Gez. Gravelbike staal voor bikepacking

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Nu heb ik zelf een BrickLaneBike Hitchhiker.
Momenteel opgebouwd als gewone fiets met spatborden en flatbar.
Verder een schitterende bike om te rijden en iets wat je niet vaak ziet. Maar in jou geval mist deze de nokjes op de vork.
https://mountainbike.nl/nieuws/2018/gra ... hitchhiker

Maar laten ze voor jou doen nu de Fyxation ontwikkeld hebben. Incl. carbon vork met nokjes voor € 820,-
https://www.bricklanebikes.co.uk/fyxati ... eset-green

Bijkomend voordeel is dat je iets unieks hebt wat je niet vaak tegen zult komen.
En de BLB's rijden heel lekker. :-q
Afbeelding
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

t-8one schreef: ma 17 augustus 2020, 09:15 2. ik draai ze niet strak genoeg waardoor ze gaan schuiven en ik krassen op m'n vork krijg.
In dit geval kan je electriciteitstape er tussen draaien ;) verdeelt ook wat meer de druk.

Maar met carbon blijft het denk ik wel oppassen.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

Maakt Singular tegenwoordig alleen nog maar tita frames?
Dockie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: ma 11 september 2006, 23:32
Mijn mountainbike: Van Nicholas Tuareg/ Singular Swift

Ja, maar ik las ergens dat er wel weer plannen zijn om stalen frames te gaan maken.
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

Contact gehad met Sobre, de Versatile komt begin volgend jaar met een update. Meer maten en meer nokjes, dat klinkt goed.
Eigenlijk had ik volgende maand oid al willen beginnen met opbouwen, maar op dit moment lijken alle interessante frames uitverkocht te zijn. Ik gebruik de komende maanden om onderdelen op MP bij elkaar te scharrelen.
Tot nu toe een Rival groepset, Brooks C13 en Ritchey Venture stuur gescoord. Alles voor minimaal de helft van de nieuweprijs. :-q

Mocht iemand nog een leuke wielset zien/hebben, ik houd mij aanbevolen.

Boven aan mijn lijst staan nu de Sobre Verstatile en de Brother Cycles Mehteh.
Als 'backup' heb ik nog de Niner RLT Alu in m'n hoofd.
Vliegende ton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03

Bel anders voor Sour eens met Parallel Handbuilt uit Rotterdam die verkoopt Sour& heeft veel Bike kennis👍
maxwell
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: di 27 juni 2006, 10:15
Mijn mountainbike: Stanton
Contacteer:

[quote=t-8one post_id=2517441 time=1597434989 user_id=5249]
Tnx, goeie tips allemaal. Ben op mtb-news.de trouwens ook veel Duitse fabrikanten tegen gekomen. Veloheld en Sour hebben bijvoorbeeld ook veel moois.
Voor nu heeft de Sour Purple Hase mijn voorkeur, verkrijgbaar in meerdere (matte) kleuren voor een goeie prijs. Vanaf eind September zouden ze weer leverbaar moeten zijn.
[/quote]

Volgens de eigenaar van Repack moet je geen matte kleur nemen bij die Sour omdat je er alles op ziet....hij heeft een Sour clueless en vertelde mij dat hij voor een mooi glad gelakt frame zou gaan.
maxwell
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: di 27 juni 2006, 10:15
Mijn mountainbike: Stanton
Contacteer:

[quote=Pat. post_id=2518025 time=1597657485 user_id=3]
Nu heb ik zelf een BrickLaneBike Hitchhiker.
Momenteel opgebouwd als gewone fiets met spatborden en flatbar.
Verder een schitterende bike om te rijden en iets wat je niet vaak ziet. Maar in jou geval mist deze de nokjes op de vork.
https://mountainbike.nl/nieuws/2018/gra ... hitchhiker

Maar laten ze voor jou doen nu de Fyxation ontwikkeld hebben. Incl. carbon vork met nokjes voor € 820,-
https://www.bricklanebikes.co.uk/fyxati ... eset-green

Bijkomend voordeel is dat je iets unieks hebt wat je niet vaak tegen zult komen.
En de BLB's rijden heel lekker. :-q
[img]https://www.bricklanebikes.co.uk/images ... green.jpeg[/img]
[/quote]

Hou zou deze het doen qua bracket stijfheid? Ik heb nu een 4130 Salsa Casserrol en daar zit veels te veel flex in. Als ik mijn voet op een pedaal zit en haaks op de rijrichting duw heb ik zo 10 tot 15 cm speling en dat komt niet uit de banden. Ik ben daardoor nu geneigd voor een snobistisch 853 frame te kiezen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Alternatieve optie: Sonder Santiago?

https://alpkit.com/collections/sonder-s ... e-and-fork
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

maxwell schreef: do 27 augustus 2020, 12:52 Hou zou deze het doen qua bracket stijfheid? Ik heb nu een 4130 Salsa Casserrol en daar zit veels te veel flex in. Als ik mijn voet op een pedaal zit en haaks op de rijrichting duw heb ik zo 10 tot 15 cm speling en dat komt niet uit de banden. Ik ben daardoor nu geneigd voor een snobistisch 853 frame te kiezen.
Heb je daar ook last van tijdens het rijden? Ik vind dat soort "testjes" altijd wat twijfelachtig, als ik rijdend niks verkeerds merk probeer ik het ook niet eens.

Ik denk trouwens dat het voor de bracketstijfheid belangrijker is dat er een mannetje tussen de liggende achtervorken zit dan van welk staal het gemaakt is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
maxwell
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: di 27 juni 2006, 10:15
Mijn mountainbike: Stanton
Contacteer:

[quote=kermit post_id=2520922 time=1598528112 user_id=3313]
[quote=maxwell post_id=2520912 time=1598525570 user_id=7046]
Hou zou deze het doen qua bracket stijfheid? Ik heb nu een 4130 Salsa Casserrol en daar zit veels te veel flex in. Als ik mijn voet op een pedaal zit en haaks op de rijrichting duw heb ik zo 10 tot 15 cm speling en dat komt niet uit de banden. Ik ben daardoor nu geneigd voor een snobistisch 853 frame te kiezen.
[/quote]Heb je daar ook last van tijdens het rijden? Ik vind dat soort "testjes" altijd wat twijfelachtig, als ik rijdend niks verkeerds merk probeer ik het ook niet eens.

Ik denk trouwens dat het voor de bracketstijfheid belangrijker is dat er een mannetje tussen de liggende achtervorken zit dan van welk staal het gemaakt is.
[/quote]

Het zijn de rijeigenschappen die ertoe geleid hebben dat ik eens wilde uitproberen hoe stijf het balhoofd eigenlijk is als ik mijn voet eropzette.

Met afdalen is te flex teveel, knieën bij of tegen de bovenbuis geeft weer stabliteit. Het bekende shimmy effect.

Had ik met mijn stalen Gios ook.

Je merkt verder dat er energie verloren gaat tijdens het trappen, vanwege teveel zijwaartse flex. Als je tussen je benen doorkijkt (niet te lang) tijdens het trappen, zie je ook dat je staartje waggelt.

Voor Parijs Roubax was het verder een ideale fiets.

Nog nooit zo comfortabel over kasseien heen gezoefd.

Zelfs met mijn stalen Gios niet.

Ik denk dat dat mannetje inderdaad van invloed is. Een naar het bracket toe dikker wordende onderbuis en een oversized bracket heeft volgens mij ook invloed op de stijfheid van het frame.
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

Het gaat hoogst waarschijnlijk de Brother Cycles Mehteh worden. Als ik de reviews her en der lees, is het wat ik zoek. Een racy gravelfiets waar dikke banden in kunnen. In Duitsland hebben een aantal webshops hem op voorraad.

https://www.brothercycles.com/shop/frames/mehteh/
Plaats reactie