ook de enige reden dat ik het op de mtb's gebruik.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

kermit schreef: do 23 juli 2020, 13:44 Wat ik me afvraag, werkt tubeless ook nog goed op wat hogere drukken? Ik rijd vrijwel alleen verharde wegen met mijn Genesis, dus de bandjes staan richting 4 bar. Spuit de latex er niet uit als je dan lek rijdt?

Lekbescherming zou eigenlijk de enige reden zijn om tubeless te overwegen voor mij, het is ook de enige reden dat ik het op de mtb's gebruik.
ik denk niet dat de latex er uit spuit. Ik rijd mijn banden op 3 a 3,5 bar. Na een voorlaatste rit heb ik een dag later mijn fiets schoongemaakt en de banden. Doordat ik de toen nog goed harde banden aan het schrobben was met een oude afwasborstel heb ik kennelijjk een stukje latex losgepeuterd want mijn band was de dag later helemaal afgelopen tot een halve bar. Nieuwe latex erin gedaan, opgepompt en een paar slingers gegeven en hij was meteen weer dicht. Tot op de dag van vandaag ( circa 1 week later en 120 km verder ) staat de band nog steeds boven de 3 bar.

Ik denk dat als ik de band niet had schoongemaakt ( loopvlak in dit geval ) dan had de band waarschijnlijk niet leeg gelopen. Maar goed, dat is een aanname. Hij heeft een dag in de schuur gestaan zonder drukverlies en na het schoonmaken stond ie plat.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
M.T.B.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: do 7 juli 2016, 09:44

Een paar weken geleden heb ik een Nukeproof Digger mogen verwelkomen met dezelfde wielen. In de doos met accessoires zaten tubeless ventielen van DT swiss zelf. Die passen perfect. Ik heb de wielen na 2 ritten met een gewone vloer pomp tubeless gemaakt (met muc-off no puncture) en ze blijven mooi op druk. Overigens zaten in mijn Canyon mountainbike ook DT swiss wielen en ook daar weer in de accessoire doos 2 DT swiss ventielen. Mocht je nog geen ventielen hebben aangeschaft dan zou ik even wachten tot de fiets (hopelijk zonder schade dit keer) wordt geleverd en eens goed in de doos met accessoires kijken. Veel plezier alvast. Je hebt in ieder geval iets om naar uit te kijken.
Muddy Fox, Norco Pinnacle, Verlicchi, Pro-Flex 656 en 856, Giant Coldrock en Stonebreaker, Specialized Rock Hopper, Giant Talon, Canyon Neuron, Nukeproof Digger, Canyon Neuron, winter bike Bulls Copperhead ( dochterlief Schouten).
i-mac
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 19 maart 2018, 09:47

Ik heb deze morgen een gok genomen. Er stond terug een large van de Di2 beschikbaar, en heb deze per direct besteld. Zou volgende week geleverde worden. Nu maar hopen dat deze geen schade heeft. Ik kijker zeker naar uit :-)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

JMA1992 schreef: do 23 juli 2020, 13:54
kermit schreef: do 23 juli 2020, 13:44 Wat ik me afvraag, werkt tubeless ook nog goed op wat hogere drukken? Ik rijd vrijwel alleen verharde wegen met mijn Genesis, dus de bandjes staan richting 4 bar. Spuit de latex er niet uit als je dan lek rijdt?

Lekbescherming zou eigenlijk de enige reden zijn om tubeless te overwegen voor mij, het is ook de enige reden dat ik het op de mtb's gebruik.
ik denk niet dat de latex er uit spuit. Ik rijd mijn banden op 3 a 3,5 bar. Na een voorlaatste rit heb ik een dag later mijn fiets schoongemaakt en de banden. Doordat ik de toen nog goed harde banden aan het schrobben was met een oude afwasborstel heb ik kennelijjk een stukje latex losgepeuterd want mijn band was de dag later helemaal afgelopen tot een halve bar. Nieuwe latex erin gedaan, opgepompt en een paar slingers gegeven en hij was meteen weer dicht. Tot op de dag van vandaag ( circa 1 week later en 120 km verder ) staat de band nog steeds boven de 3 bar.

Ik denk dat als ik de band niet had schoongemaakt ( loopvlak in dit geval ) dan had de band waarschijnlijk niet leeg gelopen. Maar goed, dat is een aanname. Hij heeft een dag in de schuur gestaan zonder drukverlies en na het schoonmaken stond ie plat.
Hogere druk stelt hogere eisen aan de sealant.
Notubes heeft de Race variant, die dicht op de mtb grotere gaten en op de racefiets bij hogere druk.
Maar droogt ook eerder uit, dus eerder vervangen/verversen.

In mn woonwerk racefiets jaren rondgereden met normale sealant in mn binnenbanden.
Puur als lekbescherming, want lekrijden tijdens woonwerkverkeer is nog vervelender dan tijdens een fietstocht.
Werkt goed, ook bij hoge druk. En blijft lang goed.
Bij normale lekken dan toch. De sealant plakt wel binnen en buitenband aan elkaar op de plek vh lek.
Zo kan je bij een bandenwissel tellen hoeveel lekke banden je hebt vermeden ;)
Het voegt natuurlijk wel wat gewicht toe, maar in een 23mm biba gaat maar heel weinig latex, zo'n 30ml. in een gravel biba van 40mm moet je toch wel 60ml aan denken)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

ThaSingleTrackMastah schreef: di 28 juli 2020, 00:33 In mn woonwerk racefiets jaren rondgereden met normale sealant in mn binnenbanden.
Dit is wel interessant. Kan je dat er gewoon inspuiten of is het specifieke sealant? Ik heb geen TLR velgen (en ben nogal conservatief qua fietstechniek) dus dit zou een goede tussenoplossing zijn.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

kermit schreef: do 23 juli 2020, 13:44 Wat ik me afvraag, werkt tubeless ook nog goed op wat hogere drukken? Ik rijd vrijwel alleen verharde wegen met mijn Genesis, dus de bandjes staan richting 4 bar. Spuit de latex er niet uit als je dan lek rijdt?
Ik heb een wielset gebouwd voor mijn broer zijn racer met ZTR Apha velgen. Die rijd tubeless op hoge druk, zonder problemen. Bij zo'n hoge druk is het wel belangrijk om echt tubeless banden te gebruiken. Waar je met lage druk vrijwel elke MTB band tubeless op de velg kan houden, drukt hij de niet-tubeless raceband van de velg af (been there, done that :-{ ).

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

i-mac schreef: do 23 juli 2020, 17:55 Ik heb deze morgen een gok genomen. Er stond terug een large van de Di2 beschikbaar, en heb deze per direct besteld. Zou volgende week geleverde worden. Nu maar hopen dat deze geen schade heeft. Ik kijker zeker naar uit :-)
Mjam mjam. Veel plezier er alvast mee!
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Plaats reactie