spatborden 650b vaste montage

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Iemand een tip?
Moeten dus op mijn Vitus komen, daar zitten nu 650b x 47mm Byway's op (en die blijven zitten) maar frame is ook geschikt voor 700c wielen en banden tot ongeveer 40mm geloof ik.

Qua model vind ik deze wel aardig, onder andere omdat ze maar één stang hebben in plaats van twee. Oogt net wat minder rommelig.
De voorkeur hebben iig spatborden met vaste montage, waarbij het achterspatbord liefst doorloopt tot aan het bracket. Dat is gewoon het meest effectief.
Afbeelding

Fiets gaat geen dikke modder zien, alleen natte wegen en eenvoudige paden, dus clearance zal geen groot issue zijn.

Om een idee van het frame te geven, er zitten nokjes bij de achteras, en bij de dwarsmannetjes boven en achter het bracket. Achter op de voorvorkkroon en bij de vooras zitten ook nokjes.
Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Mijn favoriet: Curana C-lite 28" x 55mm zwart. https://www.bike-components.de/en/Curan ... el-p76535/

Licht, stijf en evt makkelijk pas te maken bv bij vork of voorderrie.
Deze maat past en staat goed bij 700C en 650B banden.

Ik heb ze op 2 gravelbikes gehad. Mijn huidige gravelaar heeft geen nokjes, maar anders zaten ze er weer op.

Kwam nog plaatje tegen met 27.5" x 2.0" banden eronder

Afbeelding
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

kermit schreef: vr 16 oktober 2020, 15:43 Iemand een tip?
Houten spatborden, beitsen in de juiste kleur, et voila: extra stijlpunten :-q

Afbeelding
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als er ook 700c op past, dan wellicht ook die maat spatborden (mits 47mm 650b banden binnen de spatborden blijven).
Zoiets als die van Monkey zou ik kiezen.

En los van de spatborden scheelt het profiel vd banden enorm.
Zo'n gladde streep rubber neemt erg veel water mee omhoog en meestal verlaat dat water de band precies op de verkeerde plek.
Het fijne V patroon van mn JetS banden (bestaan die nog?) spatte juist helemaal niet.
Maar ik lees dat je deze banden houdt.
Never mind, leuke fiets (maar voor mij zou er een recht stuur op mogen :tong )
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die Curana lijkt me idd een goeie optie :-q
Hout is wel mooi maar gaat het toch niet worden, beetje zonde op een winterfiets. Goeiekoop plastic does the job :D

Die WTB bandjes blijven wel, tenzij ze op natte weg dramatische grip bieden lijken ze me precies goed voor mijn gebruik.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Curana's zijn van alu, soort composiet. Licht en stijf met nogal solide rvs stangetjes.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zijn besteld :)
En bedankt voor de tip!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Frank Z
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 21:58

Mosterd na de maaltijd wellicht. Ik ben gecharmeerd van SKS Primus spatborden, ook alu/composiet, dunner dan Curana die ik ook heb en alles mooi matzwart (behalve boutjes ed.). Vallen ook wat meer 'om' de band heen. Passen goed op je mooie gravelaar!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De Curana's zijn idd al besteld :)
Maar die voldoen zo te zien ook prima aan mijn wensen. Ze zullen begin van de week wel binnenkomen en dan gaan we het in de praktijk zien...

edit: vandaag (20-10) binnen gekomen, waarschijnlijk morgen monteren.
Voor spatborden zijn ze nog best mooi... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ze zitten erop :)
Geen enkele fiets wordt mooier van spatborden imo, maar deze vallen best mee vind ik. Ze zijn redelijk "vlak" in zijdelingse richting, en achter heb je maar een stangetje ipv twee wat veel rommeliger zou ogen.

Montage achter was straight forward, voor heb ik het spatbord ter hoogte van de vorkkroon wat smaller moeten maken. Stukje ingezaagd, met een scherp mes een lijn tussen de beide zaagsnedes getrokken en met een tang omgebogen/afgebroken. Even met de vijl erover om af te werken en hoppa!
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kleine update, de Curana's zitten er nog steeds op maar het achterspatbord is zonder aanwijsbare oorzaak ineens gaan rammelen op de bevestiging van de beugel aan het spatbord :~
Dat is makkelijk op te lossen door iets zachts tussen beugel en spatbord te proppen. Dus dat heb ik ook gedaan -stukje gel stuurlint :D - en daarmee is de boel voorlopig weer stil (behalve bij grotere klappen).

Maar herkent iemand dat bij dit model spatbord?
De montage kan niet echt op een andere manier en de eerste weken zat het spul ook rammelvrij...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

kermit schreef: di 2 februari 2021, 14:25 Maar herkent iemand dat bij dit model spatbord?
De montage kan niet echt op een andere manier en de eerste weken zat het spul ook rammelvrij...
Ik heb op mijn Vagabond een set SKS Bluemels, waar ook de Super Moto's in 2.35 in passen, en die zijn al jaren rammelvrij. Een paar keer de Roparun mee gedaan. In de winter gaan ze er op om over asfalt kilometers te maken als het bos 'no go' is ivm schemer. In de zomer er weer af en met iets meer noppen het bos in.

De SKS heeft ook 2 stangetjes per kant, dus zal daardoor misschien iets steviger zitten?

Afbeelding

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die SKS heb ik ook gehad, op de vouw-mtb (die in feite is opgevolgd door bovenstaande Vitus).
Daar is inderdaad nooit een rammeltje in opgetreden, maar ik vind ze door die extra stangetjes (nog) lelijker dus daarom nu voor de Curana's gekozen.

Ik denk overigens niet dat het aan het weglaten van een stangetje ligt, er zit echt ruimte in de bevestiging van de beugel aan het spatbord. Je drukt een plastic "klem" door het spatbord en draait die een kwartslag waardoor hij om de beugel klemt. Simpel zat.
Zal de boel eens helemaal demonteren want nu heb ik eigenlijk alleen nog aan symptoombestrijding gedaan :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Frank Z
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 21:58

Met de Curana's rij ik rammelvrij. Die zijn ook dik en stevig (en terug te vouwen igv stok tussen wiel en spatbord). Mss toch het klemmetje vervangen?
Alternatieven: op mijn Fargo heb ik Planet Bike Cascadia's, 'n soort Bluemels qua constructie. Als ik offroad ga rammelt het voorspatbord bij grotere klappen, hoewel ik de stangetjes halverwege de vork heb gemonteerd (zijn ze wat korter en rammelvrij, hoopte ik).
Het mooist vind ik echter SKS Primus: dun, enkele, zwarte stang, matzwart. Als je die vouwt, breekt het spatbord wel... Rijdt wel stil op 'gravel'/licht verhard. Stangen zijn stevig!

Hoop dat je er iets aan hebt.
Supermatt
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:27

Ik gebruik sks longboards op mijn Kinesis gravelbike. De reden is de lengte van het spatbord, waardoor ketting en tandwielen niet/nauwelijks vies worden op een natte weg. De spatbordjes hierboven zijn mij om die reden ook nog te kort.
De fend-off spatborden van Kinesis zelf zijn ook best aardig.
Plaats reactie