Scott Addict gravel

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
verzetje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: di 30 maart 2010, 10:19

Ik zie niet zo vaak de scott addict gravel langskomen.
Dit is sowieso een meer race georienteerde gravelbike.
Wie heeft er ervaring mee? Comfort of echte racer?
Ben toch opzoek naar een gravel die wat meer "snelheid maakt".

Dan naar maat toe. Ik zit juist tussen 2 maten: M of L
met een M heb ik een stuurpen van 12cm nodig
met de L moet dit 10cm zijn.
Welke kiezen?

Alle ideeen zijn welkom :-q
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Yep, ik heb een Addict 20 gravel met Ultegra 8000 groep.
Heeft dezelfde geometrie als de cyclocrosser van Scott, alleen dan met 2 bladen voor.
Is een heerlijke, direct sturende gravelracer/cyclocrosser die strak en scherp de bochten doorgestuurd kan worden.
De Addict is redelijk racy georiënteerd, vergelijkbaar met de Cervelo Aspero die ik begin dit jaar heb getest, maar door leveringsproblemen toch maar weer voor m'n vertrouwde merk gekozen.
Zit dicht tegen mijn Foil aan, doet er weinig voor onder, heb 'm deze zomer mee naar Italie genomen om daar de bergen mee te bedwingen.
Een set 38mm carbon wielen met 25mm bandjes gemonteerd en heerlijk kunnen klimmen en dalen.
Kortom een fijne, strakke en direct sturende gravelracer die eigenlijk een cyclocrosser is!
Voor het onverhard/gravel heb ik een FFWD F3d Fcc 30mm carbon wielset met WTB Riddler tubeless banden van 37mm, waarmee ik in het najaar en winter de onverharde paden onveilig maak. 8)
Heb de fiets in deze setup met nog wat carbon onderdelen en lichte pedaaltje op zo'n 7,7kg gekregen.

Wat maat betreft: Een kleine fiets kun je nog wat groter maken, een grote fiets niet kleiner.
Ik heb de maat, S, van mijn Scott Foil aangehouden en kwa reach iets korter (1,5cm) en hoger (1cm) gaan zitten.
Er zat een 10cm stuurnok op, die heb ik vervangen voor een 8mm.
Heb je al een racefiets, dan zou ik die maat aanhouden en dmv kortere/langere stuurnok de fiets passend maken.

Ik heb hiervoor een Specialized Crux Elite gehad, ook een fijne fiets maar iets logger/zwaarder in het balhoofd, iets minder agiel kwa sturen dan mijn Scott addict!
verzetje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: di 30 maart 2010, 10:19

Moet inderdaad ook dienen om mee te kunnen klimmen in het buitenland :wink:

Aspero is inderdaad ook een gelijkaardig frame. Staat ook in het lijstje.

De geometrie van 2021 lijkt wel wat anders.
Balhoofdhoek is 71° waar die vroeger dacht ik 72° is.
Dus ze lijken ook meer naar gravel op te schuiven.
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

De geometrie van de Scott is onveranderd gebleven, is hetzelfde als van de cyclocrosser.
Van de Cervelo weet ik niet, er is daar wel de Caledonian bijgekomen, een kruising van een gravelracer/racer waarmee je zowel met gravelbanden alsook met gewone racebanden de weg op kunt.
Plaats reactie