Spaakspanner nodig in first aid kit?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
depadenopdelanenin
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 15:45

Ik ben mijn eerste-hulp-bij-fietsproblemen-kit aan het samenstellen. Ik heb al een dynaplug tool (ivm tubeless), een kettingpons (met 2 inbussleutels die ook op mijn fiets passen) en een missing link.
Is een spaakspanner nog een must-have voor onderweg? En mis ik nog iets anders elementairs?
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

tja, kan mij niet voorstellen wanneer je onderweg spaakspanning wil corigeren eigenlijk.

Bij spaakbreuk onderweg kan je daar al weinig meer mee :-{

Maar waarom niet 1 uitgebreide multitool, de betere bevatten al een uitgebreide set met inbus, kettingpons, spaakspanner, schroevendraaier, bandenlichters, etc, etc

Dan kan je maar 1 ding vergeten :winkie:

Oh ja, paar tywraps, die stop ik onder mijn topcap en duw die in de gaten van de starnut :wink:
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Na een flinke deuk in m'n achterwiel gereden te hebben afgelopen zomer in La Thuile had een spaaksleutel anders behoorlijk handig geweest. Door de deuk zaten een aantal spaken helemaal los. Met een multitool waar een soort van spaaksleutel in zat verwerkt de boel weer een beetje op spanning gezet. Ik heb nu bij zulke ritten zo'n klein driehoekje mee waarmee 3 maten nippels kunnen worden aangedraaid. In Nederland denk ik dat je wel zonder kan. 8)
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Lucht is wel handig
Reserve binnenband
Reserve derrrie padje
Tie wraps, touw
Multitool met o.a. Torx voor je remmen
Zakmes
Ice-contactgegevens
Zaklamp (nu het vroeg donker kan worden)
Pleisters/ehbo setje
Eten/drinken
Mobiel met gps
Pakje zakdoekjes

Veel hangt ook af of je solo rijdt en ook hoe ver van de bewoonde wereld...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Veel multitools bevatten al een spaaksleutel, vaak zelfs in meerdere maten.
Soms een beetje "verstopt", gewoon een hoekje uit het metaal bijvoorbeeld.

Uiteraard beperkt het zich tot de meest gangbare maten nippels, hoewel ik ook een tooltje heb waar zelfs specifieke spaaksleutels voor Mavic en Shimano tubeless wielen bij zitten (dat zijn nogal specifiek gevormde nippels).

Google op "Topeak survival gear box", dat is een mini plastic doosje met losse tools (doosje hier niet op de foto).
Prima spul, enige nadeel is dat sommige inbus maten alleen aan de lange kant van de sleutel zitten waardoor je daar weinig kracht mee kunt zetten. Het spaaksleuteltje past dus op Mavic, Shimano, 14G en 15G nippels.
Verder zie je links bovenin een houder voor ponspennen voor Shimano kettingen en powerlinks, het plastic ding daarnaast is om tussen je remblokken te doen als het wiel eruit is, en het metalen haakje naast de kettingpons is bedoeld om je ketting bij elkaar te houden als je hem los of vast wilt ponsen of de powerlink aan elkaar haken. Het is soms bijna tè, maar over die Topeak dingen wordt vaak goed nagedacht :D
Afbeelding

Maar ook de meer gangbaar gevormde tools hebben spaaksleutels, zie onderste plaatje. Ook hier voor 14G en 15G nippels en de specifieke Mavic en Shimano nippels:

Afbeelding

Ik link even naar Topeak omdat ik nogal enthousiast ben over de kwaliteit van hun minitools, maar Crankbrothers heeft bijvoorbeeld ook prima tooltjes. De twee gleufjes naast het woord :Crankbrothers" zijn twee verschillende maten spaaksleutel:
Afbeelding

Met dit soort tooltjes haal je zowat je hele fiets uit elkaar...
Torx voor je remschijven, kettingpons, spaaksleutel(s), inbus tot zelfs 8mm voor bijvoorbeeld crankbouten, schroevedraaiers om de derailleur bij te kunnen stellen. Ze zijn er ook wat goedkoper dan bovenstaande, maar ik vind ietsje meer uitgeven voor een echt goede kwaliteit tooltje absoluut de moeite waard.

Tip: als je de tool in een zadeltas meeneemt, stop 'm in een plastic zakje haal 'm af en toe even uit de zadeltas. Als er vocht bij komt gaan ze onherroepelijk roesten en da's zonde. Kun je meteen je binnenband in dezelfde zadeltas checken, je zult de eerste niet zijn die er achter komt dat-ie lek geschuurd is op het moment dat je 'm nodig hebt :D
(Ik gebruik een rugzak, in veel opzichten handiger...)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
depadenopdelanenin
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 15:45

Bedankt voor de (uitgebreide) reacties! Ik vergat nog te noemen dat ik ook een pompje op de fiets heb zitten. Ik vind het een uitdaging om alleen datgene mee te nemen wat ik ook echt verwacht te gaan gebruiken, daarom probeer ik het zo minimalistisch mogelijk te houden.
Voorlopig laat ik de spaakspanner voor wat hij is.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Voor echt lange tochten is het misschien wel handig wat ik allemaal lees. Maar ik neem vaak niet meer mee dan;

- multitool
- co2 pompje
- mobiel

En dan fiets ik toch wel 7-9000 km per jaar zowel race als Mtb 70-30%
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Nou ja, hangt ook af van hoe lang je op pad bent. Ik heb in september de noordelijke drie rode lussen van de Posbank gereden met 27 spaken in t achterwiel, daar zal ongetwijfeld wat na te spannen geweest te zijn maar zo ging het ook.
Meeste baat had ik bij drinken en eten want t was best warm en Lang.
Lekker fietsen!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

hanjovdberg schreef: zo 1 november 2020, 14:54 Voor echt lange tochten is het misschien wel handig wat ik allemaal lees. Maar ik neem vaak niet meer mee dan;
- multitool
- co2 pompje
- mobiel
Als je een beetje fatsoenlijke minitool hebt heb je dus ook een nippelspanner/spaaksleutel bij je ;-)

Maar geen plakspul of binnenband? Wat heb je dan aan een co2 pompje?
Als je lek rijdt heb je er niks aan want je kunt je band niet fixen, en om de druk onderweg aan te passen is zo'n ding ook niet geschikt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Lek is vaak niet meer dan wat drukverlies doordat de sealant wat tijd nodig heeft om gaatje te dichten. Dus dan even wat lucht erbij en je kunt weer verder.

Eerlijk gezegd nog nooit zo lek gereden dat ik een binnenband nodig had.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dan is een gewoon pompje toch ook efficienter dan een patroon?

Ik kan me ook niet meer herinneren wanneer ik lek gereden heb met de mtb's. Volgens mij niet meer sinds ik tubeless rijd...
Het komt weleens voor dat ik de druk wat wil aanpassen (ik check dat niet voor elke rit).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Pompje vind ik onhandig groot. Maar misschien vraag ik voor St Klaas en of verjaardag wel een mooie mini pompje :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Crankbrothers F15 en een minipomp voor de lokale rondjes.
Zit trouwens een spaakspanner en een kettingpons ingebouwd.
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Elvander schreef: zo 1 november 2020, 17:32 Crankbrothers F15 en een minipomp voor de lokale rondjes.
Zit trouwens een spaakspanner en een kettingpons ingebouwd.
+1 voor de F15. Lekker compact en compleet :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb de CB M19, daar zitten dus 2 spaakspanners in verwerkt (flapje vd kettingpons er af draaien).
Maar ik heb een losse spaakspanner va Parktools in mn Camelbak, dat draait toch net even makkelijker.
Heb je een spaakspanner vaak nodig?
Nee, maar dat geldt voor meer dingen.
Maar als je het nodig hebt is het heel handig als je het ook bij je hebt.
Is ook nog eens heel afhankelijk van waar je fietst.
Als je alleen je thuisrondje fietst, op loopafstand van je huis, dan heb je niets nodig.
Ga je een transalp fietsen, dan heb je "alles" nodig.
1 ding weet ik wel, ik help graag, maar heb door de jaren heen een schijthekel ontwikkelt voor mensen die niets bij zich hebben. Als jij er voor kiest om alleen .et een bidonnetje met water op pad te gaan,dan is dat jouw keuze.
Daar hoort ook lopen bij met een kapotte fiets, die anders eenvoudig te repareren was. Veel succes.
Of zoals Heckler zegt, Enjoy!!!
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie