Tubeless - waar op te letten

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
i-mac
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 19 maart 2018, 09:47

Ik heb een gravelbike besteld (Canyon 8.0), die half juli geleverd zou worden. Ik zou ervoor kiezen om tubeless te gaan rijden. Ik heb daar echter totaal geen ervaring mee. Ik heb wel al diverse sealant testen gelezen, dus daar heb ik al een keuze gemaakt.

Maar welke ventielen kies ik best? (wielen zijn DT Swiss G1800 spline db).
En met welke bandendruk kan ik best gaan fietsen? Ik weeg zelf 83kg. (Banden = Schwalbe G-One Bite 40 mm - tubeless easy).
En zijn er specifieke bandenlichters die je moet gebruiken?
En in geval je toch een biba nodig hebt, welke wordt er aangeraden?

Ik kijk echt uit om op pad te gaan.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Hoi!

In principe zijn die velgen al tubeless ready en kan je daar elk tubeless ventiel inzetten die je wilt. Ik weet uit ervaring dat die van DT swiss erg fijn zijn. Sealant maakt niet zo heel veel uit. Ik heb momenteel Squirt Sealant. Groot voordeel daarvan is dat het makkelijk in je band te spuiten is doordat het tuutje in je ventiel past.

Bandenspanning zal je moeten uitvogelen. Ik zou beginnen tussen de 2,5 en 3,0 bar. Gebruik altijd kunststof bandenlichters, maar alleen als dit nodig is. Voor een band omleggen heb je deze niet echt nodig.

Biba is ook universeel. Maakt niet zo veel uit. Er valt wat gewichtswinst te behalen met lichtere biba's
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

JMA1992 schreef: di 30 juni 2020, 11:53In principe zijn die velgen al tubeless ready en kan je daar elk tubeless ventiel inzetten die je wilt.