Mijn eerste gravelbike van Canyon?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Mandy1983
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 9 juni 2015, 11:25

Hoihoi,

Na veel te lang te hebben gereden op mijn XTrail FSP LT (zie: http://ow.ly/i/764jm/original), was ik echt toe aan een nieuwe, lichtere fiets. Ik werd aangeraden om naar een Canyon te kijken, want die zouden de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben en een super service. Dat laatst is tot op heden vind ik erg waar ;). Dus ik had mijn oog op onderstaande fiets laten vallen en ben er maar voor gegaan, want met dat stomme virus kon ik niet naar Koblenz gaan voor een testrit:

https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=BK%2FTQ

Een paar weken terug kreeg ik hem binnen en ik moest echt even slikken met de 1x11 versnellingen, ik was nog lekker die ouderwetse 27 versnellingen gewend! Daarbij ben ik gewend om heel zwaar te trappen. Ik fiets vooral op kracht voor op het blad met 40 tands en 30 tands bladen, ook bergop.

Omdat ik steeds minder uitdagende tracks doe (eventjes geen zin in die hele outfit aantrekken en op mijn leeftijd word je gewoonweg ook rustiger en voorzichtiger) en steeds meer lange afstanden, werd mij geadviseerd om een gravelbike te proberen. Zo gezegd zo gedaan en vooralsnog vind ik ook dat eng (sturen, remmen schakelen is geheel anders, maar ook het gewicht is wel heel licht), maar wil ik toch van het weekend eens een dagje een gravel bike huren ergens. Mocht dat bevallen, overweeg ik naar Koblenz te rijden voor deze met super lange wachttijd:

https://www.canyon.com/nl-nl/road-bikes ... be=RD%2FBK

Ik heb geen idee hoe de afmontage is want ik ben allemaal niet bekend met deze groepen, maar wie o wie kan mij hier een adviesje geven of wat feedback? Thanks!

Liefs,

Mandy
Muddygrail
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 21:25
Mijn mountainbike: Grail

Hallo Mandy,

Ik heb ook een Canyon Grail maar dan de carbon versie. Het zelf in elkaar zetten stelt niet veel voor er zit gereedschap bij en de gebruiksaanwijzingen zijn vrij goed. Bij mij was het het stuur er op zetten, voorwiel er in, zadel er op en dat was het wel zo. Let op denk niet ik rijd naar Canyon toe en ik neem gelijk een fiets mee want dat gaat niet. Zelfs als je hem besteld en op wil halen bij Canyon moet je een afspraak maken om hem op te halen en bij mij duurde dat 2 weken. Toen ik dat hoorde heb ik hem op laten sturen en had hem binnen 2 dagen binnen. Succes met je aankoop.
Mandy1983
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 9 juni 2015, 11:25

Hoihoi,

Het bestellingsprocess heb ik al eens verlopen en ik weet dat daar niets op voorraad is (tot December 2020 zelfs voor de grail).

Het is meer of ik mij afvraag of de afmontage echt goed is en waar ik op moet letten met de overstap van MTB maar Gravel in combinatie met mijn fietsgebruik (lange afstanden in natuurgebied en zwaar trappen met eventueel een groene track).

Groetjes,

Mandy
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

De afmontage is gewoon goed. Betere wielen dan de meeste gravelbikes van deze prijs en de GRX groep kun je denk ik een beetje vergelijken met SLX niveau in MTB-termen. Totaalgewicht voor een alu gravelbike is ook heel netjes.

Wat wel een aandachtspunt is is de geometrie. Je geeft aan dat je zo'n gravelbike best eng vindt. De Grail zit wel een beetje in de hoek van de gravelbikes die meer richting racefiets neigen. Er zijn ook gravelbikes die meer richting MTB gaan en die zijn waarschijnlijk wat minder 'eng' op MTB-routes. Duidelijk een punt om rekening mee te houden.

Wat je precies bedoelt met zwaar trappen is me niet duidelijk. Op een gravelbike kun je altijd zwaarder schakelen dan op een MTB dus zwaar trappen kan altijd...
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Mandy1983 schreef: wo 8 juli 2020, 23:13 Hoihoi,

Het bestellingsprocess heb ik al eens verlopen en ik weet dat daar niets op voorraad is (tot December 2020 zelfs voor de grail).

Het is meer of ik mij afvraag of de afmontage echt goed is en waar ik op moet letten met de overstap van MTB maar Gravel in combinatie met mijn fietsgebruik (lange afstanden in natuurgebied en zwaar trappen met eventueel een groene track).

Groetjes,

Mandy
Hoi!

Voor de afmontage kun je google ook heel goed raadplegen. Daar staan tal van reviews over afmontages. Canyon staat eigenlijk wel bekend om hun goede afmontages dus wat dat betreft zit je daar vrij goed. GRX600 is gewoon goed spul.

Voor wat betreft het zwaar trappen, natuurgebied, groene routes. Ik heb een 2x8 speed racefiets groep op mijn gravelfiets. Vrij simpel, maar wel met 52/36 verhouding aan de voorkant. Ik kan zowel op het asfalt als op singletracks lekker zwaar trappen. Vanwege de 8 speed groep zijn mijn stappen wel wat groot. ik heb 11-34 achter in acht stappen. Met een 11-34 in 11 stappen zul je vooral aan de zware kant ( 11-12-13-15-17 uit mijn hoofd) wat preciezer kunnen schakelen terwijl ik 11-13-15-18-21 heb. Voordeel daarvan is dat als ik 2 keer schakel ik ook echt een stuk lichter trap. Nadeel is met tegenwind dat je net te licht of net te zwaar trapt. Ik kan dat overigens prima negeren, ik ga zwaarder trappen of op de juiste cadans rijden. Gemiddelde snelheid is voor mij een indicatie, geen doel. Ik hou echter wel van zwaar trappen en doorfietsen. Vandaar dat ik een racefiets crank heb ipv gravel. Gravel is meestal 30/46 en dat is voor mij te licht. 46 zou mooi zijn als je 1x11 rijdt met een 42 als grootste krans. Dan zit je op een mountainbike cassette. Dan houd je wel grotere stappen. 46x11 is overigens ook niet echt zwaar als je een beetje doortrapt op het asfalt. Ik zou er vaak mee in het luchtledige trappen. Offroad is het denk ik wel ruim voldoende en veelzijdiger dan een 52/36.

Wat in andere reacties al wordt aangegeven is vooral de geometrie die je in de gaten moet houden. Er zitten gravelfietsen dicht tegen racefietsen aan en tegen mountainbikes. Ik zou daarom adviseren om eerst in een winkel eens te gaan kijken voor je online wat gaat bestellen. En als je vragen hebt na je winkelbezoek stel ze dan ook hier voordat je wat koopt. Daarmee kun je een (te) groot of te klein frame voorkomen. Weet ik uit ervaring..
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Nico78
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: do 7 mei 2020, 21:04
Mijn mountainbike: Canyon Grail SLX 8.0 DI2 - Scott Spark RC

Als je de mullet versie gekozen hebt, aka buziness in the front party in the back, dus een 1x12 😜 zal je altijd zwaar kunnen trappen. Dat is de reden waarom ik hem net niet heb. Ik heb voor 2x11 gekozen. Omdat ik ook heel veel (zeer lange) Road trips doe en dan is de juiste versnelling (voor mij) heel belangrijk. Bij de 1x12 is elke versnelling ongeveer 10rpm hoger of lager trappen en ik fiets altijd op souplesse. Dus voor mensen als jij, je geeft het zelf aan, die graag zwaar trappen is dat dan perfect... Qua af montage is er op dit moment bijna geen gelijke aan de canyon. Ik had voor mij gewicht, goede wielen en 2x11 als benchmark gezet en geen enkel merk kwam kort bij canyon qua prijs. Bijna allemaal 1500/2000€ duurder.

Succes met je fiets!
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

JMA1992 schreef: za 11 juli 2020, 17:28
Mandy1983 schreef: wo 8 juli 2020, 23:13 Hoihoi,

Het bestellingsprocess heb ik al eens verlopen en ik weet dat daar niets op voorraad is (tot December 2020 zelfs voor de grail).

Het is meer of ik mij afvraag of de afmontage echt goed is en waar ik op moet letten met de overstap van MTB maar Gravel in combinatie met mijn fietsgebruik (lange afstanden in natuurgebied en zwaar trappen met eventueel een groene track).

Groetjes,

Mandy
Hoi!

Voor de afmontage kun je google ook heel goed raadplegen. Daar staan tal van reviews over afmontages. Canyon staat eigenlijk wel bekend om hun goede afmontages dus wat dat betreft zit je daar vrij goed. GRX600 is gewoon goed spul.

Voor wat betreft het zwaar trappen, natuurgebied, groene routes. Ik heb een 2x8 speed racefiets groep op mijn gravelfiets. Vrij simpel, maar wel met 52/36 verhouding aan de voorkant. Ik kan zowel op het asfalt als op singletracks lekker zwaar trappen. Vanwege de 8 speed groep zijn mijn stappen wel wat groot. ik heb 11-34 achter in acht stappen. Met een 11-34 in 11 stappen zul je vooral aan de zware kant ( 11-12-13-15-17 uit mijn hoofd) wat preciezer kunnen schakelen terwijl ik 11-13-15-18-21 heb. Voordeel daarvan is dat als ik 2 keer schakel ik ook echt een stuk lichter trap. Nadeel is met tegenwind dat je net te licht of net te zwaar trapt. Ik kan dat overigens prima negeren, ik ga zwaarder trappen of op de juiste cadans rijden. Gemiddelde snelheid is voor mij een indicatie, geen doel. Ik hou echter wel van zwaar trappen en doorfietsen. Vandaar dat ik een racefiets crank heb ipv gravel. Gravel is meestal 30/46 en dat is voor mij te licht. 46 zou mooi zijn als je 1x11 rijdt met een 42 als grootste krans. Dan zit je op een mountainbike cassette. Dan houd je wel grotere stappen. 46x11 is overigens ook niet echt zwaar als je een beetje doortrapt op het asfalt. Ik zou er vaak mee in het luchtledige trappen. Offroad is het denk ik wel ruim voldoende en veelzijdiger dan een 52/36.

Wat in andere reacties al wordt aangegeven is vooral de geometrie die je in de gaten moet houden. Er zitten gravelfietsen dicht tegen racefietsen aan en tegen mountainbikes. Ik zou daarom adviseren om eerst in een winkel eens te gaan kijken voor je online wat gaat bestellen. En als je vragen hebt na je winkelbezoek stel ze dan ook hier voordat je wat koopt. Daarmee kun je een (te) groot of te klein frame voorkomen. Weet ik uit ervaring..
Met 11x46 ga je met 90 RPM 50 km per uur. Dus als je daar mee in het luchtledige trapt, moet je met je gravelbike in de tour mee gaan fietsen, of hb je een extreem laag beentempo.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Met 11x46 ga je met 90 RPM 50 km per uur. Dus als je daar mee in het luchtledige trapt, moet je met je gravelbike in de tour mee gaan fietsen, of hb je een extreem laag beentempo.
En wat is hier relevant aan?
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

In het linkje van je nieuwe Canyon staat dat deze 1x12 is afgemonteerd ipv 1x11 :-?
Nice bike's natuurlijk :-q ....maar had je het niet qua prijs beter andersom kunnen doen :D iets meer mtb en iets minder gravel....ik ga er wel van uit dat mtb'n op één staat :-D dus vandaar mijn gezeur :oops: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie