Best practice zadel-naar-stuur-drop gravelbike

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
depadenopdelanenin
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 15:45

Ik ben de eerste km's aan het maken op mijn Cube Nuroad Race en beleef er al een hoop plezier aan. Ik ben nog wel een beetje aan het zoeken wat ik een prettige houding vind op de fiets. Vanuit de metingen in de fietsenzaak is de fiets ingesteld op een zadel-naar-stuur-drop (is daar geen makkelijker woord voor?) van 25mm, waarbij er 30mm spacers is gebruikt. Ik kan m.a.w. nog 30mm dieper zitten als ik wil. En ik moet zeggen dat ik de neiging tot dieper zitten wel heb. Anderzijds heeft het wat rechterop zitten wellicht weer voordelen bij off-road of langdurig rijden. Tegerlijkertijd zitten cyclocrossers wel weer ('agressief') diep... (toch?)

Ik ben daarom wel benieuwd naar wat best-practice hiervoor is/wordt onder gravelbikers.

Dus de vraag: wat is de zadel-naar-stuur-drop van jouw gravelbike en hoe bevalt dat?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Volgens mij is best practice zelf voelen. Een lange rit maken en luisteren naar je lichaam.

Het is 2 minuten werk om een spacer te verplaatsen van onder naar boven de stuurpen, wat let je?
Want verder zie je bij gravel Bikes alles aan stuurhoogtes voorbijkomen. Van hoog tot laag.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Precies, lekker je eigen voorkeur volgen.
Zelf kan ik niet diep zitten, dus ik ga voor een minimale drop (1 à 2cm).

Het hangt er ook een beetje vanaf wat je wilt gaan rijden, in het terrein krijg je wel wat meer controle met een niet te diepe zit. Sinds ik een gravelracer heb ben ik ook naar een wat breder stuur gegaan in vergelijking met mijn vroegere racefiets. Niet optimaal als je maximale snelheden op de weg wilt knallen, maar wel comfortabeler.

Dat vind ik ook van de flare van 12 graden, ik wil echt niet meer terug naar een conventioneel racestuur. Die beachracer sturen met een enorme flare lijken me wat teveel van het goede, maar iets naar buiten staande drops voelt ergonomisch heel goed (volgens mij monteert Cube ook al zoiets op de Nuroad serie).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
depadenopdelanenin
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 15:45

Bedankt voor de reacties!
Natuurlijk ben ik het eens met dat je moet rijden met wat voor jou het beste werkt. En dat kan je idd simpel in de praktijk uitvogelen.
Maar ben gewoon benieuwd met wat voor drop men hier in de praktijk rijdt.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

FWIW: 8cm drop
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Valt niks over te zeggen, hangt van je verhoudingen af. Bij mij een centimeter of 20, ah well :D
M’n racefiets zat op 25 dus dit is wel een vooruitgang.
Waar woke is, is vuur
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Heckler40 schreef: wo 21 oktober 2020, 21:49 Want verder zie je bij gravel Bikes alles aan stuurhoogtes voorbijkomen. Van hoog tot laag.
We zijn bij 3 posts en hebben 1cm 8cm en 20cm wie biedt er meer? (of minder)
Sorry als ik het wat stevig breng maar dat was dus ook voorspelbaar.

Andermans voorkeuren hebben mij nog nooit geholpen met mijn zitpositie.
Het is niet een kwestie van "meeste stemmen gelden" hoe je goed zit.

En je bent al op het juiste pad, bike-fitting als startpunt en dan wat experimenteren

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Zal het eens meten, maar heb dezelfde mening als Kermit.

Ik was bij mijn gravelracer ook vooral op zoek naar controle op de trails.
Een speelse houding, als je het zo noemen mag.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Het probleem is dat de BBL van een groep mensen met dezelfde lengte al snel een range van 15cm uit elkaar ligt. Mensen met relatief langere benen zitten eigenlijk altijd dieper, maar of dit nou echt een nadeel is? Maar wel mee eens, ik probeer mijn gravelracer wat hoger te hebben binnen mijn mogelijkheden. Als ik van plan ben singletrack te rijden gooi ik de stuurpen naar boven en 2 spacers omhoog. Dat scheelt een hoop!
Waar woke is, is vuur
depadenopdelanenin
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 15:45

Duidelijk dat 't flink kan afwijken. Dan een vervolgvraag over het variëren binnen je mogelijkheden:
Hierboven wordt geschreven over speels sturen, controle en singletracks, met de suggestie dat je dan beter omhoog dan omlaag kan met je stuur.
Is het stuur (binnen je mogelijkheden) hoger zetten altijd aan te bevelen voor off-road gebruik? Of zijn er ook situaties denkbaar off-road waarbij je beter omlaag kan met je stuur?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik denk dat je in het algemeen je stuur op een gravelbike tov je eigen racefiets positie net wat hoger en korter wilt hebben.
Bij mij is dat 1.5cm hoger en 1cm korter als op mijn Trek Emonda en vrijwel net zo hoog als mijn Cube Attain endurance racer. Zadel zet ik op routes met ruigere offroadstukken ook net 3-5mm lager, zodat je iets makkelijker beweegt op je fiets.
Het is natuurlijk heel persoonlijk, maar misschien dat je er wat aan hebt
depadenopdelanenin
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 15:45

MonkeyRider schreef: za 24 oktober 2020, 19:03 Ik denk dat je in het algemeen je stuur op een gravelbike tov je eigen racefiets positie net wat hoger en korter wilt hebben.
Bij mij is dat 1.5cm hoger en 1cm korter als op mijn Trek Emonda en vrijwel net zo hoog als mijn Cube Attain endurance racer. Zadel zet ik op routes met ruigere offroadstukken ook net 3-5mm lager, zodat je iets makkelijker beweegt op je fiets.
Het is natuurlijk heel persoonlijk, maar misschien dat je er wat aan hebt
Goede tip, bedankt!
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Zelf ben ik begonnen met zo'n 2/3 cm drop maar ik had hiervoor ook nog nooit op een dropbar fiets gereden. Naarmate ik er meer aan ben gewend rijd ik nu zo'n 10 cm. Ik heb ook de neiging om nog lager te willen maar ik heb gemerkt dat het dan wel engig word als je wat meer technische afdalingen rijd in het bos.

Dus het ligt denk ik ook aan hoe je van plan bent te gaan rijden. Als je echt gravel gaat rijden then drop it like it's hot!
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie